Kettingspannen Zephyr 550

Franxtasy

Die hard MF'er
13 nov 2003
362
0
Groningen
Ik ben bezig geweest met het aanspannen van de ketting van een Zephyr 550. Is het normaal dat wanneer je het achterwiel ronddraait de ketting niet overal even strak staat? Net alsof de tandwielen niet helemaal rond zijn. Ik heb dit namelijk niet met mijn eigen motor. In een duitse handleiding die ik van internet heb geplukt staat ook iets over dat je het strakste punt moet zoeken om aftestellen(mijn duits is wel belabberd, dus kan het verkeerd gelezen hebben). Het achterwiel zit er trouwens wel recht in.
 
Als het achterwiel er recht instaat kan het zijn dat de tandwielen
op zijn, dit kun je controleren door te kijken of je de ketting van
het achter tandwiel kunt trekken (iets kan altijd) is het meer dan
is deze set echt aan vervanging toe. '(
 
Als het achterwiel er recht instaat kan het zijn dat de tandwielen
op zijn, dit kun je controleren door te kijken of je de ketting van
het achter tandwiel kunt trekken (iets kan altijd) is het meer dan
is deze set echt aan vervanging toe. '(

Dan moet ie al wel op het achterste punt staan...

Hoe zien de tandjes eruit op het achtertandwiel (voor zal wel afgeschermd zitten)? Die horen dus niet naar 1 kant toe te wijzen..
 
De ketting krijg ik niet van het tandwiel af en het achtertandwiel ziet er volgens mij nog niet zo slecht uit. Geen kromme tandjes, alleen wat afgesleten tandjes. Van de circa 12 standen waar de ketting op kan staan staat hij nu op 6,5. In de duitse handleiding staat letterlijk:

Das hinterrad drehen, um die straffste Stelle der antriebskette ausfindig zu machen; an dieser Stelle den Kettendurchchang (d.h. die maximale Lose der Kette zwischen Motorritzel und Kettenrad) gemas der Abbildung messen.

Mijn duits is niet perfect, maar er lijkt te staan dat je het strakste punt van de ketting moet zoeken en dan afstellen. Dat heb ik nu gedaan, maar dan staat ie op het slapste punt wel heel slap. Als je het andersom doet, dus afstellen bij het slapste punt dan staat ie bij het strakste punt zo strak als een piano snaar.
 
simpele conclusie, kettingset vervangen! Als het idd. zo is als je omschrijft, is er duidelijk een slijtage in de ketting en tandwielen merkbaar. Daar is niks anders aan te doen dan vervangen.
 
Het is de eerste fiets van mijn vriendin. Ik bedenk me net dat ze em kocht met 16.000 km op de teller, nu staat er 24.000 km op. Misschien zit de eerste ketting er nog wel op, dan is ie inderdaad wel versleten. Ik rij morgen wel even naar een motorzaak. Ik vraag me dan toch nog af waar die handleiding het over heeft. Misschien maar eens een duitser vragen |(
 
Ben vandaag bij een motorzaak geweest en die vertelde me ook dat de ketting en tandwielen versleten waren en dat daardoor de ketting niet overal even strak staat. Doordat de tandjes wat verslijten loopt ie niet helemaal rond meer. Dus jullie hadden gelijk, vervangen die hap.

Bedankt, over en uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan