Kettingspanner streepjes

Yamjan

Rookie
6 dec 2015
19
9
OV
Vandaag even de ketting spannen. Volgens het instructieboekje moeten de streepjes op de spanner gelijk staan met het merkteken op de brug. Er zijn hele en halve streepjes (qua lengte). Beide kanten op het 2e hele streepje gezet en klaar dacht ik. Toch maar eens nameten met de schuifmaat. Hé het klopt niet. Hoe ik ook meet er zit altijd 2,5 mm verschil in beide kanten. Gemeten vanaf de achterzijde tot de spanner en ook de tussenruimte waar de stelmoeren zitten. Ik heb nu links op het 2e hele streepje staan en links op het eerste halve streepje. Nu kloppen de gemeten afstanden links en rechts.
Ik vertrouw meer op de meting dan op de streepjes. Of zie ik dit verkeerd?

Groet Jan
 
Beter nog pak je een simpel elastiekje wat je récht over het midden van de beide kettingwielen trekt (óf een laser apparaatje).

P.S. Dit past volgens mij beter in het "TECH" deel van MF?
 
Laatst bewerkt:
De afstand die telt is van de achterbrugas tot de achterwielas, die moet aan beide kanten hetzelfde zijn, kan je vrij eenvoudig een meetding voor maken van een dikke ijzerdraad oid. Heb je hem eenmaal recht dan draai je bij het stellen allebei de kanten evenveel bij om het gelijk te houden.

Fabrieksstreepjes zit soms een beetje een marge in ja, kwam ik ook achter.
 
De afstand die telt is van de achterbrugas tot de achterwielas, die moet aan beide kanten hetzelfde zijn, kan je vrij eenvoudig een meetding voor maken van een dikke ijzerdraad oid. Heb je hem eenmaal recht dan draai je bij het stellen allebei de kanten evenveel bij om het gelijk te houden.

Fabrieksstreepjes zit soms een beetje een marge in ja, kwam ik ook achter.

Zelfs dán kun je verkeerd uit komen... Als je een "simpel" elastiekje op het midden van de tanden van je kettingwielen zet dan trek je daarmee automatisch een rechte lijn tussen die kettingwielen zolang 't elastiekje nergens de ketting óf iets anders raakt. Je ziet dan ook meteen of de ketting récht over de kettingwielen loopt (en daar gaat 't om).
 
Laatst bewerkt:
Zelfs dán kun je verkeerd uit komen... Als je een "simpel" elastiekje op het midden van de tanden van je kettingwielen zet dan trek je daarmee automatisch een rechte lijn tussen die kettingwielen zolang 't elastiekje nergens de ketting óf iets anders raakt. Je ziet dan ook meteen of de ketting récht over de kettingwielen loopt (en daar gaat 't om).
:N

het gaat erom dat je wielen recht staan. Robinjo schreef het juist
 
Met dat elastiekje snap ik nog steeds niet. Ik ga er maar van uit dat de achterbrug aan beide zijden even lang is. Dan is het meten met de schuifmaat het meest accuraat. Trouwens het uitlijnen met een laser lijkt mij ook wel een goed idee. Heb ik helaas niet
Het idee met het stevige ijzerdraad zou ik dan liever met een lange schuimaat doen. Daar kan ik wel aan komen. Tzt even proberen.
 
Met dat elastiekje snap ik nog steeds niet. Ik ga er maar van uit dat de achterbrug aan beide zijden even lang is. Dan is het meten met de schuifmaat het meest accuraat. Trouwens het uitlijnen met een laser lijkt mij ook wel een goed idee. Heb ik helaas niet
Het idee met het stevige ijzerdraad zou ik dan liever met een lange schuimaat doen. Daar kan ik wel aan komen. Tzt even proberen.

Stevige ijzerdraad was maar een suggestie hoor, zelf heb ik van 6 mm aluminium staf een meetding gemaakt, 60 graden puntje aan de ene kant en daarna op 10 cm haaks omgezet, voor de andere kant een onderdeel wat je over de staaf heen en weer kan schuiven (rustag!!!) en vast kan zetten, ook weer met een punt. Ik kan als het moet ook mijn lasergereedschapje gebruiken, hangt maar net van de toepassing af, ik bouw weleens dikke wielen en achterbruggen enzo in een oude motor waar je dus niet eens weet of de tandwielen enigszins in lijn staan (bijna nooit) dan meet je vanaf het voortandwiel, en zorg je daarna dat de twee in lijn komen te staan, het wiel daarna recht in de brug zetten is dan niet het meeste werk meer.
 
Laatst bewerkt:
Dat krijg je ervan als je 25 jaar lang alleen cardanfietsen hebt gehad en dan ineens weer een motor met een ketting. Je loopt dan gewoon hopeloos achter op kettinggebied. Moet je ineens smeren en spannen. Bedankt voor de informatie en het meedenken.
De naam Laser deed bij mij vermoeden dat er een laser aan te pas zou komen, maar zoals Midlifecrisis al aangeeft is het minder high-tech dan dat ik bij voorbaat dacht.
 
Beetje hobby bob kan dit proberen misschien?
Speling bij voorband zou gelijk moeten zijn als je rechte balken gebruikt (en anders 2 keer meten bij verwisseling balken (niet tussentijds draaien natuurlijk)) |(

full
 
Beetje hobby bob kan dit proberen misschien?
Speling bij voorband zou gelijk moeten zijn als je rechte balken gebruikt (en anders 2 keer meten bij verwisseling balken (niet tussentijds draaien natuurlijk)) |(

[afbeelding]

Zijn je banden dan 100% gelijk links en rechts.Als ik mijn wiel een slinger geef dan is die band niet altijd even vlak links en rechts.En hoe weet je of je stuur recht staat als je alleen de voorzijde van je voorband meet,ik kan het stuur zo zetten dat links en rechts hetzelfde is kwa speling.Dus wat staat dan scheef,voorzijde of achterzijde?
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kan doen is een winkelhaak pakken/kopen en die langs je kettingwiel leggen zodat het handvat loodrecht op het kettingwiel staat. Je kan dan de afstand die de ketting uitsteekt t.o.v. het kettingwiel (in de breedte) markeren op het dunne deel van de winkelhaak. Die markering trek je evenwijdig door aan de rand van de winkelhaak en vervolgens stel je de ketting zodat de rand van de ketting over de lengte precies langs de markering ligt.

Werkt erg goed bij gebrek aan speciaal uitlijn gereedschap. De winkelhaak kun je evt. vervangen door iets anders dat lang, vlak en vooral recht(!) is.
 
wat is er mis met gewoon je ketting op te spannen en te kijken of ze recht loopt ?
als je dat niet kan zien, zijn je ogen ook niet goed genoeg om motor te rijden -O-
 
Laatst bewerkt:
Beetje hobby bob kan dit proberen misschien?
Speling bij voorband zou gelijk moeten zijn als je rechte balken gebruikt (en anders 2 keer meten bij verwisseling balken (niet tussentijds draaien natuurlijk)) |(

[afbeelding]

Als je voor- en achterwiel beiden scheef staan en uit het midden meet je met deze oplossing dat ze exact zuiver recht staan.

Niet doen dus.

Gebruik nou maar gewoon die meting van Robinjo van achter as naar swingarm as, dat is de enige juiste
 
Als je voor- en achterwiel beiden scheef staan en uit het midden meet je met deze oplossing dat ze exact zuiver recht staan.

Niet doen dus.

Gebruik nou maar gewoon die meting van Robinjo van achter as naar swingarm as, dat is de enige juiste

Op mijn werk heb ik een stokpasser van een meter, daar zal ik eens me experimenteren.
Al is het alleen maar om zo te weten te komen of de streepjes een beetje gelijk zijn.
 
Keer gekeken bij mij is het schroef draad op beide stelblokken even lang, dus zet meestal de meetlat tegen de achterste moer en als schroefdraad beide kanten even lang is staat ie netjes. :o

Hoe betrouwbaar dit bij andere motoren is weet ik niet, markeringen zouden moeten volstaan lijkt me. :? Die afweiking is meestal minimaal, als er echt zo'n verschil is dan is het meestal wel te zien als je stuk achter de motor staat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan