kiezen tussen Kawa er6 of CBF 600

sandraw

MF'er
24 jun 2017
44
0
zoersel
Hey, weer effe jullie advies graag :-)

Ik ben op zoek naar een eerste motor (heb voorlopig rijbewijs).
Heb hele korte beentjes blijkbaar, want op de ER 6 (mijn lesmotor) kan ik maar net aan de grond.

Ik kreeg hier al het advies om richting mijn lesmotor te zoeken als eerste motor, dus dat zou dan de ER 6 zijn.

Deze eerste zou sowieso maar voor een jaar, max 2 zijn. Ik merk dat mijn hart toch echt ligt bij de choppers. Yamaha xv950 r staat bovenaan het lijstje.

Op het moment bekijk ik volgende 2

Kawa ER 6 N, 2006, 19000 km 2990 euro, ABS en topcase
HOnda CBF 600, verlaagd, 2005, 116 000 km, 3500 euro, ABS en handvatverwarming, gelkussen

Maken de km hier het verschil? Toch eerder gaan voor de verlaagde?

Ik hoor het graag!

grjts,

sandra
 
Een CBF met 116.000 km. voor € 3500,- zou ik laten staan.
En als je hart ligt bij een chopper zou ik voor een chopper gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
oh, ok... wat mag die CBF dan nog kosten?

(ik ging ervanuit dat die ABS en dat verlaagde zadel de prijs maakten...)
 
Een CBF met 116.000 km. voor € 3500,- zou ik laten staan.
En als je hart ligt bij een chopper zou ik voor een chopper gaan kijken.


Eric, ik krijg overal te horen dat een chopper niet aangewezen is om mee te leren rijden. Zie jij dat anders?
 
Ik vind dit altijd wel een moeilijke discussie. In principe zou je gewoon een chopper moeten kopen als je dat liever wilt. Echter ABS is wel echt heel erg fijn als je net begint met rijden. De eerste maandjes dat ik reed heb ik wel momentjes gehad dat ik in het ABS schoot omdat ik wat overmoedig werd met bijvoorbeeld slecht weer.

Het moment dat ABS inschiet merk je dat meteen door het tikkende / trillende gevoel. En dat is zeker een goede reality check omdat je zonder ABS mogelijk onderuit had gelegen.

Het is jouw keuze en als je voor een chopper gaat is dat een prima keuze. Maar een motor met ABS, zoals de ER6 is toch wel handig als je begint.
 
Als je zo graag die Yamaha wil, waarom koop je dan niet gelijk? Ik zou de er-6 en de cbf dan niet eens overwegen.
Verder is 116000 km voor een motor toch wel aan de forse kant. Wat niet zeggen wil dat een goed onderhouden motor dat niet kan hebben, maar dan moet er toch minstens een goede onderhoudshistoriek bij komen, en zelfs dan nog. 19000 tegen 116000 km...
 
Hey, weer effe jullie advies graag :-)

Ik ben op zoek naar een eerste motor (heb voorlopig rijbewijs).
Heb hele korte beentjes blijkbaar, want op de ER 6 (mijn lesmotor) kan ik maar net aan de grond.

Ik kreeg hier al het advies om richting mijn lesmotor te zoeken als eerste motor, dus dat zou dan de ER 6 zijn.

Deze eerste zou sowieso maar voor een jaar, max 2 zijn. Ik merk dat mijn hart toch echt ligt bij de choppers. Yamaha xv950 r staat bovenaan het lijstje.

Op het moment bekijk ik volgende 2

Kawa ER 6 N, 2006, 19000 km 2990 euro, ABS en topcase
HOnda CBF 600, verlaagd, 2005, 116 000 km, 3500 euro, ABS en handvatverwarming, gelkussen

Maken de km hier het verschil? Toch eerder gaan voor de verlaagde?

Ik hoor het graag!

grjts,

sandra
Hyperpro verlagingset voor er6 is erg goed betaalbaar.
 
Eric, ik krijg overal te horen dat een chopper niet aangewezen is om mee te leren rijden. Zie jij dat anders?
Als ik 't zeggen mag... Leren rijden doe je door te rijden. Er zijn motoren die wellicht wat meer voor de hand liggen, namelijk Japanse nakeds van 500-600cc (niet voor niets zijn bijna alle lesmotoren van die aard, gewoon goede prijs-kwaliteit, betaalbaar onderhoud, robuust etc.), maar in principe is een motor een motor (de bediening werkt immers overal hetzelfde) en als jij een duidelijke voorkeur voor een type hebt moet je dat lekker doen. De een vindt andere dingen belangrijker dan de ander - zo gaat de een voor coole looks, de ander voor weerbestendigheid en een derde voor bagagecapaciteit en een grote brandstoftank.

Wat je ermee wilt is het eerste filter, wat je ervoor wilt betalen het tweede, en met wat daar dan doorheen komt daar kun je dan een proefrit voor overwegen.
 
Als je van chopper-achtige motoren houdt moet je natuurlijk niet voor een ander type motor gaan alleen maar omdat je nog wat onervaren bent. Worden ook voldoende Honda Shadow's enzo aangeboden voor minder geld dan die lesmotoren in jouw lijstje. Ik zou wel (en dat bedoel ik niet vervelend) in acht nemen of je er fatsoenlijke valbeugels op kan monteren, dat scheelt namelijk een hoop bij het in vrijwel stilstand om laten vallen.
 
En wat doe ik dan met die abs? Die vindt ik alleen bij de recentere of zwaardere choppers terug. Volgens rijinstructeuren echt noodzakelijk...
 
ABS noodzakelijk: wat een onzin. Tot 10 jaar geleden had bijna niemand abs, en al die mensen hebben toch ook leren rijden?
 
oh, ok... wat mag die CBF dan nog kosten?

(ik ging ervanuit dat die ABS en dat verlaagde zadel de prijs maakten...)


Met de km.stnad die jij noemt, dik over de 100.000km, misschien max 1500 euro?


Of heb je een foutje gemaakt, en was het slechts 11.300km en gaat het om deze motor: https://www.2dehands.be/motoren/motoren/honda/honda-cbf600abs-opties-388820685.html


Vaak kunnen motoren nog iets verlaagd worden, en hetzelfde geldt voor zadels. Die kun je ook laten aanpssen door wat schuim te laten verwijderen en m opnieuw te laten bekleden ook een paar cm winnen.
 
Laatst bewerkt:
Eric, ik krijg overal te horen dat een chopper niet aangewezen is om mee te leren rijden. Zie jij dat anders?

Dat blijft een eeuwige discussie. De een blijft zeggen dat je op een makkelijk hanteerbare lichte motor moet beginnen en de ander blijft volhouden dat je op elke motor kunt leren rijden. Net zoals je over de definitie van wat nu precies een echte chopper is kunt blijven ouwehoeren. De meesten zullen een XV geen chopper noemen maar een custom.
Ik denk dat je op een XV, Shadow, of aanverwante motor prima kunt leren rijden. Ik heb zelfs op een custom gelest. Voordeel voor jou is dat ze vaak al een laag zadel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Makkelijke motor waarop goed te leren valt?

Goedkoop?

2 cilinder?


Waar is kapitein koek?



Je komt sowieso bij Suzuki uit. Of de GSXR1300 of voor wat minder vermogen de GS500.

Vooral die laatste valt ruim binnen je budget en kun je na een jaar ook weer makkelijk kwijt. Kun je daarna altijd de chopper van je dromen kopen.
 
En wat doe ik dan met die abs? Die vindt ik alleen bij de recentere of zwaardere choppers terug. Volgens rijinstructeuren echt noodzakelijk...


ABS is fijn maar niet noodzakelijk. Mijn eerste motor (waar ik nu op rij) heeft geen ABS, weegt 280 kilo, 1200CC en was ook nog eens best duur. Geen moment spijt van gehad. Eerste paar weken was het rijden wat onwennig, maar je went er best snel aan. Nog nooit om laten vallen ondanks gewicht. Eén klein ongelukje gehad (buiten mijn schuld) waarbij ABS niets geholpen zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als je heel klein bent, is het maar de vraag of een chopper wel de meest aangewezen motor is.
Als je erop gaat zitten, lijkt het heel aardig en ook fijn, die voeten aan de grond, maar probeer vooral ook eens de voeten op de steps te zetten.
Doordat je je voeten verder naar voren zet, wordt je zithouding heel anders en zal je waarschijnlijk merken dat je armen te kort zijn om fijn te sturen (wat vaak zo is als je ook korte benen hebt). Been there, done that...

Als je een chopper leuk vindt, prima, maar als je het puur vanwege de zithoogte doet, moet je het niet doen!
NB een Honda CBF600 heeft standaard al een zitting die in verschillende hoogtes kan; in de laagste stand was het voor mij (1.63, korte benen) prima te doen.

Tenslotte: investeer in motorlaarzen van Daytona (Lady Evoque, of Lady Pilot) die zijn wat verhoogd; dat kan net het verschil maken. Een investering, maar dan heb je superfijne laarzen en ben je goedkoper uit dan met een verlagingsset!
 
Laatst bewerkt:
De meeste motoren kan je ook zo verlagen aan de voorkant.
een paar boutjes los draaien en, je kan de voorvork doorsteken/verlagen.

En als je een schroefveer achter heb, kan je daar ook nog wat mee spelen.
 
De meeste motoren kan je ook zo verlagen aan de voorkant.
een paar boutjes los draaien en, je kan de voorvork doorsteken/verlagen.

En als je een schroefveer achter heb, kan je daar ook nog wat mee spelen.

Ja joh, gewoon de voorpoten doorsteken, wat voor effect dat op de wegligging en de stuurkarakteristieken heeft doet er verder niet toe
 
Laatst bewerkt:
Vorkpoten doorsteken geeft een agressievere wegligging.
Heb het zelf gedaan (met 1,5cm doorsteek) en de motor is helemaal anders.

Vind het wel leuk rijden zo.

Persoonlijk zou ik voor de ER6 gaan, nieuwer en goedkoper.
Verlagen kan je altijd zelf doen. Als beginnend bestuurder voel je er toch niets van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan