Keuring ondergaan bij verlengen Rijbewijs

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
A

Anoniempje442

Guest
Automobilisten moeten bij het verlengen van hun rijbewijs een keuring ondergaan. Dat stelt 3VO, de landelijke organisatie voor verkeersveiligheid, woensdag.

De organisatie presenteert vrijdag een speciaal hiervoor ontwikkelde test: de Rijstijlscan.


De scan bestaat uit vier onderdelen. Een praktijkrit, een profieltest (om inzicht te krijgen in de eigen rijstijl), een theorietoets en een test voor het gezichtsvermogen. Volgens 3VO kunnen veel ongelukken worden voorkomen als automobilisten zich meer bewust zijn van hun rijgedrag.

Jaarlijks vinden er in Nederland ruim een miljoen ongevallen plaats, daarbij zijn circa 2,5 miljoen mensen betrokken. Volgens een woordvoerder wordt 90 procent van de ongevallen veroorzaakt door gedrag en niet door een mankement aan de auto. Een APK-keuring zal dus niet alleen nuttig zijn voor de wagen, aldus 3VO.

Bron telegraaf

Vanaf januari kunnen automobilisten de test laten afnemen. Een keuring zal volgens J. van Gent van VVCR circa 215 euro gaan kosten.

In eerste instantie is de keuring vooral bedoeld voor mensen in loondienst. Hun bedrijven zouden deelname aan de test financieel moeten stimuleren. Als de keuring succesvol blijkt, stapt de organisatie naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat om het verplicht in te laten voeren voor alle automobilisten.

Bron nederlands dagblad.

Opmerking: zijn ze nu helemaal van de pot gerukt })
 
Allemaal geldtrekkerij!
80 euries per onderdeel, 1 x per 5 jaar, 7 miljoen x 240 euries=

veel geld.

En doe je het niet krijg je Koos Sp*##*
(krijg die naam niet door me strot of toetsenbord)
en consorten achter je aan!

Inderdaad: Zijn ze nu helemaal van de pot grukt??
 
sjezus wat een geld.
Keuring prima, maar OF de overheid betaald het maar lekker, OF een normale prijs.
Hoe kunne nsommige dit betalen????
 
Nederland en veiligheid.... :r :r

Ondanks dat ik in hun ogen een gevaarlijke rijstijl zal hebben, zal ik 100% zeker weten door die test komen. Test is dus zinloos en kost alleen geld.
 
Misschien houd het verband met het volgende:

Apk-keuring goedkoper en niet meer jaarlijks in de toekomst.

Daarnaast zet minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) de deur wagenwijd open om in de toekomst de frequentie van de verplichte keuring te verminderen.

Dit schrijft de CDA-bewindsvrouw in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd wordt. De juiste ingangsdatum van de versoepeling is nog niet bekend, maar Peijs wil haar voorstel zo snel mogelijk realiseren.

Door een aantal regels dat bij de apk hoort te versimpelen, zijn burgers per jaar in totaal 10,1 miljoen euro goedkoper uit. Voor bedrijven die hun auto's moeten laten keuren, dalen de kosten met een slordige 8,5 miljoen euro.

In hoeverre de jaarlijkse keuring wordt afgeschaft, laat Peijs afhangen van de uitkomsten van een Europees onderzoek naar de apk. De minister wijzigt alvast de wegenverkeerswet zodat het in de toekomst mogelijk wordt de keuring niet elk jaar uit te voeren.

Bron telegraaf.

Minder inkomsten door de APK, dus gaan de bestuurders maar voor APK :Z
 
Volgens een woordvoerder wordt 90 procent van de ongevallen veroorzaakt door gedrag en niet door een mankement aan de auto. Een APK-keuring zal dus niet alleen nuttig zijn voor de wagen, aldus 3VO.

Waarom niet in plaats van die boetes een verplichte her-keuring voor iedereen die brokken maakt ??
 
Mooi gelul met andere woorden veel geschreeuw weinig wol. :z :z

Ze hebben nu al overbezettingen bij het CBR voor de normale examens, ik geloof nooit dat ze dat kunnen oplossen en dan ook nog eens dit erbij. _O-
 
hmz, het zou beter zijn om dat te doen als iemand een overtreding maakt.

gewoon de test braaf doen en toch anders rijden zal dan vaak voorkomen

beetje verspilling van (belasting) geld

geen vermindering van apk

30 november 2005 10:24
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) geeft niet toe aan druk vanuit de Tweede Kamer om het aantal APK-keuringen te verminderen. De CDA-bewindsvrouw denkt dat dit niet goed is voor het milieu en de veiligheid in het verkeer.

Peijs voorziet hogere kosten, doordat het verkeer onveiliger wordt als er minder keuringen plaatsvinden. Schrappen in het aantal periodieke keuringen levert per saldo geen lastenvermindering op.

De minister heeft de Tweede Kamer woensdag geschreven, dat zij de wet zodanig wil veranderen dat minder APK-keuringen mogelijk worden, maar dat zij nog niet hiertoe wil overgaan. Eerst wil ze de resultaten van een Europees onderzoek afwachten.
 
Misschien houd het verband met het volgende:

Apk-keuring goedkoper en niet meer jaarlijks in de toekomst.


Bron telegraaf.
Altijd met die bron: geen volledige informatie.

Van de website van het ministerie:
Peijs heeft de Tweede Kamer daarnaast een onderzoek toegezegd naar de voor- en nadelen van een lagere frequentie van de APK. Op basis van de beschikbare gegevens heeft de minister geoordeeld niet tot wijziging over te gaan: naar verwachting heeft de lagere APK-frequentie schadelijke effecten voor het milieu door een hogere uitstoot en voor de verkeersveiligheid. Hogere kosten door onveiliger verkeer doen waarschijnlijk de besparing op de APK-kosten teniet. De maatregel levert volgens het ministerie per saldo dus geen lastenvermindering op.
 
Herkeuringen stellen geen r**t voor....
Alleen maar papier werk en ff een heeeeeeeeele korte check.
Kost veels te veel geld. :r

Als het zo door gaat, ga ik maar emigreren of zo. :X
 
Denk dat er opzich niks mis is met een periodieke 'keuring' voor mensen met een rijbewijs. Echter, €215 is gewoon belachelijk veel*. Dat is voor veel mensen, met name die groep die met moeite een auto kan betalen, een veel te grote kostenpost. Die profieltest kunnen ze wat mij betreft wel meteen schrappen.

Ogentest kan ook veel goedkoper. Theorie-examen is geloof ik ook niet zo heel erg duur. Rijtest kan in eigen voertuig, waarvan je sowieso al de kosten moet betalen.

Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre een praktijktoets van belang is. Een vrachtwagenchauffeur die 100.000km per jaar rijdt en dat al 10 jaar schadevrij doet heeft zo'n test wellicht minder hard nodig hebben dan iemand die één keer per week naar de supermarkt rijdt.

Testen van ogen, kennis van verkeersregels: prima
215 euro: nee dank je

* hier komen dan ook nog eens de leges van het verlengen van je rijbewijs bovenop. Mogelijke optie: geslaagd voor alles? Rijbewijs verlengen gratis!
 
Buh, nederland regeltjes land waar ze overal regels voor willen zodat niemand meer hoeft na te denken omdat alles al is voorgekauwd :(

Denk dat zo'n regelmatig keuring de gevaarlijke rijders helemaal niet van de weg haalt, er zijn nou eenmaal een boel mensen die geen enkel gevoel voor auto/motor rijden hebben en toch een rijbewijs halen. Die haal je er met zo'n test niet uit want op zo'n moment rijden ze natuurlijk zo mooi mogelijk.
Een theorieexamen na tig jaar voor iedereen, en een rijexamen voor de oudjes kan ik me nog wel in vinden. Alleen daarmee haal je nog steeds niet alle rotte appels er tussenuit, wat volgens mij onmogelijk is. Liever iets dat mensen bewust maakt van hun eigen rijstijl en die verbeteren, alleen zie dat maar eens uit te voeren.
 
Prima idee deze hertoetsing en hermetingen.

Bij voldoende resultaat korting op de verzekeringspremie !!!
ter hoogte van de toetskosten !!!
 
Ik vind dit helemaal zo slecht niet, denk inderdaad dat de mensen die standaard te snel rijden er misschien minder snel uit gehaald worden.

De mensen die echter met 60 proberen in te voegen, die uit gewoonte nooit richting aangeven, die niet weten dat die rare glimmende dingen aan de zijkant en in het midden van de auto spiegels zijn en de mensen zonder ook maar enig gevoel voor de auto zullen er WEL uitgehaald worden.

Volgens mij is die groep een stuk gevaarlijker dan de groep die bewust regelmatig te hard rijd op de plekken waar dat kan.

Wat dan wel weer jammer is is dat het meteen weer zo belachelijk veel moet kosten... :(
 
Laatst bewerkt:
Prima idee deze hertoetsing en hermetingen.

Bij voldoende resultaat korting op de verzekeringspremie !!!
ter hoogte van de toetskosten !!!

Dat is inderdaad een prima idee :] dat betekend ruim 2 jaar geen verzekering betalen voor de motorfiets :P
 
Dit kan toch niet waar zijn, stel je eens voor dat je toevallig een slechte dag hebt bij je test. Raak je daar je rijbewijs kwijt. Heb je het nodig voor je werk, raak je je werk kwijt. Stijgt de werkloosheid weer in Nederland :?

Neem aan dat dit toch weer niet de bedoeling kan zijn!
 
weer geldklopperij,ze moeten mensen die niet betrokken zijn bij een ongeval gewoon hun rijbewijs laten verlengen,ben je wel betrokken bij een ongeluk dan een door de overheid betaalde opfris curcus er bij voor de verkeersveiligheid,dat lijkt me een eerlijker.

laat ze eerst even kijken naar de rijbewijzen die ze zomaar aan imigranten hebben verstrekt die daar geen recht op hadden,maar dat doen ze niet want daar is geen geld aan te verdienen .
 
Dat gaat toch nooit fatsoenlijk werken.
Je ziet nu al dat velen hun rijbewijs halen. Dat zal wel komen doordat ze goed genoeg netjes rijden.
Halen ze hun roze papiertje op, waarna ze zich gaan gedragen als aso's.

Zo zal het met die test wel net zo gaan. Eventjes laten zien hoe het wel moet, rijbewijs verlengen en dan weer lekker de aso uithangen.

Ik vraag me trouwens ook af of de herkeuring alleen voor de auto geldt of dat het ook voor andere voertuigen ingevoerd wordt.
 
................

laat ze eerst even kijken naar de rijbewijzen die ze zomaar aan imigranten hebben verstrekt die daar geen recht op hadden,maar dat doen ze niet want daar is geen geld aan te verdienen .

En hoe kom je aan die wijsheid?
Mijn vrouw is ook immigrant en die kon welliswaar haar internationale rijbewijs omruilen MAAR had daarvoor wel eerst examen moeten doen!!
Het zomaar inruilen van rijbewijzen is al een tijdje niet meer mogelijk; het enige voordeel van een buitenlands (internationaal) rijbewijs was dat je geen lessen hoefde te volgen.........

Staat verder los van de discussie over de herkeuring, maar is gewoon een ongegrond vooroordeel
 
Een club als 3VO heeft zijn eigenlijke doel bereikt : het terugdringen van het aantal vekeersdoden op jaarbasis.
Dat ligt in Nederland zo laag dat we tot de laagsten ter wereld behoren. Niks mis mee, iedereen wil tenslotte dat zijn fanilie etc. etc. het verkeer overleefd.
Die club is daarmee dus feitelijk overbodig geworden.
Oei, da's vervelend, want dan raken de leden hun mooie baantjes kwijt!
Dus maar snel wat nieuws verzonnen, waar ze zich weer jaren mee kunnen bezighouden.
:r moet je van dat clubje!

Je ziet dat overigens wel meer, dat regelbedenkende clubjes de meest achterlijke dingen verzinnen om zichzelf in stand te houden, met als gevolg dat wij in dit land doodgereguleerd zijn!
Werkelijk overal zijn wel regeltjes voor, tot op het absurde af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan