Keuze soort eerste motor.....

Koop iets waar jij jezelf het beste bij voelt.

Ik persoonlijk zo voor een oude ragbak gaan, een FZR600 ofzo.
Goede fiets, goede rijeigenschappen, veel 2e hands onderdelen.
En hem WA+ verzekeren.

Je kan wel een gloednieuwe supermooie fiets kopen maar:

- hij is duur in het verzekeren, want je wilt hem toch All-risk verzekeren
- Hij is duur in de aankoop
- Velen durven niet tot het uiterste te gaan, bang dat hij beschadigd raakt.
(op een oude ragbak maakt een krasje meer of minder niet zoveel uit)

Koop je een nieuwe fiets en laat je hem vallen, dan betaald je all-risk dat wel, maar je premie schiet omhoog. Uiteindelijk betaal je je schade toch zelf in premie aan de verzekering terug.

Bij een oudere fiets met WA+ betaal je zelf de schade, en ben je aan het eid toch nog goedkoper uit.
 
IK denk dat het er ook erg vanaf hangt hoeveel geld je tot je beschiking hebt. Iedereen wil ik principe het mooiste maar niet iedreen heeft het geld daartoe. Buiten dat is het volgens mij best verstandig om eerst wat rustig aan te doen met een motor waar je rustig op kan leren. Maar ik kan het goed begrijpen als je gelijk wat snels wil. Volgens mij moet je dan toch niet verder gaan als een 600cc sport.
 
Maar mensen met een 125cc brik meestal langer dan degene met een ZX12R }) })

Bwa daar wil ik anders nog wel eens wat statistiekjes van zien... las afgelopen week nog in de krant over 2 dodelijke ongevallen met scootertjes die als een gek door de bebouwde kom scheuren en de verkeerscode aan hun laars lappen... maar ik zag de smilies wel hoor :) dus no offense
 
De meeste motorrijders die ik ken (inclusief mezelf) hebben hun eerste motor na een jaar al weer verkocht. Het doet er niet toe wat het was. Als je een jaar hebt gereden en om je heen hebt gekeken weet je pas echt wat je wilt.
Koop gewoon een "simpele" fiets voor niet teveel die je over een jaar zonder veel afschrijving inruilt op je echte droomfiets.

Succes.
 
optie 1, een oude ragbak :P , brengt je overal, en voor een prikkie, heb je een motor, waar je (met een beetje geluk :P )heel wat km mee kunt maken, werkplaatshandboek erbij, en dan kosten de beurtjes je ook geen fluit :)
 
De ouwe rammelbak..

Ik heb nu zelf als eerste motor een verwaarloosde CB400N gekocht.. vorige eigenaar had em tot "ratbike" omgebouwd.. hoofdzakelijk door em de verwaarlozen eigenlijk.. ;)

Aanschaf was maarliefst 150,=, en ik heb er inmiddels voor 500,= aan versleuteld. Alles wat (min of meer) vloeibaar was is vervangen, oliefilter, remblokken, nieuwe buddy, nieuwe achterband zo voor de herfst, stel spiegeltjes en een heldere koplamp.. ga maar door.. ben nu aan het kleurtje toegekomen. :)
Er zitten een paar zaterdagen in, maar het begint zowaar op een motor te lijken, en ik weet tenminste wat ik eraan heb !

Het ding heeft genoeg vermogen om me door de omgeving te sleuren, maar op de snelweg is het toch best persen met het 400 cc tweecylindertje.. Ik ben nu inderdaad al aan het denken over een CB900 Bol d'or of iets in die geest om op te knappen.. komt over een paar maandjes wel.

De grote voordelen zijn dat ik nu tenminste weet waar ik op moet letten bij de volgende motor, wat het me gaat kosten om die dan op te knappen, dat als ik m'n neus ga het me geen duizenden eurootjes aan kuipschade kost, en dat ik veel beter weet wat voor eigenschappen ik zoek in de volgende motor.

Je moet wel van sleutelen houden natuurlijk.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan