Kiezen van een carburateur

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben een buggy voor de kinders aan het bouwen, nu heb ik hem aan de praat, er zit een standaard model carburateur op, maar het blok wil niet echt lekker stationair en laag in toeren blijven lopen.

Dus ik zit er aan te denken om er een carburateur op te knoeien van een motorfiets.
Nu heb ik een paar op het oog, maar ik ben er niet zeker van of ik de juiste beslissing ga maken..

De motor is een 400cc (niet fijn om aan te trekken ;) ) Subaru zijklepper die levert 21Nm en 10 pk, blok draait standaard 3600rpm.
Als ik een carburateur uitzoek, moet ik dan op vermogen, of op cilinderinhoud gaan zoeken? Want een 400cc motor heeft ongeveer 3x zo veel vermogen..

Ik ben er door een vorig project achter gekomen dat carburateurs van een 750cc niet werken op een 1250cc motor, ik kreeg het niet goed aan de praat.
Nu ben ik bang dat ik met dit project tegen hetzelfde probleem aan ga lopen..

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid ;)
 
Is dat een ééncilinder? Ik zit dan meteen aan zo'n BMW boxercarburateur te denken

Met een kleine carburateur zou het stationair draaien heel goed af te regelen zijn, maar daar haal je geen vermogen uit, een grote carb geeft dan weer problemen, misschien zo'n tweetrapscarburateur die op de XT :? :? geloof ik zit


edit xl600
 
Laatst bewerkt:
Een carburateur die `kwa doorlaat past op het inlaat gedeelte en voor een viertaktmotor bedoelt is.
Sproeiers en naalden in diverse maten aanwezig is ook handig . Maar het de standaard carb. zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn.
 
niet om je tegen te spreken, maar er was ooit een tijd dat de webers 40 mm carbs door iedereen werden begeerd om een auto op te voeren, maakte niet uit welke auto, welke cilinderinhoud en vermogen, MAAR....
Als je zo'n setje kon bemachtigen, zat daar van alles en nog wat bij om ze fatsoenlijk lopend te krijgen..
Venturi's ,aanzuigkelken, sproeiers voor alle bereiken, en weet ik al niet meer, dus in principe bouwde je de hele carb zelf op geschikt voor jouwsituatie...
Ik ben zelf weken bezig geweest om de rickman z1000 goed lopend te krijgen met die webers
Dus net als Rob zegt, zoek een carb die in beginsel al redelijk in hetzelfde segment zit
 
Let op dat zijn probleem het stationair is, niet het vermogen, maar dat moet natuurlijk wel behouden blijven, huidige doorlaat zou dus goed zijn.
 
Dat waren de dubbele Webers, of als tegenhanger de Solex, geweldige dingen.
Die 48-ers zaten in de Lotus Cortina, die trokken de lak van de binnenschermen af
op de cortina met lotus blok zaten de 40DCOE , maar die waren speciaal samengesteld door Weber en niet van die super afstelbare race sets, maar ja die liepen mooi...
Heb zelf een sunbeam lotus gehad, man wat heb ik een spijt dat ik die ooit verkocht heb, die brengen nu 3x de nieuwwaarde op, maar daar zaten dell'orto's op , een crime om af te stellen, die waren nog beter dan de webers...
Maar dat was een echte sleeper, alleen heel klein embleem op het spatbord van lotus, verder een auto als een golf, maar 150PK standaard op de ACHTERWIELEN..daar heb ik plezier mee gehad
 
motor-cylinders van 400cc draaien minstens het dubbele toerental en leveren een pak meer vermogen. daar moet je dus niet naar kijken.
ik snap eigenlijk niet dat het moeilijk is om een carbu te kiezen : je houdt gewoon de maat van het inlaatkanaal aan. groter gaan is nutteloos want er kan niet meer flowen dan wat het inlaatkanaal toelaat. Een grotere zal daardoor een lagere stroomsnelheid hebben wat het afstellen moeilijker maakt.
En een kleinere kan minder leveren dan het blok nodig heeft. kan dan weer wel een goed idee zijn als je hem wat wil begrenzen (zoals gezegd in een ander topic ?)
 
Er zit een 26mm carburateur op.

Ik heb met mijn motor problemen gehad, beide sets 34 mm carburateurs, op het oog identieke sets carburateurs, de ene van een 750, de ander van een 1100, met de 750 set wilde ie niet goed lopen.

Ik ben bang hetzelfde probleem weer te krijgen, vandaar mijn vraag..
 
Een carburateur die `kwa doorlaat past op het inlaat gedeelte en voor een viertaktmotor bedoelt is.
Sproeiers en naalden in diverse maten aanwezig is ook handig . Maar het de standaard carb. zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Correct me if I'm wrong, daarom ook mijn vraag, zo'n carburateur op zo'n blok is geloof ik meer geschikt voor een constant toerental, niet om steeds met het gas open en dicht te gaan
 
Ik heb geen absoluut antwoord voor je, maar ik kan je wel iets indicatiefs geven als vergelijking:

Zoals sommigen hier weten doe ik nogal eens iets met Russische motorfietsen en daar zijn zijklepperblokken bij. Zo'n K750 of M72 blok is welliswaar een tweecilinder van 750cc, maar als ik dat per cilinder bekijk dan hebben we het over 375cc per cilinder, ongeveer 11 PK per cilinder(want 22 voor het hele blok) en een topvermogen bij 3800 toeren. Redelijk vergelijkbaar met jouw toepassing dus. Op deze blokken worden tegenwoordig veel Deni P28 (of PZ28) carburateurs toegepast: goedkoop(denk aan een tientje of vijf), redelijk slijtvast, makkelijk af te stellen, er passen sproeiers met M5-schoefdraad (dell-Ortho fijn) in, dus keuze zat en... verkrijgbaar in twee spiegelbeeldige uitvoeringen waardoor je er afhankelijk van je toepassing één kunt nemen waar je ook ná montage fatsoenlijk bij de mengselinstelling etc kunt.

Indicatief linkje. Ze zijn ook goedkoper te vinden met wat googelen. Misschien heb je er iets aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen absoluut antwoord voor je, maar ik kan je wel iets indicatiefs geven als vergelijking:

Zoals sommigen hier weten doe ik nogal eens iets met Russische motorfietsen en daar zijn zijklepperblokken bij. Zo'n K750 of M72 blok is welliswaar een tweecilinder van 750cc, maar als ik dat per cilinder bekijk dan hebben we het over 375cc per cilinder, ongeveer 11 PK per cilinder(want 22 voor het hele blok) en een topvermogen bij 3800 toeren. Redelijk vergelijkbaar met jouw toepassing dus. Op deze blokken worden tegenwoordig veel Deni P28 (of PZ28) carburateurs toegepast: goedkoop(denk aan een tientje of vijf), redelijk slijtvast, makkelijk af te stellen, er passen sproeiers met M5-schoefdraad (dell-Ortho fijn) in, dus keuze zat en... verkrijgbaar in twee spiegelbeeldige uitvoeringen waardoor je er afhankelijk van je toepassing één kunt nemen waar je ook ná montage fatsoenlijk bij de mengselinstelling etc kunt.

Indicatief linkje. Ze zijn ook goedkoper te vinden met wat googelen. Misschien heb je er iets aan.
Dank je!
Ik zal er eens naar kijken.
 
je houdt gewoon de maat van het inlaatkanaal aan. groter gaan is nutteloos want er kan niet meer flowen dan wat het inlaatkanaal toelaat.
Dit is 93,87636 % waar, als het inlaatkanaal kleiner is dan de carb zal de luchtsnelheid wegens minder hinder van doorlaatweerstand van de te grote carburateur hoger worden, een soort venturi...
Het is allerminst gunstig
 
Dit is 93,87636 % waar, als het inlaatkanaal kleiner is dan de carb zal de luchtsnelheid wegens minder hinder van doorlaatweerstand van de te grote carburateur hoger worden, een soort venturi...
Het is allerminst gunstig
bedoel je in de carbu ?
dan ben je fout. het inlaatkanaal laat een bepaalde volume-aanzuiging toe. door de carbu kan dus niet anders dan eenzelfde volume gaan. maar vermits die een grotere diameter heeft zal de stroomsnelheid lager zijn om de diameter te compenseren.
 
Het inlaatkanaal is geen inlaatkanaal, het is gewoon een buis en er betaan natuurkundige formules die een luchtverplaatsing van een overdruk naar een onderdruk door een bepaalde diameter berekenen. De snelheid kan daarbij zo hoog oplopen dat verbranding cq bevriezing plaats gaat vinden, daar zijn ve nog lang niet...
Bevroren carbs is get gevolg van condensatie op een koud oppervlak en heeft hier niks mee te maken, voor hen die daarover willen beginnen

De doorlaat wordt dus niet bepaald door de kleinste doorsnee, heeft wel een 93,87636 % (naar schatting) invloed daarop
 
Het inlaatkanaal is geen inlaatkanaal, het is gewoon een buis en er betaan natuurkundige formules die een luchtverplaatsing van een overdruk naar een onderdruk door een bepaalde diameter berekenen. De snelheid kan daarbij zo hoog oplopen dat verbranding cq bevriezing plaats gaat vinden, daar zijn ve nog lang niet...
Bevroren carbs is get gevolg van condensatie op een koud oppervlak en heeft hier niks mee te maken, voor hen die daarover willen beginnen

De doorlaat wordt dus niet bepaald door de kleinste doorsnee, heeft wel een 93,87636 % (naar schatting) invloed daarop

O yeahhhhh bitchfight })
Come on girls_O-
 
Dit is 93,87636 % waar, als het inlaatkanaal kleiner is dan de carb zal de luchtsnelheid wegens minder hinder van doorlaatweerstand van de te grote carburateur hoger worden, een soort venturi...
Het is allerminst gunstig
Rob, het ging hierover

het kan niet anders dan dat er door het kanaal en de carbu eenzelfde volume passeert, daar kan geen verschil van 6,12364% tussen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Een carburateur werkt per definitie als een venturi. De verhoging van de doorstroomsnelheid (en drukverlaging!!) van de lucht die daarmee gepaard gaat geeft de onderdruk die nodig is om benzine vanuit de vlotterkamer door de sproeier heen naar boven te zuigen.

Het volume is gelijk bij een gegeven cilindervulling, maar een te grote carburateur geeft op een laagtoerig blok potentieel meer problemen dan een te kleine: Het volume dat er door heen moet is inderdaad gelijk, maar de doorstroomsnelheid kan zo laag worden dat het mengsel niet meer stabiel is (in termen van bovenstaande: het venturi-effect is weg, er vindt geen of te weinig aanzuiging plaats boven een bepaalde gasstand, waardoor het mengsel abrupt verarmt). In dat geval levert de motor met een fractie kleinere carburateur die een exacter mengsel levert betere prestaties.
 
En daar is geen woord van gelogen,
waar @Janbros en ik echter overeenstemming in proberen de vinden is dat een voorbeeld de stap van een 32 naar 40 mm carburateur op een 32 mm spruitstuk overkill zou zijn volgens Jan maar volgens mij wel degelijk effect heeft omdat het spruitstuk dan misschien wel kleiner blijft maar dat dit tot gevolg heeft dat de verkregen ademvrijheid door de grotere carburateur in het spruitsuk een hogere luchtsnelheid tot gevolg zal hebben.

je kan makkelijker water overpompen door een buis van 100 meter rond 125 die eindigt in 3 meter 40 mm dan door 103 mm 40 mm buis
 
Terug
Bovenaan Onderaan