Keuze motorlaarzen

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.130
29
spijkenisse
Hoi,
Sinds ik een Africa twin heb wil ook ook eens off road gaan rijden. Niet crossen maar af en toe de onverharde wegen op.
Nu ben ik op zoek naar de juiste laars. Uiteraard kijk je als eerste naar All Road laarzen en daar heb ik een set van gekocht. Nadeel is dat ik met het lopen bij een gewone toertocht rondsjok als Niel Armstrong tijdens de maanlanding. Helemaal stijf tot net boven de kuit.
Deze heb ik gisteren weggedaan want ik rij meer toer dan off road.

Hebben jullie advies voor de laars die voornamelijk voor toeren geschikt is (ik heb DCT dus schakel niet) maar ook zeker geschikt voor het all road segment.
Zelf heb ik de Daytona Road Star GTX motorlaarzen gezien maar die zijn wel aan de prijs dus hoor graag jullie recensies
Dank
 
Houdt het maar bij die Daytona laarzen als het om touren op je motor gaat. Beter vind je ze niet, goedkoper misschien wel.

Bij mij is een paar Daytona Goretex-laarzen meer dan 20 jaar in gebruik geweest. Optisch zijn ze wat minder, maar functioneel (lees waterdicht) nog steeds 100%.
En ze zitten me, als klap op de vuurpijl, ook nog eens lekker!
 
Ik heb zelf sinds een tijdje Alpinestars Web Goretex. Tip, als je gaat passen neem dan een maatje groter dan je denkt te hebben. Al jaren koop ik schoenen/laarzen in maat 45, deze moest ik 46 hebben anders zitten ze voor geen meter.

Ze lopen lekker als je van de motor af stapt, bieden veel grip op de motor en het zijn degelijke neutrale tourlaarzen tegen een erg schappelijke prijs. Voor ongeveer €200 kom je ze in de aanbieding vaak tegen, dat is niet veel geld voor een fatsoenlijke goretex laars.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga deze maar eens passen denk ik (valt nog niet mee trouwens om te vinden waar je kunt passen met maat 46
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
ik heb touring laarzen van alpine stars, lopen erg goed en zijn gore-tex, dus voor het eventuele bagger rijden houden ze me droog en de grip op de pedalen is ook goed. Ik heb toen ook naar allroad laarzen gekeken, maar als je voornamelijk toert vind ik die ook veel te lomp.
 
Na 7j (zo goed als dagelijks gebruik) is er een rits kapot gegaan van m'n daytona laarzen.
Toen stond ik voor de keuze, andere laarzen en de daytona al 2de set houden of een extra paar daytona.
Ik ben voor het laatste gegaan en ben er zeer tevreden mee. (oude laarzen opgestuurd naar Daytona en de rits laten herstellen, ze hebben er ook van eerste keer een nieuwe zool onder gestoken en opgepoetst voor 90 euro)

Mijn vrouw heeft met de eerste 2 paar laarzen gekut omdat ze niet aangenaam waren, derde paar waren daytona en ze vind ze perfect.
 
Na 7j (zo goed als dagelijks gebruik) is er een rits kapot gegaan van m'n daytona laarzen.
Toen stond ik voor de keuze, andere laarzen en de daytona al 2de set houden of een extra paar daytona.
Ik ben voor het laatste gegaan en ben er zeer tevreden mee. (oude laarzen opgestuurd naar Daytona en de rits laten herstellen, ze hebben er ook van eerste keer een nieuwe zool onder gestoken en opgepoetst voor 90 euro)

Mijn vrouw heeft met de eerste 2 paar laarzen gekut omdat ze niet aangenaam waren, derde paar waren daytona en ze vind ze perfect.
Na 7 jaar dagelijks gebruik kun je die stinkdingen beter in de kliko werpen. :P
 
Na 7 jaar dagelijks gebruik kun je die stinkdingen beter in de kliko werpen. :P
Dat dacht ik na 5 jaar ook eens maar er zat nog steeds geen vreemd geurtje aan. (nog altijd niet trouwens)
Mijn TCX "race" laarzen daarintegen roken al niet zo fris meer na 1 zomer. Die draag ik nochtans alleen boven de 25 graden. (daaronder zijn de daytonas nog comfortabel.)

2 keer per jaar laat ik de laars vollopen met water en wasmiddel en zo kuis ik ze eens.
 
Die zijn om in de bergen te lopen. Motorlaarzen zijn om motor te rijden. Door de lengte van de schacht heb je een goede overlap met de motorbroek. En er kan geen veter om je schakelpook wikkelen.
Ik doe dat al 20 jaar 😁
de veters zijn te lang dat klopt, die heb ik ook ingekort
 
Gewoon bergschoenen
Alles gaat altijd goed, totdat...
Je kan ook 20 jaar zonder beschermende kleding of zelfs zonder helm rijden.

@stekman als je echt goede laarzen wil en ook off-road wil rijde, dan moet je toch eens kijken naar de Alpinestars tech 7 enduro drystar. ik vind ze erg goed, al kraken ze wat tijdens het lopen, maar ga je,om, dan blijf je waarschijnlijk heel. Bedenk dat de onderbenen de grootste kans op schade lopen bij ongevallen. O.a. bij Louis in Tilburg te koop.
 
Alles gaat altijd goed, totdat...
Je kan ook 20 jaar zonder beschermende kleding of zelfs zonder helm rijden.

@stekman als je echt goede laarzen wil en ook off-road wil rijde, dan moet je toch eens kijken naar de Alpinestars tech 7 enduro drystar. ik vind ze erg goed, al kraken ze wat tijdens het lopen, maar ga je,om, dan blijf je waarschijnlijk heel. Bedenk dat de onderbenen de grootste kans op schade lopen bij ongevallen. O.a. bij Louis in Tilburg te koop.

Precies.
Het is een persoonlijke keuze maar als je offroad gaat rijden dan moet je de beste bescherming hebben en kiezen.
Of je nu veel of weinig offroad rijdt staat daar los van maar als je dat wel gaat meewegen dan werkt het precies andersom.
Heb je weinig ervaring dan heb je juist meer bescherming nodig dan een ervaren offroad rijder.
 
Ik heb zelf de Rev'It Discovery en dat is een prima laars waar ik ook gewoon mee kan lopen.
Voordeel van deze laarzen is voor mij het grovere profiel onderop (in verhouding tot veel toer laarzen die nogal glad zijn)
 
Hoi,
Sinds ik een Africa twin heb wil ook ook eens off road gaan rijden. Niet crossen maar af en toe de onverharde wegen op.
Nu ben ik op zoek naar de juiste laars. Uiteraard kijk je als eerste naar All Road laarzen en daar heb ik een set van gekocht. Nadeel is dat ik met het lopen bij een gewone toertocht rondsjok als Niel Armstrong tijdens de maanlanding. Helemaal stijf tot net boven de kuit.
Deze heb ik gisteren weggedaan want ik rij meer toer dan off road.

Hebben jullie advies voor de laars die voornamelijk voor toeren geschikt is (ik heb DCT dus schakel niet) maar ook zeker geschikt voor het all road segment.
Zelf heb ik de Daytona Road Star GTX motorlaarzen gezien maar die zijn wel aan de prijs dus hoor graag jullie recensies
Dank

Mits de pasvorm je goed zit, de Sidi Armada GTX (speciale lederen laars voor allroad en touring). Heb ze zelf al 6 jaar naar volle tevredenheid (met een iets plattere zool, destijds keuze uit 2 soorten).
Kosten ruim € 300 elders, bij XL Moto € 239!!!

1735393_d4e2.JPG


 
Bedankt allemaal, er zijn flink wat keuzes.
Ik ga er binnenkort even een aantal passen.
Laat je vooral niet overhalen om een ander membraan dan gore-tex te kopen (als je het geld er voor hebt).

Ik heb meerdere verschillende membranen geprobeerd, allemaal binnen 1-3 jr harstikke lek. Koop nu alles alleen maar gore-tex.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik ook over Sidi zeggen ;-)
Heb schoenen van Sidi voor de racefiets, mountainbike en motorfiets.
Alleen jij hebt Sidi genoemd in dit topic, dus kan je het niet echt hetzelfde over Sidi zeggen. ;)

Ik heb verschillende Sidi laarzen gepast maar ze passen me niet goed.
Het grootste verschil met Daytona's is dat ze veel stijver zijn qua zool (wandelen) en beweging van de enkel (schakelen, remmen) en dus minder aangenaam zitten.
Daytona's heb je in 3 verschillende voetbreedtes en 3 verschillende breedtes qua enkel waardoor de laars je bijna perfect zit.
 
Alleen jij hebt Sidi genoemd in dit topic, dus kan je het niet echt hetzelfde over Sidi zeggen. ;)

Ik heb verschillende Sidi laarzen gepast maar ze passen me niet goed.
Het grootste verschil met Daytona's is dat ze veel stijver zijn qua zool (wandelen) en beweging van de enkel (schakelen, remmen) en dus minder aangenaam zitten.
Daytona's heb je in 3 verschillende voetbreedtes en 3 verschillende breedtes qua enkel waardoor de laars je bijna perfect zit.

Mij bevallen ze prima, Daytona's zaten mij daarentegen niet lekker.
Heb geen last van stijve laarzen, maar je kunt ze "soepel" maken door de manchet eraf te halen (heb liever de extra bescherming).
Maar Sidi is ook een prima laars, en als je een hele soepele wilt kun je kijken naar de standaard Gavia, is ook een hele andere laars. Dat is echt een specifieke pantoffel tourlaars, in tegenstelling tot de Armada welke een Adventure laars is (steviger, meer steun en protectie).
 
Terug
Bovenaan Onderaan