Kettingspanning lijkt te los

sawyer_nl

Rookie
29 jun 2021
21
15
Wanneer ik in een bocht eenmaal mijn (voor)rem los laat en lichtjes gas geef om de ketting strak te krijgen heb ik vaak het gevoel dat dit toch zo hard gaat dat de ketting mijn achterwiel een klap geeft. Het gevolg is dat ik te breed uitkom of zelfs grip achter verlies (wellicht de aanleiding voor de crash op (
).

De ketting slack is nu 40mm wat precies tussen de vereiste 35-45mm is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Iemand tips?
 
Zit je voortandwiel goed vast?
Hoe slecht of goed is je voortandwiel nog?
Speling op je gaskabel?
Mogelijk probleem met afstelling/powercommander? (Indien van toepassing)
 
Lastwisselreacties worden ook veroorzaakt door slechte afstelling. Als je kettingspanning goed is en gecontroleerd op verschillende punten, dan kun je eens bellen met iemand met een testbank.
 
Wanneer ik in een bocht eenmaal mijn (voor)rem los laat en lichtjes gas geef om de ketting strak te krijgen heb ik vaak het gevoel dat dit toch zo hard gaat dat de ketting mijn achterwiel een klap geeft. Het gevolg is dat ik te breed uitkom of zelfs grip achter verlies (wellicht de aanleiding voor de crash op (
).

De ketting slack is nu 40mm wat precies tussen de vereiste 35-45mm is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Iemand tips?


Heeft in mijn beleving niets technisch te maken met je ketting. Je ging onder een hellingshoek te vroeg te agressief op het gas dan ga je plat. Je trekt dan zelf je motor onderuit de achterkant wil je dan inhalen.Heb het zelf daarzo en ook op de Sachsenring heuvel op dit ook wel eens gehad.

Kijk eens 3 rondjes terug daar had je bijna hetzelfde een low sider. De 2 rondjes daarna werd je opgehouden toen nam die bocht telkens veel beter.
 
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad. Het probleem met het strak krijgen van de ketting zie goed om 5:39 in de s-bocht en op 7:19 in de bocht ervoor.
Goeie tips allemaal. De gaskabel heeft geen noemenswaardige speling. Ik ga dit weekend naar het voortandwiel kijken. De motor is nu 100% origineel. Er zit dus geen powercommander op oid. Ik hoop dat het dan een van de andere problemen is anders wordt het lastig verhelpen.
 
Misschien eens naar je geometrie kijken, het lijkt alsof de motor achter heel "laag" zit. Zeker in de "off-throttle fase" bocht in loop je heel wijd en als je weer gas geeft komt de motor in ene weer terug op lijn of misschien zelf teveel terug.
 
Heeft in mijn beleving niets technisch te maken met je ketting. Je ging onder een hellingshoek te vroeg te agressief op het gas dan ga je plat. Je trekt dan zelf je motor onderuit de achterkant wil je dan inhalen.Heb het zelf daarzo en ook op de Sachsenring heuvel op dit ook wel eens gehad.

Kijk eens 3 rondjes terug daar had je bijna hetzelfde een low sider. De 2 rondjes daarna werd je opgehouden toen nam die bocht telkens veel beter.

Hier ben ik het helemaal mee eens, denk niet dat je je ketting hier de schuld van kan geven.
Die moet trouwens ook echt wel heel erg slap staan om daar (zo veel) last van te hebben.

Ik zie in het filmpje bij best veel bochten dat je heel hard remt en veel te lang door remt waar je eigenlijk al op het gas had moeten zijn, het punt waar je valt zie je dat je hem best "dood" remt en dan ineens behoorlijk op het gas gaat. Het is ook een klote bocht maar je mist de apex en wil hem ook direct naar rechts sturen terwijl je nog een stukje rechtdoor had kunnen steken op het gas.
 
Hier ben ik het helemaal mee eens, denk niet dat je je ketting hier de schuld van kan geven.

Mensen zoeken de/hun fout ook altijd elders })

Die moet trouwens ook echt wel heel erg slap staan om daar (zo veel) last van te hebben.
Correct :t , een ketting staat voor het circuitgebruik ook altijd wat losser / slapper. Staat hij te strak ( straatgebruik specs) juist dan kan je een probleem krijgen met je achterwiel.
 
Correct :t , een ketting staat voor het circuitgebruik ook altijd wat losser / slapper. Staat hij te strak ( straatgebruik specs) juist dan kan je een probleem krijgen met je achterwiel.
Nu ben ik wel benieuwd naar theorie daarachter!
het punt waar je valt zie je dat je hem best "dood" remt en dan ineens behoorlijk op het gas gaat
Dat is dus precies het ding. Ik ben allang klaar met remmen. Vaak al ruim voor de apex (ander leerpunt). In dat dode moment ben ik voor mijn gevoel al een poosje aan het draaien aan mijn gashendel om die ketting strak te krijgen en dan ineens grijpt hij hard aan. Doordat het zolang duurt val ik teveel de bocht in en klapt mijn achterwiel waardoor ik weer wijd loop.
 
Al eens geprobeerd je stationaire hoger te zetten?Moet wel kunnen bij je motor natuurlijk… , op mijn oude mille racer had ik hem rond de 2300 rpm staan , geeft veel minder aan uit effect en je blijft wat tractie houden . Bij mijn rsv4 , sterk verbeterd na een upmap flash..daar zit geen schroefje meer op 😁😢
 
Nu ben ik wel benieuwd naar theorie daarachter!

Dat is dus precies het ding. Ik ben allang klaar met remmen. Vaak al ruim voor de apex (ander leerpunt). In dat dode moment ben ik voor mijn gevoel al een poosje aan het draaien aan mijn gashendel om die ketting strak te krijgen en dan ineens grijpt hij hard aan. Doordat het zolang duurt val ik teveel de bocht in en klapt mijn achterwiel waardoor ik weer wijd loop.
Ja maar omdat je al klaar bent met remmen verlies je dus teveel snelheid waardoor de overgang te groot is en je dus voorzichtiger op het gas moet. Je rijd helemaal niet slecht hoor je rondetijden zeggen dat ook natuurlijk maar het kan (en moet eigenlijk) vloeiender, probeer ook de baan beter te benutten. Je laat in de bocht waar je onderuit gaat bij het insturen een hoop asfalt over aan de linker kant en bij uitkomen ook weer, als je dat allemaal gebruikt kan je meer snelheid houden doordat je vloeiendere lijnen rijd. Uiteraard als je dat bij insturen doet terwijl je een paar man in je kont hebt zitten duiken ze daar wel telkens aan de binnenkant dus daar moet je in de wedstrijd ook rekening mee houden. Misschien deed je dat daarom ook wel.
 
Maandag weer gereden in de ZAC Sport 600. (
) en (
) Ik heb een aantal dingen anders gedaan:

1.) Er zat toch wel speling in de gashendel. Die heb ik opgelost.
2.) Kettingspanning naar minimale specificatie gezet (35mm)
3.) In de bocht ietsjes eerder beginnen met opbouwen van gas zodat ik daar iets meer tijd voor heb en dit dus rustiger kan doen.

Al met al heb ik het probleem dus niet meer zo ervaren. Tnx voor alle feedback en tips!
 
1) Er moet altijd wat speling zitten op de gashandle.
2) Kettingspanning afstellen als je erop zit voor circuit gebruik.

3) Je moet ook nog een beetje leren een goede inschatting te maken waar en wanneer iemand in te halen . En velen met jou , man man wat een malloten reden ermee in die race '(:X
 
Maandag weer gereden in de ZAC Sport 600. (
) en (
) Ik heb een aantal dingen anders gedaan:


Al met al heb ik het probleem dus niet meer zo ervaren. Tnx voor alle feedback en tips!


Welnu op Ossenbroeken deed je exact hetzelfde als op CPZ .Te agressief of het gas gaan onder hellingshoek kijk maar eens terug op 10:54 daar trok je het achterwiel weer bijna onder de kont vandaan.

En wat foto's 1-2 je wilde bij Ossenbroeken in een gat duiken wat er niet was. Diegene voor je reed haast je voorwiel onderuit.
Foto's 3-4 bij Stekkenwal, je wilde diegene links van je uitremmen terwijl je weet hij je niet kan zien je zit immers achter hem en niet ernaast. Hij gaat uiteindelijk die bocht induiken wat bijna weer je voorwiel kostte ?

1688585945590.png
 
Laatst bewerkt:
Er wordt wel vreemd in omgeharkt indd. Maar dat heb ik zelf ook zo ervaren bij RSZ. Dit jaar een paar races gereden bij het IDC en daar wordt heel anders gereden lijkt het wel.

@sawyer_nl
Je hebt geen quickshifter zo te horen? Als je op deze manier blijft shortshiften tussen mandeveen en duikersloot, dan wordt je er nog een keer afgegooid daar denk ik..

Je hebt en wat vreemd schakelpatroon. Misschien eens iets proberen met andere tandwielen?

Je koppeling is ook bijna overleden.
 
Er wordt wel vreemd in omgeharkt indd. Maar dat heb ik zelf ook zo ervaren bij RSZ. Dit jaar een paar races gereden bij het IDC en daar wordt heel anders gereden lijkt het wel.

Typisch ZAC .
Vaak teveel onervaren rijders nog !

Je hebt en wat vreemd schakelpatroon. Misschien eens iets proberen met andere tandwielen?

Je koppeling is ook bijna overleden.

Een quickshifter en andere tandwielen zouden hem zeker helpen
 
Een dagje met videobegeleiding zoals Trackdays4all (of andere aanbieder) doet is in mijn ogen net zo waardevol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan