Keuze van toermotor

Het is inderdaad de minst krachtige toermotor met cardan, maar voor het Nederlandse verkeer heeft hij voldoende trekkracht. Zeker in het gebied van 0 tot 80 kom je niet tekort. Daarna wordt het snel minder, dus inhaalacties moet je beter plannen dan met een zwaardere motor.

idd, mocht je veel B-wegen rijden. (toch het leukste) dan komt de Deauville in beeld.
Mijn ervaring is dat een Deauville zuiniger, lichter en meer heeft wat je "karakter" kan noemen. (twin)
Rijd je veel snelweg, heb je de voorkeur voor 4-cilinder en wil je op semi-legale snelheden een ballenbak op z'n nummer zetten :+ dan zou ik voor een Div900 gaan.
 
Rijd je veel snelweg, heb je de voorkeur voor 4-cilinder en wil je op semi-legale snelheden een ballenbak op z'n nummer zetten :+ dan zou ik voor een Div900 gaan.

Het nadeel van de Div900 vind ik dat hij nogal log aanvoelt. Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik de Deauville prettiger zitten. Maar inderdaad, verder rijdt een Div900 prima, en je hebt een stuk meer power dan op een NTV/Deauville.
 
Jaren op een GTR1000 gereden, hele fijne fiets. Lang spijt gehad van de verkoop.
Nu ik inmiddels een 1400 GTR rijd is het verdriet wel over natuurlijk.
 
er zijn niet veel gtr's te vinden op internet, is hij ongeveer even groot als de pan?

Scheelt niet veel, persoonlijk vind ik dat ik op de GTR iets meer beenruimte heb, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Op de middenbok zetten is wat lastig, alhoewel, met de juiste truc ook geen probleem, maar eens in beweging valt alle gewicht weg en kun je er mee lezen en schrijven. Op de Stallersattel een jaar of wat geleden op weg naar boven letterlijk de koffers aan de grond, dus dat zegt genoeg he :)
 
Ik heb inderdaad vaker gehoord dat mensen die hun benen niet kwijt kunnen op een pan 1100 dat wel kunnen op de gtr.
Dus, als dit probleem zich bij jou ook voordoet, zeker de gtr ook proberen.
Ik geloof dat je al een aardig proefrittenlijstje kunt maken met de fietsen die in dit topic voorbij komen :D heb je al een voorkeur?

Gr. Vier
 
Laatst bewerkt:
ik vind de div 900 persoonlijk nog het mooist van de opties , alleen dat is niet doorslaggevend. Nu ik een andere motor ga kopen wil ik graag kijken wat er allemaal te rijden en te zien valt.

Ik hoor niets over bmw, is dat niet goed, of te duur?
 
Bmw is natuurlijk goed maar inderdaad duur geworden

Ik heb vroeger nog een bmw r1200cl en een bmw1200lt gehad. Die waren toen nog betaalbaar ...maar nu.
Tussen de 16000 en 20000 euro vind ik toch wel een beetje van het goede te veel.

Maar iemand die dit zich kan permitteren heeft dan natuurlijk een super de luxe machine.

Succes met je keuze.
 
Laatst bewerkt:
klopt....ik zelf heb een suzuki gsx1250fa en de prijs valt zeer goed mee.

Ps meer een sport toerer .

Doe er koffers bij enz....en je hebt de perfecte toermachine .
 
Laatst bewerkt:
Maar die heeft een ketting -O-

Edit: ik begrijp werkelijk niet waarom Suzuki na de VX800 nooit meer een toerfiets met cardan heeft uitgebracht. De technologie hebben ze gewoon in huis, en volgens mij is er ook een markt voor.
 
Laatst bewerkt:
er zijn mijn inziens weinig motors met cardan... een all-road bijvoorbeeld heb ik ook gekeken maar dan kom je alleen uit op de bmw 1100gs, maar die is weer net iets te duur
 
er zijn mijn inziens weinig motors met cardan... een all-road bijvoorbeeld heb ik ook gekeken maar dan kom je alleen uit op de bmw 1100gs, maar die is weer net iets te duur

GTR heeft een cardan, Pan ook, Div900 ook, Deauville net zo, meeste BMW's ook. Lijkt me dat er genoeg keuze is in oudere toerfietsen met cardan.

Als je van Italiaans houdt zijn er natuurlijk ook de Guzzi toerfietsen. Krijg je in ieder geval karakter ;)
 
er zijn mijn inziens weinig motors met cardan... een all-road bijvoorbeeld heb ik ook gekeken maar dan kom je alleen uit op de bmw 1100gs, maar die is weer net iets te duur

Vroeger bracht cardanaandrijving ook allerlei min of meer onaangename reacties met zich mee. Rijdt maar eens op een oude BMW, dan voel je in iedere bocht wat ik bedoel.
Maar moderne machines hebben dit niet meer. En dan heeft een cardan, zeker voor een toerder, alleen maar voordelen.
Minimaal onderhoud, af en toe oliepeil eens controleren, nooit smeren, nooit vervangen............
 


Vroeger bracht cardanaandrijving ook allerlei min of meer onaangename reacties met zich mee.

Dat is bekend :Y

Maar bij mijn huidige motor, een Deauville, merk je inderdaad vrijwel niets van de cardan. Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor een Div900.

Maar op een ouwe cardanfiets de beginnersfout maken om het gas dicht te draaien in een bocht kan best heftige reacties opleveren :+
 
Laatst bewerkt:
dus zou de div 900 een goede keus technisch gezien?

wat is daarvan trouwens het onderhoud, welke km standen moet ik in de gaten houden? Bijvoorbeeld kleppen stellen bij 50.000km of zoiets.
wat is belangrijker, bouwjaar of kilometers
 
dus zou de div 900 een goede keus technisch gezien?

wat is daarvan trouwens het onderhoud, welke km standen moet ik in de gaten houden? Bijvoorbeeld kleppen stellen bij 50.000km of zoiets.
wat is belangrijker, bouwjaar of kilometers

Iedere 24.000 kleppen stellen, als ik het goed heb onthouden.
Al is het voordeel van zo'n blok waar in verhouding weinig vermogen gehaald wordt dat het allemaal niet veel te lijden heeft.

De eerste paar jaar zijn er wat kleine modificaties geweest.
ook niet echt iets om je druk over te maken.
km's, bouwjaar, niet belangrijk als de prijs goed is.

Ik zou niet gauw en motor kopen met >50.000km, puur omdat het aanbod van lage km-standen zo groot is. kip-en-ei verhaal.
100.000km bij een goed onderhouden Div is geen probleem.
 
dus zou de div 900 een goede keus technisch gezien?

wat is daarvan trouwens het onderhoud, welke km standen moet ik in de gaten houden? Bijvoorbeeld kleppen stellen bij 50.000km of zoiets.
wat is belangrijker, bouwjaar of kilometers

Ik heb ze allebei gereden. technisch gezien is de XJ een goeie keuze, qua rijden vind ik dat de GTr net iets meer body heeft
 
dus zou de div 900 een goede keus technisch gezien?

wat is daarvan trouwens het onderhoud, welke km standen moet ik in de gaten houden? Bijvoorbeeld kleppen stellen bij 50.000km of zoiets.
wat is belangrijker, bouwjaar of kilometers

OH beperkt zich tot Olie+filter en om de zoveel tijd een set bougies, die heel makkelijk te vervangen zijn. En om de zoveel es kijken naar de cardanolie.

Euvels die ik op 55.000km div900 heb meegemaakt:
Benzinemeternaald ging dood na 25k (designfout), maar lampje doet het altijd.
Collectorpot vd uitlaat weggerot op 40.000. Klassiek euvel
2 einddempers ook laten vervangen tegelijk met collectorpot.
Doorgeroeste middenbok (div900 was ook pekelfiets)
Op het laatst kreeg ie last van roestige achterbrug, waar zand van het achterwiel de boel zandstraalde. Was onder controle te houden met dikke laag hammerite.
En op het laatst had ik de idnruk dat een van de voorpoten wat lekte, maar das maar een indruk.
Verder heeft de XJ900S me nooit ofte nimmer in de steek gelaten.
Verbruik, snedig gereden 1:14, typisch 1:17, rustig toeren 1:20, beste 1:23 (was goed voor 499km met 22 liter.
 
Bmw is natuurlijk goed maar inderdaad duur geworden

Ik heb vroeger nog een bmw r1200cl en een bmw1200lt gehad. Die waren toen nog betaalbaar ...maar nu.
Tussen de 16000 en 20000 euro vind ik toch wel een beetje van het goede te veel.

Maar iemand die dit zich kan permitteren heeft dan natuurlijk een super de luxe machine.

Succes met je keuze.

Neem je toch een R1100XX (bv. R1100RT)? Voor ~6000,- heb je een zo'n beetje eentje bij de dealer vandaan, en op marktplaats beginnen ze al vanaf 3500,-... R1100GS zelfde verhaal!

[me="PieterMX"]heeft de openingspost niet goed gelezen...[/me]
 
Laatst bewerkt:
Euvels die ik op 55.000km div900 heb meegemaakt:
Benzinemeternaald ging dood na 25k (designfout), maar lampje doet het altijd.
Collectorpot vd uitlaat weggerot op 40.000. Klassiek euvel
2 einddempers ook laten vervangen tegelijk met collectorpot.
Doorgeroeste middenbok (div900 was ook pekelfiets)
Op het laatst kreeg ie last van roestige achterbrug, waar zand van het achterwiel de boel zandstraalde. Was onder controle te houden met dikke laag hammerite.
En op het laatst had ik de idnruk dat een van de voorpoten wat lekte, maar das maar een indruk.
Verder heeft de XJ900S me nooit ofte nimmer in de steek gelaten.
Verbruik, snedig gereden 1:14, typisch 1:17, rustig toeren 1:20, beste 1:23 (was goed voor 499km met 22 liter.


Zijn dit dure reparaties? Is er trouwens nog verschil in prijs qua merk enz?
 
Benzinemeter was bij de voorganger van de Div ook al een zwak punt, net zoals de collector trouwens. Collector is duur, benzinemeter kun je rustig zonder. Maar de collector is bij meer motoren een punt.
 
wat je keus ook wordt:
kijk eens over de grens:duitsland.
is zeker interresant omdat je middels de leeftijd van de motor weinig bpm betaald.
invoeren is echt appeltje eitje.
vaak wordt er niet mee gereden tussen okt/maart.
ook hebben ze daar tuv keuring wat weer iets zegt over de tech. staat.
Jan
 
Bobster,

Wat vindt je van een BMW R1100RS heeft een cardan. Heb de mijne '94 verkocht beneden de 2500 met 65.000 km. Heb in 4 jaar met lange ritten totaal 35000 probleemloze km gereden met 1 ltr. benzine op de 19km.

Gr. Frans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan