Keuze welke off-road motor

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.640
4.817
Lemelerveld
Momenteel ben ik bezig voor mijn (A2) 35kW rijbewijs hierna ben ik natuurlijk van plan een motor te kopen.

Nu wil ik hier graag wat advies inwinnen over welke motor voor mij nou de beste keus zou zijn.

Eigenlijk is heel grof gezegd wat ik wil: Een Enduro/SM die met ongeveer dezelfde onderhoudsintervallen als hun kleine 50cc broertjes mij elke dag naar het werk kunnen brengen ( ca 50km enkele reis) EN off-road (bossen, stranden, zo af en toe een crossbaan) redelijk kan doen.

Wat ik precies zoek:
- Relatief licht gewicht. Mag natuurlijk wel een stuk zwaarder zijn dan een volbloed crosser.
- Onder de 35 kW
- Over een vrij simpele ombouw 17' <-> 18/19' en 21' beschikken.
- Relatief goedkope 2e hands (budget een klein beetje afhankelijk van de toestand maar denk aan €2000 tot €3000).
- Betrouwbaar zijn voor ca 100 km per dag een 10 tot 20 dagen per maand.
- Middellange of lange onderhoudsintervallen. Ik wil niet elke maand een zuiger hoeven wisselen. Eens per jaar is niet direct probleem.
- Eigenlijk het liefst injectie gezien ik het gezeik met carburateurs na mijn lange brommerperiode wel een beetje zat ben, maar is geen must.
- Ik ben helemaal gek op 2 takten maar ik ben bang dat mijn keuze pakket mij niks dan 4 takten laat. Mocht iemand iets weten hoor ik het graag!

Mijn technische kennis en kunde tbv het onderhoud:
Proces/onderhouds-technicus van beroep, als tijdelijke bijbaan het reviseren van schakelbromfiets blokken.

Kunnen jullie mij misschien helpen met een frisse blik op de situatie en op weg helpen naar mijn eerste motor?

Bij voorbaat dank!
 
Injectie zal ik vast van je lijstje afstreken gezien het budget.
Zit zijn veel fabrikanten pas vanaf 2008 gaan doen en die fietsen zijn bijna 2x zo duur als je budget.

Daarnaast raad ik je aan even goed bij te lezen op MF. Bovenstaande vraag is al tientallen keren voorbij gekomen en in essentie is de vraag vrijwel altijd het zelfde en het antwoord ook.

Wat jij wil is er niet, je budget is te klein voor fietsen die hier beter geschikt voor zijn en zelfs dan moet je een compromis maken.
100km per dag kan, maar de meeste fietsen hebben toch wel elke 5 tot 10000km een revisie nodig voor bedragen tussen de 1000 a 2000 euro.

SM en enduro zijn gewoon funbikes en niet gemaakt voor dagelijks dergelijke afstanden.
 
Deze heb ik helemaal doorgelezen.

Erg interessant, maar er staan natuurlijk geen typen motoren in.

Ik snap dat ik niet alles kan krijgen van dit lijstje. En dat ergens concessies gedaan moeten worden, maar ik zou het graag redelijk benaderen.

Die 1000 a 2000 euro revisie is gebaseerd op uitbesteden neem ik aan?
Zelf een revisie uitvoeren zal het probleem niet zijn. Eens in de 10000 km is acceptabel.
De situatie is wel zo dat ik een auto ter beschikking heb die ik in de winter en halve zomer zal nemen. En natuurlijk als de motor in onderhoud is.

Ik had al wat gegoogled en was al een fiets tegen gekomen, maar om een beetje fris in de discussie te stappen heb ik die in de OP niet geplaatst.
Ik zat te denken aan een Suzuki DRZ400.
Kunnen jullie mij misschien iets wijzer maken over deze fiets en in hoeverre hij voldoet/afwijkt van bovengenoemde?

Edit: In mijn budget is het budget voor onderhoud natuurlijk niet mee genomen.
Per 10000 km is mijn richtbudget ca €800, daarmee kan ik redelijk ver komen dacht ik zo?
 
Laatst bewerkt:
Oke, ben je misschien enigsinds bekend met globale onderhouds en storings intervallen en kosten aan de DRZ?
Eigenlijk wil ik alle onderhoud zelf uitvoeren behalve kleppen slijpen en dat soort dingen waarvoor je wel heel specifiek gereedschap nodig bent.

En zijn er alternatieven? Voor zover ik heb kunnen vinden is hij alleen in zijn klasse, maar misschien heb ik wat over het hoofd gezien?

Gezien mijn budget zal ik aan een vroeg 2000'er zitten denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat die 600+ een stuk zwaarder waren?
Zowel in gewicht als vermogen (ik zit nog 2 jaar met een 35kW rijbewijs)
 
Mijn Ktm 520 sm kopen 3000 valt binnen budget, meer dan 10.000 km voor revisie zeker haalbaar met fun kilometers op de weg.
12 kw op lenteken
 
Die 1000 a 2000 euro revisie is gebaseerd op uitbesteden neem ik aan?

Die is gebaseerd op welke onderdelen er vervangen moeten worden.
Net een revisie gedaan, gewoon de meest standaard dingen (lagers, bigend, zuiger, 2 kleppen enz) alleen aan onderdelen €1400 kwijt (en dat was met een dikke korting).
Ik rij gemiddeld 60 km per week, dus tel maar uit.
 
ktm 620 / 640 / 660 lc4
onderhoudsarm vergeleken andere sm's. normaal gesproken alleen olie en filterwissel en kleppen stellen.
wel zou ik er 1 uitkiezen met het nieuwere ( grijs metaalkleurige ) type blok als ik jou was, ( oude type blok is zwart en wat meer probleemgevoelig ).

660 heeft alleen kickstart, bruutste en lichtste van het stel.

620 en 640 e.start en kick start

620 en 660 hebben een iets snellere carb.

640 is het meest compleet.

als je forum zoekfunctie gebruikt kun je hier wel meer info over vinden.
 
Oke over wat voor intervallen hebben we het dan?

Ik hoef geen top vermogen motor te hebben. Als hij 150 a 160 haalt met een straat gebaseerde vertanding is het me al goed.
 
En ook niet op een 520 :).
weet zeker dat die het zal halen maar boven 120 is het niet zo prettig meer. staat te weinig druk op voorwiel.
Heb wel mijn vering laten aanpassen voor sm gebruik dat maakt het geheel al stuk stabieler
 
XT660R/X

- 186kg incl alle vloeistoffen en brandstof
- 35kw
- De R heeft een groot voorwiel, de X een kleine
- €3000 moet lukken
- Zeer betrouwbaar
- Nauwelijks onderhoud, olie elke 10.000km, kleppen om de 20.000
- Injectie
- 4 takt
 
Hij moet het vermogen hebben richting een 150 a 160 te kunnen. Het daadwerkelijk rijden hoeft van mij echt maar een enkele keer. Ik zit gewoon liever niet met top toerental op de snelweg, vandaar.

Die XT660R klinkt mij wel goed, wel erg aan de zware kant. Dan zit je echt al in de klasse van de oudere Tenere denk ik... Destijds een aantal proefritten mee gemaakt (Tenere) op Havelte maar vond t wel een bakbeest.

Lastig allemaal, je zou er bijna aan gaan denken een straatblok in een enduro frame te hangen...
 
mijn 640 lc4 kon met originele vertanding ( 16-42 ) 175 km/u, ik heb nu 16-45 voor sneller optrekken, de top ligt nu op 160 km/u. maar is hard zat op een sm hoor XD.......

onderhoudsintervallen zijn olie en oliefilter wissel en kleppen stellen om de 5000 km. maar er zit natuurlijk nogal een verschil in hoe je ermee omgaat, toeren of circuitgebruik zit nogal een verschil in.
 
Ik heb ook al aan dubbel gedacht.
Echter is het momenteel niet haalbaar door de ruimte. Ik heb slechts ruimte voor 1 motor.

Echt op de crossbaan zal er niet gereden worden. Maar op crossbaan achtige delen van de verschillende off-road gebieden natuurlijk wel. Het gaat mee om het postuur zegmaar. Ik weeg zelf een krappe 70 KG en zie het iets minder zitten om met een groot zwaar apparaat over tricky stukken te komen zegmaar.

Edit: Die KTM 640 LC4 lijkt me wel ongeveer wat ik zoek kwa bouw. Mits hij binnen het budget valt en onder de 35 KW regeling valt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan