kettingspanner yamaha r6 jaar 2000

colorado

Rookie
24 jun 2011
7
0
vraag over kettingspanner in moter yamaha r6 van jaar 2000 ; ik zou deze willen vervangen maar weet niet of het te doen is als leek , auto s is geen probleem maar de moter van mijn zoon r6 weet ik niet waar ik aan begin . is dit zelf te doen ja of nee en waar kan ik er een handleiding van vinden ???
mvg
marc
 
beste, het gaat hier dus over de distributie ketting spanner , deze zou versleten zijn en wil dat zelf vervangen als dit mogelijk is ? kan een tweedehands vinden voor 30 eu , voor een nieuwe te laten plaatsen en werk zit ik rond de 200 eu . mocht je verder nog iets willen weten vraag maar !
mvg.
marc
alvast bedankt !!
 
Ik zou er geen 2de hands in zetten, het is een slijtage onderdeel en je kunt niet echt zien HOEVEEL ie al gesleten is...

Je kunt wel aan auto's sleutelen, maar niet aan motoren???

Ik denk dat hij geen dirstributieketting gewend is, aangezien je die volgensmij niet zo vaak op auto's aantreft.

In het kort bestaat het uit het volgende:

- Kettingspanner vervangen (ouwe los, nieuwe erin)
- Kleptiming controleren (vóór het starten), dus tank/airbox/klepdeksel eraf.

Zoals hierboven al is gezegd zou ik gewoon een nieuwe spanner plaatsen. :Y
 
hallo , is het dus onvoldoende alleen de kettingspanner te vervangen ? is het echt nodig de kleptiming te controleren ? waarom ? en als het echt moet zal het dus geen werk voor mij worden !! Aan de kleppen daar blijf ik het liefs af , dit gaat buiten mijn kennis , ok ik weet de kleppen zitten en weet zo omgeveer de spelling van in en uit gang kleppen enz. maar om eventuweel bij te regelen das juist iets anders en denk dat ik hiervoor niet het gereedschap bezit !
mvg
marc
en bedankt !!!
 
hallo , is het dus onvoldoende alleen de kettingspanner te vervangen ? is het echt nodig de kleptiming te controleren ? waarom ? en als het echt moet zal het dus geen werk voor mij worden !! Aan de kleppen daar blijf ik het liefs af , dit gaat buiten mijn kennis , ok ik weet de kleppen zitten en weet zo omgeveer de spelling van in en uit gang kleppen enz. maar om eventuweel bij te regelen das juist iets anders en denk dat ik hiervoor niet het gereedschap bezit !
mvg
marc
en bedankt !!!

Ik zei geen kleppen stellen, ik zei de kleptiming controleren, dat is iets anders.

Als jij je spanner eruit haalt kan het gebeuren dat een nokkenas die onder spanning staat een of meerder tanden verschiet. Als jij vervolgens de motor start, heb je in een ongunstig geval een paar kromme kleppen.

Zie het maar als de ketting van je achterwiel die te slap staat, die loopt er ook een keer af of schiet over het kettingwiel heen.

Na het vervangen van de spanner:

- Kleppendeksel eraf
- Krukas in BDP
- Merktekens op nokkenassen controleren (>WPHB)
 
bedankt ik begin het te verstaan , eens ik het weet hoe de krukas en bovenste dode punt BDP ten opzichte van de nokkenas moet staan ben ik al een heel eind verder ,ook voor later werker , heeft je daar soms een foto van of een goede link , eens ik dat onder de knie heb ben ik al een stuk verder !!! dit was eigenlijk mijn grote schrik van het hele gedoe maar met wat hulp blijkt het nog niet zo moeilijk te zijn !!! dank u , nog een vraagje moeten de dichtingen vernieuwd worden ? zo ja welke .
mvg.
marc
en alvast bedankt voor je hulp !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan