kettingvet

rikkie cbr

Die hard MF'er
2 feb 2013
682
201
hallo,
mag je een ketting smeren met een vet met lithium erin?(lithium-based)
Of kan dit schadelijk zijn voor je o-ringen?
Thanks voor meedenken.
groet
rikkie
 
Scheikundig gezien kan Li eigenlijk niet schadelijk zijn voor "rubber" omdat 't een basisch metaal is (en tevens 't lichtste metaal) én hoge temperaturen kan verdragen.

Alle kettingvetten die "wit" opdrogen op de ketting zijn volgens mij op basis van Li gemaakt, al durf ik dat niet 100% zeker te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
@manz
Spuit je dan het zander vanaf en het vet op je ketting?
Volgens mij maakt het weinig uit of je smeert met de kwast of de spuitbus, correct me if i'm wrong.
Groet,
Rikkie
 
Vet uit een pot, dat je er met een kwast op smeert, is te "zacht".
Het vliegt tijdens het rijden snel weer van de ketting af.
Kettingvet uit een spuitbus bevat een oplosmiddel dat na een kwartiertje geheel verdampt is.
Er blijft een taaie massa over die honderden kilometers kan blijven zitten.
 
@brave huisvadef,
Ook hier zit toch wel verschil in?
Het vet wat ik wou gebruiken is nl heel erg taai en eigenlijk alleen warm normaal te smeren en plakt als de ziekte.
Geloof ook echt wel dat een spuitbus over het algemeen beter is maar was benieuwd naar het vet wat wij op het werk gebruike.
Groet,
Rikkie
 
@brave huisvadef,
Ook hier zit toch wel verschil in?
Het vet wat ik wou gebruiken is nl heel erg taai en eigenlijk alleen warm normaal te smeren en plakt als de ziekte.
Geloof ook echt wel dat een spuitbus over het algemeen beter is maar was benieuwd naar het vet wat wij op het werk gebruike.
Groet,
Rikkie
Proberen dan maar, het vet zal de o-ringen niet aantasten.
Dat doen alleen sommige oplosmiddelen.
 
Een maat van me doet het altijd met teflon-spray. had een of andere monteur hem aangeraden.
zou in principe ook moeten voldoen !
Lekker dun spulletje wat niet blijft zitten op snelheid.
Leuk voor de fietsketting.. en motorspray niet op de fietsketting. (wat trapt dat zwaar zeg.. :+ )
 
Laatst bewerkt:
Vet uit een pot, dat je er met een kwast op smeert, is te "zacht".
Het vliegt tijdens het rijden snel weer van de ketting af.
Kettingvet uit een spuitbus bevat een oplosmiddel dat na een kwartiertje geheel verdampt is.
Er blijft een taaie massa over die honderden kilometers kan blijven zitten.

Curieus, ik heb nu vijf jaar mijn motorrijbewijs, c.a. een halve ton gereden, en zit nog op mijn eerste pot. Wat doe ik verkeerd?
 
http://www.motozoom.nl/producten/Motorex®-White-Grease-pot-van-850-gram-78000153.html

78000153_12-1.jpg


deze gebruik ik al jaren..gewoon met een kwast, en blijft beter zitten dan welke spuitbus meuk dan ook...zeker met regen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan