Keuze voor stille helm

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Afgelopen week bij MDI een nieuw flip up ruitje gekocht voor mijn TDM. De reden was dat ik uit de wind zou zitten bij al mijn komende toertochten. Een paar korte proefritjes gemaakt en de flip/up won het uiteindelijk van de opzetruit van Puig.
Nu rij ik de laatste week verschillende lang stukken en ik was verbaasd waarom het me niet opgevallen was tijdens de proefritten, maar ik wordt nu horend dol van de windruis. Ik zit weliswaar niet meer met m'n schedel in de wind maar mijn oren suizen een uur na het afstappen nog. (rij overigens altijd met otoplastieken in) Ik rij nu ook eigenlijk alleen maar met het kindeel open om de herrie enigszins te verminderen.

Nu kon ik van een collega zijn oude Shoei Multitec proberen die, op de paar meter dat ik er mee proefgereden heb, de windruis grotendeels weg nam.

Aangezien mijn huidige 8 jaar oude HJC FS Max aan vervanging toe is moet ik sowieso een nieuwe helm hebben en wilde deze optie als eerst proberen voor ik weer met extra opzetruitjes aan de gang ga. Nu wil ik dus ook voor de meest stille variant gaan. Omdat de keuzes legio zijn en je er niet mee proef kan rijden wilde ik even weten wat jullie aanraden. Hierbij wilde ik dan ook even gebruik maken van jullie expertise en ervaring.
De helm moet de volgende eigenschappen hebben:

Must:
-Systeemhelm
-Erg veilig (al zullen de meeste dat wel zijn)
-Uitneembare/uitwasbare binnen voering
-Geïntrigeerd zonnevizier
-Stille helm

Leuk maar geen breekpunt:
-Opvallende kleur
-Kliksluiting i.p.v. het gekloot met die gespbandjes
-Breekt de portemonnee niet


Alvast bedankt voor de tips. :}
 
Mijn pa heeft sinds twee weken een nieuwe Shoei Neotec.

Heeft alle musts die jij vraagt, plus je kan hem in opvallende kleur krijgen en kliksluiting. Portomonnee kun jij het beste inschatten :P

En ga gewoon naar je helmenboer en vraag of je er even een rondje mee mag rijden. Mag vast wel.
 
Volgens mij is de stilste helm de C3 Pro van schuberth. Daar rijd ik nu alweer ruim een jaar mee rond en ben er bijzonder tevreden over.
Hij is iets duurder maar als ik hem vergelijk met mijn HJC R-PHA-10 voel ik direct waarom. Ik heb de HJC een half jaar op gehad, en de stevigheid is al uit de kussens en het kraakt aan alle kanten. De Schuberth voelt bijna als nieuw, en ik rijd zo'n +-15000 per jaar.
 
Als je een stille helm wilt, moet je bij Schuberth zijn. Maar er zit verschil in windruis en turbulentie!
Als ik met mijn helm rijdt, is ie stil met mijn ruit in de laagste stand. Zet ik de ruit omhoog hoor ik de wind van mijn scherm "botsen" langs mijn helm (dat is turbulentie).
En daar heeft elke helm last van.
 
Ik heb een Shoei QWest en ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met de Neotec of Multitec maar de Qwest vind ik gewoon niet stil.

Ik heb de whisperkit gemonteerd maar kan niet zeggen dat het "stil" is. Ik rijd met universele oordopjes.

Soms heb ik het "gebulder" wat via de onderkant van de helm komt. Ik krijg dit niet weg, ook niet met de hoge kraag van mijn jas. Ander ruitje staat nog op de planning.
Als ik anders ga zitten is het wel weg maar dan vind ik de ruis gewoon nogal best luid. In ieder geval te luid voor mijn gevoel. Wellicht dat het met otoplastieken wel goed is maar daar kan ik weer niet over oordelen.

Verder een prima helm wat betreft de pasvorm bij mij maar voor de stilte zou ik geen Shoei kopen. Daar ben ik zelf mooi ingestonken.
 
Laatst bewerkt:
Idd, Schuberth is de stilste. Als je budget een probleem is, ga eens op zoek naar een NOS C2.
Lelijk, maar wel stil.
 
Schuberth C3 (eventueel de Pro).


BTW: otoplastieken beschermen zeer matig tot slecht tegen het laagfrequent gebulder dat van de turbulentie van ruitjes afkomt.
 
De veiligste systeemhelm is de Shark. Deze heeft als voordeel dat ie zowel als jethelm als als systeemhelm goedgekeurd is. Bovendien klapt het kinstuk helemaal naar achter. daardoor zie je er met het kinstuk open niet uit zoals kabouter wipneus ;-)
 
De veiligste systeemhelm is de Shark. Deze heeft als voordeel dat ie zowel als jethelm als als systeemhelm goedgekeurd is. Bovendien klapt het kinstuk helemaal naar achter. daardoor zie je er met het kinstuk open niet uit zoals kabouter wipneus ;-)

En is die al rijdende weer dicht te klappen?
Ikzelf heb deze : Swinkels Motoren

Maakt een bak herrie :P ,maar zit lekker en het mechaniek is stevig :)
ik kan de herrie regelen met het omhoog/omlaag zetten van mijn scherm(burgman 650 executive) en met goede oordoppen goed te doen :]
 
Laatst bewerkt:
De veiligste systeemhelm is de Shark. Deze heeft als voordeel dat ie zowel als jethelm als als systeemhelm goedgekeurd is. Bovendien klapt het kinstuk helemaal naar achter. daardoor zie je er met het kinstuk open niet uit zoals kabouter wipneus ;-)

Volgens mij scoort de Caberg net zo goed als de Shark qua veiligheid (SHARP). Oordoppen dragen moet je toch en verder een comfortabel helmpje voor wat minder geld.
 
Schuberth C3 (eventueel de Pro).


BTW: otoplastieken beschermen zeer matig tot slecht tegen het laagfrequent gebulder dat van de turbulentie van ruitjes afkomt.
Ik hoor van sommige gebruikers dat het kindeel erg dicht tegen je kin aan zit.

Is er iets anders wat wel goed beschermt tegen dit geluid? Ik heb in mijn otoplastieken nu ook wel de lichtste filters zitten.
 
En is die al rijdende weer dicht te klappen?
:]

Yip, geen enkel probleem. Je kunt alles naar achteren klappen, je kunt je vizier voor houden en je kinstuk naar achter klappen, en dat alles met of zonder zonnevizier, naar keuze en goesting ;-)

Volgens mij is de Shark de enige ( of mss de Roof) die gekeurd is om als systeem- en als jethelm te gebruiken. Alle andere zijn alleen gekeurd als systeem.
 
Als je een stille helm wilt, moet je bij Schuberth zijn. Maar er zit verschil in windruis en turbulentie!
Als ik met mijn helm rijdt, is ie stil met mijn ruit in de laagste stand. Zet ik de ruit omhoog hoor ik de wind van mijn scherm "botsen" langs mijn helm (dat is turbulentie).
En daar heeft elke helm last van.
Het zou ook best turbulentie kunnen heten ja. Als ik ga staan is het geluid volledig verdwenen.
Zou alleen wel vreemd zijn dat de meest verkochte ruit voor dit type motor die turbulentie veroorzaakt.
 
turbulentie veroorzaakt iedere ruit. Of je er last van hebt, lees er in zit met je hoofd) bepaalt je lengte en zithouding. Wat voor jou de goede ruithoogte is hoeft niet perse de meest verkochtte ruit te zijn.
 
turbulentie veroorzaakt iedere ruit. Of je er last van hebt, lees er in zit met je hoofd) bepaalt je lengte en zithouding. Wat voor jou de goede ruithoogte is hoeft niet perse de meest verkochtte ruit te zijn.
De originele 'ruit' was maar iets van 30cm dus ik denk niet dat die voor iemand een probleem zou zijn. Bij de nieuwe flip up kan ik hoog, laag, voor of achter gaan zitten maar blijft het hetzelfde. Alleen staan zorgt dat ik er vanaf ben.
 
Het zou ook best turbulentie kunnen heten ja. Als ik ga staan is het geluid volledig verdwenen.
Zou alleen wel vreemd zijn dat de meest verkochte ruit voor dit type motor die turbulentie veroorzaakt.

Turbulentie kan je goed voelen met je handen. Ga met de hand vanaf de tankdop langzaam om hoog tot aan boven je hoofd. Als je net boven het ruitje uit gaat komen voel je ineens heftig bewegende lucht. Ga je nog wat hoger dan is de lucht mooi "glad". De invloed op geluid is vaak eenvoudig.....ga op de voetsteunen staan en steek je hoofd ver boven de ruit uit.....

Veel otoplastieken dempen maar 15 dB of minder bij frequenties van onder de 500 Hz, eenvoudige schuimpjes doen het daar al snel 15dB beter.

Voor de C3-Pro, even passen zou ik zeggen.....Dan merk je vanzelf of het past of niet.
 
Turbulentie kan je goed voelen met je handen. Ga met de hand vanaf de tankdop langzaam om hoog tot aan boven je hoofd. Als je net boven het ruitje uit gaat komen voel je ineens heftig bewegende lucht. Ga je nog wat hoger dan is de lucht mooi "glad". De invloed op geluid is vaak eenvoudig.....ga op de voetsteunen staan en steek je hoofd ver boven de ruit uit.....
En hoe kom je er vanaf?
Zou een goede stille helm de overlast niet significant kunnen verminderen?

Veel otoplastieken dempen maar 15 dB of minder bij frequenties van onder de 500 Hz, eenvoudige schuimpjes doen het daar al snel 15dB beter.
Zijn daar test over te lezen? Ben ik wel benieuwd naar.
 
En hoe kom je er vanaf?
Zou een goede stille helm de overlast niet significant kunnen verminderen?

Daar kom je niet van af. Mijn ervaring is...of helemaal achter de ruit....of helemaal geen ruit.


Zijn daar test over te lezen? Ben ik wel benieuwd naar.

Staat in de specificaties van de oordoppen (als die specs er niet zijn ---> niet kopen).

In dit topic is het ook al eens besproken...

Nieuwe helm, zwaardere gehoorbescherming of otoplastieken?
 
Als je gaat kijken naar een Shoei Neotec bij Kalsbeek (á 475,00), vergeet dan niet te kijken naar de Schuberth C3 (kost 369,00). Maar het allerbelangrijkste is dat je een helm niet kunt kiezen op kleur en model. Is een kwestie van passen en meten. Elk merk helm heeft een "eigen" pasvorm waardoor niet elke merk helm je goed zult passen. Daarom moet je goed de tijd nemen om te passen.
 
Toen ik mijn helm kocht was de Schubert duurder dan de Shoei. Dat is voor mij de reden geweest om de Shoei te kopen. Anders had ik de Schubert gekocht.
 
ik denk dat een helm op de eerste plaats goed/lekker moet zitten. je hebt hem tenslotte de hele rit op je knijter. wat-ie kost is dan een beetje bijzaak.

't is net als met goeie schoenen. je koopt ze nooit te duur.
 
Momenteel is de C3 van schuberth bij een aantal zaken in de aanbieding, tussen de 339 en 399.
Betaalbaar maar wel zeer stil.
Of neem een bimmert met scherm op maximaal, heb je geen last meer van wind en rij je met vizier open!
 
Terug
Bovenaan Onderaan