kiezen tussen een SV 650 of gsx 600

maarten-dd

Die hard MF'er
3 feb 2007
534
16
Ridderkerk
Hey allemaal,

Ik heb het volgende, via eenvriend kan ik aan 2 leuke motoren komen
DE MOTOR KOMT OP 25 KW. (ja ben beginnend)
Mijn rij ervaring tot nu toe is Honda 250 en de Cb 500


* Suzuki sv650 s (of volkuip)

precs:
. 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90° V-twin, tweecilinder
. 53 kW (72 pk)/9.000 t.p.m. of 25 kW/9.000 t.p.m.
. 64 Nm/7.200 t.p.m. of 53,4 Nm/4.200 t.p.m.

* Suzuki GSX 600 model 2006 / 2007
specs:
. 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, viercilinder in lijn
. 92 kW (125 pk)/13.500 t.p.m. of 25 kW (34 pk)/9.000 t.p.m.
. 67,7 Nm/11.500 t.p.m. of 36,5 Nm/5.000 t.p.m.


De volgende dingen komen gelijk erg naar voren:
* de ene is een V-Twin
* Dat de Sv (72pk)bijna evenveel koppel heeft als GSX (125 pk) maar in lager gebied
* Dat de sv op 25kw 17 Nm meer koppel heeft dan de op 25kw GSX 600

Hoe zithet qua onderhoud en de kosten die daar aan gebonden zijn.

Welke fiets zal mij de komende 2 jaar meer plezier bieden. Qua style en vormgeving vind ik ze beide zeer aantrekkelijk. Ik heb zelf geen ervaring in 2 cyl rijden, maar volgens veel topics is het zo van als je eenmaal 2 cyl rijd wil niks meer anders.

(A.u.b geen verhitte discussie's over wat nou beter is 2 cyl of 4 cyl. dat word een onderwerp zoals wie was er eerder de kip of ei niemand zal gelijk krijgen.)

Dus wat raden julliemij aan, of zouden de rijders die beide of één van deze tweemotoren hebben gereden hun mening kunnen plaatsen.

hartelijk dank.
 
ik zou gaan voor de sv

heb met zon fiets gereden toen ik ook nog 25 kw had ( was toen gehuurd voor een maatje van me ook 25kw)

je zegt het zelf al koppel

je merkt niet dat je 25 kw rijdt ( von ik toen!!!)

sccs met je keuze :]

edit:

zelf rij ik nu volvermogen xjr 1300 OOK koppel :9
 
Laatst bewerkt:
owja heb ook cb500 gereden leuke fiets om te beginnen :Y

kan je die niet beter af rijden tot je volle verstand :+

bedoel vermogen :P en dan sv650 kopen???? ( offe xjr)
 
Aangezien je aan 25kw gebonden zit, zou ik gaan voor de SV. Technisch gezien heb je in je 25kw periode meer aan een V-Twin dan een 4-cil. vanwege het koppel. Pk's heb je namelijk evenveel met 25kw, maar dat koppel is zo lekker !

wel rijd zo'n twin heel anders dan een 4-cil. Een 4-cil. glijd over de weg, zo'n twin is wat nukkiger.

Maargoed, het gaat ook om uiterlijk van de motor en wat je na je 25kw periode wilt doen (houden of wel doen) etc.
Kosten qua onderhoud.. tja, bij een GSXR moet de kuip eraf met onderhoud, bij de S hoeft dat niet altijd (tenzij je de volbekuipte neemt). Minder cilinders, minder kleppen bij de SV dus klepcontrole gaat sneller ;)
Tandwielen/ketting, een twin zal wat meer aan de ketting trekken, maar denk dat het al met al niet zo heel erg anders zal zijn.


Je zegt dat je geen ervaring hebt met 2 cyl motoren, maar je hebt toch echt op een CB500 gereden toch? ;)



Probeer bij een dealer gewoon een proefrit te maken op een 25kw SV en een 25kw 4 cilinder 600cc, dan weet je in elk geval hoe het ongeveer zal rijden (motorisch). Qua zithouding zit een GSXR ook iets sportiever dan een SV.

De een vind 4-cil's lekkerder rijden dan een 2-cil. M'n broer zweert bij 4-cil's, doe mij maar gewoon een 1- of 2-pitter. :] (al vind ik het ook niet vervelend om op een 4-cil. te moeten rijden hoor :+ )
 
Hey

Bedankt alvast voor de snelle reactie's.

Wat mij al erg verbaasde is dat het verschil tussen een 25kw sv en vol vermogen sv dat de koppel maar met 10 Nm omhoog gaat. Kijk 25 kw blijft 25 kw. Maar als je kijkt naar de koppel zal dat wel aanvoelen als bijna vol vermogen. (qua koppel)
 
Hey

Bedankt alvast voor de snelle reactie's.

Wat mij al erg verbaasde is dat het verschil tussen een 25kw sv en vol vermogen sv dat de koppel maar met 10 Nm omhoog gaat. Kijk 25 kw blijft 25 kw. Maar als je kijkt naar de koppel zal dat wel aanvoelen als bijna vol vermogen. (qua koppel)

conclusie????????????????
 
Tja, ik kan hier wel reageren, maar ik denk dat mijn mening bevooroordeeld zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog 25kw en ik ben begonnen op een gsx600f (geen r, maar wel 4 in lijn) Na een half jaar ongeluk meegehad en rij nu sinds een week op een 25kw SV650.

Ik kan je nu al zeggen dat ik er behoorlijk verslaafd aan ben geraakt. Die SV accelereert veel vlotter en ik vind persoonlijk dat die een veel hogere fun-factor heeft dan die gsx600f.

In mijn ogen zou de SV (of een andere twin) de beste keus zijn, mja ook ik ben nu een beetje bevooroordeeld.

Het enige antwoord is eigelijk: ga een proefrit maken:Y. Op die manier krijg je toch de beste indruk.
 
SV - 100% Fun fiets.. *O*

krijg net het verhaal van een huisgenoot hier, dat ik iedere week weer met dezelfde achterlijke smile binnen kom stappen... (net weer 'n heerlijke KD gemaakt!) :+

Goed blok wat weinig problemen kent, leuk om te rijden met 25 KW.. voor de stuurcracks zijn een paar WP (of andere) voorveren wel aan te raden..
 
de SV .
is erg strak in de bocht en veel koppel.
PK zegt niks.

Je reactie ook niet. :P

vermogen (PK) = toerental(rpm) x koppel (Nm)

De gixxer kan meer toeren draaien, dus ook meer vermogen. :)
In dit geval is het allebei 25kW, dus zal gewicht een grotere rol spelen.
 
Tja, ik kan hier wel reageren, maar ik denk dat mijn mening bevooroordeeld zal zijn.
:^

Wat je zelf ook al zegt: als je eenmaal tweecilinder hebt gereden, wil je niet meer terug. Ik rij zelf al een jaartje een SV en ik wil niks anders meer (behalve misschien een keer een dikke duizend twin).
 
:^

Wat je zelf ook al zegt: als je eenmaal tweecilinder hebt gereden, wil je niet meer terug. Ik rij zelf al een jaartje een SV en ik wil niks anders meer (behalve misschien een keer een dikke duizend twin).

edit: heb ik, machtige klappen!!!! lekkah! m

maargoed, heeft niks met t topic te maken, sorry.

Ontopic: ga eens proef rijden, als je er via die vriend van je aan kan komen moet je via hem toch ongetwijfeld een proefrit kunnen regelen????

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Zijn er uberhaupt mensen die de GSX-R 600 kiezen boven een SV?

Ik zit ook al tijdje te twijfelen om een GSX-R 600 als 1e motor te nemen, maar zo te zien is het niet echt een verstandige keuze :(
 
Licht bevooroordeeld hier, maar zeker weten de SV.

Met de gsx moet je de fun uit het vermogen halen.... en dat heb je niet met 25Kw. De SV haalt zijn fun uit het hoge koppel, en dat heb je nog steeds met 25Kw.

Ben van een zxr750r naar een SV650 gegaan en heb er nog steeds spijt van...

...dat ik het niet een jaar eerder gedaan heb. ;)
 
SV, without a doubt! :Y

Ziet er goed uit, tis n V-Twin dus je voelt het blok, je hoort het blok en je bent een stuk aparter want er rijden al 6 miljard Gixxers rond. 4 Cylinders is zooo slaapverwekkend rijden... :Z
 
Nou ik denk dat het toch de SV word.

Heb er vanaf het begin altijd een kriebelend gevoel over de motor gehad.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Als ik hem heb zal ik dit zeker posten met wat mooie foto's.
 
Nou ik denk dat het toch de SV word.

Heb er vanaf het begin altijd een kriebelend gevoel over de motor gehad.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Als ik hem heb zal ik dit zeker posten met wat mooie foto's.

Denk dat deze post een beetje overbodig is maar nog even aanvullend.Een SV is een echte stuurfiets,lekker licht en snel uit de bochten vanwege het hoge koppel bij lage toeren.Heb op het circuit al een aantal vier pitters zoek gereden.Dus ook als je straks naar vol vermogen gaat gewoon die SV houden. *O* *O*
 
Ik heb de motor nog niet. Maar weet via een vriend ze voor een leukbedrag te krijgen. Geld isook nog niet helemaal rond. Maar moet geen probleem gaan worden.

Zat alleen ermee in mijn hoofd omdat ik beide motoren voor een leuk bedragje kan kopen.
Zelf was ik voorheen al een groot fan van de SV (model na 2003)
 




Hier kun je vast genieten van het fantastische geluid van een 2 cilinder! Ik wou dat ik er meteen aan begonnen was. Ik ben begonnen op een CBR 25 KW :Z Ik wou dat ik begonnen was op een SV :9~

:j Maris
 
Terug
Bovenaan Onderaan