keuze hulp motor, lastig verhaal

3 jan 2018
8
0
Ik rijd nu al wat jaartjes rond met de st1100.
Opzich tevreden maar ben op zoek naar wat anders. de intentie is om een gebruikte motor aan te schaffen weer om voornamelijk mee te toeren.

Wat me niet bevalt aan de st1100 is de zitpositie.
ik heb een verhoogd stuur er al op, verhoogd zadel (ivm lange benen) en nog krijg ik last van mijn onderrug. (en dan ben ik pas 37)

Verder zit ik ook altijd in de volle turbulentie met mn kop. Ik heb al meerdere ruiten gehad: een 57cm puig met en zonder spoiler, origineel met en zonder spoiler. Nu een mra vario max en ook dat is het net niet.
Ook valt me op dat een hoger scherm de motor instabieler maakt op hogere snelheid.

Wat me wel bevalt is het vermogen, 100pk is zat, en de koffers.

Nu ben ik gek aan het worden van de keuze wat het dan moet gaan worden.. weer een sporttour, echte tour, cruiser/chopper...Adv's vind ik ook mooi maar offroad ga ik toch niet.

Ik had in mijn gedachten de gl1500, FJR1300 of R1150rt

de bmw met hun boxer configuratie staat me tegen ivm sleutelen. voor een koppeling moet bijna de gehele motorfiets uit elkaar...verder een mooie motor.

FJR lijkt me een goede motor alleen weet ik niet hoe de zitpositie is. ik weet het, gaan proefrijden...

gl1500 is een beest van een motor maar wel redelijk makkelijk aan te sleutelen en schijnt als een vorst te rijden. Heb een keer op een k1200lt mogen rijden en dat is ook heerlijk.

Wie kan me een beetje helpen in de keuze?
Mag van alles zijn.
Criteria zijn: geschikt voor lange mensen, zitpositie recht of een beetje onderuit naar achter, eventueel comfortabel voor passagier. Makkelijk om te onderhouden. En koffers!

prijs 3000/4000
 
Hoi Ricardo,
Een heel verhaal en je bent redelijk duidelijk, toch geef je zelf het antwoord al.
Proefrijden, proefrijden en nog eens proefrijden. Net zolang tot je denkt, Yes, dit is het. En als het ook naar enigzins in de buurt komt, dat wat niet oké is overleggen of dat nog naar jouw wens is aan te passen.

Verder kan ik gezien je wensen niet zo snel bedenken wat anders dan je zelf al bedacht had.
Ik blijf het volgen en ben benieuwd naar andere reacties. Ook naar wat je uiteindelijk gaat vinden.
Succes.
 
Mijn rug gaat juist zeer doen met teveel rechtop. Huur eens een naked waarbij je juist wat meer voorover leunt. Ben je ook van de turbulentie af.
 
de st is standaard een model waar je juist een beetje voorover zit. dan kreeg ik ipv laag, hoog in de rug pijn en pijn in de armen
 
bij die k1200lt had ik na een hele dag rijden geen centje pijn. misschien toch omdat je dan een beetje achterover zit?
 
De stand waarin je heupgewricht staat is hierin ook medebepalend. Het kan best zijn dat de pegs iets anders staan waardoor je heupgewricht in een iets andere hoek staat. Is die hoek ideaal dan ervaar je ook profeit in je onderrug.
 
Als het koppeling verhaal van een boxer RT een argument is om zo'n ding niet te kopen dan valt de k1200LT ook per direct af.
Sowieso is bij beide de ABSpomp een ding om rekening mee te houden. onderhoud daar aan is ingewikkelder dan een gemiddels systeem en het is ook verschrikkelijk kostbaar om te vervangen als het stuk gaat. revisie is soms mogelijk, maar evengoed duur (+1000euro)
 
Het budget zal het grootste obstakel worden vrees ik.
De Varadero is een grote mannen motor en ook met koffers te vinden.
2 cilinder dus makkelijker te onderhouden.
 
bedankt voor de reacties voor zover.
koppeling van de gl1500, is een natte koppeling die vanaf de zijkant toegankelijk is. bmw gebruikt droge koppelingen met een diafragma, zoals een auto zegmaar. is een klus van ongeveer 15uur! (heel veel demontage uren)

varadero zal ik meenemen in de overweging.

de k1200lt, hoewel een heerlijke motor, heeft inderdaad dezelfde soort koppeling als de r serie.

schoonvader heeft van de k1200lt de koppeling laten vervangen en dat was een 2000euro klus.

ik ben handig genoeg om het zelf te kunnen maar zolang moeten sleutelen om een slijtageonderdeel te vervangen gaat een beetje de hobby voorbij.
 
Je wordt blij van een k1200LT. Kwestie van je andere kandidaten proefrijden en kiezen. Een GL1500 is toch onderhand ook best oud? Is een 1800 haalbaar?
 
Het budget zal het grootste obstakel worden vrees ik.
De Varadero is een grote mannen motor en ook met koffers te vinden.
2 cilinder dus makkelijker te onderhouden.
Honda Varadero, Aprilia Caponord. Ik denk dat die een heel andere zithouding hebben dan je ST1100.
En als dat de verkeerde richting is dan zou je de andere kant op kunnen met een CBR1100XX of een Ducati ST2/3/4.
 
Als het koppeling verhaal van een boxer RT een argument is om zo'n ding niet te kopen dan valt de k1200LT ook per direct af.
Sowieso is bij beide de ABSpomp een ding om rekening mee te houden. onderhoud daar aan is ingewikkelder dan een gemiddels systeem en het is ook verschrikkelijk kostbaar om te vervangen als het stuk gaat. revisie is soms mogelijk, maar evengoed duur (+1000euro)
Dat geldt alleen voor de boxers met i-ABS (tot 2006). Daarna zit er een ander ABS systeem op dat makkelijker te onderhouden en te reviseren is.
Maar gezien het budget van TS zal het geen BMW-boxer van 2007 of later worden
 
Dat geldt alleen voor de boxers met i-ABS (tot 2006). Daarna zit er een ander ABS systeem op dat makkelijker te onderhouden en te reviseren is.
Maar gezien het budget van TS zal het geen BMW-boxer van 2007 of later worden
De ts heeft het over de 1150rt, daar reageer ik op :+
 
Hoi Ricardo,
Ik snap helemaal je verhaal over de koppeling van de BMW boxermotoren. Heb zelf een half jaar (4000km) een R1100S gereden. Fantastische motor, maar aan het idee en dan vooral het gevoel van de koppeling kon ik niet aan wennen na 20 jaar met de standaard configuratie gereden te hebben. Met afremmen op de motor voelde je bij het opkomen laten van de koppeling dat de krachten nog van een zegmaar overdwarsrichting nog veranderd werden naar krachten in de rijrichting. En het idee dat hij ooit vervangen zou moeten worden stond mij ook tegen. Slaat natuurlijk nergens op maar het brein van de mens werkt soms heel raar:)
En om je keuze nog wat moeilijker te maken kun je ook eens op een TDM900 proefrijden. Prima voor lange mensen en een redelijke rechtop zithouding. Succes met je zoektocht!
 
Zomaar wat wilde alternatieven, sommige meer de sportsporttoerkant op, sommige boven, andere onder budget.

GTR1400?
VFR1200?
GSX1250FA?
990SMT?
Z1000SX?
ZX9R?
Thunderace?
Triumph trophy, Triumph Sprint GT/ST?
VFR800?
CBR900?
Ducati ST2/3? (ja, betrouwbaar en makkelijk in onderhoud)
Ducati Multistrada 1000?
TDM900?
Versys 1000?
Fazer 1000?
Tracer 900?

Budget verdubbelen en een KTM SD1290GT.
Ruime zit, super comfy, bagage, ah nee veel te veel poeier.

Best wat opties zo denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens verstelbare voetsteunen. Kun je ook wat meer naar achter plaatsen (draaien). Scheelt heel veel in de onerrug is mijn ervaring. Ik had ze op de FJR om de kniehoek te vergroten maar ik kon ze ook wat meer draaien zodat ze meer maar achter kwamen te zitten. Daarbij kantelt je bekken ook iets. Een wereld van verschil voor mij. Ik kon vanuit Luxemburg in 1 keer naar huis rijden, ongeveer 400 km.
 
laatste stand van zaken.

de st1100 is verkocht.
keuzes heb ik gekort tot: k1200lt of de gl1500

de bmw heeft goed onderhoud hoewel een oliebeurt er aan zit te komen. vp: 3000,-

de gl1500's wat worden aangeboden tussen de 3000/4500 voor een mooie.

de is wel nieuwer dan een gl1500 en heeft injectie en een electrisch verstelbare grote vstream ruit.

ik neig toch naar de bmw aangezien ik daar de historie van ken (motor van schoonvader)
 
de bmw heeft goed onderhoud hoewel een oliebeurt er aan zit te komen. vp: 3000,-
ik neig toch naar de bmw aangezien ik daar de historie van ken (motor van schoonvader)
ik ben handig genoeg om het zelf te kunnen


Nou, wat let je. Oliebeurtje (uitgebreid kost je voor een gemiddelde motor max 100 euro, als je gelijk luchtfilter en bougies meeneemt.
Blijkbaar kun je het zelf, dus ik snap niet dat een oliebeurtje een overweging is om het wel of niet te doen probeer ik te zeggen.

Bekende historie (je weet hoe iemand met z'n spullen omgaat) en een beetje gunfactor er bij wellicht... Waar twijfel je nog over?
 
Oliebeurt, is dat een nieuwe handelaarsterm? Dat ze alle andere onderhoudspunten van een beurt overgeslagen hebben?
 
Lijkt me een makkelijke keuze.
Suzuki Hayabusa. :P

Nu een serieus antwoord:
De BMW met gun factor en bekende history lijkt mij de beste keuze.
Voor de olie wissel of onderhoudsbeurt zou ik hem niet laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan