Keuze eerste motor

TaknMdwN

Rookie
14 jul 2019
18
14
Maandag mijn rijbewijs A gehaald! Dus nu echt kijken voor een motor.

Ik had al eerder een topic aangemaakt, maar mijn wensen zijn wat veranderd.
Ik wou in eerste instantie een naked kopen (MT-09 was mijn favoriet) en dan liefst iets max 2 jaar oud. Maar sinds ik toen nog niet op de snelweg had gereden, maar nu wel die ervaring heb, vind ik de wind toch wel vervelend bij 120+

Ik denk dat het verstandig is om eerst een iets oudere en goedkopere te kopen, om eerst ervaring op te doen.

Duuuus:

- Budget: 4000 (+- 1000)
- Niet al te zwaar.
- Minimaal zelfde vermogen als mijn lesmotor (Gladius) waarbij voor mij het koppel belangrijker is dan topsnelheid.
- De mogelijkheid hebben om comfortabel toch een aantal uren op de snelweg te rijden, zonder dat het een workout gaat worden
- Wendbaar
- Beetje sportief uiterlijk (als je naked zo mag noemen)
- Diep geluid
- Niet te oud

Dan nog een paar dingen:
Particulier kopen of bij de dealer? (Ik weet verder niet echt veel van motors)
Is een motor zonder ABS wel verstandig als beginnend bestuurder?

Misschien ook handig
Ik ben 178 en ong 75kg

Ik hoor graag waar jullie mee komen!
 
Ik blijf het toch zeggen hoor, ga proefrijden ;)

De wind wen je wel aan, maar een motor kiezen is eigenlijk altijd wel wat concessies doen.
Wanneer is voor jou een motor te zwaar, te oud, wendbaar?


Wat ben je van plan te gaan doen met de motor, denk hierbij aan wat voor soort ritten en in welke tijd van het jaar
 
Ja proefrijden ga ik zeker doen. Dit weekend ook iets huren.

Zware motor geen ervaring mee, mis valt het wel mee.

Meeste zal ik er gewoon lekker mee gaan toeren, bochtenwerk :)
Soms stukken van 30km op snelweg.

Te oud hmmm?! Liefst wel na 2004 :)
 
Een Suzuki Bandit (s)
Honda cbf 1000

topkuip helpt behoorlijk in bescherming

Is dat wat?

Een topper van Honda is ook de vfr, maar dan zit je iets meer voorover.

Wil je voor de grap eens kijken hoe je zou uitkomen met je lichaamsdelen zou je deze site Motorcycle Ergonomics eens kunnen bezoeken
 
Klein aftermarket ruitje op een naked doet ook al wonderen. Bovendien heb je het over stukjes van 30 km, dat is zelfs zonder ruit uit te houden.
 
Ik ben verbaasd over mijn Honda cb600f hornet wat betreft de wind, op mijn les motor had ik naar mijn idee meer last van de wind op de snelweg.
Nog niet de behoefte gehad aan een ruitje. Maar als je uren op de snelweg wilt rijden (sowieso heel saai volgens mij) dan zou ik toch echt meer naar de all-road of tour modellen gaan kijken. En zoals al eerder benoemd, wind went ook 8-)

Proefrijden blijft het beste om een indruk te krijgen van de verschillen. Maar je kan het ook doen zoals ik heb gedaan en zoals meerdere mensen beschrijven hoe het werkt bij de eerste motor. Zoek uit wat je mooi vind en wat je kan betalen. Kies er 1 uit, ga proefrijden en voel of de klik er is. Zo ja kopen, zo nee volgende uitzoeken.
Bij je eerste motor is het denk ik bijna onmogelijk de ideale motor te vinden. Je weet nog niet genoeg van wat je fijn vind, hoe je hem echt gaat gebruiken enzovoort enzovoort. Dan blijft het ook en het gevoel als belangrijkste reden over. En ja je hebt de kans na 1/2 jaar dat je bedenkt toch echt iets anders te willen, maar wat is daar nou mis mee?
 
Ik zou als beginnende motorrijder zeker een exemplaar met ABS nemen.

Voor de rest, proefrijden proefrijden proefrijden.
Als je particulier koopt, neem iemand mee die verstand heeft van techniek en mechanica, een 'ervaren rot'.
Komt helemaal goed op die manier ;)
 
Waarom als beginner juist een motor met abs? Ik zie dat je zelf ook diverse motoren hebt, en ik verwacht dat op de bmw abs zit, merk je echt verschil? Of juist niet omdat je gevorderd bent?

Persoonlijk zou ik de koop niet af laten hangen van wel of geen abs, abs is een pre in nood/paniek situaties, dus leer vooral hoe je die situaties voorkomt :]
En als je kan kiezen kies dan voor het exemplaar met abs (voor het geval dat)
 
Waarom als beginner juist een motor met abs? Ik zie dat je zelf ook diverse motoren hebt, en ik verwacht dat op de bmw abs zit, merk je echt verschil? Of juist niet omdat je gevorderd bent?

Persoonlijk zou ik de koop niet af laten hangen van wel of geen abs, abs is een pre in nood/paniek situaties, dus leer vooral hoe je die situaties voorkomt :]
En als je kan kiezen kies dan voor het exemplaar met abs (voor het geval dat)

Dat is natuurlijk onzin. Als beginner ga je veel makkelijker je per ongeluk verremmen. ABS redt je dan van een schuiver. Tegelijkertijd leer je er ook van, want je merkt dat je ABS ingrijpt. Mét ABS leer je net veel beter remmen, omdat je precies kan leren hoe hard je kan remmen voordat je voorwiel blokkeerd (ABS grijpt in).

Ik rij ondertussen al 12 jaar, meer dan 300.000 kilometer privé en professioneel en ook in ben nog steeds gebaat met ABS. Ik heb wel oudere motoren zonder, maar voor dagelijks gebruik met. Een echte aanrader dus voor een beginneling.
 
Krik je budget nog wat naar beneden en koop iets, waarvan je niet bang bent om neer te gooien. Na twee jaar regelmatig rijden heb je wel genoeg kennis en kunde opgedaan. Koop daarna een motor die je leuk vind. Misschien in de tussentijd een aantal keren wat motoren huren, om te zien waar smaak naar uitgaat kwa rijgedrag en dat soort dingen.
ABS is geen must voor een beginnend bestuurder. Het is echter wel belangrijk, dat je met de rem om leert gaan. Op Youtube heb je ook talloze tutorials staan, waarbij rem- en bochttechnieken uitgelegd worden. Je kan namelijk niet zomaar je rem inknijpen alsof het een tube ketchup is waar in één keer alles uit moet komen. Leer te begrijpen wat de dynamiek van de motor is en je kan er alles mee wat je hartje begeert.
 
- Budget: 4000 (+- 1000) CHECK!
- Niet al te zwaar. CHECK!
- Minimaal zelfde vermogen als mijn lesmotor (Gladius) waarbij voor mij het koppel belangrijker is dan topsnelheid. CHECK!
- De mogelijkheid hebben om comfortabel toch een aantal uren op de snelweg te rijden, zonder dat het een workout gaat worden CHECK!
- Wendbaar CHECK!
- Beetje sportief uiterlijk (als je naked zo mag noemen) CHECK!
- Diep geluid CHECK!
- Niet te oud CHECK!

 
Dat is natuurlijk onzin. Als beginner ga je veel makkelijker je per ongeluk verremmen. ABS redt je dan van een schuiver. Tegelijkertijd leer je er ook van, want je merkt dat je ABS ingrijpt. Mét ABS leer je net veel beter remmen, omdat je precies kan leren hoe hard je kan remmen voordat je voorwiel blokkeerd (ABS grijpt in).

Ik weet niet wat je bedoeld met dat is natuurlijk onzin. Mijn reactie was iig niet aanvallend bedoeld, maar gewoon nieuwschierigheid.
Ik merk namelijk geen verschil tussen mijn motor met of mijn andere motor zonder abs. Ik merk wel duidelijk dat ze verschillend remmen, maar tot en met de abs rem ik eigenlijk nooit, alleen wanneer ik oefen.
 
Krik je budget nog wat naar beneden en koop iets, waarvan je niet bang bent om neer te gooien. Na twee jaar regelmatig rijden heb je wel genoeg kennis en kunde opgedaan. Koop daarna een motor die je leuk vind. Misschien in de tussentijd een aantal keren wat motoren huren, om te zien waar smaak naar uitgaat kwa rijgedrag en dat soort dingen.
ABS is geen must voor een beginnend bestuurder. Het is echter wel belangrijk, dat je met de rem om leert gaan. Op Youtube heb je ook talloze tutorials staan, waarbij rem- en bochttechnieken uitgelegd worden. Je kan namelijk niet zomaar je rem inknijpen alsof het een tube ketchup is waar in één keer alles uit moet komen. Leer te begrijpen wat de dynamiek van de motor is en je kan er alles mee wat je hartje begeert.
Eens met bovenstaande. Ik rij al bijna 7 jaar op een Fazer 600 uit 2004. Mijn eerste motor en tot nu toe erg blij mee. Super betrouwbaar, fijne zithouding, niet te zwaar, je kan er rustig mee rijden maar net zo goed lekker vlot optrekken met bijpassend F1 geluid. Die van mij staat te koop, maar ook alleen maar omdat ik eens iets anders wil. Voor 999,- (remschijven moeten wel vervangen). Hou je nog flink wat geld over ook ;). Ik zou sowieso een Fazer (600cc) aanbevelen als eerste motor.

25-04-2013-jpg.1406108
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je bedoeld met dat is natuurlijk onzin. Mijn reactie was iig niet aanvallend bedoeld, maar gewoon nieuwschierigheid.
Ik merk namelijk geen verschil tussen mijn motor met of mijn andere motor zonder abs. Ik merk wel duidelijk dat ze verschillend remmen, maar tot en met de abs rem ik eigenlijk nooit, alleen wanneer ik oefen.

Mijn reactie was ook niet aanvallend bedoeld hoor!

Het mooie van ABS is dan ook dat je het pas merkt als het nodig is ;)
 
Wind wen je aan. Tot +\- 140 is het prima. Zelfs rechtop met 1 hand aan het stuur. Kwestie van 3 keer doen en je bent eraan gewend.
MT 09 kopen dus :Y

ABS, traction control, wheelie control, zijwieltjes, etc....
Allemaal mooi en handig, maar als je niet zonder kan dan mag je van mij niet op een motor rijden.

Zit het er op is het leuk en anders is het geen gemis.

Koop wat jij wilt. Niet wat andere (zoals ik) vertellen wat je het beste kan doen. Jij gaat rijden, jij gaat ervan genieten, jij gaat het betalen, dus jij moet blij zijn. :Y
Iedereen gaat zijn eigen shit en ervaring aanbevelen namelijk.

Mijn ervaring is niet perse van toepassing op jou en zo visa versa.
Ik heb naar niemand geluisterd toen ik mijn eerste motor ging kopen en daar ben ik achteraf nog steeds blij om! Een GSXR van anderhalf jaar oud met een krediet. 150 pk onder mijn reet en ik had nog geen eens mijn rijbewijs. Een lening van meer dan 10k op mijn 21e.
Slim? Vast niet het meest verstandige. Heb ik genoten en spijt? Enorm genoten en geen seconde spijt van gehad. :]

Maar wat was ik dom bezig volgens Jan en alleman! |(
Eén ding staat vast. Die ervaring en het gevoel neemt niemand meer af. Dom of niet! :)

Nu meer dan 10 jaar verder, een aantal motoren verder, heb ik de opvolger van mijn eerste fiets weer gekocht!
Liefde op het eerste gezicht was het schijnbaar. Vreemd gaan heeft mij toch niet van gedachten doen veranderen!
 
Laatst bewerkt:
Wind wen je aan. Tot +\- 140 is het prima. Zelfs rechtop met 1 hand aan het stuur. Kwestie van 3 keer doen en je bent eraan gewend.
MT 09 kopen dus :Y

ABS, traction control, wheelie control, zijwieltjes, etc....
Allemaal mooi en handig, maar als je niet zonder kan dan mag je van mij niet op een motor rijden.

Zit het er op is het leuk en anders is het geen gemis.

Koop wat jij wilt. Niet wat andere (zoals ik) vertellen wat je het beste kan doen. Jij gaat rijden, jij gaat ervan genieten, jij gaat het betalen, dus jij moet blij zijn. :Y
Iedereen gaat zijn eigen shit en ervaring aanbevelen namelijk.

Mijn ervaring is niet perse van toepassing op jou en zo visa versa.
Ik heb naar niemand geluisterd toen ik mijn eerste motor ging kopen en daar ben ik achteraf nog steeds blij om! Een GSXR van anderhalf jaar oud met een krediet. 150 pk onder mijn reet en ik had nog geen eens mijn rijbewijs. Een lening van meer dan 10k op mijn 21e.
Slim? Vast niet het meest verstandige. Heb ik genoten en spijt? Enorm genoten en geen seconde spijt van gehad. :]

Maar wat was ik dom bezig volgens Jan en alleman! |(
Eén ding staat vast. Die ervaring en het gevoel neemt niemand meer af. Dom of niet! :)

Nu meer dan 10 jaar verder, een aantal motoren verder, heb ik de opvolger van mijn eerste fiets weer gekocht!
Liefde op het eerste gezicht was het schijnbaar. Vreemd gaan heeft mij toch niet van gedachten doen veranderen!
Tja de adviezen zijn goedbedoeld,er zijn genoeg jonge en beginnende motorrijders geweest die het niet meer kunnen navertellen,
beter gewaarschuwd dan dat.
 
Niet alleen jonge en beginnende, maar er zijn er genoeg die dat wel kunnen :Y

Wij zijn allemaal verschillend.
 
Niet alleen jonge en beginnende, maar er zijn er genoeg die dat wel kunnen :Y

Wij zijn allemaal verschillend.
Dat we verschillend zijn moge zo wezen,maar het belangrijkste is beseffen dat motorrijden nu eenmaal
niet geheel ongevaarlijk is en dat je een groot deel van dat gevaar zelf in de (rechter)hand heb,dus het koppie
er bij houden is en blijft belangrijk,er zijn nu eenmaal motoren waarbij je extra goed moet beseffen dat als je daarmee op de
limiet gaat rijden de kans groot is dat het een keer mis gaat en dat zijn meestal niet de motoren met weinig vermogen.
Je ben niet dom als je een motor met 150pk koopt als beginner maar het meest verstandige is het ook niet.
 
Je moet altijd jouw kop erbij houden. Of je nu net begint of je nu 30 jaar rijdt.

Niemand is hetzelfde. Dat jij of Piet niet op een dikke 1000 kan beginnen, of uberhaupt rijden (ik weet dat je een GSXR hebt, het gaat nu om de beeldvorming), betekent helemaal niets voor mij of een ander.
De ene kan zich niet gedragen, de andere wel. De ene is onvolwassen, de andere niet. De ene is... de andere niet.

Dat algemene geklets dat je een goedkoop ding moet kopen, want je laat het vallen, want dit, want zus en zo. Dat geldt voor degene die dat neerzet. Diegene is niet de TS :)

Ook wanneer jij 30 jaar lang rijervaring hebt kan je jouw fiets laten vallen. Ik heb mijn eerste fiets 1 keer om laten vallen (krasje). Mijn tweede 36 keer, want ik deed het er om. Mijn 3e beste schuiver gemaakt. Mijn 4e weer om laten pleuren. Mijn huidige gelukkig nog niet.
Je kan beter nooit een mooie motor kopen dan, want het ding kan vallen.....

Iedereen kent zichzelf het beste en moet op basis van die kennis een keuze maken en zeker niet op basis van andere hun ervaring.

Ik praat daarom zeker niet met de meute mee wat betreft een eerste motor.
Ik denk dat je vooral moet doen waar je blij van wordt. Vooral dat. :Y

Jouw verstand ten alle tijden gebruiken, dat spreekt bij mij voor zich, maar dat betekent niet dat het beperkend moet zijn in jouw doen en laten.
 
Ach jongen als je nog moet meemaken wat ik meegemaakt heb in de 40jaar dat ik motorrijd dan zou ik
als ik jou was heel snel met motorrijden stoppen;)
 
Maar dat bedoel ik!

Stoppen of tegen laten houden doen ik niet. Dus gewoon gaan met die banaan. Blij worden van wat je wilt en anders kom je erachter dat je dat niet wilt! :]
 
Maar dat bedoel ik!

Stoppen of tegen laten houden doen ik niet. Dus gewoon gaan met die banaan. Blij worden van wat je wilt en anders kom je erachter dat je dat niet wilt! :]
Het is dat ik een Diehard en eigenwijs ben anders was ik zelf allang gestopt:+
Maar ik stop pas als ze me met motor en al begraven})
 
Waarom niet een mooie mt-07 eventueel met een extra windscherm? Deze voldoet aan bijna al je eisen en lijkt zelfs een beetje op de mt-09.

Rijden op de snelweg is voor de meeste motorrijders een noodzakelijk kwaad en zoals hierboven vermeld, went het snel op en naked. Besef ook dat je met bijna geen enkele motor helemaal uit de wind zit, behalve bij de enorme toerbuffels (rijdende bankstellen), maar die zijn niet (echt) wendbaar (al zullen veel eigenaren zeggen dat ze dus wel heel wendbaar zijn, maar dat moet je met een korrel zout nemen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan