Kijktechnieken

Woezie

Rookie
6 mrt 2002
2
0
Almere
Ben nieuwe hier ( heb me keuzig voorgesteld ) en ik zit al een tijdje met deze gedachtegang.
Ben al een tijdje aan het oefenend om een knee-down te maken. Maar ik vind het nog steeds lastig om voldoende plat te gaan. Ik vroeg me af hoe dat komt. Ik hang wel voldoende naast de motor, gebruik counter-steering en heb ook zeker de ballen ervoor, dus is het niet dat ik het niet durf. Waar het volgend mij aan lig is dat ik niet vloeiend met een oplopende snelheid door een bocht ga. En dat ligt volgend mij aan me kijktechniek. Ik vind het moeilijk om bij een oprit op een punt te concentreren en daarnaar toe te rijden. Ik moet soms ff wat dichterbij kijken en lukt me dus niet goed om mijn kijkpunt vloeiend steeds verder te verleggen, waardoor ik niet met zo`n perfect vloeiende lijn kan rijden.
Hebben jullie misschien een oplossing ervoor en wat voor kijktechniek gebruiken jullie om echt strak en palt door een bocht te gaan.
 
nou ehhmm....volgens mij moet je zeker niet naar een punt kijken en daarnaartoe rijden maar gewoon ver de bocht DOORKIJKEN, dan je in ieder geval je snelheid gaan opbouwen en hoef je eigenlijk alleen nog maar je knie uit te steken om een knee-down te maken.

Als je een af- of oprit neemt kun je ongeveer vanaf 90 km/uur een kneedown maken. Doe je het voor het eerst zal je snelheid waarschijnlijk hoger moeten liggen bij zo'n 100 tot 120 km/uur. Als je deze snelheden haalt, zorg dan (bij rechtdraaiende bochten) dat je alleen je linker bil op het zadel hebt, en steek je rechterknie uit (richting asfalt) dan de snelheid opvoeren en ziedaar, een kneedown is OF gemaakt OF je bent HEEL dicht in de buurt!
 
Ben nieuwe hier ( heb me keuzig voorgesteld ) en ik zit al een tijdje met deze gedachtegang.
Ben al een tijdje aan het oefenend om een knee-down te maken. Maar ik vind het nog steeds lastig om voldoende plat te gaan. Ik vroeg me af hoe dat komt. Ik hang wel voldoende naast de motor, gebruik counter-steering en heb ook zeker de ballen ervoor, dus is het niet dat ik het niet durf. Waar het volgend mij aan lig is dat ik niet vloeiend met een oplopende snelheid door een bocht ga. En dat ligt volgend mij aan me kijktechniek. Ik vind het moeilijk om bij een oprit op een punt te concentreren en daarnaar toe te rijden. Ik moet soms ff wat dichterbij kijken en lukt me dus niet goed om mijn kijkpunt vloeiend steeds verder te verleggen, waardoor ik niet met zo`n perfect vloeiende lijn kan rijden.
Hebben jullie misschien een oplossing ervoor en wat voor kijktechniek gebruiken jullie om echt strak en palt door een bocht te gaan.

kneedowns maken doe ik niet...maar misschien kan je met een bril/lensen beginnen om alles wat verder weg ligt...dichterbij te halen (hoe verrassend)

Goed ver de bocht inkijken en af en toe ogen neerslaan om te kijken of er geen gat in de weg zit of rommel ligt in de lijn die je wil rijden. Een motor gaat naar het punt toe waar je naar kijkt.

Dus als je kijkt naar het punt waar je naar toe wilt dan wordt het vanzelf vloeiend.
 
Op woensdag 06 maart 2002 18:28 schreef Unstable het volgende:
...en ziedaar, een kneedown is OF gemaakt OF je bent HEEL dicht in de buurt!

Je zit er inderdaad misschien wel veel dichterbij als je denkt hoor. Ik heb het ook gehad, als er dan iemand achter me ging rijden dan zei diegene dat het nog een kwestie was van een paar centimeter. En dan was het voor mijn gevoel nog wel 20 centimeter. Dus gewoon doorgaan.

Alleen word niet overmoedig. Dat werd ik wel. Ik dacht na 1 kneedown dat ik de hele wereld wel aakon. En dat had als gevolg dat ik een enige dagen later met motor en al de bocht uit vloog. Dus nog wel een beetje uitkijken. Ik had het geluk dat ik geen kappen op mn motor heb, anders was de schade niet te overzien geweest.

SUCCES er mee!!
 
gewoon iets meer accelleren in de bocht en het lukt je wel, en zoals gezegd door de bocht heenkijken!

eens je het kan is het echt veel makkelijker!
kneedowns zijn VEEL dichter dan je soms wel denkt!
(bewijs: de gaten in mijn textielbroek :( )

zaterdag mag ik mijn textielbroek bij Richa gaan ophalen... maar dan nu voorzien van velco! })

dus B2 en Sniper (en nog iemand uit merelbeke :? ), als het nog eens goed weer is moeten we eens afspreken voor een toertje
 
Goed ver de bocht inkijken en af en toe ogen neerslaan om te kijken of er geen gat in de weg zit of rommel ligt in de lijn die je wil rijden.

Door ver vooruit te kijken moet je de rotzooi en gaten al gezien hebben. (Die man bij VRO-3 zei: "Je moet de weg scannen") Kijk dan naast de rotzooi en dan ga je er ook langs. Zie je de ellende 3 meter voor je voorwiel dan ben je te laat.
 
Door ver vooruit te kijken moet je de rotzooi en gaten al gezien hebben. (Die man bij VRO-3 zei: "Je moet de weg scannen") Kijk dan naast de rotzooi en dan ga je er ook langs. Zie je de ellende 3 meter voor je voorwiel dan ben je te laat.

Als ik met "opgeheven" hoofd (ben erg arrogant typje :? ) door een bocht kijk zie ik niet alles en sla dus af en toe ogen neer om te kijken. (extra check)
Knappe figuur die de rommel om de hoek ziet liggen, als je snapt wat ik bedoel. Bij een lange bocht zie ik echt niet wat er aan het eind ligt.

[edit] Ik sla mijn ogen niet neer richting voorwiel. Dat gaat dan idd niet goed gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf het idee dat je jezelf meer moet dwingen om opzij te gaan zitten en je knie uit te steken dan dan je ook daadwerkelijk heel schuin door de bocht moet gaan. Zo schuin als op de foto denk ik ook wel eens te hebben gereden maar ik steek geen beentje uit of zo, helpt natuurlijk ook wel wanneer je een kneeslider hebt zodat je weet dat je pak niet aan flarden gaat.

suzuki_gs500e_12.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf het idee dat je jezelf meer moet dwingen om opzij te gaan zitten en je knie uit te steken dan dan je ook daadwerkelijk heel schuin door de bocht moet gaan. Zo schuin als op de foto denk ik ook wel eens te hebben gereden maar ik steek geen beentje uit of zo, helpt natuurlijk ook wel wanneer je een kneeslider hebt zodat je weet dat je pak niet aan flarden gaat.

suzuki_gs500e_12.jpg

Is dit een vorm van kruis-ventillatie :) Ik dacht dat je met je buitenbeen tegen de tank aangedrukt moet zitten om niet van de motor te glijden en dat een knee-down alleen maar bedoeld was om de hoek te meten. Je ziet bij de Gp's dat aan het begin van de bocht de motor wordt plat gegooid en even de knie aan de grond gaat waarna deze weer in wordt getokken en de hellingshoek wordt vastgehouden. Zie de Doctor:

506.jpg
 
zaterdag mag ik mijn textielbroek bij Richa gaan ophalen... maar dan nu voorzien van velco! })

dus B2 en Sniper (en nog iemand uit merelbeke :? ), als het nog eens goed weer is moeten we eens afspreken voor een toertje

Merelbeke : NuX!

en het is genoteerd.
 
Ken het probleem van niet ver genoeg vooruit kijken. Is denk ik echt een kwestie van wennen aan de motor. Had er met les ook altijd vet problemen mee, maar had er na wat vaker op dezelfde motor gereden te hebben (jaja, de Rebel) al minder moeite mee. Nu nog op de CBR, maar de het motorseizoen begint net. :}
 
Laatst bewerkt:
Ook ik doe eigenlijk geen kneedown (ook omdat ik op een site foto's had gezien van een blackbird-rijder die dat wel deed; kuip flink beschadigd....).

Vorige week reed ik achter een andere blackbird in een bocht (van A1-A6 richting Almere) achter hem aan , en ik voelde dat ik nog erg veel over had, terwijl ik hem al bijna met z'n stepjes op de grond zie!

Je bent dus inderdaad al veel verder dan je denkt, knie uitsteken is vaak al genoeg

*aangezien ik geen kneepads heb lijkt het mij niet zinvol een knie uit te steken*
 
Om knee-down te oefenen ga ik altijd naar een industrieterrein. Zoek een rustig gedeelte, waar je ook een goed overzicht hebt op overig verkeer.

Als je dan een mooie route over het industrieterrein gevonden hebt, rijd je telkens iets harder door de bochten en krijg je vanzelf je knie aan de grond. :]
 
Tis mij opgevallen dat wanneer ik een afrit van de snelweg neem, ik vaak denk dat het niet platter gaat. Maar wanneer ik dan mijn blik verleg naar het einde van de afrit, dan stuurt mijn motor opeens behoorlijk naarbinnen toe. Oftewel: a) de afrit kan harder en platter worden genomen en b) mijn kijkgedrag kan worden verbeterd.
 
Ben zelf nog kniemaagd (bij mannen/jongens heet dat knieknaap volgens mij), maar heb wel waat tipjes voor het stabiel door de bocht te gaan:

1) Kijk idd zo ver mogelijk door de bocht heen, dus niet naar de auto die voor je rijdt maar naar de lucht aan het einde (als het geen al te lange bocht is, bij een klaverblad moet je natuurlijk niet gelijk achterom kijken! 8-) ) Ook als je de bocht uitrijdt (of erna een bocht de andere kant op hebt, zoals ik op weg naar huis wel tegenkom) moet je mogelijk onnatuurlijk lang door de bocht blijven kijken.
2) Steun op je buitenste voetsteun. (afgekeken van Twist of the wrist) Daarmee zet je druk op je binnenste handvat, waardoor je gaat "tegensturen". Je kunt het ook met alleen armkracht doen, maar op deze manier is het een sutk stabieler omdat je de krachten verspreid over een groter deel van je lichaam.
3) Zoals gezegd, tegensturen (maar dat doe je al). Daardoor ga je een stuk platter, maar pas op dat je de motor niet ondersteboven duwt!

Ik heb zelf het idee dat ik al best schuin kan (heb amper schaamrandjes over in ieder geval), maar ik steek mijn poot nog niet uit. Zonde van mijn broek, daar zitten geen kniestukken in, laat staan erop. Maar mijn probleem is dat ik bijna altijd die hele snelle bochten heb, die je met gemak met 150 zou kunnen rijden als het droog was en je wat meer zelfvertrouwen had. En dat heb ik dus niet; als ik met ruim 100 door een ietwat de bocht ga (niet eens zo schuin naar mijn idee) is het allerminste schuddinkje al genoeg om een halve liter adrenaline in mijn bloed te spuiten! En daar wordt je dus behoorlijk }) van. Tel daarbij op verschillende wegsegmenten met hobbels op de overgangen, en je begrijpt dat het niet echt ideale omstandigheden zijn voor een eerste knietje. ;(

Ach, misschien bij de MFCD...
 
Om knee-down te oefenen ga ik altijd naar een industrieterrein. Zoek een rustig gedeelte, waar je ook een goed overzicht hebt op overig verkeer.

Als je dan een mooie route over het industrieterrein gevonden hebt, rijd je telkens iets harder door de bochten en krijg je vanzelf je knie aan de grond. :]
Idd, eens een zondagje vrijmaken. Veel beter dan op zulke hoge snelheden over de snelweg experimenteren! Nu maar kijken welk industrieterrein hiervoor geschikt zou zijn. Safe A'dam zit in een industrieterrein, misschien een idee om daar eens te gaan proef }) rijden :] ...
 
Krijg knie ook nog lang niet aan de grond.
Maar zie er ook vaak het nut niet van in behalve
het show-element.

Ik kan me voorstellen dat als je op de limiet
rijdt dat je platter of korter door de bocht
kan met knee down, maar zoals die foto met die
naked denk ik ook, hou maar gewoon je benen
om je tank want dit helpt je dus geen moer.

Maar goed, dat ik er het nut niet van inzie wil
nog niet zeggen dat ik het niet af en toe oefen..
:) :)
 
Vind wel dat sommige lui wel heel erg hun knie uitsteken om de grond te raken. Vraag me af wat dan de toegevoegde waarde is. Bochten waarbij zowel je stepjes als je knie het asfalt raken lijken mij dan een stuk beter.

En ga je eigenlijk sneller door de bocht? Ik lees genoeg verhalen van racejongens die de politie niet bij kunnen houden, en die laatste blijven toch keurig recht op de motor zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan