kettingspanner afgebroken

motorrijder2

Die hard MF'er
13 sep 2009
525
0
1 van de twee kettingspanners is afgebroken. het betreft de rechter kant, dus niet waar het tandwiel zit.

moet ik nu per direct stoppen met rijden? of kan ik gewoon even doorrijden zonder problemen? het gaat om een rebel 250, er komt dus niet echt heel veel kracht op.

mijn as zit goed vast, en geloof niet dat het wiel scheef of naar voren komt, of kan ik me daar goed op verkijken?
 
in principe is een kettingspanner niet nodig. Deze gebruik je zoals gezegd alleen om de ketting te spannen, en om je wiel recht te zetten. Echter zou je als je het echt goed doet, de kettingspanners geheel los kunnen draaien na het vastzetten van de achteras. Deze zet je namelijk hopelijk vast genoeg dat ie niet gaat schuiven. Daar doen die 2 kettingspannertjes niks aan.

Lijkt heel logisch allemaal, maar ik zou degene niet de kost willen geven die vol spanning op de spanners hebben staan, tot het inderdaad krak zegt..
 
Zelf ben ik hier ook pas mee bezig geweest.
Ik zou me toch niet veilig vinden zitten op de motor als deze niet goed zijn.
Even fixen is goedkoper en minder moeite, dan op je snuffert gaan omdat de achterkant van je motor een ander kant op wilt als je zelf wllt :-)
 
ja oke dat is wel zo ja. maar tis zo lekker weer nu :(

vorige eigenaar zal wel geprobeerd hebben de ketting te spannen terwijl de as nog vast zat ofzo. met een klein beetje geweld heb je zon spanner wel los ja.
 
Achteras moet met 100Nm vast gezet worden, en gebruikt een speciale borgmoer (tenminste... op mijn 13 jaar oude Fireblade). Voordat dat los komt, moet er wel heel wat gebeuren.

Goed, als je je achteras als de eerste de beste amateur een beetje op gevoel vastzet, dan is het wel zo veilig als je kettingspanners er ook nog onder zitten, ja. :+

Overigens gebruik je de kettingspanner NIET om je wiel recht te krijgen. Daar zijn ze namelijk veel te onnauwkeurig voor. Gewoon een rei (rechte lat) tegen de linkerkant van het achterwiel aanhouden en de afstand meten tussen de lat en de linker remschijf van je voorwiel. Vervolgens hetzelfde met de rechterkant doen. Als de afstand links en rechts verschilt, dan de boel bijstellen. Net zo lang tot er links en rechts exact even veel ruimte tussen de lat en de remschijf is.

Heb je maar 1 remschijf voor, dan meten tussen de lat en de velgrand van je voorwiel. Is wat lastiger omdat je dan moet zorgen dat het voorwiel precies recht staat.
 
Laatst bewerkt:
Achteras moet met 100Nm vast gezet worden, en gebruikt een speciale borgmoer (tenminste... op mijn 13 jaar oude Fireblade). Voordat dat los komt, moet er wel heel wat gebeuren.

Goed, als je je achteras als de eerste de beste amateur een beetje op gevoel vastzet, dan is het wel zo veilig als je kettingspanners er ook nog onder zitten, ja. :+

Overigens gebruik je de kettingspanner NIET om je wiel recht te krijgen. Daar zijn ze namelijk veel te onnauwkeurig voor. Gewoon een rei (rechte lat) tegen de linkerkant van het achterwiel aanhouden en de afstand meten tussen de lat en de linker remschijf van je voorwiel. Vervolgens hetzelfde met de rechterkant doen. Als de afstand links en rechts verschilt, dan de boel bijstellen. Net zo lang tot er links en rechts exact even veel ruimte tussen de lat en de remschijf is.

Heb je maar 1 remschijf voor, dan meten tussen de lat en de velgrand van je voorwiel. Is wat lastiger omdat je dan moet zorgen dat het voorwiel precies recht staat.

maar om het wiel recht te zetten (en te zorgen dat ie dat ook blijft als je 100Nm loslaat op je achteras) zijn die spannertjes toch wel handig ;) Op het moment dat je as vast zit, kun je ze zoals ik al eerder zei in feite gewoon wegdoen. Ik draai ze voor de zekerheid altijd los, en daarna handvast, dan weet ik altijd dat ze niet op spanning staan
 
heb het al opgelost!

heb gewoon een draadbusje tussen de twee tapeindjes gezet. het zit muurvast en net zo sterk als gewoon los draad.

20 euro bespaard in 2 min;)

hier kan in ieder geval een slotje op
 
Terug
Bovenaan Onderaan