keuzeprobleem XJ 600 of XJ 900 diversion

koning1

Rookie
3 nov 2010
3
0
Beste motor-forummers,

Als 50+ er wil ik weer na 25 jaar weer gaan motorrijden zonder al te veel kosten. Mijn oog is gevallen op een zilvergrijze 600 diversion uit 2003 met 8600 km te koop voor rond de E. 2200,= en op een mooie zwarte 900 met cardan uit 1996 met maar 16000 km op de teller, die ik voor E 2100,= mag meenemen. En om het nog moeilijker te maken is er ook nog een 600 te koop uit 2000 met 13000 km voor rond de E 1600,= . Alle in goede staat en voor echt scherpe prijzen. Mijn verwacht gebruik is voor plezier met mooi weer en af en toe woon-werk (30 + 30 km).
Wat is
a) de beste deal en
b) de fijnste motor waar ik het meeste (en langste) plezier van heb? met
c) de laagste exploitatiekosten

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Ik zou voor die 900 gaan. Ik heb enige ervaring met de 600 en ik vind het eerlijk gezegd geen fijne fiets. Even los van de megaslappe voorvering vind ik het blok echt te suf, ook als je niet op zoek bent naar een racemonster ofzo, en er zit een vervelende trilling in het blok bij 4000 toeren. Schijnt bij al die 600's zo te zijn.

Of je het met bovenstaande eens bent is met een klein proefritje natuurlijk makkelijk vast te stellen. Qua betrouwbaarheid is het volgens mij allemaal dik in orde.
 
Ik zou voor die 900 gaan. Ik heb enige ervaring met de 600 en ik vind het eerlijk gezegd geen fijne fiets. Even los van de megaslappe voorvering vind ik het blok echt te suf, ook als je niet op zoek bent naar een racemonster ofzo, en er zit een vervelende trilling in het blok bij 4000 toeren. Schijnt bij al die 600's zo te zijn.

Of je het met bovenstaande eens bent is met een klein proefritje natuurlijk makkelijk vast te stellen. Qua betrouwbaarheid is het volgens mij allemaal dik in orde.


Zowel de 600 als de 900 hebben een slappe voorvering.
Dat is op te lossen door andere veren van bijvoorbeeld hyperpro in te zetten.
En ik heb geen last van een vervelende trilling bij 4000rpm.
En wat is suf ?
Het is geen hoogvermogende fiets dat klopt.
Maar suf valt ook wel mee.
Als je van hard rijden houd dan moet je idd geen Diversion kopen.
 
ik zou voor de 900 gaan, wat meer trekkracht, stukken meer pit, en cardan (dus weinig onderhoud en nooit ketting smeren)

Mee eensch. Bovendien vind ik de Div 600 ook geen echt fijne fiets.
 
Div600 had bij mij ook de vervelende trilling op bepaalde toerensnelheid (die vrij irritant was als je je aan de snelheid houdt).
Verder vond ik'm wel fijn, maar heb niet echt ervaring met andere motoren ;)
Cardan van de 900 lijkt me fijn :)
 
Als ik het zo op een rij zet stellen de km standen niks voor. Ik heb nu 140.000km er op staan (Div900).

Gezien de prijzen zou ik voor de 900 gaan. De cardan ga je echt waarderen en het vermogen ook. Onderhoud is gemakkelijk zelf te doen. En de prijzen zijn echt heel scherp. (Klopt de km stand wel vraag ik me af)
 
De 600 en 900 lijken kwa uiterlijk sterk op elkaar maar zijn wat betreft rijgedrag twee totaal verschillende motorfietsen. Ik heb beide gehad.

De 600 is veel wendbaarder en een flinke klap zuiniger. (1:16 versus 1:22)
Je hebt wel af en toe het gevoel dat het blok onder je een soort sneldraaiend vliegwiel is dat meer bezig is met toeren maken dan met bruikbaar vermogen genereren.

De 900 is looiig maar heeft daarbij genoeg vermogen om niet snel of langzaam te zijn.
Perfect voor lange stukken snelweg op legale snelheden.
EN cardan... :Y
 
Ik heb een Div600 uit 1997 (mijn eerste motor).

Het is op zich een aardige beginnersfiets omdat hij heel eenvoudig rijd. Ik vond hem zelfs nog makkelijker dan mijn lesmotor (Honda uit 2004). Maar dat kan ook een nadeel zijn. Zelf ben ik er na een jaartje rijden wel op uitgekeken. En dat terwijl ik helemaal niet zo'n fanatieke motorrijder ben (rijd weinig en gebruik de motor meer functioneel dan dat ik lekker ff ga touren).

Naast het saaie karakter vind ik mijn Div600 erg beroerd op de snelweg. Hij trilt me veel te veel bij een normale snelheid van 120. Binnenkort ga ik dus maar eens op zoek naar wat anders.

Op een Div900 heb ik nog nooit gereden, dus ik kan het niet vergelijken. Van een collega hoor ik er positieve verhalen over...
 
In het begin heb ik getwijfeld tussen een 600 of een 900 als mijn eerste motor. Achteraf ben ik erg blij dat ik voor de 900 ben gegaan. Doe nu woon-werk (50km) met de 900 en met een 600 had ik waarschijnlijk tocht wat tekort gehad. Daarnaast is het goed om te weten dat een 900 ruim voldoende kracht heeft om met 2 personen en 3 volle koffers (Zo'n 140 liter!) bij 140km/h makkelijk door te trekken om je uit een lastige situatie te redden.

Een 900 is ietsjes duurder in onderhoud (vanwege de benzine), maar dat vertaald zich in een potentere motor. Kortom dat is je keuze :)

Advies is om gelijk de voorveren te vervangen door progressieve (voor beide motoren), dan heb je gelijk het grootste nadeel aan de divjes getackeld. En de veren zelf kosten slechts €140-€150. De beste investering die ik heb gedaan.

En kom inderdaad kijken in het Diversion topic! :) Daar kunnen velen je van advies dienen
 
Laatst bewerkt:
Qua deal klinken de 600jes beter. Qua exploitatiekosten maakt het bijna niks uit, dus ik zou voor het extra rijplezier van de 900 gaan.
 
BTW een diversion kun je van Belgie naar NL importeren voor ongeveer 60% van de NL-prijs.

Ik heb een in zeer goede staat verkerende div900 uit 95 met net geen 60k op de teller voor 1500,- gekocht, totale importkosten 280,- (mét nieuwe voorvering ;) kwam ik vorige week achter )
vergelijkbare motor in NL betaal je tussen de 2750,- en 3000,- voor

check hiervoor even Kapaza.be
 
Laatst bewerkt:
die 900 is uit het jaar 1996, ofwel 14 jaar oud, terwijl de nieuwste 600 die je laat zien slechts 7 jaar oud is. Bouwjaar is niet alles, maar toch wel een verschil.

Daarbij komt nog dat de XJ 900 iets meer dan 1000km per jaar heeft gereden, dat is verdacht weinig. Edit: Dat geldt overig ook voor de 600's.
 
Laatst bewerkt:
Zowel de 600 als de 900 hebben een slappe voorvering.
Dat is op te lossen door andere veren van bijvoorbeeld hyperpro in te zetten.
En ik heb geen last van een vervelende trilling bij 4000rpm.
En wat is suf ?
Het is geen hoogvermogende fiets dat klopt.
Maar suf valt ook wel mee.
Als je van hard rijden houd dan moet je idd geen Diversion kopen.

Voorvering vervangen is inderdaad een goed betaalbare oplossing, vandaar dat ik het maar als terzijde noemde.

De Diversion kan hard zat, ik heb er zowel alleen als met duo mee over de snelweg gereden, dat is het probleem niet. Het motorkarakter vind ik gewoon erg suf. Je moet zoveel toeren maken voor het een beetje begint te trekken en vervolgens gebeurt er hoger in de toeren niets wat ook maar een klein beetje spannend is. Ik weet niet hoe ik het anders dan 'suf' moet omschrijven. Het motorkarakter kan ook leuker zijn zonder dat er heel veel meer vermogen voor nodig is. Zie bijvoorbeeld mijn eigen SV650 :)

De trilling in het blok vind ik heel duidelijk aanwezig en ik heb ook al vaker gelezen dat mensen dat storend vinden.

Hier bijvoorbeeld de eerste link die ik in dit forum vond:
Diversion 600 Toerental? rammel?

of deze:
trillingen XJ600S

Vervelend verschijnsel bij die trillingen is dat de spiegels ook gezellig meedoen. Daar zie je dus vrij weinig in. Ook daarover is het nodige te vinden op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo op een rij zet stellen de km standen niks voor. Ik heb nu 140.000km er op staan (Div900).

Gezien de prijzen zou ik voor de 900 gaan. De cardan ga je echt waarderen en het vermogen ook. Onderhoud is gemakkelijk zelf te doen. En de prijzen zijn echt heel scherp. (Klopt de km stand wel vraag ik me af)
Zijn inderdaad wel erg laag. Kan echt zijn natuurlijk, maar toch. Enig gezond wantrouwen kan nooit kwaad natuurlijk.

Heb zelf een 600 gehad. Als ik nu zou moeten kiezen tussen een 600 of een 900 dan ging ik voor de 900.
 
Ik heb altijd met veel plezier op m'n Div600 gereden, ik ben te klein voor een Div900.
Maar ga eens proefrijden op beiden, dan kun je ze ook met elkaar vergelijken.
 
Ik heb altijd met veel plezier op m'n Div600 gereden, ik ben te klein voor een Div900.
Maar ga eens proefrijden op beiden, dan kun je ze ook met elkaar vergelijken.

Dat is uiteraard altijd goed advies.

Maar dan z ul je al snel merken waarom een Div 600 een beginnersfiets is.
 
Heb (vaak) met plezier op mn XJ 600 gereden, maar ben blij dat ie weg is. Vond het een fijne motor om te rijden, tot ik mn huidige motor (CBF600) kocht. De XJ 600 is idd zuinig, maar heb dr ook veel problemen mee gehad.

Verder vond ik de 600 altijd een kleine motor voor mn gevoel. Met toertochten had ik dan wel eens het gevoel dat ik op mn brommer met de rest van de echte motoren mee mocht. De 900 is een slag groter en daardoor vind ik em mooier.

Geen onderhoud van de ketting kan meespelen als je veel woon werk rijd, en gewoon wilt dat je 's ochtends erop spring en em 's avonds weer neer kan zetten en er niet naar om hoeft te kijken. Toch vind ik de cardan soms overdreven geprezen, iedere grofweg 1000km ben je even 10 min bezig om ketting te spannen, en in te vetten (na een hevige regenbui kan een beetje vet ook geen kwaad, maar vetten is 2 min werk max.)
 
De 600 en 900 lijken kwa uiterlijk sterk op elkaar maar zijn wat betreft rijgedrag twee totaal verschillende motorfietsen. Ik heb beide gehad.

De 600 is veel wendbaarder en een flinke klap zuiniger. (1:16 versus 1:22)
Je hebt wel af en toe het gevoel dat het blok onder je een soort sneldraaiend vliegwiel is dat meer bezig is met toeren maken dan met bruikbaar vermogen genereren.

De 900 is looiig maar heeft daarbij genoeg vermogen om niet snel of langzaam te zijn.
Perfect voor lange stukken snelweg op legale snelheden.
EN cardan... :Y
:^

ga je snelweg rijden: 900
ga je binnenwegen rijden: 600

Ik heb op verschillende 600's en 900's gereden van verschillende jaargangen
ze hebben allemaal een trilling rond de 4000RPM
(dit had mijn '88FZR1000 trouwens ook)
Ik vond de 600 veel lichter aanvoelen en dus veel vriendelijker en wendbaarder bij lagere snelheden. lage benzineverbruik van de 600 is ook een plus
De 900 heeft meer power waardoor je niet hoeft terug te schakelen als je op de snelweg een auto wil inhalen en cardan is onderhoudsvriendelijker
Het is maar net waar de TS meer waarde aan hecht
Toch vind ik de cardan soms overdreven geprezen, iedere grofweg 1000km ben je even 10 min bezig om ketting te spannen, en in te vetten (na een hevige regenbui kan een beetje vet ook geen kwaad, maar vetten is 2 min werk max.)
:^
Ik controleer en vet iedere 450km (= 1x per week) kost me inderdaad max 2 minuutjes
spannen hoeft maar 1x of 2x per jaar, kost nog geen 5 min
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan