Keuzehulp , wat moet ik doen?

In de openingspost schreef je dat je 10 jaar terug een FZR600 hebt gereden en daar ongeveer 5000km hebt afgelegd.
Was je stout en reed je zonder rijbewijs dan?

Nom nom nom nom...
Ik ben inderdaad op jonge leeftijd stout geweest.
5 lessen genomen, de instructeur gaf aan binnenkort te willen afrijden (AVB erbij) en gaf te kennen dat ik niet veel lessen nodig had.
Hierop gaan kijken en mijn eerste motor gekocht.
Eerst stiekem rondjes in de buurt gemaakt, omdat ik er liever op wilde slapen.
Daarna steeds grotere rondjes, ritjes naar werk, meegaan met tours en het kwaad was geschied.
Ik vertelde mezelf dat ik wilde rijden tot mijn eerste boete, zelfs een keer tijdens een algemene controle gestopt en na het nuchterblazen mocht ikdoorrijden. Ik kreeg daar zoveel zelfvertrouwen van dat ik nooit meer ben gaan afrijden.
Na familie uitbreiding en druk vanuit fraulein toch maar aan een collega op werk verkocht.
Daarna volgden nog 2 kinderen waardoor het gewoonweg niet meer kon.
Nu de mormels wat ouder zijn en een hoger zelfredzaamheid niveau hebben mag ik weer, er is ook voor gespaard dus ik moet eerst mijn papiertje halen anders maak ik dezelfde fout.

Ik wil overigens vermelden dat ik hier niet trots op ben. Ik wilde dit niet in eerste instantie schrijven omdat ik dit absoluut niet aanmoedig.
Hoe dom kun je zijn door onverzekerd rond te rijden en andere in gevaar te brengen. Dit is gewoon oliedom. Het had veel erger kunnen uitpakken voor mij maar vooral voor een ander. Dan ben je voor de rest van je leven geketend. Dus mensen, bij het lezen van dit, dit is GEEN succesverhaal....
 
Kawasaki Z zijn volgens mij allemaal 4-cilinders. Je geeft aan geen topspeed maar vooral koppel te willen, vandaar dat hier allemaal twee en driecilinders worden genoemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toy
Kawasaki Z zijn volgens mij allemaal 4-cilinders. Je geeft aan geen topspeed maar vooral koppel te willen, vandaar dat hier allemaal twee en driecilinders worden genoemd.
Wil je een bak koppel?... Kijk dan eens naar een XJR... Dan los je vanzelf het probleem met je korte armen op als je een beetje aan het gas gaat....

Gekkigheid natuurlijk, Ik ben met mijn 1.73 ook redelijk aan de korte kant, en ik kan op mijn XJR1300 uit 2005 goed met m'n voeten bij de grond... In eerste instantie was het stuur wat ver bij me vandaan, maar risers hebben dat issue verholpen...

thumbnail_Brom2 16-9_Enhanced 2.jpg
 
Kawasaki Z zijn volgens mij allemaal 4-cilinders. Je geeft aan geen topspeed maar vooral koppel te willen, vandaar dat hier allemaal twee en driecilinders worden genoemd.
De Z650 is een twin, maar nog vrij jong dus mogelijk te duur.
De voorganger ER6 kan natuurlijk ook.
Persoonlijk zou ik voor Z650,SV650,MT07 gaan.
De SV en Kawa ga je makkelijker en goedkoper vinden want die zijn er al langer.
Bij zwaardere motoren ga je oudere moeten kiezen voor je budget.
 
Je wilt koppel? Dan moet je iets rijden wat met lage rpm lekker op pakt. Voor mij is dat ook een must.

Check eens de Gsx 1250 FA (voorgaand model is ook naked verkrijgbaar GSF 1250)
Je hebt hem dan dus naked en met Kuip.l, maar dan is de gsx met Kuip mooier dan de gsf. Je zit recht op. Vanaf 3000rpm 100NM / 7000rpm 98pk.

Ga je echt fijn vinden:) uiteindelijk had ik meer Pk nodig. Heb nu een soortgelijke motor met veel nm onderin maar ook meer pk boven in.
 
Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar na een Yamaha Fazer (4-cilinder) en Aprilia Falco (2-cilinder) ben ik wel erg blij met mijn Triumph Street Triple 675 (3-cilinder). Beste van beide, trekt goed in lage toeren maar je kan hem ook lekker hoog in de toeren jagen. Moet ook makkelijk binnen je budget passen als je voor een Gen 1 gaat. Die vind ik met de ronde koplampen sowieso mooier dan de nieuwe modellen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Street-Triple675.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch een kort lijstje met naked 2 en 3 cilinders binnen jouw budget. Dit samen met advies om zelf zoveel mogelijk testritten te gaan doen:

- Suzuki SV650 naked
- Triump speed triple 1050
- Triumph street triple 675
- Ducati Monster 800ie of 1000ie
- Aprilia Shiver 750
- Yamaha MT07...maar lukt dat qwa budget?
- MT09....idem

Ik ben zelf 1,73 en heb ook een voorkeur voor naked bikes.
Nu in mijn garage een Speed triple, 2 Ducati monsters en een Street twin. Suzuki SV650 ... 3 gehad, laatste met pijn in het hart net weg gedaan wegens plaatsgebrek.
Je kunt overigens van iedere motor gewoon het scherm eraf halen ( heel laag scherm van maken ) en dan is het een naked bike.
Tenzij specifiek het/een modeltype van een standaard naked bike meer aanspreekt maar als alleen een scherm je verhinderd om voor een motor te kiezen dan is de oplossing simpel :Y
 
En let op turbulentie, dat is een behoorlijk verpestend onderdeel van motorrijden.

Dit dus!

Ik moest en zou na twee nakeds echt een toerbuffel hebben, vanwege de wind bescherming op de snelweg en de mogelijkheden voor bagage. 👏

Na wat plaatjes kijken vond ik de Suzuki V-STROM 1050 XT het beste bij mijn wensen passen. Paar proefritten gemaakt. Dikke prima.

Ehh... Nee.. Al gauw een groter scherm geplaatst. Dikke prima.

Wederom nee. Na uren op de snelweg te hebben gereden in Duitsland kreeg ik de volgende dagen steeds meer pijn in mijn nek. Weer die vervloekte turbulentie.

Je kunt overigens van iedere motor gewoon het scherm eraf halen ( heel laag scherm van maken ) en dan is het een naked bike.
Tenzij specifiek het/een modeltype van een standaard naked bike meer aanspreekt maar als alleen een scherm je verhinderd om voor een motor te kiezen dan is de oplossing simpel :Y

Dit is inderdaad de oplossing gebleken.

Ik heb nu dus een toermotor met een "naked" gevoel qua rijwind.
 
Hier ook 1,72 en in verhouding korte pootjes.
Ben aan me 2e Speed Triple bezig :) (2009 en 2016 versie)
1 voet kan plat op de grond.
En ja 2 voeten plat lukt niet, maar dat gebeurd toch nooit.
 
Probleem met huren is dat huurmotoren meestal vrij nieuw zijn, als in; te duur voor TS.
Maarrr je kan er zo wel achter komen wat je het beste ligt, toer, adventure ( bijv bandit of fazer vs vstrom of transalp.
Alhoewel de adventure achtingen wellicht te hoog kunnen zijn.
 
Ehh... Nee.. Al gauw een groter scherm geplaatst. Dikke prima.

Wederom nee. Na uren op de snelweg te hebben gereden in Duitsland kreeg ik de volgende dagen steeds meer pijn in mijn nek. Weer die vervloekte turbulentie
Na uren? Turbulentie hoor en merk je toch meteen om je helm bulderen? Turbulentie is meteen voor mij een no-go. -O-Ligt die pijn in je nek na de volgende dag niet ergens anders aan, zoals zithouding of gewicht van de helm? Een opzetruitje kan enorm effectief zijn tegen turbulentie. Ik vind ze wel spuuglelijk, dan liever een grote schuifpui.
 
Na uren? Turbulentie hoor en merk je toch meteen om je helm bulderen?

Ja, dat is dus het "mooie".

Ik had maar weinig last van het gebulder, omdat de luchtstroom recht op mijn voorhoofd kwam. Hoe harder je rijdt, hoe sterker de luchtstroom.

Een constante en soms ongemerkte strijd om dus tegendruk te geven met het hoofd.
 
Ik heb gezeten op een MT09 maar kwam niet met mijn benen op de grond.
Is de MT09 (in cm) hoger wat betreft beenlengte dan de MT07 ?
Past de MT07 ook binnen budget?
Waar moet ik vooral op letten bij deze fietsen aangezien ik vanaf een particulier ga kopen (dealers liggen boven mijn budget).
MT09 kun je het zadel in twee verschillende hoogtes stellen.

Ik heb mijn zadel in de laagste stand en kan met mijn 1,73 meter en relatief korte benen redelijk goed bij de grond
 
Heb 10 jaar geleden een FZR600 gereden en daarmee ongeveer 5000km mee gemaakt.

Ik weet wel dat ik geen supersport meer wil.


Brand los! Pesten mag! Liefde is vereist! Maak me wild!!!

Ik wil niemand beledigen ofzo maar ik zou een FZR600 trouwens niet echt een "supersport" willen noemen...?
 
En dan nog kun je er na verloop van tijd achterkomen dat je eigenlijk toch weer wat anders wilt. 🤪

Hij vraagt naar aankooptips, dus die krijgt hij.
Als hij naar verloop van tijd wat anders wil, is dat opnieuw een aankoop vraag, dus dan krijgt hij dezelfde tip.
Ik heb nog nooit iemand horen vragen om ene tips " wat wil ik als ik na mijn eerstvolgende aanschaf erachter kom dat ik toch wat anders wil" , ik zou daar ook geen tip voor kunnen geven en dan zou ik dus geen tip geven.

Ik hoop dat ik mijn eerdere antwoord ook voor jou nu goed genoeg gemotiveerd heb ?
 
Hij vraagt naar aankooptips, dus die krijgt hij.
Als hij naar verloop van tijd wat anders wil, is dat opnieuw een aankoop vraag, dus dan krijgt hij dezelfde tip.
Ik heb nog nooit iemand horen vragen om ene tips " wat wil ik als ik na mijn eerstvolgende aanschaf erachter kom dat ik toch wat anders wil" , ik zou daar ook geen tip voor kunnen geven en dan zou ik dus geen tip geven.

Ik hoop dat ik mijn eerdere antwoord ook voor jou nu goed genoeg gemotiveerd heb ?

Wow, relax man.. 😲
 
Helaas. Jong en vooral dom! Ben er niet trots op en wilde dat niet aan de grote klok hangen.
Na 5 lessen een motor gekocht. Eerst kleine stukjes, daarna grotere afstanden gereden. Nooit meer de moeite genomen om het papiertje te halen.
Vervolgens verkocht na geboorte van een kind en druk vanuit de vrouw.
Dus jah, 5000KM de grootste oen op aarde geweest...
Je bent er mee weg gekomen dus klaar.
Ik zou alleen niet weten hoe het is om met 1m72 een motor te moeten uitzoeken want met mijn 1m68 ben ik nog een stukje korter dan jij.
Succes.
 
Alle antwoorden in de trant van "Ik zou...." heb je niets aan, want die ik ben jij niet.

Ga proefrijden of beter nog: huur een dag de motoren waar je over nadenkt.
Dat is de enige manier waarop JIJ een evenwichtige keuze kunt maken welke motor het best bij jou past.
Huren is aardig aan de prijs. Gewoon bij wat dealers en handelaren en mp gasten langs gaan en rondjes rijden. Ff half uurtje weet je genoeg toch.

Mss wel een grappig tripje, mijn laatste motor heb ik als proefrit naar huis gereden. In Zeeland gekocht en meteen afgetikt en toen was de eerste rit meteen naar huis. Met de afspraak als het niets was ik op mijn kosten de motor weer liet ophalen voor 125,- en ik de rest van geld terug zou krijgen.
 
Huren is aardig aan de prijs. Gewoon bij wat dealers en handelaren en mp gasten langs gaan en rondjes rijden. Ff half uurtje weet je genoeg toch.

Aardig aan de prijs is relatief vergeleken met en aanschafkosten van ene motor.
En daarvoor kun je wel een dag lekker rijden en hoe duur is het vergeleken met een motor kopen waarbij blijkt dat je na 3 kwartier pijn in je rug krijgt vanwege de zithouding ?

Maar ik kan alleen mijn advies geven, als jij een ander advies hebt moet jij een ander advies geven, geen idee waarom je daarover met mij een discussie aan wilt gaan.
 
Kawasaki Z zijn volgens mij allemaal 4-cilinders. Je geeft aan geen topspeed maar vooral koppel te willen, vandaar dat hier allemaal twee en driecilinders worden genoemd.

In dit hele verhaal wordt 'relatief' even vergeten. Een 650 twin zal zn vermogen bij iets lagere toeren vrij hebben dan de FZR 600 dat had. Het blijft een 'klein' blokje.

Een Z900 of Z1000, en zelfs de Z750 of Z800, heeft bakken meer koppel dan de SV650.

Iemand die roept dat hij koppel wil, vraagt niet om het karakter van een 2-cilinder. Maar naar die motor waar je niet hoeft terug te schakelen. Dan is een Z900 of Z1000 een betere keuze dan een SV650.
 
Terug
Bovenaan Onderaan