keuze nieuw naked: speed triple vs. cb1000r

cmkooi

MF'er
31 aug 2009
63
0
etten-leur
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe naked. Heb in het verleden een hornet 600 gehad 2008 en nu een kawasaki versys 2009. De laatste gekocht omdat ik had gedacht meer te gaan toeren maar datblijkt tegen te vallen. Mis ook de kracht en het sportieverijden. Nu dus tijd voor een nieuwe motor. Occasion welteverstaan.
Zit te denken aan de volgende motoren omdat deze mij wel aanspreken:
Triumph speed triple
Honda cb1000r

Wat ik zoek in mijn volgende motor is een krachtig blok, naked bike, betrouwbare motor ! En goede degelijke afwerking.
Merk je overigens echt zo veel verschil tussen een 600 en een 1000? Heb nog nooit op een liter fiets gereden.
Wie kan mij helpen bij mijn keuze?
Welke verschillen kan ik verwachten tussen deze motoren? Is triumph eigenlijk een betrouwbare motor?

edit: kom net de fz1 tegen.. hoe verhoudt deze zich in dit rijtje ?

Alle tips en info is welkom!

Groetjes Michiel
 
Laatst bewerkt:
De speed heeft het meeste punch en heel soepel en mooi klinkend blok.
CB1000R is wel het fijnste afgewerkt, maar vering vond ik ietsje minder.
Probeer zeker eens een Street Triple R, super rijwielgedeelte, parel van een blok (soepel en de nodige power). Is niet voor niks door verschillende magazines verkozen tot naked van het jaar.
FZ1 zou ik niet doen, weinig kracht onderin voor een 1000 en grondspeling bij sportief gebruik is ontoereikend (is van horen zeggen, want is de enige motor in het rijtje waar ik nog niet op heb gereden).
 
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe naked. Heb in het verleden een hornet 600 gehad 2008 en nu een kawasaki versys 2009. De laatste gekocht omdat ik had gedacht meer te gaan toeren maar datblijkt tegen te vallen. Mis ook de kracht en het sportieverijden. Nu dus tijd voor een nieuwe motor. Occasion welteverstaan.
Zit te denken aan de volgende motoren omdat deze mij wel aanspreken:
Triumph speed triple
Honda cb1000r

Wat ik zoek in mijn volgende motor is een krachtig blok, naked bike, betrouwbare motor ! En goede degelijke afwerking.
Merk je overigens echt zo veel verschil tussen een 600 en een 1000? Heb nog nooit op een liter fiets gereden.
Wie kan mij helpen bij mijn keuze?
Welke verschillen kan ik verwachten tussen deze motoren? Is triumph eigenlijk een betrouwbare motor?

edit: kom net de fz1 tegen.. hoe verhoudt deze zich in dit rijtje ?

Alle tips en info is welkom!

Groetjes Michiel

een 600 of een 1000 is een groot verschil, in iedergeval bij de CB
een 600 is veel hoogtoeriger. De 1000 geeft veel meer koppel ook bij lagere toeren. En natuurlijk een pk of 30 meer.
Qua blok is de Honda gewoon heel mooi betrouwbaar, degelijk en soepel.
En de vering van de CB1000 is zeker niet slecht maar kan wel beter. Zelf heb ik dit aangepast.

Maar uiteindelijk moet je toch proefrijden om je keus te kunnen maken. Die beleving is voor iedereen weer anders.
 
Laatst bewerkt:
Goed advies..
Zijn er mensen die beide modellen hebben gereden ?
Hoe betrouwbaar is triumph ?
ik heb ze beide gereden! de honda is zeker een goeie motor met een prima blok; begint bij 2000 toeren al te sleuren! ikzelf vind de speed net ff beter! zeker qua vering vond ik de honda wat klapperig , ook na Hyperpro!

de Speed klinkt wat rauwer dan de Honda..

ik heb al diverse Triumphs gereden ( zo'n 40000 km )maar nooit een echt probleem gehad.
 
Laatst bewerkt:
mn honda
full
 
Goed advies..
Zijn er mensen die beide modellen hebben gereden ?
Hoe betrouwbaar is triumph ?

Ik heb op beide gereden (3 jaar CB1000R, 1 dag Speed triple en nu 1 jaar Street Triple R), de triumph heeft gewoon een leuker blok en alsnog beter rijwielgedeelte.
Na jaar Street nog niks problemen mee gehad.

De CB:

33uxr80.jpg


5z067m.jpg


De Street:

30m6b2f.jpg


28wf293.png



Test toch eens die Street...
 
De FZ1 natuurlijk O-)
Waarom? Strak, stijf rijwielgedeelte, heerlijk soepel blok met een geweldig eindschot.

Ik heb altijd supersport gereden maar zocht een tourmotor met supersport DNA. De FZ1 was de perfecte match. Ik vond hem standaard onderin iets te tam dus ik heb er wel een kleiner voortandwiel opgezet.

De ideale fiets om rustig lui op te toeren... maar ook om met het mes tussen de tanden de betere stuurwegen op te zoeken })

WP_20140405_00720140405182857.jpg


:]


Waarom een duizend??? Koppel!! Als je lekker aan het gummen bent in de bergen en denkt dat je flink doorrijd totdat je op de toerenteller kijkt en nog 6 rpm over heb :}
 
Laatst bewerkt:
Vroeg me af waarom je een street aan raadt boven een speed ? Een speed is toch meer street ? ;)

Gereden op zowel de Street en de Speed en ik moet toegeven dat de Street toch een stuk meer fun gaf om te rijden. Ook ik zou jou aanraden om zeker eens een proefrit op deze motor te maken.
 
Bedankt voor de input tot nu toe mensen !
Neig op dit moment het meest naar de cb.. maar heb nog niet op de motoren gezeten dus kan zo maar veranderen..

Groetjes Michiel
ps. voel je vrij om je cb of speed te showen hier.. ;)
 
Ben paar weken geleden gaan proef rijden met een FZ1(bj2006), een Street triple (bj2010) en een Aprilia Shiver 750 (bj2009).

Fz1 vond ik Super. Rijdt nu een R6 bj 2000 en vond het koppel van de FZ1echt super. Eerste 2 versnellingen beetje oppassen voor wheelies en in zn 3 en 4 lekker lui rijden met in iedere bocht koppel. Vering was aangepast door Hyperpro en deze fiets stuurde echt super.

Helaas niet gekocht omdat de kleur niet origineel was en ik bang was dat het een schade bak was.

Street triple wordt door iedereen bejubelt en ik denk voor veel mensen wordt hij ervaren als een makkelijk te rijden fiets. Je rijdt er dan ook echt stiekem heel hard mee. Iedere keer dacht ik van valt wel mee dat accelereer maar als ik op de teller keek reed ik toch harder als dat ik dacht.
De motor waar ik op gereden heb was een R en had een open Bos uitlaatsysteem en dat was de eerste 10 min leuk maar moet er niet aan denken om er mee naar de Eifel te rijden. Denk dat je dan gek wordt van het geluid.
Vond het een goede motor maar redelijk anoniem om te rijden. Hij kon mij niet bekoren.

De Shiver vond ik echt een tegenvaller. Mooie afgewerkte motor om te zien. Boord computer en dikke radiaal remmen maar dan geen instelbare voorvork. Jammer want motor stuurd echt goed alleen bij aanremmen van een bocht duikt de vork zo hard dat het vertrouwen even weg is.
Accelereer in de sport stand heel fel (bijna zenuwachtig) in de 1ste 3 versnellingen tot 4500 RPM maar dan is ook al het vermogen weg. Geluid was wel erg mooi zelfs met originele uitlaat.

Hoop je zo een beetje geholpen te hebben met je keus maar zelf proefrijden. Ieder ervaart een motor toch anders. Zeg altijd maar niks zo persoonlijk als een motor.

Hoop van het weekend te rijden op een Z1000 uit 2004 van een kennis van me. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan