Keuze van toermotor

Bobster1981

MF'er
15 aug 2007
56
0
oudenbosch
Hallo allemaal

Ik heb een honda vfr 750f uit '97, alleen wil oa door rugklachten, een andere motor gaan kopen. Mede doordat ik meer wil gaan rijden, oa voor woon-werkverkeer gaan gebruiken. Mijn budget is niet heel ruim ik kan ongeveer 1500euro bijleggen. Alleen heeft iemand een idee wat ik voor mijn motor terugkrijg, bij winkels zijn ze allemaal zo vaag.

Daarnaast welke toermotor zou voor mij het beste zijn? Zoek een krachtige onderhoudsvriendelijke motor.

groet
 
Laatst bewerkt:
mischien iets uitgebreider je wensen neerzetten.
wil je iets meer richting een goldwing of meer een FJR 1300. (sportief versus bankstel)
 
het moet er tussen in zitten, wil zowiezo redelijk rechtop zitten. FJR 1300 is mooi maar nog niet betaalbaar voor mij
 
was ook maar een voorbeeld, er zijn ook wel oudere tourmotoren die best sportief zijn.
in de oude bmw lijn, welke spreekt je het meeste aan?
 
hoeveel je daarvoor krijgt is sterk afhankelijk van staat en km stand. Wil je hem inruilen of particulier verkopen?

Ik vind de yamaha div900 een prima toermotor en woonwerkverkeer.
 
Op marktplaats staan de vraagprijzen zo tussen de €1500,- tot €2500,-
afhankelijk van de staat van jou motor, hoeveel hij gelopen heeft, etc. kun je dat bij particuliere verkoop er ook voor krijgen.
Dat krijg je bij een motorzaak nooit! Zij hebben ook hun marges nodig.

Dus, hoogste rendement, zelf je motor verkopen, daarna naar de dealer/zaak een andere halen.

Ga ik uit van €1500,- voor jou fiets + €1500,- eigen inleg, dan heb je een budget van:
€ 3000,-

Dan komt een ervaren Pan European St1100 ook in beeld.
Schrik niet van de hoge kilometerstanden op deze motorfietsen, ik heb er zelf 1 naar de 146.000km gereden zonder enige slijtage problemen, gewoon standaard onderhoud.
Tot ik aangereden werd, anders reed ik er nu waarschijnlijk nog op.
Ik rijd, inclusief onderhoud, bandjes en brandstof (rekenwaarde á €1,50/l) voor €0,19/km.

Toch, koop hem niet van de foto! (nooit doen trouwens :P )
Ga in ieder geval proefrijden, want het zou kunnen dat je niet lekker zit i.v.m. knieen tegen de kuip. (hangt een beetje van je verhoudingen af)
Check de uitlaten, als die rot zijn, is zelfs een imitatieset vrij duur. (maar is ook 1x meegenomen in mijn €0,19/km)
En!!! check de achterbrug op roest, deze hebben de neiging door te rotten, klop/tik hier echt een keer aan de onderkant tegenaan! (achterbrug á €250,- op de sloop en natuurlijk het monteren ervan, kun je eventueel zelf)

Oh en natuurlijk, vraag even na, bij die hoge km-standen en ouder dan 10j oude motorfietsen wanneer de distributie voor het laatst gedaan is. Hoeft pas bij 150.000km vervangen te worden, of, als de riem 10 jaar oud is.

Veel succes met je zoektocht, ik hoop dat dit stukkie je beeld over de ST1100 wat aangevuld heeft en dat je daardoor deze motor aan je lijstje toevoegd, of juist afstreept.

En neem een bandenspanningsmeter mee naar de proefrit, de pan moet gewoon op goede spanning staan, anders stuurt ie niet fijn! (2.5 voor en 2.9 achter)

Gr. Vier

PS. ik heb het nog niet over de rijeigenschappen gehad :P pan rijd/stuurt super :D
 
Ik heb die een keer zien staan en meerdere mensen zeggen ook dat die pan heel goed stuurt. Alleen hij oogt zo groot, ik heb er nog niet opgereden maar door je info ga ik dat zeker een keer doen. bedankt
 
Ik heb die een keer zien staan en meerdere mensen zeggen ook dat die pan heel goed stuurt. Alleen hij oogt zo groot, ik heb er nog niet opgereden maar door je info ga ik dat zeker een keer doen. bedankt

Een GTR 1000 heeft minstens dezelfde kwaliteiten, kost een stuk minder en rijdt even fijn. Is altijd een beetje een miskende motor geweest.
greetz
Herman
 
Een Deauvill 650 is nou niet meteen "krachtig", maar wel probleemloos. Het enige zwakke punt is de brandstofpomp. Het is trouwens niet nodig om de hele brandstofpomp te vervangen (duur!). Het probleem zit in de contactpuntjes bovenop, en dat is prima te reviseren. Scheelt toch weer een hoop geld.

GTR's zijn trouwens ook voor een mooie prijs te krijgen. Ik weet alleen niet of die specifieke zwakke punten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een Deauvill 650 is nou niet meteen "krachtig", maar wel probleemloos. Het enige zwakke punt is de brandstofpomp. Het is trouwens niet nodig om de hele brandstofpomp te vervangen (duur!). Het probleem zit in de contactpuntjes bovenop, en dat is prima te reviseren. Scheelt toch weer een hoop geld.

GTR's zijn trouwens ook voor een mooie prijs te krijgen. Ik weet alleen niet of die specifieke zwakke punten hebben.

Eigenlijk niet. Lopen gemakkelijk anderhalve ton. Het enige is dat je de kettingspanning in de gaten moet houden, maar bij een normale rijstijl houden die ook eeuwig. Afhankelijk van de leeftijd tussen de 90 en 105 pk, cardan, groot scherm, twee degelijke grote koffers, zelfs met mijn 1.91 m en lange benen heel comfortabel ( ritten van + 1000 kilometer zonder probleem), wat wil een mens nog meer???????
 
Alle fatsoenlijke toerfietsen lopen makkelijk anderhalve ton. Ook de CX500 waar ik ooit op begonnen ben heeft de 160.000 gehaald. Toen kwam er helaas een erg dure reparatie.
 
Oh ja, nog even over de pan...
Als je er 1 tegenkomt met ABS, maar waarbij deze ABS het bij de proefrit een storing heeft.
Laat je dan niet afschepen met dat het een eenvoudige reparatie is, dat is het niet.

Gr. Vier
 
deauvill heb ik op gereden maar vond ik te weinig krachtig, verder probleemloos idd. De gtr 1000 vind ik niet super om te zien maar wil wel graag een proefrit maken.

Het zelf verkopen van mijn motor zie ik niet zo zitten, al die mail die uiteindelijk niet doorgaat en dan een proefrit dat hij misschien niet meer terug komt nee, dan maar wat meer betalen.....
 
deauvill heb ik op gereden maar vond ik te weinig krachtig, verder probleemloos idd.

Het is inderdaad de minst krachtige toermotor met cardan, maar voor het Nederlandse verkeer heeft hij voldoende trekkracht. Zeker in het gebied van 0 tot 80 kom je niet tekort. Daarna wordt het snel minder, dus inhaalacties moet je beter plannen dan met een zwaardere motor.
 
deauvill heb ik op gereden maar vond ik te weinig krachtig, verder probleemloos idd. De gtr 1000 vind ik niet super om te zien maar wil wel graag een proefrit maken.

Het zelf verkopen van mijn motor zie ik niet zo zitten, al die mail die uiteindelijk niet doorgaat en dan een proefrit dat hij misschien niet meer terug komt nee, dan maar wat meer betalen.....

De GTR heeft inderdaad niet het meest opwindende uiterlijk. Maar dat heeft weer als voordeel dat boeventuig hem ook niet zien staan *D
Maar wanneer zijn tijdloze uiterlijk je niet stoort, zeker eens proberen.
succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan