keuze supersport literfiets

oliekan

Die hard MF'er
13 jan 2014
709
0
Beste Motorrijders,

Voordat je denkt; weer zo'n mafketel die net zijn rijbewijs heeft en een 1000cc supersport wil aanschaffen. dat is niet zo :N
weer het zoveelste topic over keuzes...mmm dat wel :Y
Ik heb een vraag waar ik zelf niet meer uitkom, met andere woorden, ik maak mijzelf gek en weet het zo onderhand niet meer.

Ik lees al 9 jaar hier mee en heb nog nooit wat gepost, met de simpele reden dat ik altijd alles via de zoekfunctie kon vinden en er veel mensen met meer kennis hier ronddwalen. :)

het verhaal:
Ik ben vorig jaar aangereden op mijn gsx-r 750 uit 2008, total loss en weggedaan, sindsdien heb ik alleen nog maar een winter/ stadsfiets (bmw f650gs dakar uit 2000) en wil voor de zomer weer een supersport erbij aanschaffen.

chopper/ toerfiets/ nakedbike/ enduro(tje) (hoe je een f650gs dakar wilt noemen), heb er allemaal aardig wat kilometers mee gereden, maar ik had het meeste lol gehad op mijn gsx-r 750! dus het wordt echt weer een supersport.

maarrr... welke?

Ik ben eruit dat het een literfiets moet worden, niet omdat ik de beste rijder ben en zeker niet omdat ik er alles uithaal, maar gewoon om niet na een jaar uitgekeken te zijn. Een fiets die elke keer weer een glimlach op je gezicht trekt, zodra je het gas open draait en ook nog eens lekkere bochten kan draaien.
Ik rij de grootste kilometers in duitsland en luxemburg, snelweg wordt alleen in Nederland gereden en een circuitdag staat/ stond in de planning.

het toverwoord is natuurlijk proefrijden, dat ga ik zeker doen, maar ik hoor graag van jullie, de Rossi's/ Sykes / sheens/ dunlops enz. van dit forum welke keuze jullie zouden maken en waarom!


mijn budget zit in de buurt van de 8000,- euro vandaar de keuze voor een fiets van 2008/2009.
Ik heb van alle mooie supersports die er zijn een selectie gemaakt en deze komen door de keuring ;) met + en - punten

ben je het ermee eens of juist helemaal niet, geef gewoon je mening.(over de motoren dan, niet over mij ;) )


kawasaki zx-10r (2008-2010)

plus punten:
-uiterlijk (zullen niet heel veel mensen met mij eens zijn, maar die schele bek staat mij steeds meer aan ;) )
-vermogen;
-je ziet ze niet overal rijden;
- en ik heb toch een zwak voor kawasaki.

min punten:
-onderin en middengebied zwak (wat ik heb vernomen uit de tests);
- weinig aanbod;
- plastic niet echt van kwaliteit.


gsx-r 1000 2009

plus punten:
-sterk middengebied;
-genoeg spullen voor te krijgen (gebruikte dempers e.d.)
-zitpositie

min punten:
- staan op elke hoek van de straat (is ook wel weer positief)
- uiterlijk (persoonlijk)
- andere liters zijn sterker


honda cbr1000rr fireblade 2009

plus punten:
- makkelijk te rijden

min punten
- geen beleving
- geen schop in de rug bij hoge toeren
- eerste modellen olieproblemen
-uiterlijk


aprilia RSV 1000 2009
plus punten:
- karakter 2 cilinder;
- geluid;
- geluid..
- geluid...

min punten:
koppel valt tegen voor een twin;
- karakter 2 cilinder;
- vermogen

ik neig meer naar de kawa, maar dat middengebied...
 
Heb zelf een '08 ZX10....heerlijke machine ! Kwaliteit van het plastic is dik in orde hoor.
Laat je nou niets wijsmaken over termen als "middengebied" bij de Kawa, of geen "schop in de rug" bij de Blade....elke literfiets loopt als een kanon.
 
Iets wat niet uit je lijstje komt, maar een R1 2009 met open dempers klinkt geweldig. Zelf heb ik een Ducati 1098s, helemaal verliefd op, maar die kan ik je niet aanbevelen vanwege je budget ;)
 
Proefrijden en toen heb ik de kawa gekozen, meeste vermogen en beste rijeigenschappen! (sportiefste)
 
Je hebt alleen maar tests op internet / motor bladen gelezen zo te merken.
Aangezien je zegt dat de blade "geen schop in je rug bij hogen toeren" , kan je vertellen dat dat niet zo is.
voordat ik mijn 1000 ging kopen ook op diverse modellen proefgereden de rede dat ik bij een blade ben uitgekomen is dat de blade al heel snel heel vertrouwd aanvoelt dat had ik minder met de andere motoren.
Ohja dat olie probleem valt reuze mee,, verbruikt wel iets maar ik heb tot heden niks hoeven bij te vullen.

Maar zoals boven gezegd ga proef rijden. *O* en bovenal kies zelf iedereen heeft zijn of haar mening :)
 
ben zelf ook kawa man, maar ik merk wel dat elke kawa toch dat kenmerkende dus in de rug effect heeft.
ook wel's op een cbr gereden, maar daar was het echt niet.
literfietsen zullen het wel beter doen over het algemeen, maar kawa's hebben toch een wat ander karakter.
 
alle minpunten met betrekking tot vermogen van al die fietsen kan je schrappen, dat is boeiend als je rossi heet en de laatste 10e van seconden van je rondetijd af wil halen.

Voor gewone mensen, die dingen gaan allemaal snoeihard, en dat verschil tussen die fietsen mbt power ga jij er toch niet uithalen. En heel weinigen van ons trouwens ;)
 
Kwestie van smaak. Maar dat koppel van de rsv is ivm de gsxr zeer hoog. Ik ben dan ook een Aprilia liefhebber en mijn keuze zou dan ook de rsv zijn.
 
gezien je eisen pakket verbaast het mij dat je er niet een paar naked/grote motards tussen hebt staan.
of je houd erg van de sportieve zit op de ss wat wel lekker is op de snelle stukken maar voor het betere bochtenwerk in lux en duitsland is een iets relaxtere zit wel prettig en daar hoef je tegenwoordig echt niet op power in te leveren.
kan je in nl ook nog eens een snelheidsbult als zodanig benaderen.
 
Uitgekeken raken op een 750?

Ook 600's blijven dolle pret.

dat is zeker waar, op een 600 kan ik mij ook erg goed vermaken, begrijp mij niet verkeerd, de 750 was ook een geweldige motor, iedere motor heeft zo zijn kwaliteiten. Alleen kan ik mijn geld maar 1 keer uitgeven en wil nu wat zwaarders proberen.

Waarom heb je geen R1 in je lijst dan?

ik vind de R1 persoonlijk geen mooie fiets, behalve vanaf 2009, en dan eigenlijk ook alleen door de crossplane techniek. en het crossplane model is nog wat te duur.

Of een S1000RR?

geweldige motor, alleen de prijs..

Je hebt alleen maar tests op internet / motor bladen gelezen zo te merken.

Maar zoals boven gezegd ga proef rijden. *O* en bovenal kies zelf iedereen heeft zijn of haar mening :)

ik heb inderdaad heel internet, alle tests en alle filmpjes gekeken. Dit is stap 2 in het proces, daarom vraag ik ook de plus en minpunten van andere gebruikers, zodat ik meer te weten kom. stap 3 is proefrijden en kopen natuurlijk.. ik heb nog tot half april om rond te kijken, dan 'moet' ik naar Luxemburg *D

wat ik al zei, ik neig meer naar de kawa dan naar de andere motoren, en de kawa is juist de motor waar niet veel mensen iets mee hebben.

alle minpunten met betrekking tot vermogen van al die fietsen kan je schrappen, dat is boeiend als je rossi heet en de laatste 10e van seconden van je rondetijd af wil halen.

Voor gewone mensen, die dingen gaan allemaal snoeihard, en dat verschil tussen die fietsen mbt power ga jij er toch niet uithalen. En heel weinigen van ons trouwens ;)

Ik overschat deze fietsen ook echt niet, het zijn stuk voor stuk beesten en je gebruikt het volle vermogen toch niet op de openbare weg (ik ook niet op het circuit), maar ze hebben allemaal hun eigen karakter en daar ben ik geïnteresseerd in.

De zx10r 2008 komt er uit testen dat het middengebied zwak is en in de hoge toeren geweldig is. Wat mij dan interesseert is, waar kan je het middengebied mee vergelijken, heeft het wel het koppel, of is het wachten wachten wachten vermogen (overdreven dan)? Wanneer komt het vermogen erin, kan je bijvoorbeeld in de Eifel het vermogen aanspreken zonder dat het er pas bij 120km/u inkomt.
kan je lekker rondsturen met 100 of moet je contant 120+ rijden. wil je in de powerband zitten.


Dus dat. pff wat onduidelijk |( , maar je begrijpt mij denk ik wel.
 
ik ben echt heel benieuwd waar je dat op baseert...

testen en filmpjes, wat ik al aangaf, ik lees mij suf en heb nog niet proefgereden, dat komt nog, wat ik heb gelezen/ gezien is dat de blade erg snel is op het circuit, alleen de vermogensafgifte vlak is.
daarom vraag ik dus meningen van mensen die echte ervaringen hebben en er (in de zomer) dagelijks mee rijden. dus vertel je ervaring maar ;)

@aircooled,
als ik geld genoeg had, triumph speed triple, ktm 990 smr, erg mooie motoren, maar niet iets dat ik zoek.
een bult pakken doe ik elke dag met de f650gs ...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je er al uit. gewoon een kawa kopen. Zwak onderin lijkt me relatief op dit soort fietsen
 
Terug
Bovenaan Onderaan