keuzestress maxiscooter

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
Graag deel ik met jullie mijn keuzestress en hoor graag jullie mening, teneinde de mijne fijn te slijpen.
Mijn Silverwing 400 (2008) rijd ik sinds 2010, zo'n 4500 km/ jaar in weer en wind.
Voordelen: goede bescherming tegen de elementen, relatief sterke 2-pitter in het frame, grote bagagecapaciteit (incl. topkoffer 100 l.), gesloten aandrijving, betrouwbaar.
Nadelen: passieve zithouding, hoog toerental op de snelweg, gezapige rijeigenschappen.

Wat zoek ik:
- meer actieve zithouding;
- twin blok in frame;
- bagageruimte;
- weersbescherming;
- betrouwbaar;
- max € 7000 (uitgaande van € 2000 inruil).

Om met de afvallers te beginnen:
- geen BMW C650 (wegens wisselende betrouwbaarheid);
- geen AK 550 (idem);
- geen SRV 850 (idem);
- geen Maxsym 600 (passieve zithouding).

Mijn short list:
- Integra 750 (+ zithouding, rijeigenschappen; - bagage, open ketting)
- X-ADV 750 (+ zithouding, rijeigenschappen, looks; - kleine tank, erg hoge zit, bagage, open ketting);
- T-max 500/530 (+ zithouding, rijeigenschappen, gesloten aandrijving; - bagage, verbruik);
- Burgman 650 facelift (+ bagage, bescherming, gesloten aandrijving; - zithouding, verbruik);
- X-max 400 (+ bagage, bescherming, gesloten aandrijving, looks; - topsnelheid, motorblok aan de swingarm);
- Burgman 400 facelift (bescherming, gesloten aandrijving; - topsnelheid, zithouding, bagageruimte, motorblok aan de swingarm);

Zie ik afwegingen over het hoofd? Zie ik gegadigden over het hoofd? Waar zouden jullie voor gaan?
 
Laatst bewerkt:
Tip: het kan zijn dat de X-ADV 300 volgend jaar naar Nederland komt.
 
Als de prijs geen probleem is, zou ik voor een nieuwe X-max300 gaan. Voordeel scooter is splinternieuw, en 2 jaar volledige garantie. En je koopt geen afgeragd ding van een ander.
 
Ik zou de Integra kiezen. Heb zelf een SW-T600 gehad en heb nu een NC750X. Hetzelfde blok als de Integra, en dat is meteen de troef ten opzichte van de andere opties. Heerlijk blok, super koppel bij lage toeren, mooi geluid en 1 op 30 is mogelijk. Dan wil je wel in ruil daarvoor om de 500 km even een minuutje de ketting smeren.
 
is een "gewone motor " met automaat geen optie? dan heb je nog iets meer keuze erbij en de zit is wat sportiever...........
 
Klopt natuurlijk, maar ik sta open voor goede alternatieven/ overwegingen. De Maxsym 600 heeft ook een simpele 1-pitter op de swingarm. Belangrijker, ik ben ik 29 kW gewend en dat vind ik net genoeg (ik rijd veel snelweg).

@ Eip: Een 300 is voor mij echt te langzaam (te lage top). Ik wil nog wel kunnen versnellen bij 120 en dan niet de hele tijd het maximum uit het blok moeten persen.

@ Moter bestuurdert: Dan is de suggestie motorfiets met automaat inderdaad een goede. Ik kan bedenken: NC 750x dct, Afrika twin 1000 dct, VFR 1200 x/f dct. En er schijnt een Deauville 1000 dct te komen. Jammer dat de nieuwe Goldwing zo duur is. Mis ik nog wat?
 
@ Eip: Een 300 is voor mij echt te langzaam (te lage top). Ik wil nog wel kunnen versnellen bij 120 en dan niet de hele tijd het maximum uit het blok moeten persen.
In je shortlist staat wel een Xmax 400? De Xmax 300 doet niks onder voor de 400.
Het scheelt maar 3,5pk. De Xmax 300 is 30kg lichter en is ook zuiniger.
Ik zou deze niet zo gauw afschrijven, doe eens een testritje. Veel minder lomp en een stuk sportiever dan een SW 400.
 
Zou zomaar kunnen, maar ik voel me daarbij niet prettig. Ik zit veel op de snelweg en wil niet op de hielen worden gezeten door elke leasebak terwijl ik het gas helemasl open heb. Ik streef daarom naar een reële top van 150 GPS, liever nog 160/170. Dan is 120/130 een ontspannen snelheid. Alle respect voor de x-max, maar zelfs de 400 haalt slechts 140 gps/ 160 teller.
 
Nee, een 300-tje voldoet zeker niet aan mijn wensen (veel te lage top, waardoor ik snelwegebruik niet prettig vind). En ik val wel voor het robuuste van een wat zwaardere scooter.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een Sym tl 500 (465cc) (Tmax cloon ) als je niet teveel geld wilt uitgeven...heeft toch 40 pk en 3 jaar garantie.
 
Zou persoonlijk voor een TMAX 500 dan wel TMAX 530 gaan. SYM kan niet tegen E10, dus loop je weer te zoeken naar een pomp waar er nog wat anders is.
XMAX 300 is erg leuk, maar dus een top van 156 km/u ofzo. Vind ik persoonlijk genoeg, maar dat doet ie dan natuurlijk wel vrij hoog in toeren.
Een TMAX loopt iets van 180km/u alleen wel weer meer gewicht. Leasebakken mogen straks toch ook netjes 100 km/u rijden? :+
 
Heb onlangs ook een keuze gemaakt. De Integra 750 voldoet helemaal naar de verwachting. Althans, op de buddy na. Die wordt binnenkort vervangen. :)
 
@ Vulcan, het gaat mij niet per se over hard rijden (ik rijd meestal 110 en kom nooit boven 130), maar om de reserve en de belasting van het blok.
@ Monomuis: die nieuwe Sym 500 is interessant, onder de voorwaarde dat hij E95/E10 lust.
@ Monomuis: maak dat de (mono)kat wijs dat een x-max 300 156 haalt...
 
Ik zou voor SYM goed uitzoeken, misschien dat de nieuwe het kan, maar de huidige line-up lust niet graag E10. Snap ik ergens ook wel.
Je hebt gelijk de XMAX 300 gaat 153 km/u op de teller. Dat zal een 140 op GPS zijn.

 
Terug
Bovenaan Onderaan