Keuze tussen XVS 1100 en XVS 1300

maddog_rvo

Die hard MF'er
7 okt 2003
319
0
Drunen
Hoi,

Na een flinke tijd een kawasaki ninja gereden te hebben wil ik graag een cruiser gaan kopen. Ik wil echter wel nog steeds lekker op kunnen trekken / door kunnen rijden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Yamaha dragstar, echter snap ik niet echt wat het verschil is tussen de 1100 en de 1300, ze trekken beide even snel naar de 100, dus wat is dan het voordeel van een 1300?

Als iemand eventueel een andere motor kan aanraden mag dat natuurlijk ook :)
 
Nee nog niet, ben me eigenlijk eerst nog aan het oriënteren.

Mijn oog is op deze motor gevallen omdat ik hem mooi vind en omdat de acceleratie me ook wel aanspreekt.
Ik vroeg me vooral af waarom ze een 1100 en 1300 hebben terwijl het gewicht van de 1300 het extra vermogen al weer te niet doet
 
de xvs 1300 word midnight star genoemt ;)
ik denk dat het vooral te maken heeft met de afmetingen, de 1300 zal voor grotere mensen gedacht zijn, en meer wegen, de extra 200cc compenseren dat zoals maddog ook al zei.
ik zou voor een warrior gaan, das een 1700, en ziet er ook wat sportiever uit.
 
de xvs 1300 word midnight star genoemt ;)
ik denk dat het vooral te maken heeft met de afmetingen, de 1300 zal voor grotere mensen gedacht zijn, en meer wegen, de extra 200cc compenseren dat zoals maddog ook al zei.
ik zou voor een warrior gaan, das een 1700, en ziet er ook wat sportiever uit.
ik dacht dat een 1300 gelijk ook een royal star is, maar na wat google kwam ik erachter dat het niet zo is.
Hoe dan ook, royal star is ook nog mogelijk.
Dit is een 4 cilinder watergekoeld, dragster en ik dacht een midnight ook is een 2 cilinder luchtgekoeld net als de wildstar.
Zelf ben ik voor een wildstar gegaan, rijdt super lekker, gaat erg hard van zijn plaatst als je dit wilt, klinkt super met een paar goede pijpen en inmiddels goed betaalbaar.
 
Mijn eerste motor was een 1100 dragstar en ik rijd nu op de 1300 midnight star... deze is trouwens vloeistof gekoeld... De 1300 heeft toch net wat meer power dan de dragstar, het grote verschil is echter dat de midnight star veel hoogtoeriger is dan de andere "star" motoren... Ik moest hier zelf wel aan wennen.
Bij weinig toeren wil de motor dan ook nog wel eens wat "bokken". Dit heb ik opgelost met een ander luchtfilter. Ben er nu helemaal tevreden mee...
 
Mijn eerste motor was een 1100 dragstar en ik rijd nu op de 1300 midnight star... deze is trouwens vloeistof gekoeld... De 1300 heeft toch net wat meer power dan de dragstar, het grote verschil is echter dat de midnight star veel hoogtoeriger is dan de andere "star" motoren... Ik moest hier zelf wel aan wennen.
Bij weinig toeren wil de motor dan ook nog wel eens wat "bokken". Dit heb ik opgelost met een ander luchtfilter. Ben er nu helemaal tevreden mee...
Klopt, heb zelf ook een midnight star gehad. (zie nickname) en deze heeft een totaal ander blok dan de dragstar. Gaat als de brandweer in z'n tweede versnelling. :Y Ik ben niet zo heel erg groot dus het gaf mij een beetje het gevoel alsof ik als een vlag aan m'n stuur hing met beide benen naar achteren :+

Dat mis ik wel een beetje bij m'n huidige motor -O-

De dragstar is overigens wel makkelijker aan te passen dan de midnight star. Zijn meer custom onderdelen voor te krijgen dus als je nog wat wil verbouwen om 'm wat meer naar je eigen smaak te maken is de dragstar een makkelijkere motor.
 
Klopt, heb zelf ook een midnight star gehad. (zie nickname) en deze heeft een totaal ander blok dan de dragstar. Gaat als de brandweer in z'n tweede versnelling. :Y Ik ben niet zo heel erg groot dus het gaf mij een beetje het gevoel alsof ik als een vlag aan m'n stuur hing met beide benen naar achteren :+

Dat mis ik wel een beetje bij m'n huidige motor -O-

De dragstar is overigens wel makkelijker aan te passen dan de midnight star. Zijn meer custom onderdelen voor te krijgen dus als je nog wat wil verbouwen om 'm wat meer naar je eigen smaak te maken is de dragstar een makkelijkere motor.

Ahh dan ga ik sowieso al liever voor de dragstar.
Ik merkte ook dat de 1600 en 1700 bijna niet verkrijgbaar zijn :(

Prijscategorie waar ik in zit te kijken is +/- 8000,-

Had ook nog even naar de Honda VTX 1300 gekeken maar die vond ik toch iets minder
Iemand nog andere tips, ben helaas nog niet zo bekend met cruisers :)
 
voor € 8000.- heb je ook wel een mooie V-max. Daarmee kun je aardig accelereren...

Ja maar dat is toch meer een cafe-racer niet echt een cruiser. Acceleren is ook niet echt de hoofdmoot, maar ik wil eigenlijk gewoon niet teveel inleveren tov m`n racer (en gewoon tot 100km/h, harder kan je toch bijna niet rijden met het huidige verkeer en dat doe ik ook bijna niet meer), ik snap dat het heel anders rijdt en de acceleratie anders is.


Het is zo jammer dat je zo weinig kan vinden over de PK / NM / 0 - 100 specificaties van de meeste cruisers, bijv. van de Suzuki boulevard C50 is niets te vinden, C109 leek me een beetje over de top met 1800cc :P
 
Laatst bewerkt:
Ahh dan ga ik sowieso al liever voor de dragstar.
Ik merkte ook dat de 1600 en 1700 bijna niet verkrijgbaar zijn :(

Prijscategorie waar ik in zit te kijken is +/- 8000,-

Had ook nog even naar de Honda VTX 1300 gekeken maar die vond ik toch iets minder
Iemand nog andere tips, ben helaas nog niet zo bekend met cruisers :)
De wildstar (1600) is ook een mooie optie :Y maar de dragstar is ook gewoon een goede keuze dus als die je het meest aanspreekt, gewoon een keer op rijden. :] Er zit ook nog verschil in zithouding en rijeigenschappen tussen de verschillende cruisers en je moet wel gewoon goed zitten.

Je zou nog kunnen kijken naar de,
kawasaki vulcan 800 - 900 - 1500
Triumph speedmaster
Honda shadow 750 - 1100
suzuki intruder 800 - 1500
Yamaha dragstar 1100
Yamaha wildstar 1600
Yamaha midnight star 1300 - 950
Yamaha royal star 1300

En dan is er natuurlijk nog de HD road king maar die zijn dan wel wat ouder in die prijsklasse.
 
Ja maar dat is toch meer een cafe-racer niet echt een cruiser. Acceleren is ook niet echt de hoofdmoot, maar ik wil eigenlijk gewoon niet teveel inleveren tov m`n racer (en gewoon tot 100km/h, harder kan je toch bijna niet rijden met het huidige verkeer en dat doe ik ook bijna niet meer), ik snap dat het heel anders rijdt en de acceleratie anders is.

een magna vf750c is dan al wel wat ouder, voor €4000 heb je een hele mooie, is ontzettend een cruiser en trekt ook goed. en voor de overige €4000 kan je hem ook nog eens precies maken zoals jij dat wil...
 
De wildstar (1600) is ook een mooie optie :Y maar de dragstar is ook gewoon een goede keuze dus als die je het meest aanspreekt, gewoon een keer op rijden. :] Er zit ook nog verschil in zithouding en rijeigenschappen tussen de verschillende cruisers en je moet wel gewoon goed zitten.

Je zou nog kunnen kijken naar de,
kawasaki vulcan 800 - 900 - 1500
Triumph speedmaster
Honda shadow 750 - 1100
suzuki intruder 800 - 1500
Yamaha dragstar 1100
Yamaha wildstar 1600
Yamaha midnight star 1300 - 950
Yamaha royal star 1300

En dan is er natuurlijk nog de HD road king maar die zijn dan wel wat ouder in die prijsklasse.

Ohh thnx, dat is een mooie lijst, zal de foto`s eens bekijken + proefritje proberen te maken op een aantal, om te kijken wat ik lekker vind rijden. Er schijnt wel een redelijke zaak in de buurt te zitten, motor centrum jansen in waalwijk: Motorcentrum Jansen - Waalwijk - 0416 - 275 218.
Ken ze verder nog niet maar schijnt wel een goede zaak te zijn met specialisme op cruisers / custom, hopelijk kan ik er daar meerdere proberen :)
 
Ohh thnx, dat is een mooie lijst, zal de foto`s eens bekijken + proefritje proberen te maken op een aantal, om te kijken wat ik lekker vind rijden. Er schijnt wel een redelijke zaak in de buurt te zitten, motor centrum jansen in waalwijk: Motorcentrum Jansen - Waalwijk - 0416 - 275 218.
Ken ze verder nog niet maar schijnt wel een goede zaak te zijn met specialisme op cruisers / custom, hopelijk kan ik er daar meerdere proberen :)

@midnight hieronder : Thanks, kijken of ik vrouwlief kan overhalen om morgen al te gaan kijken :)

/edit
Ohh crap ik dacht dat ik aan het editen was ipv een quote
 
Laatst bewerkt:
Ok proefritten zijn gemaakt, ze waren allemaal toch wat groter als ik verwacht had toen mijn motor erbij stond :)

Ik vond de XVS1100 het fijnst rijden, de suzuki 1500 was toch veel te groot, hetzelfde idee had ik bij de 1600 wildstar.

Maar wat was het sowieso wennen zeg zo`n cruiser rijden vergeleken met een racer, alles reageert net ff anders als je zo relaxed zit.
 
Ok proefritten zijn gemaakt, ze waren allemaal toch wat groter als ik verwacht had toen mijn motor erbij stond :)

Ik vond de XVS1100 het fijnst rijden, de suzuki 1500 was toch veel te groot, hetzelfde idee had ik bij de 1600 wildstar.

Maar wat was het sowieso wennen zeg zo`n cruiser rijden vergeleken met een racer, alles reageert net ff anders als je zo relaxed zit.
:+ Het zijn heel andere motoren ja.

En? wordt het wat of vind je het niks?
 
:+ Het zijn heel andere motoren ja.

En? wordt het wat of vind je het niks?

Ik deed m`n ritje en kwam ongeveer zo terug : *D
Dus dat wordt zeker wel wat, binnenkort is er weer een dragstar rijder bij, heerlijk zoals ie brult bij volgas alleen wel apart dat ie stationair juist weer zo rustig is, had een paar keer wel het idee dat ie afgeslagen was toen ik bij een stoplicht stil stond.
 
Ik deed m`n ritje en kwam ongeveer zo terug : *D
Dus dat wordt zeker wel wat, binnenkort is er weer een dragstar rijder bij, heerlijk zoals ie brult bij volgas alleen wel apart dat ie stationair juist weer zo rustig is, had een paar keer wel het idee dat ie afgeslagen was toen ik bij een stoplicht stil stond.
Heb ik nooit last van met die paint-shaker van mij :+

Leuk dat ie bevalt 8-)
 
Heb ik nooit last van met die paint-shaker van mij :+

Leuk dat ie bevalt 8-)

Haha moet je em ook regelmatig opnieuw schilderen :o

Moet trouwens wel zeggen dat die motorzaak me prima beviel, ze hielpen me goed, namen echt de tijd om me wat uit te leggen over de motor en een testrit was ook geen enkel probleem (al wilden ze natuurlijk wel weten of ik ook echt geintresseerd was )
 
Haha moet je em ook regelmatig opnieuw schilderen :o

Moet trouwens wel zeggen dat die motorzaak me prima beviel, ze hielpen me goed, namen echt de tijd om me wat uit te leggen over de motor en een testrit was ook geen enkel probleem (al wilden ze natuurlijk wel weten of ik ook echt geintresseerd was )
Heb hun aanbod even bekeken maar ze zijn wel aan de prijs zeg :o
 
Ik rij nu een kleine 3 jaar rond op een dragstar 1100, en moet zeggen dat het me tot nu toe inderdaad ook goed bevalt. Ik ben de laatste dagen toevallig ook een beetje aan het rond kijken. Heb vandaag op de midnight star 950 en 1300 gezeten (nieuw), en ik vond de 950 prettiger zitten (was touring uitvoering). Denk toch dat ik het niet ga doen om de dragstar in te ruilen. Daar is ie toch te prettig voor. Zeker als je er een Mustang zadel op zet (wereld van verschil met origineel zadel).

Ben gisteren ook even bij de HD dealer geweest, want ik wil ook ooit overstappen. Probleem is alleen dat die dingen toch nog duur zijn. Vond deze wel mooi uit zien en prettig zitten (Softail deluxe):
MVPF97_2.jpg

Alleen jammer dat ie bijna 17k is.
 
Ik rij nu een kleine 3 jaar rond op een dragstar 1100, en moet zeggen dat het me tot nu toe inderdaad ook goed bevalt. Ik ben de laatste dagen toevallig ook een beetje aan het rond kijken. Heb vandaag op de midnight star 950 en 1300 gezeten (nieuw), en ik vond de 950 prettiger zitten (was touring uitvoering). Denk toch dat ik het niet ga doen om de dragstar in te ruilen. Daar is ie toch te prettig voor. Zeker als je er een Mustang zadel op zet (wereld van verschil met origineel zadel).

Ben gisteren ook even bij de HD dealer geweest, want ik wil ook ooit overstappen. Probleem is alleen dat die dingen toch nog duur zijn. Vond deze wel mooi uit zien en prettig zitten (Softail deluxe):
[afbeelding]
Alleen jammer dat ie bijna 17k is.
Softails zijn duur en blijven duur. Kun je beter voor een road king kijken. Die zijn iets gunstiger geprijsd, gaan ook iets beter door de bocht omdat de floorboards de grond niet zo snel raken als met een softail, je zit iets hoger en is beter voor lange ritten en je hebt betere en mooiere bagage mogelijkheden.

Just my two cents ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan