Keuze eerste motor

Is ABS nou echt zo belangrijk?
Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken omdat personenwagens je over het hoofd zien.

Ik ben natuurlijk nog maar beginner maar zit al 40 jaar op de racefiets en ook met afdalingen van +80 km per uur kan ik zonder abs mijn fiets rechthouden in nood.
Mijn eerste motor zal ook een absloos apparaat worden aangezien ik tot 2000,- wil gaan.
Laat me eerst maar ervaring opdoen, het ding een keer laten vallen etc. Daarna kijk ik wel voor een betere, duurdere
 
Abs is wel belangrijk om ongelukken te voorkomen. Ik heb zelf nog geen motor gehad met ABS, maar als ik het had gehad, was ik afgelopen maart niet onderuit gegaan omdat het ABS dan had ingegrepen.
 
Ik heb nog nooit een motor met ABS gehad. Als het moet, rem ik de oogbollen uit m'n kassen. Er wordt hier niet bespaard, dikke nieuwe remschijven, en gesinterde raceblokken, die het ook koud en bij nat weer uitstekend doen.

Let wel altijd op vervuiling/grind/zand op de weg, en pak in dat soort gevallen de achterrem er wat steviger bij. Ik rij niet als het glad is op de weg.

Heel, heel, heel vroeger eens meegedaan aan de "young riders" kampioenschappen van de KNMV. Dat was een soort VRO voor jonge motorrijders, om het hoge aantal ongelukken in die leeftijdscategorie tegen te gaan. Ik werd in het algemeen klassement derde, vooral omdat ik de allerhoogste remvertraging (9 m/s²) uit de motor (CB500 non ABS) wist te persen. Je voelt op dat moment dat de banden tegen slippen aan zitten.
 
Ik ben een matig getalenteerd rijder, 120km ww verkeer / dag.
Files, lane splitting etc.
ABS heeft me al een aantal keer gered. Ik koop nooit meer iets zonder.
Die noodsituaties komen altijd nogal onverwacht namelijk. En dan rem je toch anders dan als je er op voorbereid bent.
 
@prop-er Als het moet/kan, rem ook ik de oogballen ook uit m'n kassen. Ik ben regelmatig op het circuit te vinden waar ik met behulp van een racer en opgewarmde circuitbanden ongetwijfeld harder rem dan 9m/s², je voelt dan geregeld dat je op het punt van slippen zit. Maar in het normale verkeer kan het gewoonweg voorkomen dat je jezelf onderuit remt zoals mij en vele anderen is overkomen.
 
Mijn reactie was ook niet aanvallend bedoeld hoor!

Het mooie van ABS is dan ook dat je het pas merkt als het nodig is ;)

Het mooie van goede banden is dat je soms harder kunt remmen zonder ABS, dan op kutbanden met ABS.
 
Lekker touren en af en toe een stukje snelweg is ook wel een ander verhaal dan elke dag 120km ww verkeer. Dan kan ik me bij de laatstgenoemde voorstellen dat de kans op hachelijke situaties iets groter is.
 
Waarom niet een mooie mt-07 eventueel met een extra windscherm? Deze voldoet aan bijna al je eisen en lijkt zelfs een beetje op de mt-09.

Rijden op de snelweg is voor de meeste motorrijders een noodzakelijk kwaad en zoals hierboven vermeld, went het snel op en naked. Besef ook dat je met bijna geen enkele motor helemaal uit de wind zit, behalve bij de enorme toerbuffels (rijdende bankstellen), maar die zijn niet (echt) wendbaar (al zullen veel eigenaren zeggen dat ze dus wel heel wendbaar zijn, maar dat moet je met een korrel zout nemen).
Hij is WEL heel wendbaar mijn enorme toerbuffel:]:+
En NEE ik zit niet geheel uit de wind.
 
Hij is WEL heel wendbaar mijn enorme toerbuffel:]:+
En NEE ik zit niet geheel uit de wind.
180810-people-not-eating-enough-salt-feature.jpg
 
Het fijnste rijden (vind ik) is met een zo kort mogelijk ruitje. Kop in de turbulentie-vrije wind.
Ook op de snelweg, ook met muziek / podcasts op m'n kop.

Maar als het koud en guur wordt voorzie ik mijn sport-tourer weer van een serre ruit.

Ruiten: erg groot of erg klein. Alles er tussenin werkt niet (de fabrikanten kiezen er universeel voor juist dit soort ruiten te monteren)

~~Aldus mijn ervaring des levens~~
 
Ik had ABS op mijn lijstje staan voor mijn eerste motor (dit jaar gekocht). Om een of andere reden is het niet gelukt deze af te vinken (vermoedelijk maakt liefde blind in combinatie met het budget). Dus ik rij nu zonder ABS.
Op de weg in het verkeer nog nooit gemist, maar heb wel 2x een moment gehad dat ik verwacht dat de ABS had ingegrepen. Beide keren een moment met langzaam rijden en iets te enthousiast remmen in een soort schrik reactie.
Het kan in mijn ogen prima zonder ABS, maar als je de keuze hebt zou ik zeker voor ABS gaan, alleen al omdat er in mijn ogen geen reden tegen ABS is.
 
Ik had ABS op mijn lijstje staan voor mijn eerste motor (dit jaar gekocht). Om een of andere reden is het niet gelukt deze af te vinken (vermoedelijk maakt liefde blind in combinatie met het budget). Dus ik rij nu zonder ABS.
Op de weg in het verkeer nog nooit gemist, maar heb wel 2x een moment gehad dat ik verwacht dat de ABS had ingegrepen. Beide keren een moment met langzaam rijden en iets te enthousiast remmen in een soort schrik reactie.
Het kan in mijn ogen prima zonder ABS, maar als je de keuze hebt zou ik zeker voor ABS gaan, alleen al omdat er in mijn ogen geen reden tegen ABS is.
In mijn meer dan 40jaar motor ervaring had ik in bepaalde situaties wel gewenst dat ik ABS had gehad,dat had heel wat schade voorkomen,
ook heeft ABS me een keer het vege lijf gered toen er plotseling een vrachtwagen naar links kwam toen ik met 200+ aan kwam rijden,dus ja
het heeft zeker voordelen,enigste nadeel wat ik kan verzinnen zijn de vaak hoge kosten mocht de ABS ooit kapot gaan,een nieuwe ABS pomp
kost al gauw 1500,- of meer.
 
Dan deed de motorrijder die ik voor 20 jaar heb gezien/gehoord/gevoeld het beter. Ging in Duitsland inhalen, in de verste verte geen verkeer te bekennen en ineens knalde hij tussen mij en de andere vrachtwagen door. En ik reed 96 bergop, waar de andere vrachtwagen een keer 75 oid reed, dus heb er misschien 20 seconden naast gereden.

En inhalende vrachtwagens zijn toch het risico van 200+ rijden? Ben met tegen de 200 ook wel eens aardig hard in de ankers gemoeten op de Diversion, bergaf bij Schaarsbergen, geen ABS, ik leef nog en geen moment dat ABS mij beter had gered. Zit trouwens te denken wanneer ik ooit ABS heb gemist. Een keer toen het met containers uit de lucht kwam een tweewieldrift gehad in Zwolle bij 50-ish, maar remmen los gelaten en tussen de auto's door met iets meer snelheid dan wenselijk.
 
Dan deed de motorrijder die ik voor 20 jaar heb gezien/gehoord/gevoeld het beter. Ging in Duitsland inhalen, in de verste verte geen verkeer te bekennen en ineens knalde hij tussen mij en de andere vrachtwagen door. En ik reed 96 bergop, waar de andere vrachtwagen een keer 75 oid reed, dus heb er misschien 20 seconden naast gereden.

En inhalende vrachtwagens zijn toch het risico van 200+ rijden? Ben met tegen de 200 ook wel eens aardig hard in de ankers gemoeten op de Diversion, bergaf bij Schaarsbergen, geen ABS, ik leef nog en geen moment dat ABS mij beter had gered. Zit trouwens te denken wanneer ik ooit ABS heb gemist. Een keer toen het met containers uit de lucht kwam een tweewieldrift gehad in Zwolle bij 50-ish, maar remmen los gelaten en tussen de auto's door met iets meer snelheid dan wenselijk.
Die vrachtwagen ging naar links vlak voor mijn neus,met de ABS redde ik het nog maar net,zonder was ik als een vlieg geplet op zijn achterbumper.
Geen enkele andere actie was mogelijk geweest.
 
Een lening van meer dan 10k op mijn 21e.
Slim? Vast niet het meest verstandige. Heb ik genoten en spijt? Enorm genoten en geen seconde spijt van gehad. :]

Maar wat was ik dom bezig volgens Jan en alleman! |(
Eén ding staat vast. Die ervaring en het gevoel neemt niemand meer af. Dom of niet! :)
Jan en alleman heeft gelijk, jij hebt geluk gehad.
Ik ken ook iemand die op zijn 20ste een lening van 14k heeft aangegaan voor een nieuwe motor met als uitvlucht een nieuwe motor is betrouwbaarder, veiliger, ... (ipv een motor die hij direct cash kon afrekenen)
6 maand na aankoop rijdt er iemand de motor omver s nachts, duizenden euros schade en de motor is niet meer te berijden.
Hij heeft nog 4.5j mogen afbetalen voor een motor die hij niet meer had....
 
Jan en alleman heeft gelijk, jij hebt geluk gehad.
Ik ken ook iemand die op zijn 20ste een lening van 14k heeft aangegaan voor een nieuwe motor met als uitvlucht een nieuwe motor is betrouwbaarder, veiliger, ... (ipv een motor die hij direct cash kon afrekenen)
6 maand na aankoop rijdt er iemand de motor omver s nachts, duizenden euros schade en de motor is niet meer te berijden.
Hij heeft nog 4.5j mogen afbetalen voor een motor die hij niet meer had....
Dat is dan toch zijn eigen schuld geweest,was hij goed verzekert waren die problemen er niet geweest.
En als hij die lening met de motor als onderpand had afgesloten had hij zelfs verplicht All risk verzekert moeten zijn.
 
Omdat ik ouder wordt, zegmaar een ouwe l*l, compenseer ik dat sinds 3 jaar met ABS op mijn VFR. Vind het een fijne gedachte, en tot op heden slechts één keer in werking geweest op een gravelweg.
 
Is ABS nou echt zo belangrijk?
Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken omdat personenwagens je over het hoofd zien.

Ik ben natuurlijk nog maar beginner maar zit al 40 jaar op de racefiets en ook met afdalingen van +80 km per uur kan ik zonder abs mijn fiets rechthouden in nood.
Mijn eerste motor zal ook een absloos apparaat worden aangezien ik tot 2000,- wil gaan.
Laat me eerst maar ervaring opdoen, het ding een keer laten vallen etc. Daarna kijk ik wel voor een betere, duurdere

Abs kan je meer besparen dan het kost.
Zie het als extra verzekering.

Ik heb nog nooit een motor met ABS gehad. Als het moet, rem ik de oogbollen uit m'n kassen. Er wordt hier niet bespaard, dikke nieuwe remschijven, en gesinterde raceblokken, die het ook koud en bij nat weer uitstekend doen.

Let wel altijd op vervuiling/grind/zand op de weg, en pak in dat soort gevallen de achterrem er wat steviger bij. Ik rij niet als het glad is op de weg.

Heel, heel, heel vroeger eens meegedaan aan de "young riders" kampioenschappen van de KNMV. Dat was een soort VRO voor jonge motorrijders, om het hoge aantal ongelukken in die leeftijdscategorie tegen te gaan. Ik werd in het algemeen klassement derde, vooral omdat ik de allerhoogste remvertraging (9 m/s²) uit de motor (CB500 non ABS) wist te persen. Je voelt op dat moment dat de banden tegen slippen aan zitten.
Dat is allemaal handig in gecontroleerde omstandigheden.
 
Jan en alleman heeft gelijk, jij hebt geluk gehad.
Ik ken ook iemand die op zijn 20ste een lening van 14k heeft aangegaan voor een nieuwe motor met als uitvlucht een nieuwe motor is betrouwbaarder, veiliger, ... (ipv een motor die hij direct cash kon afrekenen)
6 maand na aankoop rijdt er iemand de motor omver s nachts, duizenden euros schade en de motor is niet meer te berijden.
Hij heeft nog 4.5j mogen afbetalen voor een motor die hij niet meer had....
Wie zegt dat de TS geen geluk kan hebben? Jij? :)

Ik adviseer de TS overigens niet een krediet aan te gaan. Ik adviseer hem zijn gevoel te volgen.
 
Dat is dan toch zijn eigen schuld geweest,was hij goed verzekert waren die problemen er niet geweest.
En als hij die lening met de motor als onderpand had afgesloten had hij zelfs verplicht All risk verzekert moeten zijn.
Dat geld had hij niet, daarom dat hij geleend heeft voor een motor. (zijn verzekering kostte hem nu al 1000€ jaarlijks, allrisk was bijna 3k per jaar)

De discussie ging over ABS en voor mij is het duidelijk, kan je het betalen om een motor met ABS te nemen, doe het dan ook best.
Er zijn nauwelijks nadelen aan ABS, maar voldoende voordelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan