keuzeprobleem XJ 600 of XJ 900 diversion

Hoi Koning 1.
Heb zelf ook beide Divi's gehad. De 900 is echt een topfiets. Meer dan voldoende vermogen en natuurlijk fijn, de cardan. Echt met veel plezier mee gereden Kijk ook eens op het forum hiervan: YDCN.nl . Rij nu ook weer een fiets met cardan. Een BMW R 1100 S. Ook een erg fijne motor vind ik .
Veel wijsheid toegewenst, maar denk dat je met een 900 beter uit bent. Tip: Als je besluit voor de 900, zorg dan dat je een volledige historie erbij hebt. 16.000 km kan bijna niet waar zijn, let dus goed op svp. Groeten, Cardanfreak.
Beste motor-forummers,

Als 50+ er wil ik weer na 25 jaar weer gaan motorrijden zonder al te veel kosten. Mijn oog is gevallen op een zilvergrijze 600 diversion uit 2003 met 8600 km te koop voor rond de E. 2200,= en op een mooie zwarte 900 met cardan uit 1996 met maar 16000 km op de teller, die ik voor E 2100,= mag meenemen. En om het nog moeilijker te maken is er ook nog een 600 te koop uit 2000 met 13000 km voor rond de E 1600,= . Alle in goede staat en voor echt scherpe prijzen. Mijn verwacht gebruik is voor plezier met mooi weer en af en toe woon-werk (30 + 30 km).
Wat is
a) de beste deal en
b) de fijnste motor waar ik het meeste (en langste) plezier van heb? met
c) de laagste exploitatiekosten

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Heb ze ook beide gehad, tegelijkertijd.

De 600 is een leuke speelfiets. No nonsense, gaat nooit kapot, maar om eerlijk te zijn, iets te licht. Ideaal als eerste motor, of als je niet al te veel rijd.

De 900 is een werkpaard. Om te toeren, te woonwerken en te reizen. Geen pk bom wel genoeg vermogen om alles aan te kunnen. Geen electronica of andere foefkes die toch maar kapot kunnen. Gewoon pure eerlijke mechaniek.

Je gaat volgens mij het meest plezier hebben van de 900.
Als die zwarte uit 96 echt maar 16.000km heeft (kun je wel beetje zien aan de slijtage van het versnellingspookrubbertje, de voetsteunen, en nog paar van dergelijke details) dan kun je daar geen buil aan vallen.
16.000 in 14 jaar kan best. Ik kocht de mijne van een eerste eigenaar die er enkel op zondag mee reed, met 6000 (echte) km op teller en toen was ie al 5 jaar oud.


2 dingen aan een 900 die relatief snel kapot gaan: de benzinemeternaald (ontwerpfout) en de uitlaatcollector die doorroest (bij mij was op ~50.000km de collector + de 2 dempers aan vervanging toe).
 
Laatst bewerkt:
En als je die collector vervangt door een rvs exemplaar ben je voor de rest van de motorlevensduur klaar :)
 
...

De 600 is een leuke speelfiets. No nonsense, gaat nooit kapot, maar om eerlijk te zijn, iets te licht. Ideaal als eerste motor, of als je niet al te veel rijd.
...
Helaas had die van mij die instructie niet gekregen van Yamaha... Heb heel wat gepruts gehad met dat ding :( Voordeel is wel dat het allemaal rechttoe rechtaan is, dus het is goed zelf te doen.
 
een div900 met 16k op de teller voor 2100,-... iets zegt mij dat hier iets niet klopt.
 
een div900 met 16k op de teller voor 2100,-... iets zegt mij dat hier iets niet klopt.

Het is niet echt het type motor voor zo'n lage stand.
Het kan natuurlijk wel, ik zou ook op-en-onder zo'n ding vliegen om de stand te staven aan de hand van andere slijtage.
 
Beste motor-forummers,

Als 50+ er wil ik weer na 25 jaar weer gaan motorrijden zonder al te veel kosten. Mijn oog is gevallen op een zilvergrijze 600 diversion uit 2003 met 8600 km te koop voor rond de E. 2200,= en op een mooie zwarte 900 met cardan uit 1996 met maar 16000 km op de teller, die ik voor E 2100,= mag meenemen. En om het nog moeilijker te maken is er ook nog een 600 te koop uit 2000 met 13000 km voor rond de E 1600,= . Alle in goede staat en voor echt scherpe prijzen. Mijn verwacht gebruik is voor plezier met mooi weer en af en toe woon-werk (30 + 30 km).
Wat is
a) de beste deal en
b) de fijnste motor waar ik het meeste (en langste) plezier van heb? met
c) de laagste exploitatiekosten

Alvast bedankt voor jullie reacties.


Altijd gaan voor de 900 zou ik zeggen: met die kilometers echt een koopje én cardan!
 
Beste motor-forummers,

Heel erg bedankt voor alle adviezen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de XJ900 Div., een prachtige zwarte uit '96 met weinig op de klok. Hij is inderdaad heavy, maar als het eenmaal rijdt, gaat het prima. Ook een beetje slap op de voorpoten (dus flink duiken bij het remmen), maar dat is bekend en daar zal ik nog wat aan (laten) doen mbv progressieve veren. Er is nogal wat spul hiervoor in omloop, maar wat zijn de aanraders en wat kost dat ongeveer. Doen of laten doen? Wat me verder opvalt is dat de topkuip nogal resoneert. Hebben jullie nog tips?

Nogmaals dank voor jullie zinvolle reacties.

Groet.
 
Goede keuze!
Meldt je even in het Diversion topic: Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)

Progressieve veren er in zetten en het duiken bij het remmen zal een stuk verminderen. Als je een beetje handig bent is dit goed te doen. Er zijn Howto topics van. Kosten zijn ongeveer 90 euro voor de veren. 10tje voor de seals van de voorvork en nog wat vorkolie.

De kuip zit vast met wellnuts, dat zijn een soort rubber moertjes. Als je die vervangt zijn de meeste trillingen weg. (Bij 3500 toeren heb je meestal deze trillingen) Bij een Diversion zijn de meeste zaken zelf gemakkelijk te doen.
 
De oude XJ600 had nog wel wat, maar de milieu-eisen hebben van de Div600 een duffe fiets gemaakt.

Alleen daarom al zou ik voor een Div900 gaan. Die voelt alleen wel een stuk logger aan dan de 600, maar daar wen je snel aan.

Zelf vind ik de cardan ook een voordeel, maar wanneer je voornamelijk met goed weer rijdt is een ketting ook geen bezwaar.

Edit: ik zie dat je al gekozen hebt. Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan