Keuzes..

Rigo-reus

MF'er
8 jan 2011
181
0
Amsterdam
Beste MF'ers,

ik ben opzoek naar een nieuwe motor.. Ik heb een tijdje zitten kijken naar een Honda CBF en vervolgens naar een Yamaha FZ6 (beiden vanaf 2004).
Vandaag was ik in een motorzaak om de inruil van mijn Yamaha R6 (2001) te bespreken tot ik een Yamaha FJR1300 zag staan..

Ik ben er op gaan zitten en was eigenlijk direct verkocht. Nu heeft deze motor 80K gelopen. Ik weet dat deze motoren veel km's kunnen maken, maar gevoelsmatig is 80K best veel..

Verder vroeg ik mij af of er mf' ers zijn die ervaring hebben met een FJR? Onderhoud, verbruik, kwalen, etc?

Alvast super bedankt want ik twijfel mij een ongeluk ;)
 
Mijn pa rijdt al jaren FJR en wil niets anders meer! Hij heeft nog nooit iets gehad aan de motor, en zet er toch best wel wat km's op weg in het jaar.

Zijn oer sterke motor fietsen en als je de motor gewoon zijn beurtjes geeft heb je er op de slijtdelen na geen kind aan en kan je makkelijk 1,5 ton rijden als je wil.

Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik persoonlijk wel voor minder km's gaan, maar dat is mijn idee.

Succes met het maken van je keuze!
 
80.000? Niet aan beginnen. FJR's staan erom bekend bij 81000 kapot te gaan. ALTIJD.


Maarree...heb je er al op gereden?
 
80k voor een grote tourbuffel... die is net ingereden! Grote kans dat ie motorisch in betere staat is dan 1 van het zelfde bouwjaar met maar 10k op de teller.
En waarschijnlijk is de prijs ook ook naar de km stand! Wel ff goed kijken naar slijtage onderdelen als remschijven + blokken. Is geen leuke grap als over 6 maanden blijkt dat ze aan vervanging toe zijn.

De vraag is, hoeveel km denk jij per jaar te gaan rijden?
 
Ik wil er woon-werk verkeer mee gaan rijden.. Ik rij nu een R6 die ik met slecht weer in de schuur laat staan. Het idee is wel om op de FJR het hele jaar door te rijden (tenzij het glad is).
Ik denk dan jaarlijks 20K te gaan rijden.

De prijs is redelijk naar mijn idee.. 4250 euro.

Ik ga binnenkort een proefrit maken. Ik heb over twee weken ook een proefrit op het model uit 2013 via de ANWB :P
 
Ik vind zijn optreksnelheid te hoog in verhouding tot zijn logheid, die IK als hinderlijk ervaar ( maar ik ben dan ook een R1200GS gewend).
De oudere types hebben een erg stroef gashandle en een storende heteluchtstroom van de motor in de zomer.
De FJR gaat echter inderdaad lang mee en mijn neef heeft 'm als politiemotor... Blijkbaar went de logheid en blijft zijn kracht boeiend...
 
Mijn pa rijdt al jaren FJR en wil niets anders meer! Hij heeft nog nooit iets gehad aan de motor, en zet er toch best wel wat km's op weg in het jaar.

Zijn oer sterke motor fietsen en als je de motor gewoon zijn beurtjes geeft heb je er op de slijtdelen na geen kind aan en kan je makkelijk 1,5 ton rijden als je wil.

1,5 ton? Ik zou eerder 3 ton verwachten.
 
Blijkbaar went de logheid en blijft zijn kracht boeiend...

De FJR wordt over het algemeen geroemd om zijn sportiviteit, gelet op het genre motor. In de laatste test tussen toermotoren (k1600gt, r1200rt, triumph trophy, 1400gtr en de FJR1300) in de motoplus was de fjr welliswaar niet de beste toerder, maar wel de keus als er sportief gereden wil worden. Dit was bij het oude model ook zo.
 
Ik heb nu bijna 185000 km's op mijn FJR staan. In die 4 jaar hoofdzakelijk autosnelwegkm's gedaan, om de 25 à 30K nieuwe banden, af en toe wat benzine ingooien en gaan met de banaan. Verder gebeurt er om de 10K onderhoud bij de dealer.
 
Ik wil er woon-werk verkeer mee gaan rijden.. Ik rij nu een R6 die ik met slecht weer in de schuur laat staan. Het idee is wel om op de FJR het hele jaar door te rijden (tenzij het glad is).
Ik denk dan jaarlijks 20K te gaan rijden.

De prijs is redelijk naar mijn idee.. 4250 euro.

Ik ga binnenkort een proefrit maken. Ik heb over twee weken ook een proefrit op het model uit 2013 via de ANWB :P
Prijs lijkt me redelijk ja, kijk of de links van de vering nog loszitten, dat is blijkbaar een heikel punt bij dit soort fietsen. Misschien kun je vragen of ze mits kleine meerprijs dit werk hoe dan ook willen uitvoeren.
Vraag de onderhoudshistorie eens op als dit mogelijk is?
 
Uit welk jaartal is die fiets?

Verder is km stand niet iets waar je je druk om hoeft te maken. In de ''wereld'' van motorrijders is dit een beetje raar gelopen. Een fiets met 40k op de teller verkoopt naar verhouding slechter dan een met 20k.. want ja bij 40k is die al bijna stuk :P

Ben wel van mening dat een racer of een 1 pitter met 80k erop niet lang meer heeft. Maar dat is persoonlijk denk.

Zelf had ik een Fazer uit 1999 gekocht met 110.000 op de teller. Onderhoudshistorie vanaf 0km en geen euro op bezuinigd. Ik heb er probleemloos nog 10duizend opgezet en voor hetzelfde bedrag verkocht als dat ik hem had gekocht :D

Aan het begin was ik ook sceptisch over de km stand, maar daar merk je helemaal niks van. Wel lijkt het me handig om te weten wat de historie van de motor is.. aantal eigenaren en onderhoud. Een motor met 1 eigenaar die hem altijd heeft onderhouden, dan is 80k niks. Maar 4 eigenaren waarbij er 2 niks aan deden en de andere 2 wel dan is 80k al een ander verhaal.

Succes :D
 
De motor die ik heb gezien is uit bj 2001.
Ik heb bij voorkeur de versie met ABS (volgens mij vanaf 2003?) omdat dit toch wel erg prettig is als er een keer iets fout gaat..

Verder zie ik uiteenlopende km standen en ben ik te horen gekomen dat er een ketting (ben even de hele naam vergeten) kwaal aan de motor zit waarvan een terugroep actie is geweest?

Ik hoop dat mijn motor dit weekend verkocht gaat worden zodat ik vanaf komende week lekker op zoek kan :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan