Kettingvet vs Kettingolie

Electra

MF veteraan
23 dec 2003
1.750
0
Zwolle
Ik heb al her en der gezocht op het forum, maar niet echt concrete antwoorden gekregen.

Wat zijn de voordelen/nadelen van kettingvet ten opzichte van kettingolie.

De voordelen zoals ik ze zie

Voordelen
*Kettingvet is dikker en blijft beter zitten
*Geeft minder gesmeer dan olie

Nadelen
*Kettingvet kan zich ophopen bij het tandwiel.
*Minder makkelijk aan te brengen dan kettingolie


Maar kunnen jullie nog meer voor/nadelen opnoemen?
Ik zit er namelijk aan te denken om over te stappen op vet, aangezien mijn achterbrug na 1 keer smeren helemaal zwart is.......
 
Laatst bewerkt:
ik heb die vraag ook wel eens bij mijn dealer gesteld. Daar verkopen ze beide middelen. Hun advies was toch wel de olie-variant. En dan bijvoorbeeld een op teflon-basis...
 
Olie, fabrikanten zijn niet voor nix allemaal overgestapt op olie.
Ik gebruik zelf olie, veel gesmeer idd, vooral op mijn witte velg... :X
Maar smering is goed, alleen ook veel ophoping bij voortandwiel, ik had ff vergeten weg te halen....haalde er wel een kilo vandaan na kappen te verwijderen.... :r
 
Wat in de bus zit is opgelost vet :P

Een ander voordeel van vet is dat het stukken goedkoper is dan zo'n spuitbus want je doet er veel langer mee. Dat zal ook wel de reden zijn dat fabrikanten liever de spuitbus verkopen. En vet uit de bus moet je eerst laten uitdampen en is dus minder geschikt om snel even je ketting te smeren en weer door te raggen op de autobahn.
 
Zorg ervoor dat je ketting goed heet is als je vet/olie er op smeert. Het trekt dan goed tussen de schakels en het vliegt er 'n stuk minder snel vanaf...
 
In een bus zit een soort vet dat 'stroef' wordt als het met lucht in aanraking komt. Daardoor zit het dus heel dunvloeibaar in de bus, en na opspuiten hecht het goed aan de ketting, zodat het er niet gewoon weer afdruipt.

Ik gebruik vet uit een spuitbus, werkt redelijk. Het is wel een smeerboel met opspuiten. Wat betreft gebruik, ik spuit de ketting in na een stuk rijden, als ik weer in de stalling ben. Dan heeft het daarna genoeg tijd om lekker in te trekken.

Er bestaan ook van die automatische smeersystemen, die je ergens onder je zadel monteert oid. Dan druppelt er steeds voldoende olie op de ketting. Ik heb het nog nooit gebruikt (en met mijn kilometrage is het ook onzin), maar kijk eens in het toer- of het techniekforum, ik heb wel eens een thread over die smeersystemen gelezen.
 
Gevoelsmatig komt olie toch veel makkelijker tussen de schakels dan vet..zou denken dat je met vet dus minder goed smering heb dan met olie.
 
Een kennis van me die kookte z'n ketting vroegah altijd.
Wordt dat nog gedaan?
Oh ja, hij had zo'n italiaans ding.... kan niet zo op de naam komen...

Was dat niet in de tijd dat er nog kettingen met open bussen gebruikt werden (zeg fietskettingen)? Nu zitten er rubberen ringen in die het vet opsluiten en maak je met koken de boel stuk.
 
Ik gebruik olie en rijd al 50000 km met dezelfde ketting.
Na de eerste rit na het smeren even de velg afvegen, duurt ongeveer 250 seconden.
En is veeeel goedkoper 5 euro voor 120000 km.
 
Laatst bewerkt:
kan je ze niet allebij gebruiken? :? ? gecombineerd dan , bijvoorbeeld: eerst vet erop, daarna de olie of net omgekeerd.
 
Ik heb pas een nieuwe ketting gestoken. Daar zit al iets op van 't fabriek, wat is dat eigenlijk?
Het is witachtig en zeer taai.

Een kennis van me zegt dat hij zijn ketting gewoon af en toe eens invet met (gebruikte) motorolie en dat het niet goed is de ketting dikwijls te smeren. Wij rijden allroad en zitten dikwijls in het stof en vuil. Gewoon zorgen dat de ketting niet droog komt te staan was volgens hem voldoende.

Die wax lijkt me precies ook wel wat.
 
Gebruik witte kettingspray (s100).

Dat spuit ik er pas op als mijn ketting weer metaalkleurig dreigt te worden.
En altijd NA het rijden idd omdat dan je ketting warm is.

En inderdaad smeert het wel wat op je velg, maarja, je moet je trots toch al poetsen.....
 
'k heb ooit vet gebruikt, en dat beviel totaal niet. Tot nu toe bevalt Valvoline Chain & Cable Lube het beste. Het komt vloeibaar uit de bus, maar het word een plakkerige zooi op je ketting.

Binnenkort een oliesysteempje installeren. 'k vind een smeerinterval van krap 300km wel erg kort. Da's bijna om de dag :(
 
Ik gebruik een Scottoiler, al een jaar of 3 en ben d'r zeer tevreden over. Smeert perfect en bovendien wordt het vuil er samen met de olie afgeslingerd, waardoor je de ketting nooit schoon hoeft te maken.
Geeft wel wat vet/vuil op de achterbrug en velg, maar daar heb je S100 voor.....
 
Het systeem van de ScottOiler bevalt me niet. Een tap in een vacuum-leiding kan van die fijne onvindbare problemen opleveren. En de hoeveelheid olie per kilometer die er op je ketting terecht komt hangt ook nog eens af van de buitentemperatuur.

Ik hoop binnenkort een Pro-oiler op de kop te kunnen tikken voor een zacht prijsje. Dat systeem heeft in theorie veel voordelen. Met 2000-3000km/maand is het ook vrij snel terugverdiend (spuitbussen goed kettingsmeer zijn duur; (auto)motorolie kost me niks mits ik geen tientallen liters nodig heb. En daarbij komt nog de verwachte langere levensduur van ketting en tandwielen)
 
Een tap in een vacuumleiding??? Waar heb je het over????
 
Ik heb een smeersysteem laten aanbrengen van Osco....ff trekken voordat je thuisbent en klaar :P .
Dit is hele dunne olie en heb je bijna niks voor nodig en je kunt het heel makkelijk van je velg verwijderen.
Ik denk dat het probleem bij de meeste de hoeveelheid is die men gebruikt en met Osco heb je precies de goede hoeveelheid en omdat je de laatste 100 meter naar huis rijd nadat je even aan het systeem getrokken hebt is alles perfecto verspreid......kun je niet tegen smeren :} .

Gegroet Michiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan