Kettingsloten, welke lengte? Hoe op te bergen?

_Axis_

MF'er
15 mrt 2003
194
0
Tilburg
Aangezien ik binnen een maandje een motor wil kopen, (mijn eerste, joepiee!) wil ik wel eerst sloten hebben. Lijkt me wel zo handig om dat ding vast te zetten. Ik woon in een studentenkamertje in het centrum van Tilburg, en wil hem op een parkeerplaats hier vlakbij vastzetten met stuurslot, schijfremslot, en met een ketting om een lantaarnpaal.

Mijn budget is rond de 1500 tot 2500 voor een 2e hands GSX'je uit 88-90 ofzo, dus ik denk dat het qua diefstalrisico wel meevalt.

Maarrr, ik ben nog even aan het nadenken over de ketting. Ik wil http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us&sid=5293847922037022708200421712014152&select=0105b02&artikel=4003318125287m (deze) kopen:
1060_dt.jpg


Is ART3, maar goed, ik ben toch van plan om alleen WA+ te verzekeren, en niet tegen diefstal, dus dan lijken ART4 sloten me niet nodig.

Alleen zit ik te denken over lengte van de ketting. Ze hebben hem in 85, 110, 140 en 170cm. De prijs varieert tussen de €100 en €130 euro, dat maakt me niet zoveel uit. Ik zit zelf te denken aan de 170cm. Maar dat ding weegt 6 kilo. Da's behoorlijk zwaar. Maarja, met 170cm kun je'm altijd om een hek of een paal zetten zonder een half uur te moeten sturen en proberen.. "oh nee, shit, nog een stukkie dichterbij.."

Ik was van plan die gewoon in mijn rugzakje mee te sjouwen, maar ik lees van iedereen dat dat toch niet zo verstandig is, aangezien dat slot je rug goed kan breken bij een crash. Tijd geleden een weekend met een leenmotor rondgereden, en toen had ik een slot om mijn lichaam hangen (schuin, zoals een schoudertas), maarja, daar heb je natuurlijk hetzelfde gevaar.

Dussss.. mijn vraag. Wat zijn jullie ervaringen met de lengtes van kettingsloten, het gewicht van die dingen, en daarnaast, hoe neem je ze mee??
 
Ik kan mijn Magnum kettingslot gemakkelijk onder het zadel van mijn fazer kwijt.
 
Om mijn schouder/nek lijkt me inderdaad ook niet zo'n probleem, maar ik hoor overal 'NOOIT EEN SLOT OM JE LICHAAM DRAGEN'.. meestal zonder argumentatie, maar can anyone fill me in?

En wat voor lengtes sloten hebben jullie (ongeveer)?
 
Ikzelf heb een slot van +/- 120cm Die ik onder mijn budy kwijt kan. Een langer slot past er bij mij ook niet in. Ik persoonlijk vind 120cm ook lang zat hoor, zet er zelfs regelmatig 2 motoren mee vast aan een paal.
En om je nek dragen lijkt mij bij een val toch wel redelijk pijnlijk. Gelukkig geen ervaring mee (met kettingslot om dan :( ) Maar ik kan me goed voorstellen dat dat ding alle kanten opgaat slaan als je bezig met met vallen/glijden, of misschien met wat ongeluk om jou en het stuur van je motor blijft hangen. Ik roep maar iets, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit kan gebeuren.
 
in het kontje van de motor.
Alleen 170 cm ga je dan waarschijnlijk niet redden.

Dus, flikker je dat slot gewoon standaard rond een lantaarnpaal. Op slot natuurlijk, hoef je hem niet mee te nemen :+
 
Ligt er ook aan wat voor motor je gaat kopen. Bij mijn fzr past mijn Abusslot van 90 cm gemakkelijk onder het duozadeltje. Bij andere motoren is meer/minder of helemaal geen ruimte. Dus eerst de motor kopen en dan meteen naar de plaatselijke dealer voor een slot. Kun je gelijk "passen".
 
Heb ook een ketting van ongeveer 110 cm. Bij mijn CB kan hij nog onder de buddy, maar bij me Xs dus niet. Dat zadel kan namelijk niet omhoog(zonder het los te schroeven dan.)Maar gelukkig zit daar een kofferrek op. En daar kan ik die ketting dus omheen leggen.
 
Volgens mij kan je ruw aanemen dat een ketting een El (= van je pols tot je elleboog) lang moet zijn als ie vast zit. Dan kan je je motor bijna aan alles vastzetten als het moet.

Mijn Lidl ketting voldoet aan die eis. Samen met mijn Abus schijfremslot lijkt het alsof mijn motor heel goed tegen dieven is beschermt! :)
 
Je moet mijn inziens niet alleen oppassen met sloten om je nek hoor!

Een rugtas met wat voor inhoud dan ook kan heel nadelig uitpakken bij een val. Stel je ff voor dat je een helm in je rugzak hebt en klapper maakt.

Je vliegt over die auto en maakt alstware een koprol in de lucht en land "plat" op je rug. Waar jij daar normaal begint met doorglijden ofzo breek je direct je rug.

Tuurlijk, misschien overleefde je het al niet zonder rugtas, misschien ook wel.

Begrijp me niet verkeerd, ik draag ook wel eens een rugtas met zware inhoud op de motor hoor! Maar als ik jou goed begrijp wil je "altijd" met een ketting (van 6kg!!!) om je lichaam rijden.

Ik heb hier thuis altijd een dik slot voor de deur liggen aan de paal. Die neem ik niet mee, daar heb ik een goed slot voor wat onder mijn buddy past. Koop gewoon 1 "nachtslot" die je aan die paal laat liggen, en een reisketting zeg maar...
 
ja, dat werd inderdaad al eerder geopperd, ik had er nog helemaal niet aan gedacht om een ketting 'thuis' om de paal te laten..

Ik kan van een collega van me zijn slot lenen als ik een motor koop, en dan zou ik inderdaad naar de winkel kunnen gaan, en passen en meten :)
 
Juist als je 'alleen' maar WA verzekert kan je feitelijk niet genoeg investeren in goed hang- en sluitwerk, al was het maar voor je eigen rust.
Dus koop het dikste beugelslot/kettingslot wat je kan kopen voor normaal geld, wat past op je motor en in/aan je motor, en koop een stevige metalen draad met van die ogen om je motor mee ergens (via je beugelslot, of schijfremslot) aan vast te leggen.
En neem een schijfremslot oid, voor erbij, twee wielen blokkeren is helaas geen overbodige luxe, de dieven rustten niet...

Ook een goed alarm erbij is alleen maar beter, en tenslotte: gebruik ajb al je sloten.... |( |(


Lopen is minder snel dan :] :] ...
 
Thuis staat de motor altijd op slot met een kettingslot (90 cm), een schijfremslot en stuurslot.
Als ik ga rijden heb ik alleen het schijfremslot mee, aangezien dat het enige is wat ik onder het zadel op kan bergen (eventueel zou ik er nog een tandenborstel naast kunnen leggen, maar dan moet de tandpasta in de binnenzak want dat past niet meer).
:)
 
(..)
Als ik ga rijden heb ik alleen het schijfremslot mee, aangezien dat het enige is wat ik onder het zadel op kan bergen (..).
:)
Maar neem dan wel een spiraalkabel met van die lussen ook mee, kan je je fiets nog ergens aan vastleggen, of moeten we hier de risico's :X van schijfremsloten nog een keer uitleggen? |( |( skateboard, schijf losdraaien.... |( |(
 
Ik heb zelf deze:
full


De ketting is 120 cm, maar door de ring aan één kant kun je 'm makkelijk om een paal vastmaken en met de beugel aan de motor. Dan heb je geen 'ronde' van 170 cm nodig! Scheelt weer wat in lengte om mee te nemen. Verder past hij makkelijk in mijn buddy, kawasaki zxr 750 uit 1993.

Kostte me rond de 120 euro bij Motoport. Art 4 gekeurd!
 
Ik heb zelf een abus ketting van 105cm+abus schijfremslot ART4+ goedgekeurd. Was iets van €135,- dacht ik. Past bij mijn FZR precies onder mijn buddy, maar het ligt er natuurlijk aan wat jij voor motor koopt.
full
 
Ik heb een dik vet beugelslot en een ketting van 120cm met een oog en een ring aan de uiteinden. Het oog rond de paal door de ring halen (lasso-lus), en dan het oog via beugelslot rond mijn cardan (achterbrug kan ook). Beide passen perfekt onder het zadel. Ketting zit in een dweil gedraaid kwestie van het binnewerk onder het zadel nie teveel te beschadigen.
NOOIT NOOIT groot slot + ketting in een rugzak of rond je lijf, net zoals je NOOIT glazen flessen oid in je rugzak stopt. Probeer je maar es voor te stellen dat je onderuitgaat wat er kan gebeuren met je ruggegraat in kombinatie met een beugelsot of met een paar scherven fles ..... ;(
 
ik heb een gsxr uit 89. Daar gaat dus echt geen ketting in passen. Maar in het achtertandwiel van de ketting zitten gaten, dus daar kan mooi een beugelslot doorheen. Volgens mij heeft het toch niet echt veel zin om je motor vast te zetten aan een paal. Gewoon ook een mogelijkheid! Beugel achter en schijfslot voor.
 
ik heb een gsxr uit 89. Daar gaat dus echt geen ketting in passen. Maar in het achtertandwiel van de ketting zitten gaten, dus daar kan mooi een beugelslot doorheen. Volgens mij heeft het toch niet echt veel zin om je motor vast te zetten aan een paal. Gewoon ook een mogelijkheid! Beugel achter en schijfslot voor.

Een skateboard of een paar rolschaatsen en je motor ligt achterin een bus met hooi.
Dus altijd proberen om je motor ergens aan vast te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan