Keuze eerste motor

Ectholian

MF veteraan
8 jun 2009
4.588
5
Zwolle (Overijssel)
Ik kon met de search niet echt de info zoeken die ik zocht, dus dan maar zo:

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een eventuele eerste motor (in juli beginnen met lessen). Ik heb eigenlijk drie 'kandidaten':
- Yamaha R6
- Yamaha Thundercat
- Honda CBR600F

Ik wil heel erg graag een R6, maar die zijn net iets duurder en zitten iets hoger op het zadel (met m'n korte beentjes). En natuurlijk iets sportiever (zithouding en passagiers-zitje/positie is niet erg comfortabel).

De Thundercat en 600F zijn iets meer tour, gewoon groot zadel en een tikje lager. Mede doordat de R6 een stuk 'zenuwachtiger' is (permitteert minder fouten) en het gas nogal fel is i.t.t. bijv. de thundercat en 600F, ben ik ook naar die twee aan het kijken.

De eerste reactie zal zijn: proberen!! Dus die geef ik dan zelf maar alvast... ;)

Waar 'proberen' jullie motoren? Ik wil eigenlijk op alle drie een keer gereden hebben om te kijken wat ik het prettigst vind, maar als je zulke apparaten wilt huren dan heb je bijna overal de eis dat je minimaal 2 jaar je rijbewijs hebt ... dus daar proberen wordt niet wat.

En ik ben ook niet zo dat ik naar een willekeurige motorzaak koop om een proefrit te maken, om even te kijken hoe het rijdt terwijl ik niet geïnteresseerd ben (op dat moment) in een daadwerkelijke koop.

Hoe doen/deden jullie dat?
 
Toch proberen.
En toch de search functie gebruiken
echt?
ja echt
:Y
 
Ik kon met de search niet echt de info zoeken die ik zocht, dus dan maar zo:

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een eventuele eerste motor (in juli beginnen met lessen). Ik heb eigenlijk drie 'kandidaten':
- Yamaha R6
- Yamaha Thundercat
- Honda CBR600F

Ik wil heel erg graag een R6, maar die zijn net iets duurder en zitten iets hoger op het zadel (met m'n korte beentjes). En natuurlijk iets sportiever (zithouding en passagiers-zitje/positie is niet erg comfortabel).

De Thundercat en 600F zijn iets meer tour, gewoon groot zadel en een tikje lager. Mede doordat de R6 een stuk 'zenuwachtiger' is (permitteert minder fouten) en het gas nogal fel is i.t.t. bijv. de thundercat en 600F, ben ik ook naar die twee aan het kijken.

De eerste reactie zal zijn: proberen!! Dus die geef ik dan zelf maar alvast... ;)

Waar 'proberen' jullie motoren? Ik wil eigenlijk op alle drie een keer gereden hebben om te kijken wat ik het prettigst vind, maar als je zulke apparaten wilt huren dan heb je bijna overal de eis dat je minimaal 2 jaar je rijbewijs hebt ... dus daar proberen wordt niet wat.

En ik ben ook niet zo dat ik naar een willekeurige motorzaak koop om een proefrit te maken, om even te kijken hoe het rijdt terwijl ik niet geïnteresseerd ben (op dat moment) in een daadwerkelijke koop.

Hoe doen/deden jullie dat?
haal eerst je pasje
en dan ja dan ???
 
Denk dat alle motoren die je noemt wel even zenuwachtig zijn hoor, het zijn allemaal 4-cilinder 600 cc's en die hebben dat nou eenmaal afhankelijk van welke versnelling je zit en hoeveel rpm je maakt.
 
Waar 'proberen' jullie motoren? Ik wil eigenlijk op alle drie een keer gereden hebben om te kijken wat ik het prettigst vind, maar als je zulke apparaten wilt huren dan heb je bijna overal de eis dat je minimaal 2 jaar je rijbewijs hebt ... dus daar proberen wordt niet wat.

Hmm, nu zal dit vast niet bij alle verzekeringen zo zijn, maar houdt er rekening mee dat ook verzekeringen soms de 1 a 2 jaar rijervaring er op na houden bij het verzekeren van een r6.
Mijn vriend, 31 jaar er op 1 maand na een jaar zijn rijbewijs, wilde toen zijn r6 verzekeren en ze deden het niet omdat hij 1 jaar rijervaring moest hebben.(wat dus nog 1 maand zou duren :r )
Na dreiging om met de hele boel (2 auto's, 2 motors en een brommer) op te stappen nam meneer de verzekeringsagent genoegen met een kopietje van de trainingskaart van de motorcross. Na de dreiging gold dat ook als rijervaring :? ...........
 
Hm die verzekering is ook wel een goede om even te controleren. Maargoed dat zal dan wel voor alle 600cc's gelden?

Die zoekfuntie: heel MF staat vol met "is dit een goede motor om te beginnen" maar dat was mijn vraag niet. Het probleem is dat ik in de buurt niks kan vinden om een keuze te maken, gebaseerd op rij-eigenschappen omdat je die dingen simpelweg niet kunt huren.
 
En ik ben ook niet zo dat ik naar een willekeurige motorzaak koop om een proefrit te maken, om even te kijken hoe het rijdt terwijl ik niet geïnteresseerd ben (op dat moment) in een daadwerkelijke koop.
Hoezo ben je niet geinteresseerd in een daadwerkelijke koop? Wil je nou een motor kopen of niet? :?
 
Hm die verzekering is ook wel een goede om even te controleren. Maargoed dat zal dan wel voor alle 600cc's gelden?

Die zoekfuntie: heel MF staat vol met "is dit een goede motor om te beginnen" maar dat was mijn vraag niet. Het probleem is dat ik in de buurt niks kan vinden om een keuze te maken, gebaseerd op rij-eigenschappen omdat je die dingen simpelweg niet kunt huren.
je moet toch nog starten met lessen?
dan valt er sowieso niet zo heel veel te proberen hoor :?
 
Laatst bewerkt:
Hoezo ben je niet geinteresseerd in een daadwerkelijke koop? Wil je nou een motor kopen of niet? :?

Ik wil die drie modellen eerst proberen, en daarna pas kopen... niet zo heel raar toch? Misschien probeer ik eerst een R6 en rijd die goed, en kopen.. maar misschien rijdt de 600F achteraf toch beter... beetje sneu geld.

Hm die verzekering is ook wel een goede om even te controleren. Maargoed dat zal dan wel voor alle 600cc's gelden?
De wereld is groter dan alleen maar sport-achtige motorfietsjes...

De wereld wel, maar mijn smaak niet :) Of moet je per sé op een in mijn ogen lelijke fiets stappen als je net begint |(

je moet toch nog starten met lessen?
dan valt er sowieso niet zo heel veel te proberen hoor :?

Op dit moment niet, maar uit interesse alvast informatie vergaren mag... toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan