kijken of tandwielen in lijn staan

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.499
44
Apeldoorn
Weet iemand hoe je meet of je tandwielen in lijn staan? Ik heb over de ketting gekeken en dan lijkt het of zei n lijn staan. Maar mn net nieuwe ketting maakt een hoop lawaai. De enige mogelijkheid lijkt me dat mn tandwielen niet in een lijn staan, achterwiel zit er wel recht in.

alvast bedankt voor de antwoorden
 
Hey, Ik zit met het volgende...
Ik heb nu supermoto wielen onder mijn xr, daar ga ik deze week een nieuwe kettingset op zetten. Nu bouw ik mijn motor over een maandje weer terug naar enduro omdaar in de mindere tijd van het jaar mee rond te rijden. Nou vind ik het eigenlijk een beetje zonde om voor 140 euro een hele nieuwe kettingset aan te schaffen. Maar het tandwiel van het 17 inch wiel past niet op mn enduro wiel :z Wat zeggen jullie, gewoon een nieuw achtertandwiel kopen voor het endurowiel en de rest van de set van de supermoto gebruiken of zeggen jullie, nee dan word de slijtage overmatig je kan beter gewoon een 2e kettingset aanschaffen.

Gr

Is het met enduro wiel en SM wiel hetzelfde?
 
de enige juiste manier

[afbeelding]

moet aan beide zijden gelijk zijn.

Het achterwiel moet er recht in zitten. Als de ketting dan niet helemaal goed uitgelijnt is moet dat op een andere manier opgelost worden. Niet door het wiel scheef te zetten zoals ik wel eens tegenkom bij klanten die in purmerend geweest zijn.
In principe heb je gelijk, in de praktijk niet altijd.
Als op mijn manier de uitlijning niet correct is, dan is er iets mis met de motorfiets. Ofwel er is schade geweest, ofwel er is iets verkeerd gemonteerd. Ik heb hier als eens enkele maanden oude motoren gehad waarbij het verschil onverklaarbaar groot was. Deze klanten stuur ik altijd naar hun dealer terug voor een garantieclaim.....

Ik als montagebedrijf ben geen volwaardig monteur (en dat pretendeer ik ook nooit te zijn). Ik heb niet de mogelijkheid om dit op te lossen voor de klant, maar kan het alleen signaleren. Wat de klant daar mee doet moeten ze daarna zelf weten.
 
maakt mij niet uit. Iemand die zegt dat een wiel er scheef in moet/mag tov de achterbrug bevestiging kan ik niet serieus nemen.
Dan kan ik net zo goed zeggen dat ik iemand die denkt dat een achterbrug altijd recht is ook niet serieus genomen kan worden.......
Let wel: ik zeg niet dat je in theorie geen gelijk hebt, maar theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk.
 
Is het met enduro wiel en SM wiel hetzelfde?
Weet ik niet, mijn oude ketting maakte altijd wel wat lawaai, maar dat kwam misschien omdat er wat rolletjes misten :+ Met deze ketting heb ik het endurowiel er nog niet opgehad. Wel weet ik dat de vorige eigenaar van mn velgen een prutser was. En daarom denk ik dat die bussen misschien niet van de goede maat zijn op dat wiel. Ik zal de afstand van de bus naar het tandwiel eens vergelijken van beide wielen.
 
Jammer dat je zo reageerd Zot.
Heb je altijd erg hoog zitten qua technische dingen.
Maar schijnbaar heb jij dus alleen gelijk en telt een ander z'n mening niet -O-
Het achterwiel moet er recht in zitten. Als de ketting dan niet helemaal goed uitgelijnt is moet dat op een andere manier opgelost worden. Niet door het wiel scheef te zetten

Waar heb ik ongelijk in in dit deel?
 
"eerlijkheid duurt het langst" zie ik onder je avatar....
Soms gaat het niet op, vooral als je te eerlijk bent.
Ja het klopt 90% van de tijd, maar zo nu en dan gaat het mis. Het is net een wiel wat soms een paar graden scheef moet staan om het rijdbaar te houden ;)

Dat gaat alleen op als de voorkant krom is, waarop ik zeg dat dan de voorkant hersteld moet worden.
 
Meestal word wel eens de fout gemaakt door de kettingspanning te controleren als de motor nog op de middenbok staat . als je de motor op zijn wielen zet zakt de motor achter wat in en komt je ketting strakker . als je er dan nog eens op gaat zitten en de motor achter nog wat verder door de vering gaat komt de ketting nog wat strakker . waarschijnlijk hier wel niet het probleem daar deze heel waarschijnlijk geen middenbok heeft.
 
Meestal word wel eens de fout gemaakt door de kettingspanning te controleren als de motor nog op de middenbok staat . als je de motor op zijn wielen zet zakt de motor achter wat in en komt je ketting strakker . als je er dan nog eens op gaat zitten en de motor achter nog wat verder door de vering gaat komt de ketting nog wat strakker . waarschijnlijk hier wel niet het probleem daar deze heel waarschijnlijk geen middenbok heeft.

Mijn WPHB geeft aan de kettingspanning te controleren en te stellen op de middenbok, dus met het achterwiel van de grond. misschien moet ik daarom ook 3 tot 4 cm speling hebben ivm het doorveren/inzakken door eigengewicht.

Maar die nieuwe ketting+tandwielen die zo tikken, jezus da klink nie goe nie

ps ik meet bij mijzelf altijd de lengte van de spanbouten die uit de brug steken, nooit problemen gehad. wel eerst ff kijken of je dezelfde lengt bouten hebt :$
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat alleen op als de voorkant krom is, waarop ik zeg dat dan de voorkant hersteld moet worden.
+
Waar heb ik ongelijk in in dit deel?

rustig rustig.
Sommige mensen werken ook nog ipv de hele dag op MF te kijken. ;)

Ik heb nergens gezegt dat je ongelijk heb.
In een ideale (theoretische) situatie heb je zelfs 100% gelijk.

Zal ook meteen iets duidelijker uitleggen waarom ik het er niet helemaal eens mee ben.
Ik zit zelf in de auto (en mindere mate motor)schade herstel.
Als je in de praktijk kijk welke toloranties en afwijkingen in een productie frame zitten (en mogen zitten) dan is de kans gewoon zeer groot dat als je wiel recht zet aan de hand van de as van je achterbrug de ketting niet 100% is uit gelijnt.

Tevens gelden deze toloranties ook bij het herstel van een frame bij schade.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen je ketting in lijn zetten (ik bedoel dan binnen de originele fabrieks tolloranties) of je wiel zo scheef moeten zetten dat de fiets niet meer in lijn staat ;)
Dan is er natuurlijk meer aan de hand. :Y
 
Laatst bewerkt:
+rustig rustig.
Sommige mensen werken ook nog ipv de hele dag op MF te kijken. ;)

Ik heb nergens gezegt dat je ongelijk heb.
In een ideale (theoretische) situatie heb je zelfs 100% gelijk.

Zal ook meteen iets duidelijker uitleggen waarom ik het er niet helemaal eens mee ben.
Ik zit zelf in de auto (en mindere mate motor)schade herstel.
Als je in de praktijk kijk welke toloranties en afwijkingen in een productie frame zitten (en mogen zitten) dan is de kans gewoon zeer groot dat als je wiel recht zet aan de hand van de as van je achterbrug de ketting niet 100% is uit gelijnt.

Tevens gelden deze toloranties ook bij het herstel van een frame bij schade.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen je ketting in lijn zetten (ik bedoel dan binnen de originele fabrieks tolloranties) of je wiel zo scheef moeten zetten dat de fiets niet meer in lijn staat ;)
Dan is er natuurlijk meer aan de hand. :Y
Als ik bij zulke tolerancies moet kiezen tussen een wiel niet 100% in lijn of een ketting niet 100% in lijn, kies ik voor een ketting niet 100% in lijn.
 
Als ik bij zulke tolerancies moet kiezen tussen een wiel niet 100% in lijn of een ketting niet 100% in lijn, kies ik voor een ketting niet 100% in lijn.
Verklaar nader (serieuze vraag, niet om te zeiken :) )

Ketting niet 100% in lijn is toch extra slijtage?
Wiel niet 100% recht (uiteraard binnen toleranties) is toch geen probleem en niet (nauwlijks) merkbaar met de wegligging?
 
Verklaar nader (serieuze vraag, niet om te zeiken :) )

Ketting niet 100% in lijn is toch extra slijtage?
Wiel niet 100% recht (uiteraard binnen toleranties) is toch geen probleem en niet (nauwlijks) merkbaar met de wegligging?
omdat bij de toleranties waar jij over praat de extra ketting slijtage nauwelijks meetbaar is en het wiel niet in lijn wel voelbaar is. Bovendien krijgen dan weer extra bandenslijtage. Verder ben ik het volledig met Ivan eens.
 
Nou, ik heb net even gekeken met een lineaal tegen mn tandwiel aan, en het is duidelijk te zien dat mn ketting scheef loopt, het voortandwiel staat meer naar binnen dan mn achtertandwiel. Dit dacht ik ook al omdat ik vond dat bij mn sm velgen je dmv de moer de achterbrug enorm ver naar binnen moest draaien. Van de week maar eens even een nieuw busje laten draaien.

Bedankt voor alle reactie's!
 
Je moet eigenlijk van het tandwiel op je blok uitgaan dat is een vast punt.

Nee, ben ik het niet mee eens. Het voortandwiel kun je uitsimmen (ringetjes tussen tandwiel en lager), het achtertandwiel niet (zit op de tandwielopnemer vastgeschroefd).

Imo:

- Motor op achterbok.
- Achterwiel recht erin (met een rei uitlijnen t.o.v. je voorwiel, de beste manier).
- Voortandwiel los schroeven zodat hij heen en weer kan schuiven.
- Achterwiel een paar keer ronddraaien.
- Nu is het voortandwiel gezet, dwz. het staat recht in lijn met je achtertandwiel.
- Meten hoe ver het voortandwiel van het lager af is.
- Simmeringen tussen voortandwiel en lager.
- Voortandwiel vastschroeven.
- Klaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan