keuze tussen een bmw k of r

dapperedodo

Rookie
28 feb 2010
6
0
Oss
hoi ben nieuw op dit forum.
ben nog aan de les maar de bmw k ( 75 100 1100 ) en de r serie vindt ik helemaal geweldig.
wie kan me info verstr over de verschillen. qua prijs rijplezier etc etc
 
Je bent nog aan het lessen ik neem aan dat je wel de leeftijd hebt om zwaar te rijden ?
Ik zou voor de K75 gaan is een goede 1e motor en stuurt beter dan een K1100 volgens mensen die beide gereden hebben. :Y
Ik zelf rijd nu al mijn 2e K75rt (1e is plat gereden door een belg die mij niet zag) en ben er zeer tevreden over al 2x met 50 kg bagage soepel door Schotland gereden zonder problemen. :Y
Danny :W :]
 
heb de leeftijd van abraham berijkt en ben met mijn tweede jeugd begonnen, ga nu die dingen doen waar ik de afgelopen 20 jaar geen tijd en geld voor gehad heb.
 
heb op de beurs op een r850r gezeten en die voelde helemaal geweldig. kan echter nog niet uit ervaring putten hoe die rijdt. les nu op een yamaha f600. als ik mijn bijzondere verichtingen heb kan ik op een k 75 gaan rijden voor verkeersinzicht. ( fantastiste rijschool waar je als oudere jongere op de motor van je droom kan gaan lessen )
 
2 totaal verschillende motoren qua rijden.

De k met zijn lijnblok loopt soepeler en heeft minder onderhoud nodig en kan langer mee.
De boxer loopt echt als een 2 cilinder: je voelt dat je motor rijdt...

Wanneer je kostebewust kiest wordt het een k75.
Wil je toch meer voelen dat je motor rijdt en een moderner design, dan een RT.

Ik ben ook eerst 2 jaar aan het sturen geweest op het type waar ik op gelest heb en heb dat als enorm voordeel ervaren.
De eerste keer dat je weg rijdt na het lessen (zonder oording dus...) ken je al wel de hele motor. Dit geeft enorm veel vertrouwen en daardoor heel veel km's gemaakt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
 
Zelf heb ik geen ervaring met de R serie, de K serie is eigenlijk een allemansvriend waar je zo op weg kan rijden als je niet al te klein bent. Nadeel is dat het een motor is met een vrij saai uiterlijk.
Zowel de K100 als de K75 zijn erg degelijk gebouwd, gaan lang mee bij een beetje normaal onderhoud en onderdelen zijn erg goed te krijgen 2e hands. Bovendien is de K serie van alle BMW's het goedkoopst, je kunt veel waar voor je geld krijgen als je een beetje zoekt.
De K75 is soepeler en iets lichter dan de K100 die wat meer trilt bij hogere toeren, al verschilt dat ook per motor. Beide zijn comfortabel en geschikt voor 2 personen met bagage. Het zijn echte reismotoren.

Een oom van mij heeft na zijn vervroegd pensioen een K100LT gekocht en reist daar heel europa mee door. Hij rijdt er heel rustig mee, want ze zijn heel schakellui te rijden, maar ik rij af en toe stevig door en dat gaat ook, want het blok blijft lang veel koppel leveren.

Het enige wat ik van de R weet is dat ze meestal duurder zijn en gevoeliger op onderhoud, maar qua rijeigenschappen kan ik er niks over vertellen.
Misschien dat je dat ook eens bij je rijschool kan vragen?
 
tsja, ik rijd op een R100R van '92. Heb net weer alle olieën later verversen, en de cilinderkop- en klepdekselpakkingen laten vervangen. Het is allemaal niet goedkoop maar ik merkte vanochtend dat de R100 weer prima rijdt. Ik vind de K series mooi en ze zijn betrouwbaar, alhoewel je moet oppassen wat je aanschaft. Kijk anders even op de site van Bert Meijerink. Hier komen alle K rijders bijelkaar en helaas in zeer beperkte mate de R100 (en daaronder) rijders. Ik houd meer van het authentieke en robuste, zoals de R100 is. Op deze motor moet iets meer gewerk worden.
En last but not least, waar vind je nog een BMW met wielen met spaken......, ze glimmer erg mooi.
 
Je zou beide type motoren een keer moeten uitproberen.

Ik heb zelf (als leenmotor) op een k75r gereden en dat was wel even wennen, vrij klein ding in vergelijking met mijn r1150RT, smalle bandjes en er gebeurde niet veel in de lagere toeren.

Ook een keer als proef op een k1300gt gereden en dan weet je niet wat je overkomt.
Ding trekt op als een raket, veel power en bij meer toeren wordt het zelfs nog leuker.
echter na een tijdje ging het me wel een beetje vervelen. Het gene dat leuk blijft is het snel kunnen accelereren en de kick die dat geeft. Maar bij constant rijden vind ik het een beetje saai omdat ik niet echt iets voelde. Dit is echter geen nadeel hoor, want voor erg lange ritten kan dit behoorlijk schelen in vermoeidheid.

Maar ik ben een R gewend en dat is toch heel anders.
Geluid is anders, constant op de snelweg hoor je hem ook amper, maar bij optrekken voel wel je dat er wat gebeurd. Al heeft het minder pk's dan een k-gt.

Het is maar net wat je zelf wilt.

Kwa kosten weet ik niet of er zoveel verschil is, als je naar de nieuwere types kijkt is de K toch wel een duurder dan de R. En hoorde ik laatst toen mijn remschijven vervangen werden (ong 200 euro per stuk) dat die van de K100 100 euro duurder waren per stuk.
 
Laatst bewerkt:
... En hoorde ik laatst toen mijn remschijven vervangen werden (ong 200 euro per stuk) dat die van de K100 100 euro duurder waren per stuk.

Remschijf voor de K100 is 110 euro per kant, krupp staalschijven. Je hebt ook de semifloating schijven ik meen van braking en die kosten ook iets in die trand. Ik heb er ook een setje van liggen, maar die blijven trillen. (worden met pluggen op de oude binnenranden gezet)
Verder moet je de schijven voor een K100 gewoon van marktplaats of bij een sloperij kopen, wordt meer dan genoeg gesloopt en daarvan zijn de schijven vaak nog dik genoeg om te gebruiken. Ik heb er nu ook sloopschijven opzitten (75 euro voor beide) en dat gaat best goed. (moet je wel even kijken of ze gelijkmatig zijn afgesleten) ik heb dan even tijd om de braking schijven af te draaien of af te stellen zodat die er weer op kunnen. (zijn veel dikker dan de BMW schijven en remmen beter, alleen dat hobbelen irriteerd)

Nieuw kan natuurlijk ook, maar voor dat tekentje met de propellort erop moet je dan idd wel een diepe buidel hebben. Er zijn echter goede alternatieven genoeg.
 
Laatst bewerkt:
heb vandaag weer gelest, prachtig weer, ben aan het herhalen vwb voertuigbeh, ga binnenkort op voor het eerste stuk. verheug me om op de k 75 te gaan rijden, de tip vwb dat de k een allemans vriend is vindt ik ik helemaal gew. wil op dit moment geen uitdagingen, ik wil gewoon lekker ontspannen een beetje touren. even helemaal niks.
 
reactie op de vliegende baksteen,
of je de k serie een saai uiterlijke vindt is voor mij een kwestie van smaak. ik vindt dat zowel de k als de r serie een duidelijk karakter heeft. voor mij als beginner spreekt het me aan dat een bike in het begin niet al te moeilijk is zodat ik kan wennen aan snelheid, het motor gevoel ( het voelt toch wel een beeetjeee naakt op de weg ) en de vrijheid die je hebt.
 
reactie op freeman.
thanks voor je info dit is inderdaad het soort info waar ik naar op zoek ben. zie het ook als een voorrecht om op de k te kunnen lessen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan