kijken of tandwielen in lijn staan

Makrolon

MF veteraan
5 aug 2008
19.499
44
Apeldoorn
Weet iemand hoe je meet of je tandwielen in lijn staan? Ik heb over de ketting gekeken en dan lijkt het of zei n lijn staan. Maar mn net nieuwe ketting maakt een hoop lawaai. De enige mogelijkheid lijkt me dat mn tandwielen niet in een lijn staan, achterwiel zit er wel recht in.

alvast bedankt voor de antwoorden
 
Je hebt een indicatie door te kijken naar je ketting spanners, links en rechts staan er streepjes op, deze moeten natuurlijk gelijk staan. Je hebt ook laser apparaatjes die je tegen je tandwiel plaatst en zo ziet of de ketting in goede lijn staat. Hier een voorbeeldje:http://www.xjrownersnederland.nl/onderhoud/kettingspannen.html.
 
Die streepjes kan je echt niet op vertrouwen.
Ik heb bij ASF motorparts zo'n Project One afstelding gekocht. Werkt prima. Ik heb wel eens op een sleuteldag met de club gemeten of iemand, die zelf zijn ketting had gesteld, het wel recht gedaan had.......
 
Je zou je voortandwiel los op zn as kunnen zetten, dus zonder moer en afstandsbussen.
Monteer je ketting weer.
Zorgen dat je brommert met het achter van de grond staat.
Dan aan je achterwiel draaien zodat je ketting een aantal malen rond is geweest.

Als het goed is staan dan je tandwielen goed gelijnt.
Dan meet je de lengte van de as wat nog uit je voortandwiel steekt, en dan weet je hoe je hem vast moet zetten...

succes
 
Je zou je voortandwiel los op zn as kunnen zetten, dus zonder moer en afstandsbussen.
Monteer je ketting weer.
Zorgen dat je brommert met het achter van de grond staat.
Dan aan je achterwiel draaien zodat je ketting een aantal malen rond is geweest.

Als het goed is staan dan je tandwielen goed gelijnt.
Dan meet je de lengte van de as wat nog uit je voortandwiel steekt, en dan weet je hoe je hem vast moet zetten...

succes

:? :? :?
 
Je zou je voortandwiel los op zn as kunnen zetten, dus zonder moer en afstandsbussen.
Monteer je ketting weer.
Zorgen dat je brommert met het achter van de grond staat.
Dan aan je achterwiel draaien zodat je ketting een aantal malen rond is geweest.

Als het goed is staan dan je tandwielen goed gelijnt.
Dan meet je de lengte van de as wat nog uit je voortandwiel steekt, en dan weet je hoe je hem vast moet zetten...

succes
Ik snap het ook , je laat de ketting gewoon zoeken naar de ideale lijn - en het voortandwiel zit los dus die volgt. dan kun je de offset / scheeftstand bepalen.

Dit werkt trouwens alleen als de afwijking naar buiten is - het voortandwiel kan niet dichter naar het blok toe.


Als je een symmetrische brug hebt kan je aan beide kanten de afstand tussen brug en velg meten.
Dat lijkt me niet heel zuiver - dit kan ook alleen als je wiel precies midden in je brug Hoort te staan

als je er bij kunt is meten vanaf het scharnierpunt van je brug naar je wielmoeren ook een optie - (werkt alleen met een gecentreerde, symmetrische brug)



is je ketting wel van het juiste type ?? :X
 
Laatst bewerkt:
op 1 of andere manier heb ik een gevoel dat ie toch te strak staat :s

ken TS niet, dus alles is mogelijk :)


Ook ooit een ratel gehad tijdens het rijden, maar dat bleek achteraf een stuk gereedschap te zijn van een niet nader te noemen bedrijf :+ wat tegen de ketting aankwam
Vent was heeeel blij dat ik m zn gereedschap terug kwam brengen... was t al kwijt :')
 
Laatst bewerkt:
Zet em ff op een bok haal kettingkast eraf , misschien het kapje bij je voortandwiel eraf en laat em lopen . Eerst speling 3 a 4 cm geven op de bok. Ook met een schuifmaat kun je veel naukeuriger de afstand meten.
 
Dit http://www.motozoom.nl/ (Motorkleding, helmen en accessoires voor motorfietsen en motorscooters | Motozoom) heb je nodig wellicht ook bij louis in duitsland te krijgen voor minder.

AFS gebruikt een variant met een metalen pen ipv een laser
 
de enige juiste manier

6.jpg


moet aan beide zijden gelijk zijn.

Het achterwiel moet er recht in zitten. Als de ketting dan niet helemaal goed uitgelijnt is moet dat op een andere manier opgelost worden. Niet door het wiel scheef te zetten zoals ik wel eens tegenkom bij klanten die in purmerend geweest zijn.
 
de enige juiste manier

[http://easterndirt.com/one_page/chain_tension/6.jpg (afbeelding)]

moet aan beide zijden gelijk zijn.

Het achterwiel moet er recht in zitten. Als de ketting dan niet helemaal goed uitgelijnt is moet dat op een andere manier opgelost worden. Niet door het wiel scheef te zetten zoals ik wel eens tegenkom bij klanten die in purmerend geweest zijn.
Ben ik het wel EN niet mee eens :P

Eens: theoretisch zal inderdaad dit de beste manier zijn (mooie speermaat :} ) want dan staat je wiel 100% recht ten opzichte van de as van je achterbrug/frame dus als het goed is ook met je blok die daar ook vaak gemonteerd zit met een steun/as.

Oneens: vooral met oudere fietsen heb je te maken met grotere toloranties (vanuit origineel al).
Als je blok dan origineel (binnen de toloranties) scheef staat dan kan het zijn dat je wiel iets scheef moet staan (een fractie) om dat verschil op te vangen.
Ook heb je natuurlijk kans dat ophangpunten van het blok etc. etc. iets ruimer zijn geworden.

Tuurlijk zeg je dan weer dat je dat moet herstellen maar als ik een brikkie van 30 jaar oud heb zet ik liever het wiel een fractie scheef zodat de ketting lijnt ipv. dat ik alle ophangpunten ga reviseren.
(als ik trouwens zie met welke toloranties nieuwe fietsen worden gebouwd :X zou ik nog niet 100% op de speermaat vertrouwen)


Ook koffie pauze Zot? :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat sommige mensen 2 dingen verwarren, de tandwielen die in een lijn staan of het achterwiel dat recht/niet recht in de brug staat. Het achterwiel staat volgens de kettingspanners recht in de brug. Maar ik zal dat zometeen nog eens gaan nameten. Ik weet eigenlijk zeker dat het lawaai bij het voortandwiel vandaan komt. Maar dat kan ook zijn omdat dit punt het dichtst bij mijn oor zit natuurlijk.

Ik heb al wat handige dingetjes voorbij zien komen, ik ga eens kijken of ik zoiets kan namaken. En anders gewoon opzoek naar zo'n lazertje die je op het tandwiel plakt. Bedankt voor de veelal nuttige reactie's!

@ RR
Ja, er zitten ook nieuwe tandwielen op.
 
Je moet eigenlijk van het tandwiel op je blok uitgaan dat is een vast punt.
Met een rei of liniaal rechte strip die je tegen het tandwiel houd kun je zien of het strookt
Met een holgeperst / versprongen tandwiel is het lastiger.
Als de ketting lawaai maakt moet je slijtsporen op het tandwiel zien.
Het kan ook van de ketting vandaan komen zeker bij afremmen op de motor wil die nog wel eens lawaai produseren ( smeren is dan geen overbodige luxe )
Als je voortandwiel ver versleten is heb je dit ook,
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat sommige mensen 2 dingen verwarren, de tandwielen die in een lijn staan of het achterwiel dat recht/niet recht in de brug staat. Het achterwiel staat volgens de kettingspanners recht in de brug. Maar ik zal dat zometeen nog eens gaan nameten. Ik weet eigenlijk zeker dat het lawaai bij het voortandwiel vandaan komt. Maar dat kan ook zijn omdat dit punt het dichtst bij mijn oor zit natuurlijk.

Ik heb al wat handige dingetjes voorbij zien komen, ik ga eens kijken of ik zoiets kan namaken. En anders gewoon opzoek naar zo'n lazertje die je op het tandwiel plakt. Bedankt voor de veelal nuttige reactie's!

@ RR
Ja, er zitten ook nieuwe tandwielen op.
Zit het voortandwiel niet verkeerd om?
 
Terug
Bovenaan Onderaan