Kies je je nieuwe fiets met je hoofd of met je hart?

rajd

MF'er
6 mrt 2011
112
2
Na enkele jaren niet gereden te hebben (druk met verbouwen) ben ik van plan weer op de motor te gaan stappen. Nu sta ik voor het dilemma wat te kiezen. Jarenlang heb k gezegd dat mijn volgende motor iets gaat worden wat niet standaard uit een fabriek komen rollen.... maar toch twijfel ik.

Wat is geen dicussie? Een cruiser of vergelijkbaar. Ik vind de zithouding heerlijk, het past bij mijn lengte / gewicht, ik vind het mooi en ik ben eindelijk af van mijn pijnlijke polsen. Daarover dus weinig tot geen discussie.

Wat ik wil: een vette bobber. Dikke white wall banden, een gave paint job, custom spiegeltjes, geen windschermpjes enzovoorts. Waarschijnlijk iets uit de 90's, bijv. een omgebouwde VN800 of Dragster 650. Ik heb wel eens op een VN800 gereden en dat vond ik zeker niet verkeerd, maar... het kan ook nog heel wat beter.

Ik ben een rustige rijder, zeker geen racer of bochtenartiest. Autoweg heb ik ook geen plezier aan, ik tuf vooral graag over kleinere wegen en kronkel graag door Zuid Limburg en de Ardennen.

Wat ik lekker vind rijden: ik heb onlangs een testrit gemaakt op een modernere Vulcan S (650) en ik was meteen verkocht v.w.b. het rijcomfort. Zo mooi als een vette bobber is de Vulcan niet, maar na enige aanpassingen is het zeker geen lelijke fiets.

Ik twijfel nu enorm: waar doe ik goed aan.. en ik zoek advies, van mensen met een mening of met vergelijkbare twijfels.

Wat zoal door me heengaat zijn vragen zoals:
- De Vulcan S rijdt super soepel, waardoor ik zonder enige twijfel de motor uit de garage zou pakken, ook voor een pak suiker bij de Appie te halen. Voordeel zijn comfort en betrouwbaarheid, nadeel is wellicht dat het snel saai wordt?
- Ik ben toch ergens een heropstapper, gezien ik enkele jaren niet gereden hebben. Maakt dat het verstandig om met een eenvoudige fiets te beginnen en t.z.t. te upgraden?
- Hoe waardevast is een modernere fiets t.o.v. een goed verzorgde oudere fiets? Stel ik krijg spijt en wil gaan inruilen, ga ik dan enorm de boot hiermee in?
- Wat ik zeker niet tof vind aan de Vulcan is het gebrek aan herrie. Dat is natuurlijk met een pijp op te lossen, maar dat kost alweer snel 1000 euro. Niet onoverkombaar, maar het stuwt wel de prijs omhoog.

Alle input is welkom. Ik hoop i.e.g. weer snel te rijden :). Thx!

Volgens mij ga je zowiezo de boot in met een bobber of vulcan.
Dit vraagt natuurlijk beetje uitleg.
Customs en sjoppers zijn niet meer in.
Dus reken je niet rijk bij inruil.
Als de garage hem al wil hebben?
Nwe. Motor betekent heel veel afschrijving.
De eerste meter helemaal als je over de drempel rijdt bij dealer.
Toch vlot €3000.

Maar dit wist je waarschijnlijk al. :)

Deels heeft Propje daar wel gelijk in, ik zie steeds meer naked bikes en die enduro dingen voorbij komen, maar dat is voor mij dus absoluut geen reden om zo'n kreng te kopen, ik vind ze niet mooi, ze hebben in mijnn ogen niks, technisch zal het prima zijn, rijtechnisch zal het goed rijden, maar ik zal nooit voor zo'n ding kiezen. Ik koop wat voor mij het beste gevoel geeft. Als jij op een VulcanS je lekker voelt, moet je voor die Vulcan kiezen en niet voor iets anders omdat die nu "in de mode" zijn

Zou gewoon eens een lijstje maken van de modellen die je mooi vind, dan op de top 5 of 3 een proefrit maken en dan beslissen. Persoonlijk vond ik de 800 lekkerder rijden dan de S, maar dat is persoonlijk.

Ja, een nieuwe kopen, idd, dat ben je helft al weer aan kwijt als je de wnkel uitrijdt. Tis mij trouwens nog steeds een raadsel dat de 1500 Vulcans nog zo aan de prijs zijn, om maar even wat te noemen

Volgens mij ga je zowiezo de boot in met een bobber of vulcan.
Dit vraagt natuurlijk beetje uitleg.
Customs en sjoppers zijn niet meer in.
Dus reken je niet rijk bij inruil.
Als de garage hem al wil hebben?
Nwe. Motor betekent heel veel afschrijving.
De eerste meter helemaal als je over de drempel rijdt bij dealer.
Toch vlot €3000.

Maar dit wist je waarschijnlijk al. :)

Ik was niet van plan voor een hagelnieuwe te gaan, sterker nog, ik heb een Vulcan S op het oog van 8 jaar oud. Nieuw schrijft uiteraard altijd veel af, net zoals bij auto's :-).

Dat ze niet meer in zijn interesseert me niet zoveel. Ik koop de fiets niet met als doel 'm in te ruilen, maar om te rijden. Neemt niet weg dat ik t.z.t. eens gunstig in wil kunnen ruilen... maar fijn rijden is belangrijker.

Het zijn jou eigen woorden en daar reageer ik op.
[ Hoe waardevast is een modernere fiets t.o.v. een goed verzorgde oudere fiets? Stel ik krijg spijt en wil gaan inruilen, ga ik dan enorm de boot hiermee in? ]

Betrouwbaar is niet echt meer een issue bij moderne motoren.
meer staat van onderhoud pekel.
Zou gewoon lkr een sjoppert kopen neem aan dat je er ook geen 50k per jaar mee rijd?
Zoals 98.4% van de motoren in ned. Niet bover de 4000 komen.

Het zijn jou eigen woorden en daar reageer ik op.
[ Hoe waardevast is een modernere fiets t.o.v. een goed verzorgde oudere fiets? Stel ik krijg spijt en wil gaan inruilen, ga ik dan enorm de boot hiermee in? ]

Euh ja, ik bedoelde i.e.g. niet te zeggen met "modernere" dat het om een nieuwe motor fris uit de fabriek gaat. Denk bijv. 1995 <-> 2015 o.i.d c.q. 20 jaar verschil, maar niet nieuw :).

Betrouwbaar is niet echt meer een issue bij moderne motoren.
meer staat van onderhoud pekel.
Zou gewoon lkr een sjoppert kopen neem aan dat je er ook geen 50k per jaar mee rijd?
Zoals 98.4% van de motoren in ned. Niet bover de 4000 komen.

Verre van, ik zal die 4000 echt never nooit niet halen. Ik zit 5 dagen per week in de auto en ik heb nog 10 hobbies, 2000 per jaar lijkt me al veel. En in de winter rij ik ook al niet, ik ben echt zo'n mooiweerrijder. Ff terrasje voor een kopje koffie en een ijsje en dan "the long way home". Denk ook niet dat ik veel verder dan 200km van huis zal komen, dus dan is betrouwbaarheid feitelijk minder een issue (hoewel het wel flauw is indien je in de Ardennen staat en je iemand met een trailer moet regelen omdat je klassieker het begeven heeft). Ja, ik ken iemand wie dat regelmatig overkomt :).

Een motor koop je met je hart. Je koopt net zo veel als je geld je toe laat.
Waardevast, langzaam, luid, mooi weer, terras en vet en cruiser ? Dat is een Harley.
Of een Vulcan 900, ook een vette fiets, maar dan lekker japans, en tweedehands prima te betalen.

Ik kies een motor met mijn hoofd, het is gewoon een gebruiksvoorwerp waar ik bepaalde eisen aan stel. Daarom rij ik ook op een lelijk hok, maar voor mijn gebruik erg praktisch.

Dat ik op een motor rij en niet in een auto is dan wel weer wel omdat ik juist op die motor mijn hoofd goed leeg kan maken.

Ik koop de fiets ... om te rijden. ... maar fijn rijden is belangrijker.
Als ik je eigen zin na leest ;) zou ik de fijnst rijdende fiets kopen die je kunt vinden en hier met veel plezier kilometers op maken, daar heb je meer aan als een show en shine ijzer om bij het lokale terras de blits mee te maken. maar dat is mijn visie :)

Ik koop een motor omdat ik er jeuk aan heb, is de jeuk weg koop ik weer een andere motor.
Totdat ik uitgekeken ben op motoren en dan komt er een andere hobby voor in de plaats.
Tis voor mij meer een soort tijdverdrijf.heb ze niet nodig voor dagelijks vervoer.
Zoek werk dat ik op de fiets af kan.

Een motor koop ik met mijn hart.
Anders reed ik nu niet met mijn 56 jaar op een naked, superduke 1290 r, volle pijp in de wind.
Verstandige mensen proberen mij een allroad oid aan te praten, lekker windschermpje en zo, maar jammer dan.
Ik vind mijn motor mooi, dus koop ik deze en de nadelen neem ik op de koop toe.
Als ik voor comfort zou kiezen stap ik in mijn auto.
En vroeger ook al, zeer veel km's gemaakt op een R1, vond iedereen dat ik een toermotor moest kopen, nou, dacht het niet.

De rest ik allemaal bijzaak

Een motor koop je met je hart. Je koopt net zo veel als je geld je toe laat.
Waardevast, langzaam, luid, mooi weer, terras en vet en cruiser ? Dat is een Harley.

Eerlijk? Mocht het zo zijn dat ik weer meer ga rijden en ik kan het betalen dan ruil ik hetgeen ik nu ga kopen over een aantal jaren zeker in op een Harley. Of een Indian. Maargoed, daar is nu mijn gebruik en zeker mijn portemonnee niet naar...

Een motor koop ik met mijn hart.
Anders reed ik nu niet met mijn 56 jaar op een naked, superduke 1290 r, volle pijp in de wind.
Verstandige mensen proberen mij een allroad oid aan te praten, lekker windschermpje en zo, maar jammer dan.
Ik vind mijn motor mooi, dus koop ik deze en de nadelen neem ik op de koop toe.
Als ik voor comfort zou kiezen stap ik in mijn auto.
En vroeger ook al, zeer veel km's gemaakt op een R1, vond iedereen dat ik een toermotor moest kopen, nou, dacht het niet.

De rest ik allemaal bijzaak
Ik rij - als bijna 62 jarige - op een S1000RR; ook niet de meest comfortabele motor, maar voor mij ideaal :Y.

Of een Vulcan 900, ook een vette fiets, maar dan lekker japans, en tweedehands prima te betalen.
Ja die vind ik ook gaaf, maar die zijn helaas wat minder vaak te kopen, moet je maar net tegen een mooie aanlopen. Maar zeker een optie.

Ik rij - als bijna 62 jarige - op een S1000RR; ook niet de meest comfortabele motor, maar voor mij ideaal :Y.
Wat dacht van mij… :? ..ook met mijn hart gekocht, mijn geld mijn beslissing….maarja, kan er ook niets aan doen dat de bmw een ‘oude mannen motor’ is….._O-

ik rijd 20.000 per jaar en koop een motor met mijn hart ,
dat levert soms wat spannende tijden op.
sommige motoren zijn nu eenmaal minder geschikt voor veelrijders.
20.000 km per jaar ducati rijden ? done
20.000 km per jaar royal enfield bullet? done
20.000 km per jaar guzzi nuovo falcone?
cagiva elefant?

met mijn hoofd kiezend zou ik eigenlijk een K100 of oude Gs moeten rijden ,
maar dan koop ik nog liever een treinkaartje.
of ik stap in de auto.
Dan maar accepteren dat mijn italianen niet ideaal zijn , dat nooit zullen worden ,
maar ik kan dagelijks nog steeds van dat stukje techniek genieten.

Terug
Bovenaan Onderaan