Keurmerk motorkleding

Is dit een goed idee? (ook voor leer)

  • Ja

    Stemmen: 33 89,2%
  • Nee

    Stemmen: 2 5,4%
  • Weet niet

    Stemmen: 2 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    37

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.491
2
Ik zat er aan te denken dat het misschien goed zou zijn als er een keurmerk zou zijn voor textiel motorkleding wat betreft veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit.
Zeker omdat deze lang niet altijd zo sterk is als leren kleding.
Wie is het daar mee eens?
De poll geld trouwens ook voor leren kleding omdat er zoals hieronder word gezegt er ook slechte leren kleding is!
 
Laatst bewerkt:
Leer kan -indien slecht gefabriceerd- bij een ongeval helemaal uit elkaar scheuren
misschien niet zo zeer het leer zelf, maar de naden wel
dus een keurmerk voor alle motorkleding zou niet misstaan
 
Ik zat er aan te denken dat het misschien goed zou zijn als er een keurmerk zou zijn voor textiel motorkleding wat betreft veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit.
Zeker omdat deze lang niet altijd zo sterk is als leren kleding.
Wie is het daar mee eens?
Toch denk ik dat je niet goed op de hoogte bent. Moderne vezels zijn sterker, lichter en slijtvaster dan leer. Bovendien is kunststof kleding comfortabeler, ademend, aangenamer bij verschillende temperaturen en vaak waterdicht. Het vraagt ook minder onderhoud dan leer. Het zit alleen niet zo strak om je lijf.

Er zit wel een prijskaartje aan, maar dat zit een aan een goed leren pak ook.

Er zijn nu eenmaal motorrijders die zweren bij leer omdat het veiliger zou zijn, zo heb je ook mensen die beweren dat rijden zonder ABS veiliger is dan met. :)
 
Er zijn maar heel weinig textielen pakken die beter zijn dan leer als ze al beter zijn!
Maar met zo'n keurmerk zou alle kleding aan een minimum veiligheids eis moeten voldoen wat nu nog niet het geval is en daar gaat het om!
 
ik heb er wel het CE keurmerk in staan, maar kan ook zijn dat dat alleen geld voor de protectors die erin zitten.

Toch denk ik dat je niet goed op de hoogte bent. Moderne vezels zijn sterker, lichter en slijtvaster dan leer. Bovendien is kunststof kleding comfortabeler, ademend, aangenamer bij verschillende temperaturen en vaak waterdicht. Het vraagt ook minder onderhoud dan leer. Het zit alleen niet zo strak om je lijf.

Er zit wel een prijskaartje aan, maar dat zit een aan een goed leren pak ook.

Er zijn nu eenmaal motorrijders die zweren bij leer omdat het veiliger zou zijn, zo heb je ook mensen die beweren dat rijden zonder ABS veiliger is dan met. :)
weet je ook welke vezels dat zijn of welk merk die gebruikt??
 
Er zijn maar heel weinig textielen pakken die beter zijn dan leer als ze al beter zijn!
Er bestaan vezels die de (trek)sterkte van staal te boven gaan, dat kun je van leer niet zeggen. Hetzelfde geldt voor de slijtvastheid.

Leren motorpakken zijn er ook in een grote diversiteit in kwaliteit, leerdikte, soort leer, gebruikte stiksels, enz. Alle waarde naar zijn geld. Dat is voor textiel ook zo.

Goede kunststof pakken zijn vaak net zo duur als, zo niet duurder dan een goed leren pak. Leren pakken zijn ook nog vaak aan merk en mode onderhevig en dat speelt ook een rol bij de prijs.
 
ik heb er wel het CE keurmerk in staan, maar kan ook zijn dat dat alleen geld voor de protectors die erin zitten.weet je ook welke vezels dat zijn of welk merk die gebruikt??
Namen die zo bij me opkomen: Rukka, Yoko, BMW.

Voor protectoren gelden Europese minimumeisen, net zoals voor helmen. Met een beetje zoeken op het net kun je die zo vinden. Protectoren zonder CE keurmerk mogen in Europa niet worden verkocht. Dus de reclameuiting "protectoren met CE keurmerk" zegt net zoveel als "motorfiets met stuur".
 
dit is de info die de fabrikant (revi't in dit geval) geeft.
Cordura Duopont:
Duurzaamheid en slijtvastheid zijn de kerneigenschappen van deze hoogwaardige stof van DuPont. Cordura is zeer scheurbestendig, slijtvast en bestand tegen hoge temperaturen. Het smeltpunt ligt bij 210°C. In vergelijking met standaard nylon heeft Cordura een drie keer hogere slijtvastheid. Kleding gemaakt van Cordura geeft dan ook jarenlange bescherming en comfort tijdens het motorrijden.

Tactel Duopont:
Tactel is een gedeponeerde merknaam van DuPont. Dit 100% polyamide weefsel is zeer populair om zijn dynamische, veelzijdige kwaliteiten. Het is licht en zacht maar ook sterk en slijtvast. Daarnaast is het ook ademend en zeer goed bestand tegen weersinvloeden.

Kevlar Duopont:
Kevlar is één van de sterkst verkrijgbare materialen. Kevlar heeft een extreem hoge slijtageweerstand en is zeer flexibel. Hierdoor is Kevlar bij uitstek geschikt om te gebruiken in motorkleding, in het bijzonder op die plaatsen waar de motorrijder kwetsbaar is. Kevlar wordt geweven van aramidevezels en nylonvezels. Het smeltpunt van Kevlar ligt bij 450°C. Bij een identiek gewicht is Kevlar vijf maal sterker dan staal.

lycra Duopont:
Aërodynamische, lichtgewicht vezel van DuPont, voor 82% opgebouwd uit polyamide en voor 18% uit Elastan. Deze vezel is ademend en vochtregulerend. Er is geen enkele andere vezel die zo elastisch is zonder zijn vorm te verliezen.

Dynamic Schoeller:
Schoeller Dynamic voldoet aan alle eisen waar moderne, sport-georiënteerde kleding aan moet voldoen: hoge elasticiteit, robuustheid, klimaatbeheersing en een zeer hoge mate van comfort tijdens het dragen. Het materiaal beantwoordt dus zowel aan de gestelde veiligheidseisen, als aan de behoefte aan comfort. De Schoeller Dynamic stof heeft een zeer hoog smeltpunt van 290°C.

Keprotec Schoeller:
Schoeller Keprotec bestaat uit verschillende vezeltypen, zoals Kevlar. De combinatie van filamenten draagt zorg voor een extreem hoge scheurvastheid en een excellente slijtvastheid. De hoofdbestanddelen zijn polyamide 6.6 en Kevlar. De eigenschappen van Keprotec zijn vergelijkbaar met leder. Keprotec heeft echter een hogere mate van draagcomfort en bewegingsvrijheid.

Lorica:
Lorica is een materiaal dat in staat is de beste prestaties te leveren in de meest extreme omstandigheden. Lorica is een revolutionair materiaal gemaakt van microfibers. De eigenschappen van Lorica laten zich vergelijken met de eigenschappen van natuurlijk leder. Lorica is minder sterk dan leder, echter wel zachter en lichter. Bovendien is de materiaaldikte constant waardoor Lorica zich eenvoudiger laat verwerken en is het materiaal weinig onderhoudsgevoelig.

Dynax
geen uitleg gevonden
Maar een keurmerk voor motorkleding wat betreft veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit zou toch wel handig zijn.
Je kan de beste materialen gebruiken en het zeer knullig in elkaar zetten....
 
Laatst bewerkt:
Maar een keurmerk voor motorkleding wat betreft veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit zou toch wel handig zijn.
Je kan de beste materialen gebruiken en het zeer knullig in elkaar zetten....
Dat is een hele lastige. Ook bij protectoren wordt alleen het gebruikte materiaal getest (voor het CE keur) niet de uiteindelijke toepassing (de protector zelf), of de vorm of de grootte of de beschermingsfactor van de protector.

Je zou dan een onafhankelijk onderzoeksinstituut moeten hebben die het hele pak controleert op een grote diversiteit aan factoren. De vraag is dan als dat op vrijwilligheidsbasis gebeurt of fabrikanten wel zo happig zijn om daaraan mee te doen. Je krijgt dan altijd gezeik over testmethoden en geschil over het resultaat. Bovendien zegt een eenmalige test niets over de productielijn, een fabrikant die een pak instuurt kan extra op de kwaliteit letten.

Het beste zou zijn een EG norm zoals die ook voor helmen en het materiaal van protectoren geldt. Dan geldt een verplichting om te laten testen en wordt regelmatig de test (vanuit de productielijn) herhaald. Maar dan kom je weer op het punt dat EG normen minimum normen zijn. Als een pak beter is dan het minimum komt dat niet naar voren, dus zegt het niets over de uiteindelijke kwaliteit.

Al met al zal het de prijs van pakken geen goed doen, tenslotte is de markt voor motorkleding vrij gering.

Dus toch maar wachten tot weer een van de motorbladen een serie pakken test, wat ze met regelmaat doen.
 
TÜV Rheinland heeft een keurmerk en eisen. Niet alleen ten aanzien van het pak zelf, maar ook voor de produktielijn die het pak maakt. Het zou me niet verbazen als die keuring de basis gaat vormen voor Europese richtlijnen op dit gebied.

Edit: is trouwens een vrijwillige keuring... zit in de broek van mijn Hein Gericke pak.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het voor het grootste deel met je eens Pan.
Ik denk wel dat een minimum norm (zoals bv. een CE-keuring) toch al een hele verbetering zou zijn tav de huidige situatie. Op dit moment is het gewoon gokken of je een veilig pak koopt. Ook een test van de motorbladen richt zich niet of nauwelijks op de veiligheid. Het is natuurlijk ook moeilijk om kleding te testen zonder dat daar een objectieve norm voor is. Hoe sterk moet het zijn, hoe sterk de naden, de slijtvastheid etc. bij welke snelheid/soort wegdek etc.
De manier waarop je er nu achter kunt komen óf het veilig is...brrr......

Het is wel zo dat sommige leveranciers, zoals van bv. Goretex (Dupont?) een aantal eisen stelt aan de kledingmakers mbt. de verwerking van het materiaal. Ik weet alleen niet of die puur gericht zijn op het waterdicht maken of ook op de veiligheid. Dat maakt die kleding vaak een stuk duurder, dat klopt. Maar zelfs het kopen van een duur pak garandeert niet dat het ook veilig is....

Overigens: het feit dat de MotoGP rijders nog steeds leer dragen geeft voor mij aan dat leer nog altijd voordelen biedt boven textiel. Maar uiteraard zal de kwaliteit van de pakken die ze dragen een stuk hoger zijn dan een aantal pakken die in de winkel te koop zijn.
 
Overigens: het feit dat de MotoGP rijders nog steeds leer dragen geeft voor mij aan dat leer nog altijd voordelen biedt boven textiel. Maar uiteraard zal de kwaliteit van de pakken die ze dragen een stuk hoger zijn dan een aantal pakken die in de winkel te koop zijn.
Heeft ook te maken met de luchtweerstand. Een leren pak zit nu eenmaal strakker dan textiel.
 
Het is wel zo dat sommige leveranciers, zoals van bv. Goretex (Dupont?) een aantal eisen stelt aan de kledingmakers mbt. de verwerking van het materiaal. Ik weet alleen niet of die puur gericht zijn op het waterdicht maken of ook op de veiligheid. Dat maakt die kleding vaak een stuk duurder, dat klopt. Maar zelfs het kopen van een duur pak garandeert niet dat het ook veilig is....
de eisen die Gortex aan een kledingmerk stelt is volgens mij alleen maar voor het waterdicht blijven bij normaal gebruik, bij extreem gebruik garanderen ze nix. tenminste dat haal ik uit de folder die ik bij mijn gewone jas heb.
 
Dat is een hele lastige. ...........
Ik denk dat dat ook de rede is waarom er nu niet 1 grote test is. Denk zelf dat er dat meer kleding afgekeurt wordt dan je zou verwachten.

ga zo ff een mailtje naar denhaag sturen, dan wordt die test zo geregeld en hebben volgend seizoen een keurmerk erbij, de politiek probeert toch alles te doen om de veiligheid van de motorrijder te verbeteren..... :X
 
En als je pak strakker zit, rara politiepet, zit je protector dat ook, en wat moet je protector, op zijn plek blijven zitten. Daarnaast zijn de meeste pakken van textiel voor zomer en winter geschikt, dus zitten ze in de zomer te ruim.
 
Op zondag 12 september 2004 13:59 schreef PanRider het volgende:

Heeft ook te maken met de luchtweerstand. Een leren pak zit nu eenmaal strakker dan textiel.

De textielen pakken van tegenwoordig kunnen net zo strak zitten als leer, als textiel veiliger zou zijn als leer zouden ze textiel gebruiken omdat de veiligheid voorop staat bij MotoGP!
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 12 september 2004 09:44 schreef PanRider het volgende:

Het beste zou zijn een EG norm zoals die ook voor helmen en het materiaal van protectoren geldt. Dan geldt een verplichting om te laten testen en wordt regelmatig de test (vanuit de productielijn) herhaald. Maar dan kom je weer op het punt dat EG normen minimum normen zijn. Als een pak beter is dan het minimum komt dat niet naar voren, dus zegt het niets over de uiteindelijke kwaliteit.

Als een pak beter is dan de minimum normen zal de fabrikant dit zeker vermelden en/of laten testen door een motortijdschrift enz. dus dat is juist goed!
 
Op zondag 12 september 2004 09:44 schreef PanRider het volgende:

Het beste zou zijn een EG norm zoals die ook voor helmen en het materiaal van protectoren geldt. Dan geldt een verplichting om te laten testen en wordt regelmatig de test (vanuit de productielijn) herhaald. Maar dan kom je weer op het punt dat EG normen minimum normen zijn. Als een pak beter is dan het minimum komt dat niet naar voren, dus zegt het niets over de uiteindelijke kwaliteit.

Als een pak beter is dan de minimum normen zal de fabrikant dit zeker vermelden en/of laten testen door een motortijdschrift enz. dus dat is juist goed!
Is het misschien een goed idee om dit door te geven aan de MAG om te kijken wat ze ervan vinden en ze er wat mee kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
Als een pak beter is dan de minimum normen zal de fabrikant dit zeker vermelden en/of laten testen door een motortijdschrift enz. dus dat is juist goed!

Dat vraag ik me af. Dat zie je bij helmen en protectoren ook niet. Je zie alleen reclame met: voldoet aan de hoogste normen of voorzien van CE goedgekeurde protectoren. Terwijl dat juist een eis is.
Fabrikanten zijn gewoon om te klagen als er weer nieuwe, strengere normen komen en proberen de invoering vaak uit te stellen.

Is het misschien een goed idee om dit door te geven aan de MAG om te kijken wat ze ervan vinden en ze er wat mee kunnen doen?

De MAG is al tegenstander van het verplicht stellen van beschermende kleding, zoals Europa wil. Ik ben daar juist groot voorstander van.
 
De MAG is al tegenstander van het verplicht stellen van beschermende kleding, zoals Europa wil. Ik ben daar juist groot voorstander van.
WAT!!!De MAG is al tegenstander van het verplicht stellen van beschermende kleding???? ik dacht dat die gasten VOOR MEER veiligheid zijn???
Dan wil ik wel eens weten WAAROM ze tegen zijn????
 
WAT!!!De MAG is al tegenstander van het verplicht stellen van beschermende kleding???? ik dacht dat die gasten VOOR MEER veiligheid zijn???
Dan wil ik wel eens weten WAAROM ze tegen zijn????
Als je een 2 KM naar <whatever> toe gaat en je trekt een spijkerbroekie aan wordt dat óók verboden.

Ieder zn keuze.
 
Als je een 2 KM naar <whatever> toe gaat en je trekt een spijkerbroekie aan wordt dat óók verboden.

Ieder zn keuze.
toch vind ik dat je dan ook volledig in pak moet, je kan zelf wel verzinnen wat er allemaal in die 2 Km kan gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan