Kiezen van een carburateur

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben een buggy voor de kinders aan het bouwen, nu heb ik hem aan de praat, er zit een standaard model carburateur op, maar het blok wil niet echt lekker stationair en laag in toeren blijven lopen.

Dus ik zit er aan te denken om er een carburateur op te knoeien van een motorfiets.
Nu heb ik een paar op het oog, maar ik ben er niet zeker van of ik de juiste beslissing ga maken..

De motor is een 400cc (niet fijn om aan te trekken ;) ) Subaru zijklepper die levert 21Nm en 10 pk, blok draait standaard 3600rpm.
Als ik een carburateur uitzoek, moet ik dan op vermogen, of op cilinderinhoud gaan zoeken? Want een 400cc motor heeft ongeveer 3x zo veel vermogen..

Ik ben er door een vorig project achter gekomen dat carburateurs van een 750cc niet werken op een 1250cc motor, ik kreeg het niet goed aan de praat.
Nu ben ik bang dat ik met dit project tegen hetzelfde probleem aan ga lopen..

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid ;)
 
En daar is geen woord van gelogen,
waar @Janbros en ik echter overeenstemming in proberen de vinden is dat een voorbeeld de stap van een 32 naar 40 mm carburateur op een 32 mm spruitstuk overkill zou zijn volgens Jan maar volgens mij wel degelijk effect heeft omdat het spruitstuk dan misschien wel kleiner blijft maar dat dit tot gevolg heeft dat de verkregen ademvrijheid door de grotere carburateur in het spruitstuk een hogere luchtsnelheid tot gevolg zal hebben.

je kan makkelijker water overpompen door een buis van 100 meter rond 125 die eindigt in 3 meter 40 mm dan door 103 mm 40 mm buis
Ik ben bang dat jullie die overeenstemming ook niet gaan krijgen als jullie alleen focussen op de diameter(s) van het inlaattraject en dit los zien van de lengte er van, slagvolume, dichtheid van het mengsel en toerental. Maw: los van de overige factoren die bepalend zijn voor de hoeveel lucht/mengsel die per tijdseenheid door het inlaattraject moet en de drukverschillen die deze stroming bepalen.

Laat ik - op het gevaar af de wind op zijn MF's van voren te krijgen - eens opschrijven hoe ik het zie:
Ik ben het met @Janbros eens dat 100% van het gasmengsel dat door het spruitstuk stroomt en het motorblok bereikt daar door de carburateur gekomen moet zijn. (los van valse lucht uiteraard ;) ). Tegelijkertijd kun je dat alleen zeggen op basis van gewicht aan mengsel of hoeveelheid moleculen, maar niet op basis van het volume: Met dank aan het venturi-effect varieert de druk lokaal in het inlaattraject en gassen hebben de onhebbelijk eigenschap om dan uit te zetten of samen te persen. maw: het volume is hier variabel.
Als @Rob RD met zijn stellingname dus bedoelt dat met wat weerstand aan het begin van het inlaattraject 100% van het volume halverwege het inlattraject wordt gevormd door 93% van het gewicht aan mengsel als gevolg van een drukafname dan kan dat dus eveneens kloppen, maar dan hebben jullie het wel over twee verschillende grootheden.

Daarnaast:
Het vergelijk met water overpompen gaat volgens mij niet helemaal op, want de overgang van grote- naar kleine diameter is voor het water overpompen niet van belang, anders dan voor een eventueel effect op de weerstand, maar in het inlaattraject van en zuigermotor is venturi-werking van levensbelang voor de werking van je carburateur en geeft een "nauwste punt van het traject" dat opeens buiten de carburateur komt te liggen heel vervelende gevolgen voor de afstelling van die carburatie (de laagste druk heb je op het nauwste punt. Op het moment dat de gasschuif zover opent dat de doorlaat van de carburateur groter wordt dan die van het spruitstuk verschuift dat punt van "in je carburateur" naar "op de overgang van carburateur naar spruitstuk". Op dat moment neemt de druk in de carburateur toe, de zuiging aan je sproeier af en het mengsel wordt bij gevolg abrupt armer. Tot het punt dat de doorlaat in de carburateur zo groot wordt dat de druk in de carburateur zo dicht bij de atmosferische druk in de omgeving komt dat de sproeier zijn werking helemaal staakt.
In algemene zin krijg je bij een te grote carburateur het laatste deel gasbereik daardoor nooit echt fatsoenlijk afgesteld waardoor de eventuele voordelen van de lagere inlaatweerstand (meer dan) gecompenseerd worden. Maw: ik vind een te grote carburateur op en te nauw inlaatkanaal niet alleen een vorm van overkill, maar zelfs contraproductief.
 
Laatst bewerkt:
zelfs de woordkeuze "volume" is helemaal correct. je moet dat niet per sectie bezien, maar als volume dat de motor heeft aangezogen.
als een cylinder 100cc heeft aangezogen op 0.1sec , kan het niet anders dan dat die 100cc zowel door het kanaal als door de carbu is gegaan. vermits er minder volume tegelijk door het kanaal kan dan door de carbu, zal die 100cc sneller door het kanaal moeten dan door de carbu om binnen die 0.1sec in de cylinder te geraken.
bekijken we even een carbu op zich : als de motor 100cc aanzuigt, is die 100cc zowel langs de ingang, door de venturi als langs de uitgang gepasseert. en we weten allemaal dat in de venturi de stroomsnelheid hoger ligt.

wat ik dus al heel de tijd zeg : door een grotere carbu dan het inlaatkanaal te gebruiken, daalt de doorstroomsnelheid in de carbu. en als die te laag wordt krijg je serieuze afstelproblemen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de oppervlakte van de carb uitrekent en dat afzet tegen de oppervlakte van de klepopening kan je nog wel eens voor verassingen komen staan. Dan hebben we tevens de kleinste opening gevonden.

Als je 100 cc vulling nodig hebt krijg je dat, ik wilde resonanties, reflecties en traagheden in beginsel buiten beschouwing laten. Daarmee verandert namelijk alles, en dan nog maar te zwijgen over tweetakten

de platte rekenkundige berekening van de doorlaat van een 32mm carb op een 32mm spruitstuk geeft gewoon een lager resultaat dan een 40 mm carb op een 32 mm spruitstuk. Dat die tweede combinatie slechts 6,12364% meer lucht per tijdseenheid doorlaat zou moeten resulteren in 6,12364% meer toeren. Dan houdt het weer op...

Pas dan komen allemaal molecuultheorien om de hoek kijken
 
er is 100cc in de motor gekomen. wat er onderweg allemaal gebeurt is aan weerstanden/obstructies/resonanties/traagheden etc doet er niet meer toe. het enige wat van tel is , is dat er 100cc in de motor is gekomen en dat die 100cc uit de atmosfeer door de carbu en het inlaatkanaal gegaan is.

maar ik ga je laten in je wijsheid, het haalt blijkbaar toch niets uit.
 
Maar hebben we Reinhoud's probleem nou opgelost?

Ik zou gewoon een carburateurtje er op beunen met dezelfde doorlaat diameter als het spruitstuk en een 26 mm Amal concentric is strontsimpel en kost 2e hands weinig en is goed af te stellen.

Wat mij zeer opvalt is dat een Amal weinig kost, maar een oude Bing zoals op mijn NSU Max kost als gereviseerd exemplaar 590 euro.

En als je groter wilt heb ik nog wel een paar 50mm SU constant vacuum carbs voor je. (maar dat gaat niet werken)
 
Ik heb geen absoluut antwoord voor je, maar ik kan je wel iets indicatiefs geven als vergelijking:

Zoals sommigen hier weten doe ik nogal eens iets met Russische motorfietsen en daar zijn zijklepperblokken bij. Zo'n K750 of M72 blok is welliswaar een tweecilinder van 750cc, maar als ik dat per cilinder bekijk dan hebben we het over 375cc per cilinder, ongeveer 11 PK per cilinder(want 22 voor het hele blok) en een topvermogen bij 3800 toeren. Redelijk vergelijkbaar met jouw toepassing dus. Op deze blokken worden tegenwoordig veel Deni P28 (of PZ28) carburateurs toegepast: goedkoop(denk aan een tientje of vijf), redelijk slijtvast, makkelijk af te stellen, er passen sproeiers met M5-schoefdraad (dell-Ortho fijn) in, dus keuze zat en... verkrijgbaar in twee spiegelbeeldige uitvoeringen waardoor je er afhankelijk van je toepassing één kunt nemen waar je ook ná montage fatsoenlijk bij de mengselinstelling etc kunt.

Indicatief linkje. Ze zijn ook goedkoper te vinden met wat googelen. Misschien heb je er iets aan.

Kijk dan ook gelijk naar Dellorto zelf 26mm zitten op Guzzi V35 welke genoeg gesloopt zijn om voor weinig die carbs te vinden

Maar hebben we Reinhoud's probleem nou opgelost?

Ik zou gewoon een carburateurtje er op beunen met dezelfde doorlaat diameter als het spruitstuk en een 26 mm Amal concentric is strontsimpel en kost 2e hands weinig en is goed af te stellen.

Wat mij zeer opvalt is dat een Amal weinig kost, maar een oude Bing zoals op mijn NSU Max kost als gereviseerd exemplaar 590 euro.

En als je groter wilt heb ik nog wel een paar 50mm SU constant vacuum carbs voor je. (maar dat gaat niet werken)
Er zijn de nodige suggesties voorbij gekomen @Han S . Ik denk dat daar diverse heel bruikbare tips bijzitten en het nu aan @reinhoud is om te bepalen wat hij er mee wil/gaat doen.
 
400cc subaru zijklepper...kun je eens een foto plaatsen van dat motortje?

Robin heet het, maar gemaakt door Subaru, heeft een ontsteking met contactpuntjes, zit een ontstekingsspoel en een lichtspoel achter het vliegwiel. (Robin EY40)

Motor komt van een agregaat, de krukas had een schuine kant er op, dat heb ik afgedraait zodat de koppeling er op kan, een maat heeft er een sleuf in gefreest voor de spie.

Een crime om dat din aan te trekken, toen bedacht ik mij dat dat het best kon doen als vroeger met mn off roadje; Tegen de compressie aantrekken, door de compressie heen trekken, en dan zo hard mogelijk trekken, en dat werkt aardig.
Ding kan net zo terugslaan als mn off roadje.

Kunnen jullie ook zien wat voor zooi het is in mijn schuur..

m1.jpg

m2.jpg
 
Dit is 93,87636 % waar, als het inlaatkanaal kleiner is dan de carb zal de luchtsnelheid wegens minder hinder van doorlaatweerstand van de te grote carburateur hoger worden, een soort venturi...
Het is allerminst gunstig
Nou, Suzuki heeft dat wel, de carburateur groter dan het begin van de inlaatpoort, wel in trompetvorm natuurlijk, ik heb dit bij mijn eigen motor ook gedaan, ik moest wat om de grotere carburateurs kwijt te kunnen.

Cilinderkop I.JPG
Cilinderkop II.jpg
 
En daar is geen woord van gelogen,
waar @Janbros en ik echter overeenstemming in proberen de vinden is dat een voorbeeld de stap van een 32 naar 40 mm carburateur op een 32 mm spruitstuk overkill zou zijn volgens Jan maar volgens mij wel degelijk effect heeft omdat het spruitstuk dan misschien wel kleiner blijft maar dat dit tot gevolg heeft dat de verkregen ademvrijheid door de grotere carburateur in het spruitsuk een hogere luchtsnelheid tot gevolg zal hebben.

je kan makkelijker water overpompen door een buis van 100 meter rond 125 die eindigt in 3 meter 40 mm dan door 103 mm 40 mm buis
Ik had vroeger op mijn Yamaha RD brommert (dubbele achtervering) een 24mm met een 60cc, ding liep er totaal niet snel door, maar werd wel bijzonder sterk!! Met de 16mm ging ie 20km/h sneller.
 
Gister kwam de carburateur binnen..

Sodemieter, dat maakt een verschil!! Loopt ineens heel mooi rustig stationair, pakt mooier op, valt terug in toeren zonder af te slaan.
Lijkt zelfs of ie beter weg trekt..

Moet nog wel goed afgestelt worden, maar ik wil eerst een uitlaat maken dat wat stiller is, en daar iets in maken dat ik er een O2 sensor in kan hangen.. Ik heb zo'n ding, dus waarom er geen gebruik van maken.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ik probeerde de carburateur vanmiddag wat af te stellen, iedere keer als ik het gas aan raakte smoorde ie. Normaal gesproken een teken van een te arm mengsel.
Grotere sproeier er in, naald omhoog, geen verbetering, nog maar een stap omhoog, weer geen verbetering..
Dus even nagaan waar ie eerder wel aardig op het gas reageerde, maar nu niet meer... Blok was al warm, misschien toen iets warmer als eerder, maar niet veel..

Het enige verschil was dat nu het meegeleverde luchtfiltertje er op zat, dat ding er af, en hij reageerde weer op het gas..
Toen even een K&N filter er op, is ietsje groter, en dan smoort ie niet...

Morgen verder..
 
Terug
Bovenaan Onderaan