Keuze motorscooter

Sjra67

Rookie
12 apr 2021
2
1
Hallo, na in een grijs verleden motor te hebben gereden denk ik erover om een tweedehands motorscooter te kopen.
Graag heb ik advies van jullie. Ik twijfel tussen een Sym 400i, Burgman 400 en Silverwing 400. Gezien het budget zal ik rond 2009 - 2012 uitkomen.
Ik ga hem gebruiken voor woon-werkverkeer, 25 km enkel, waarvan 15 km snelweg.
Verder voor toerritten. Welke scooter raden jullie aan, ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in de onderhoudskosten.
 
Er is ook een topic geopend met welke MotoScooter misschien kan je daar wat tips op pikken om je keuze te bepalen
 
Hallo BartA, daar had ik al gekeken maar helaas niks gevonden. Mijn opties staan er niet bij. Gr. Sjra
 
De 3 scooters die je voorkeur genieten zijn onderling sterk vergelijkbaar.
Ik zou zeggen: ga op zoek naar een degelijk exemplaar, maak er een testrit mee, vergelijk het aanbod en ga verder af op je gevoel.
Daarnaast kan je het internet afspeuren naar gebreken die vaak worden gemeld bij elk van de 3.
 
Ik was 12 jaar geleden in dezelfde situatie en heb na 10 jaar Silverwing weer een motor gekocht, vanwege de passieve zithouding. Langere ritten op een scooter zijn een aanslag op je rug (hoe fit je ook bent). Met toerritten was ik dan ook snel klaar op de Silverwing. Daarom zou ik vooral gaan proefrijden op meerdere scooters en ook op de zithouding letten. Het drietal staat als redelijk bullet proof bekend, maar zo zijn er wel meer. Het hangt allemaal af van hoe ze zijn gebruikt en onderhouden. Van deze 3 is de Silverwing het duurst in gebruik, maar daar krijg je een heerlijk 2 cilinder blok voor terug dat in het frame is gebouwd en onder de genoemde voorwaarden probleemloos 200.000 km kan lopen. De andere hebben een 1 pitter op de swingarm.
 
Kan ik mij behoorlijk in vinden wat 40kw zegt, scooters hebben net zoals veel hedendaagse motoren een mooi vormgegeven buddy ,liefst een soort zitkuil, bij de zware motoren kan je met een beetje geluk nog met gestrekte armen zitten en een beetje naar voren gebogen.
Maar als je lange ritten wil rijden van meer dan 3 uur is het voor mij het beste ook een platte buddy zodat je kan verzitten en billen makkelijker los kan laten komen (even op de steppes staan) . zo hield ik het uren vol op mijn Guzzi Convert die nog iets te zachte buddy had maar wel plat.
Er is nu wel weer voorzichtige trend op gang gekomen met retro motorfietsen met platte buddy ,zoals Triumph en Guzzi V7 etc.
Maar scooters weet ik niet zo snel met lekkere zit ,mijn huidige Honda SH heeft ook zitkuil ,maar zit er nog redelijk op. Maar is echt stadsding dus nooit lange ritten.
Voor degelijkheid en kosten onderhoud is misschien handig om Utube filmpjes van de verschillende modellen te bekijken ,vaak zijn er deskundige monteurs die veel vertellen voor en nadelen van een scooter.
succes Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan