Kicken man! (nieuw luchtfilter)

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Na een half jaar rijden(8000km) sinds ik deze motor heb dacht ik laatst: het wordt langzaam aan maar eens tijd voor een nieuw luchtfilter: kicken!!! Veel snellere gasreactie en duidelijk gretiger hoog in de toeren. Hij vliegt gewoon het rood in! Anderen wel eens zo'n gevolg n.a.v. nieuw luchtfilter?
 
Na een half jaar rijden(8000km) sinds ik deze motor heb dacht ik laatst: het wordt langzaam aan maar eens tijd voor een nieuw luchtfilter: kicken!!! Veel snellere gasreactie en duidelijk gretiger hoog in de toeren. Hij vliegt gewoon het rood in! Anderen wel eens zo'n gevolg n.a.v. nieuw luchtfilter?
En dit alleen van een nieuw luchtfilter :?
Hoe zag die ouwe luchtfilter er dan uit :?
 
Na een half jaar rijden(8000km) sinds ik deze motor heb dacht ik laatst: het wordt langzaam aan maar eens tijd voor een nieuw luchtfilter: kicken!!! Veel snellere gasreactie en duidelijk gretiger hoog in de toeren. Hij vliegt gewoon het rood in! Anderen wel eens zo'n gevolg n.a.v. nieuw luchtfilter?

Nee, nog nooit zo'n groot verschil gemerkt. Maar ik vervang hem dan ook gewoon op tijd. Als het zo'n enorm verschil maakt was het hoooooooog tijd om te vervangen :)
 
En dit alleen van een nieuw luchtfilter :?
Hoe zag die ouwe luchtfilter er dan uit :?
Goor, met haren en zo erin. Ik wist niet hoe lang het filter er al in zat voor ik de motor kocht. De bougies waren mooi bruin dus de verbranding zat wel snor, en als eerste 100+ pk motor is het vermogen sowieso niet om over te klagen; maar ook dat went snel genoeg, natuurlijk, en dan is zo'n boost(je) wel errug leuk!
 
Haal morgen m'n K&N filter op en hoop deze week eindelijk eens weer wat meters te kunnen maken. Laat ut wel ff weten hier... :)
 
Haal morgen m'n K&N filter op en hoop deze week eindelijk eens weer wat meters te kunnen maken. Laat ut wel ff weten hier... :)

Ben benieuwd , ik had het gelezen wat er met je gebeurd was. Hoop dat alles weer naar behoren functioneerd en je weer flink wat veilige kilometers kunt maken. Nou maar hopen dat het weer meewerkt.Het zou woensdag igg weer wat opklaren.
 
Ik merk het verschil ieder keer wel na een (grote) beurt. Schakelt beter, pakt iets beter op, etc. Btw leuk die ram-air: na 6000 km haal je een handje vol vliegen van het filter.
 
Haal morgen m'n K&N filter op en hoop deze week eindelijk eens weer wat meters te kunnen maken. Laat ut wel ff weten hier... :)
is dat alleen binnen in het filterhuis,...of krijg je dan ook van die filters achterop je carb,s
zodat het orginele filterhuis verdwijnt ??

vroeg ik mij zo af
 
Ik merk het verschil ieder keer wel na een (grote) beurt. Schakelt beter, pakt iets beter op, etc. Btw leuk die ram-air: na 6000 km haal je een handje vol vliegen van het filter.
Heb je aas om te vissen...
 
Goede vraag om te stellen aan een leek als ik... '(

Maar is alleen in het filterhuis dacht ik

ohw,... :+ dacht ik ook, maar k,zie soms ook weleens van die mooie kleine open(?) filters direct achter elke carb zitten, daar staat ook vaak K&N op meende ik....zodoende....
vink wel mooi staan
 
ohw,... :+ dacht ik ook, maar k,zie soms ook weleens van die mooie kleine open(?) filters direct achter elke carb zitten, daar staat ook vaak K&N op meende ik....zodoende....
vink wel mooi staan
Is dat niet iets van vroeger?
 
is dat alleen binnen in het filterhuis,...of krijg je dan ook van die filters achterop je carb,s
zodat het orginele filterhuis verdwijnt ??

vroeg ik mij zo af

Er bestaan vervangingsfilters waarmee alles intact blijft (filter heeft dezelfde vorm als het orgineel) maar er bestaan ook losse filters. Zelf heb ik de hele luchtverdeeldoos weggehaalt en direct op elke carb zo'n los filter zitten.

Wat betreft geluid en rijden zijn losse filters echt aan te raden, super! :) .
Daarbij heb ik wat extra bagageruimte op de plaats waar het oude filter zat. Er liggen nu 2 bougies en een zak tie-wraps in :P
 
Bij mijn CX was mijn filter niet vervangen bij de beurt (stond wel op de rekening): was zo smerig in duitsland dat de olie uit mijn carter werd getrokken en in continue in choke-stand reed (niet rijden dus :( )

Uiteindelijk motor op vrachtwagen gezet (ADAC duurde te lang) en bij Venlo WW laten kijken (vonden het eerst ook niet).

Bij die dealer kom ik dus niet meer :(
 
Goor, met haren en zo erin. Ik wist niet hoe lang het filter er al in zat voor ik de motor kocht. De bougies waren mooi bruin dus de verbranding zat wel snor, en als eerste 100+ pk motor is het vermogen sowieso niet om over te klagen; maar ook dat went snel genoeg, natuurlijk, en dan is zo'n boost(je) wel errug leuk!

Haren er in? Is je filter ook als doucheputje gebruikt :? *D

Maar een "normaal" filter moet je om het jaar vervangen ofzo. Hoe zit dat eigenlijk met een K&N filter? Ik heb gehoord: 1x pj schoonmaken voor de rest niets.
 
Bij mijn CX was mijn filter niet vervangen bij de beurt (stond wel op de rekening): was zo smerig in duitsland dat de olie uit mijn carter werd getrokken en in continue in choke-stand reed (niet rijden dus :( )

Uiteindelijk motor op vrachtwagen gezet (ADAC duurde te lang) en bij Venlo WW laten kijken (vonden het eerst ook niet).
Was idd erg fijn :(
Is denk ik alweer 7 jaar geleden, lekker in de herfst om een uur of 22.30 uur op een verlaten en onverlichte parkeerplaats langs de Autobahn wachten op de ADAC die gewoon niet wil komen :j .
Na bijna 2 uur wachten op die pokkeparkeerplaats vroeg een vrachtwagenchauffeur zich af wat wij daar eigenlijk nog steeds deden in de kou en miezerregen. Hij heeft ons en de motor uiteindelijk een lift aangeboden naar NL: :} :} aan de chauffeur!
 
Hoe zit het eigenlijk met die olie om een luchtfilter schoon te maken?

Ja, een luchtfilter en olie is een rare combinatie wanneer het op schoonmaken aankomt, maar ik heb al eens eerder gelezen in een topic dat er een speciale olie voor ontwikkeld is.
Werkt dat nou echt zo prestatieverbeterend of is het gewoon een 'hoax'?
 
Voor zachte luchtfilters zoals in crossmotoren gebruikt wordt bestaat inderdaad olie waarmee je die filters kunt reinigen. Voor een "normaal" papieren filter lijkt het me niet echt bevordelijk :P
 
Er bestaan vervangingsfilters waarmee alles intact blijft (filter heeft dezelfde vorm als het orgineel) maar er bestaan ook losse filters. Zelf heb ik de hele luchtverdeeldoos weggehaalt en direct op elke carb zo'n los filter zitten.

Wat betreft geluid en rijden zijn losse filters echt aan te raden, super! :) .
Daarbij heb ik wat extra bagageruimte op de plaats waar het oude filter zat. Er liggen nu 2 bougies en een zak tie-wraps in :P
Ik ken iemand die losse filters op zijn GS750 uit dezelfde tijd had geschroefd en toen liep die machine 1 op 6, en het viel niet beter af te stellen...
 
Hoe zit het eigenlijk met die olie om een luchtfilter schoon te maken?

Ja, een luchtfilter en olie is een rare combinatie wanneer het op schoonmaken aankomt, maar ik heb al eens eerder gelezen in een topic dat er een speciale olie voor ontwikkeld is.
Werkt dat nou echt zo prestatieverbeterend of is het gewoon een 'hoax'?

Voor een k&n ben je verplicht (nouja wel verstandig ;) ) om iedere zoveel duizend km je filter schoon te maken.

Dat doe je door :
- K&N Reinigings setje te kopen
- Filter eraf halen
- Goed schoon spoelen met water (niet schrikken van wat er allemaal uit komt! )
- Inspuiten met chemisch goedje.
- Ff laten zitten
- Uitspoelen
- Herhalen tot je filter wit is zo'n beetje
- inspuiten met olie goedje tot ie mooi rood is
- laten drogen een avond en een nacht ( of als het dik is ingespoten een dag erbij )
- monteren
- Rijden maar :D
 
Moet je je gasnaalden 1mm hoger zetten en de sproeiers van het 93- model monteren.Loopt ie nog sneller en verbruikt maar ietsje meer. Heb ik ook met mijn laatste VFR gedaan.Ruim 100PK ahw. Voor VFR uit 1995 is dat heel netjes. Hij liep iig harder dan de nieuwe 800
 
Reinigen van (schuim)luchtfilters kan met speciaal goedje van No-tiol.
Vervolgens doordrenken met luchtfilterolie. Dit houdt kleine stofdeeltjes tegen.

Dit kan niet met papierenfilters.

Als je K&N fliters direct op de carbs aansluit en daarmee je luchtfilterhuis komt te vervallen gaat dit meestal ten koste van vermogen. Vooral vermogen onderin.

Hij krijgt te veel lucht bij lagere toerentallen. Als je vervolgens in hoger toerengebied komt trekt hij ineens veel beter.

Feitelijk trekt hij minder onderin en heb je enkel het gevoel dat hij beter oppakt als je in hogere toerentallen komt.
Verneukeratief heet dat.

Is hetzelfde principe als een 4 in 1 uitlaat.
Daarmee heb je ook minder vermogen onderin en bouwt de motor bij hogere toerentallen hetzelfde vermogen op.

Stel;
Zonder 4 in 1 heeft je motor 60 pk bij 3.000 toeren.
Dit bouwt hij op tot 100 pk bij 8.000 toeren.
Met 4 in 1 heb je de 60 pk pas bij 3.500 of 4.000 toeren tot je beschikking en bouwt het dus in kortere tijd op tot 100 pk.

Gevoelsmatig heb je het idee dat je een 'schop in je rug' krijgt. Niets is minder waar.
Je hebt gewoon minder vermogen bij lagere toerentallen tot je beschikking.

Hetzelfde is het geval aan de andere kant van de ontbrandingscyclus.

Het zal mogelijk om meer vermogen te realiseren door andere luchtfilter te monteren bij 'geknepen' motoren. (die te weinig lucht krijgen ten opzichte van de benzine)

Zo, kan je het nog vager beschrijven? Vast wel. Ik heb beknopter een verhaal opgeschreven :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan