Kijken is....?

Kijken is...

  • richting

    Stemmen: 45 83,3%
  • evenwicht

    Stemmen: 9 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    54

Gets

MF veteraan
2 aug 2004
1.160
9
brussel-leuven
Even schetsen...

Ik had de kans om op de universiteit een theoretische cursus rijvaardigheid te volgen. Vermits die gratis was vond ik dit als arme student een mooie kans...
Het was wel voor de wagen, maar goed...

waar mijn probleem nu om draait:
Op een bepaald punt van de cursus komen we aan het kijken. Krijgen allemaal dia's te zien en pijltjes erop die toonden hoe je moest kijken als je autoreed.

En dan plots... zegt die kerel... vergelijk het eens met motorijden en we krijgen een foto te zien van een motorijder in vooraanzicht die een kneedown doet en ver door zijn bocht kijkt. Hij hiervoor ook een bijpassende vraag:

Wat is kijken? Kijken is...? Ik roep natuurlijk meteen RICHTING (want uiteraard kijk je naar waar je rijdt)

Blijkt dit dus niet juist te zijn volgens hem :?

Hij probeert het nog eens: Kijken is...?
roept er iemand EVENWICHT
waarop die instructeur zegt JUIST :?

Dit is toch zo fout als maar kan? Kijken op de moto heeft toch alles met richting te maken en toch niet met evenwicht (en ZEKER niet in de wagen want daar heeft evenwicht helemaal geen belang)

Nu wou ik toch is horen wat het meest juiste antwoord is :W
 
kijken is richting.

door de krachten die op een moto spelen houdt de moto zich zelf wel overeind (althans hoe hoger de snelheid, hoe stabieler de moto)

evenwicht kan ik hier niet echt in plaatsen, tenzij je snelhid te laag is, dan zul je wel in evenwicht moeten blijven...

wel zal je je gewicht moeten verzetten om de moto plat te krijgen, maar evenwicht staat m.i. los van gewicht.
 
Kijken is evenwicht...?

Dan wens ik die vent veel succes als 'ie eens op een motor komt te zitten en moet invoegen _O-
 
Vraag de beste man op een been te gaan staan met zijn ogen dicht..
Aan de andere kant, zonder evenwicht wordt richting aannemen moeilijk.

Volgens mij bedoeld hij dat richting volgt uit evenwicht(situatie) wat weer volgt uit kijken.
 
Ojee, ik leerde van mijn rijinstructeur wel dat kijken evenwicht is. Ook heb ik het gemerkt toen ik op een bal leerde lopen (ja je moet wat... :+ ) dat het beter gaat als je voor je uit kijkt, ipv naar je voeten.
 
Kijken = richting
Kijken = evenwicht

Een bocht nemen en je kop scheef houden werkt ook niet, je moet de horizon ook horizontaal houden.

Is dus allebei goed :)
 
Het gaat om kijken, en autorijden...

En kijken is evenwicht. Evenwicht en autorijden?


:z


Of denk ik nu verkeerd?
 
Het gaat om kijken, en autorijden...

En kijken is evenwicht. Evenwicht en autorijden?


:z


Of denk ik nu verkeerd?

mja die bedenking heb ik me achteraf ook gemaakt... slechte cursus dus...

maar ja was zo'n promotourding van Volkswagen waarmee je coupons kon winnen voor slipcurussen en zo... omdat ik de vraag dus "verkeerd" beantwoord heb heb ik er geen gewonnen B|

daarmee dat ik het hier even wou posten
 
mja die bedenking heb ik me achteraf ook gemaakt... slechte cursus dus...

maar ja was zo'n promotourding van Volkswagen waarmee je coupons kon winnen voor slipcurussen en zo... omdat ik de vraag dus "verkeerd" beantwoord heb heb ik er geen gewonnen B|

daarmee dat ik het hier even wou posten
Als je met blik in een slip raakt dan roepen ze toch ook kijk waar je naar toe wil :?

En inderdaad, evenwicht en koekblik ontgaan mij ook een beetje |( Zullen de couponnetjes wel op geweest zijn :X
 
Volgens mij zijn ze op de universiteit gek om allerlei theorieen te onderzoeken dus ik zou zeggen: Neem de proef op de som.
Ga op je motor zitten, doe je ogen dicht 8-) en kijk wat er gebeurd.
Rij je ergens tegen aan dan is kijken richting.
Val je om dan is kijken evenwicht.
Voor de objectiviteit is het nodig deze test ook met de auto te doen.
_O- _O- _O- _O- _O- ;)
 
Kijken = richting
Kijken = evenwicht

Een bocht nemen en je kop scheef houden werkt ook niet, je moet de horizon ook horizontaal houden.

Is dus allebei goed :)

:^ je hoofd wordt gebruikt als referentiepunt voor de rest van je lichaam om te bepalen hoe scheef je nou eigenlijk aan je motor hangt. Daarom moet je je hoofd recht houden. Ook evenwicht dus.
 
prof snapt misschien de praktijk niet helemaal...

maar wat wel zo is is door te kijken je je hoofd in een bepaalde positie zet waardoor je evenwichtsorgaan en je visuele orgaan(je ogen) input naar je hersenen geven die ervoor zorgen dat je snapt hoe je in ruimtelijke positie bent, en dus in evenwicht bent. dus ergens ver heeft ie wel gelijk.
evenwicht is in dat geval niet alleen omvallen, maar ook evenwicht qua snappen dat je een bocht aan het maken bent, dus ook in de auto...

klinkt lastig, is het ook een beetje, maar ik moet nu naar mn werk, haast, GAAAAAAS :] 8-)
 
Kijken is kopen. :+

Kijken is evenwicht en het gevolg daarvan is richting.

Probeer eens met je ogen dicht op een balk te blijven staan: je zult het niet lang volhouden.
Richting is een visueel cognitieve perceptie. Je bepaalt je richting door je evenwicht te verplaatsen. Dit verplaatsen van je evenwicht doe je weer door middel van kijken. Door een visuele handicap, bijvoorbeeld invloed van alcohol waardoor niet je evenwichts orgaan wordt aangetast maar juist de hoeveelheid zuurstof in je hersenen waardoor je visuele perceptie een verstoord beeld vertoont is het makkelijker om je evenwicht te verliezen omdat je niet meer kan focussen op een punt.
Een ander voorbeeld is cirkel referentie. Ren maar eens rondjes om een paal, je focussed op een punt, nl. de paal, tijdens het rennen om de paal, waarbij je evenwicht zich behoud mede door invloed van de centrifugale kracht,zal je perceptie van richting zich aanpassen op het referentie punt in het midden van de cirkel. Op het moment dat je stopt met rennen hebben je hersenen tijd nodig om aan te passen en een nieuw referentie punt te vinden. Het is nl. gewend geraakt aan de invloed die centrifugale kracht heeft op evenwichtsorganen, daardoor ga je zo raar rond zwalken. Als die invloed is geneutraliseerd zul je door visuele referentie weer je evenwicht kunnen vinden. Als kijken richting zou zijn, zou je niet zo zwalken bij een verstoring van het evenwichtsorgaan. Dan zou je nl. door 'kijken' dit kunnen neutraliseren, en dat kan niet.

Dus kijken is idd richting maar niet als 1 op 1 relatie. evenwicht is de bindende factor.
 
Laatst bewerkt:
:^ je hoofd wordt gebruikt als referentiepunt voor de rest van je lichaam om te bepalen hoe scheef je nou eigenlijk aan je motor hangt. Daarom moet je je hoofd recht houden. Ook evenwicht dus.


:? Ik weet wel dat er mensen opvallend recht weten te kijken in een bocht, maar als ik dat ga forceren werkt het bij mij juist niet, mijn kop hangt nog steeds niet even recht als de horizon. Maar de bocht kom ik nog wel door ;)
 
Kijken is richting en evenwicht...

Denk maar eens aan die wig wag oefeningen op VRO.
Of loop zelf op een dunne balk en kijk alleen naar beneden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan