Keurmerk motorkleding

Is dit een goed idee? (ook voor leer)

  • Ja

    Stemmen: 33 89,2%
  • Nee

    Stemmen: 2 5,4%
  • Weet niet

    Stemmen: 2 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    37
WAT!!!De MAG is al tegenstander van het verplicht stellen van beschermende kleding???? ik dacht dat die gasten VOOR MEER veiligheid zijn???
Dan wil ik wel eens weten WAAROM ze tegen zijn????
Jawel, dat zijn ze ook wel, maar alleen als het van een ander komt. Zoals geen lantaarnpalen in de buitenbocht, afdekking voor vangrail, enz.

Maar de motorrijder moet natuurlijk wel zelf kunnen kiezen of hij wel of niet beschermende kleding draagt. Dat heeft te maken met vrijheid. Begrijp je wel?

Nou, ik niet. :(
 
Jawel, dat zijn ze ook wel, maar alleen als het van een ander komt. Zoals geen lantaarnpalen in de buitenbocht, afdekking voor vangrail, enz.

Maar de motorrijder moet natuurlijk wel zelf kunnen kiezen of hij wel of niet beschermende kleding draagt. Dat heeft te maken met vrijheid. Begrijp je wel?

Nou, ik niet. :(
oooo natuurlijk, de weg veiliger maken zodat je in je zwembroekje niet tegen een lantaarnpalen , vangrail, enz. kan glijden, want iedereen kiest natuurlijk voor veiligheid tegenover de kom-ik-wel-stoer-over. |( stom van mij dat ik daar niet aan had gedacht.



dan ze ik ff niet dat ik meer aandacht van de vrouwtjes krijg als ik leer ben dan met t-shirt en spijkerbroek
 
Ik heb het idee voorgelegt aan het ministerie van verkeer en waterstaat en aan de FEMA.
 
toch vind ik dat je dan ook volledig in pak moet, je kan zelf wel verzinnen wat er allemaal in die 2 Km kan gebeuren.
En een scootah mag wel rustig die zelfde 2km met even hoge snelheid afleggen zonder enige protectie. En wat als je met de fiets met 40 van een brug af :9 op je bek gaat.

Vind het ver gaan, als ik 2km (of 200, wat ik nie doe) weg ben op de motor ga ik geen pak aantrekken. Ben langer bezig met aantrekken als de fiets pakken. En ja, ik ben lui.
 
Jawel, dat zijn ze ook wel, maar alleen als het van een ander komt. Zoals geen lantaarnpalen in de buitenbocht, afdekking voor vangrail, enz.

Maar de motorrijder moet natuurlijk wel zelf kunnen kiezen of hij wel of niet beschermende kleding draagt. Dat heeft te maken met vrijheid. Begrijp je wel?

Nou, ik niet. :(


:^ Ben lid van de MAG en vind dat ze veel goed werk doen, maar op dit punt steun ik ze dus niet. Denk trouwens dat ze op dat punt een achterhoede gevecht leveren. Europa zal vroeg of laat dit verplicht gaan stellen. Het feit dat het CBR al deugdelijke kleding bij een examen eist sinds september 2003 is al een veeg teken.

@pisang: voor 2 km pak ik gewoon de trapfiets of zelfs de benenwagen; ga mijn motor niet verkloten met korte afstanden.

als je gewoon een A-merk leren pak koopt zit je altijd wel okee met protectie d8 ik zo????

Niet???

Ik hoop het voor je. Het beste paard struikelt wel eens en eigenlijk heb je als consument geen garantie van een onafhankelijk bureau.
 
Toch blijft het gek dat het CBR "deugdelijke kleding" eist, terwijl er nooit vastgesteld is wat "deugdelijk" nu eigenlijk is......

Gek land is dit toch. 3 km te hard wordt gezien als levensgevaarlijk, nog wat harder en je bent een "wegpiraat", maar je mag rustig in korte broek en T-shirt motorrijden.....of jezelf te pletter rijden op een paar frietsnijders langs de weg......
 
Pfff. Voordat ze beginnen over verplichte keldij kan men beter eens nadenken over allerlei obstakels die ze overal plaatsen.
Op je bek gaan in je jeans is nogal dramatisch en pijnlijk en je bent misschien voor je leven gehavend maar een paaltje tegen 50km/h raken is DODELIJK |( |(
Pas op. Ik kruip zelfs voor 3km in mijn motorpak. Maar het interesseert mij niet dat iemand anders met zijn korte broek rond rijdt.

Wat die testen betreft. Zou goed zijn dat men een deftige std. invoert met verschillende niv. van bescherming. Die CE keurmerken is een begin maar wil NIKS zeggen. Recent nog ergens een testje gelezen over rugprotectoren. Conclusie ? Wel niet zo best gesteld of beter de protectoren voldeden aan de minimum eisen. Dacht dat er maar een aan hogere norm voldeed.

Voor mij is bescherming belangrijk en geef daar geld aan uit maar ieder moet dat maar voor zijn eigen uitmaken ;)

Geloof niet dat de huidige kunststof pakken beter zijn dan leren pakken. Uit een persoonlijke ervaring heb ik kunnen vaststellen mijn leren broek beter uit een ongeval kwam dan mijn jas. De jas heb ik naar de prullenbak kunnen verwijzen.

Ben er van overtuigd dat je betere kunststof pakken KAN maken maar wat is het prijskaartje hiervan ivm een deftig leren pak ?
 
@wicked
Het gaat hier niet om om kleding te verplichten maar over het verplicht stellen van een keurmerk voor kleding wat betreft veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit!
 
Ok. Dan is mijn antwoord heel simpel :+ Zeker en dan niet met zo een flut norm |(
Keuringsnormen ontwikkelen zich ook. Zie dat met helmen, daar hebben we inmiddels de vijfde norm al en voor het materiaal van protectoren de tweede.

Die normen worden aangepast (meestal strenger, soms niet) aan de hand van praktijkgegevens, materiaalontwikkelingen of gewijzigde inzichten.

Het zijn meestal niet de fabrikanten die aandringen op wijziging of verscherping van de keuringseisen, omdat het een extra investering betekent.

In reclame of aanprijzing van het product richting consument is het altijd het beste wat je kunt kopen in de prijsklasse. *D
 
Vind het een kutplan

verplicht stellen van beschermende kleding vind ik een waardeloos idee, een keurmerk net zo achterlijk.

Gevolg is dat we met z'n allen de schatkist nog meer kunnen spekken, kunnen ze daar weer bonnen voor uitschrijven.

Naar mijn mening kan iedereen zelf bepalen wat ie aandoet
 
Keuringsnormen ontwikkelen zich ook. Zie dat met helmen, daar hebben we inmiddels de vijfde norm al en voor het materiaal van protectoren de tweede.

Die normen worden aangepast (meestal strenger, soms niet) aan de hand van praktijkgegevens, materiaalontwikkelingen of gewijzigde inzichten.

Het zijn meestal niet de fabrikanten die aandringen op wijziging of verscherping van de keuringseisen, omdat het een extra investering betekent.

In reclame of aanprijzing van het product richting consument is het altijd het beste wat je kunt kopen in de prijsklasse. *D

Dat is inderdaad zo. Maar als je dan effectief een test leest omtrent rugprotectoren waarvan er eigenlijk maar eentje voldoet om een deftige norm te halen stel ik mij vragen. Het was nog eens geen bekend merk maar wel niet goedkoop. Het probleem is dat het gewoon niet duidelijk is welke de condities van de meeste normen zijn. Het lijkt alsof je met goed materiaal op de weg rijdt maar in werkelijkheid is het heel wat minder. Het geeft teveel een vals gevoel van veiligheid en de fabrikanten pakken er ook nog mee uit ook |(

Oh ik ben best bereid om een stuk meer te betalen als de bescherming een stuk toeneemt. Zo vind ik het idee van een soort airbag niet eens zo slecht. Als ze dat nu eens in een deftig racepak kunnen verwerken *D

Heb ondertussen al 2x met hetzelfde leren pak een crash gemaakt en het is nog altijd heel goed bruikbaar. Nergens is er een naad losgekomen en het kan blijkbaar tegen een beetje asfalt :P Mijn kunstof jas daarentegen was in een keer naar de prullenmand verwezen |(
 
Is alle textielen kleding uitgerust met dubbele naden op de valgevoelige plekken?
 
(..)

Overigens: het feit dat de MotoGP rijders nog steeds leer dragen geeft voor mij aan dat leer nog altijd voordelen biedt boven textiel. Maar uiteraard zal de kwaliteit van de pakken die ze dragen een stuk hoger zijn dan een aantal pakken die in de winkel te koop zijn.
Is het niet sowieso verplicht om bij races en deelnames aan trainingen te zijn voorzien van leren pak en race-goedgekeurde valhelm.
Bij mijn weten wel en dan is er weinig te kiezen.

Vroeger, jaren '70-80, had je van die zwart-witte pakken van ik meen Fackelmann of zo en die werden geadverteerd als veiliger dan leer, maar dat mocht niet op het circuit.


En ik onderschrijf de mening van de MAG wel, dat een keurmerk wel wenselijk, maar verplichting niet.
Op de race-trap-fiets haal je ook 50plus enz.
Beetje keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid graag.
Ik rijd zowel 's zomers als 's winters wel in in mijn ogen veilige motorkledij, maar da's mijn keuze. :]
 
Hai Oma... :P

Weet iemand of er op Internet plekken zijn waar tests van motorkleding te lezen zijn? Kan zo gauw even niks vinden. En de eerste pagina's van Google brengen me weer bij MF |(
 
oooo natuurlijk, de weg veiliger maken zodat je in je zwembroekje niet tegen een lantaarnpalen , vangrail, enz. kan glijden, want iedereen kiest natuurlijk voor veiligheid tegenover de kom-ik-wel-stoer-over. |( stom van mij dat ik daar niet aan had gedacht.



dan ze ik ff niet dat ik meer aandacht van de vrouwtjes krijg als ik leer ben dan met t-shirt en spijkerbroek

Dus jij rijdt met een fluoriserend oranje jas neem ik aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan