Keuze stress

Samurijder

MF'er
11 aug 2016
45
12
Hallo Allemaal,

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga na zo'n 12 jaar niet meer gereden te hebben weer rijden. Er moet dus weer een motor komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een toermodel met cardan. Ik heb geen zin in smeren, spannen, vervangen, etc. :r , dat vond ik al niet leuk toen ik reed (diversion 600).
Maar.. Welke dan? Het gaat om hobby en woon/werk (ongeveer 30 km enkele reis) met een budget van zo'n € 5.500,=. De nieuwe Pan-European vind ik er leuk uit zien en daar lees ik ook veel goede berichten over. Maar ja, er is natuurlijk veel meer, FJR, contour, een selectie BMW's (maar geen GS, daarvan vond ik het stuur wat te breed, maar wel een mooie fiets)..
En.. Ik moet natuurlijk proefritten maken om ze te testen, maar een kleine voorselectie door de experts kan geen kwaad.

Groet,

Martijn.

Owja.. Ik weet dat er meer dan dit soort onderwerpen zijn, maar veelal ouder of niet van toepassing.. B|
 
Automatisch kettingsmeersysteem erop, en als je zelf niet wilt spannen wil de lokale motorgarage dat vast ook wel eens af en toe voor je doen.. Wellicht/waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding..

En een nieuw model Pan voor € 5500? Ben d'r bang voor :+

Maar verder kan ik je niet helpen. Kwestie van zoeken, zoeken en zoeken. Proberen te achterhalen welke modellen nou precies binnen je budget vallen en ze vervolgens gaan vergelijken. En dan evt eens gaan proefrijden op die dingen.

Het kost je wat tijd, maar je wilt je euro's natuurlijk wel goed besteden :)
 
Een toermotor met cardan is over het algemeen gemaakt om veel mee te rijden, dus hoge kilometerstanden moeten je niet afschrikken. Meer dan 100.000 km is geen probleem voor zo'n motor. Belangrijkste is het onderhoud, dus zorg dat je onderhoudsboekjes bij de motor krijgt. Ik zou zelf voor de betrouwbaarheid van een Japanner gaan, een FJR of een Pan European. Een BMW RT is ook een optie, maar heeft een boxerblok en daar moet je van houden.

Succes met de zoektocht.
 
Divje 900 (goedkoper), pannetje, de nodige bmw's (zou met dat budget voor een 1100RT gaan), fjr.
Proefrijden en kijken wat je bevalt.
Ik ben van een divje 900 naar een 1100RT naar een 1200RT overgestapt en het bevalt mij zeer goed dat boxerblok. Maar je moet er wel van houden. Plezier gegarandeerd op de bmw.
 
Een mooie Honda Deauville natuurlijk! Volgens mij zwaar ondergewaardeerd hyper-praktische fiets, met cardan! Met een beetje fantasie het kleine broertje van de Pan.
 
Begin je zoektocht op cycle-ergo.com.

Eee aantal diversion rijders, zoals ikzelf, is overgestapt op Moto Guzzi. Altijd cardan. Maar Samurijder wijst een beetje naar FJR ;) .
 
Laatst bewerkt:
Absoluut niet zaligmakend. Ik heb het gehad, en moest alsnog iedere 10.000 een nieuwe kettingset, plus de smeerboel blijft.

:?

da's nog eerder dan een gemiddelde servicebeurt
ben wel heel benieuwd naar wat voor motor dat is
 
Die cycle-ergo site ziet er handig uit 👍
Moto Guzzi? Wat voor model dan? Ik had er zelf nooit aan gedacht..

Ik begrijp dat de meningen over het automatische smeersysteem wat... uit een lopen.

Dat deze modellen kilometervreters zijn had ik door toen ik, na het zien van een 1100RT met meer dan een ton op de teller, wat dieper de materie in dook. Toen was ik, na de eerste schrik, minder geschrokken maar meer over de indruk.

En het verbruik? Uit ervaring dan graag, de fabrieksgetallen geloof ik wel niet zo.
Ik zag goede cijfers voor de Kawasaki GTR, maar die schijnt nogal van nieuwe banden te houden...

Alvast weer bedankt voor de input en de wijze lessen!
|( zou ik zo vergeten... Wat zijn de voor en nadelen van een getande riem vergeleken met cardan of ketting?
 
Laatst bewerkt:
Die cycle-ergo site ziet er handig uit 👍
Moto Guzzi? Wat voor model dan? Ik had er zelf nooit aan gedacht..



Alvast weer bedankt voor de input en de wijze lessen!
|( zou ik zo vergeten... Wat zijn de voor en nadelen van een getande riem vergeleken met cardan of ketting?

Voordelen: smeerloos.
nadelen: bij vervanging moet je achterbrug eruit.
 
~
Die cycle-ergo site ziet er handig uit 👍
Moto Guzzi? Wat voor model dan? Ik had er zelf nooit aan gedacht..

Ik heb een Norge, er is ook een Stelvio, daarvoor was er de SP1000. Je ziet ze natuurlijk niet zo veel, maar dat kan het leuker maken. Er zijn er trouwens aardig wat die toeren op een Breva. Daar kan zomaar een windscherm op.

Je moet maar eens wat gaan proberen.
 
Heb je zelf al een voorkeur voor een of meerdere merken?

Voor dat budget zou ik inderdaad voor een mooie R1100RT BMW gaan. Maar ja, elke willekeurige ander zal zijn eigen voorkeuren hebben.
 
Die cycle-ergo site ziet er handig uit 👍
Moto Guzzi? Wat voor model dan? Ik had er zelf nooit aan gedacht..

Ik begrijp dat de meningen over het automatische smeersysteem wat... uit een lopen.

Dat deze modellen kilometervreters zijn had ik door toen ik, na het zien van een 1100RT met meer dan een ton op de teller, wat dieper de materie in dook. Toen was ik, na de eerste schrik, minder geschrokken maar meer over de indruk.

En het verbruik? Uit ervaring dan graag, de fabrieksgetallen geloof ik wel niet zo.
Ik zag goede cijfers voor de Kawasaki GTR, maar die schijnt nogal van nieuwe banden te houden...

Alvast weer bedankt voor de input en de wijze lessen!
|( zou ik zo vergeten... Wat zijn de voor en nadelen van een getande riem vergeleken met cardan of ketting?

Verbruik is tussen de 1:16 en 1:19, hangt van de rechterhand af. Verder gewoon normaal onderhoud laten plegen en je komt een hoop km's ver. Km meer of minder maakt niet uit voor het beestje. Bandjes tussen de 15 en 20k aan levensduur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan