kilometer teller werkt alleen achteruit?

joepcb500

MF'er
16 jun 2009
132
0
heeze
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een week of twee geleden een honda cb-1 gekocht zonder tellerunit. Opzich geen probleem, heb bij louis een teller bestelt en erop gebouwd. Draadjes gesoldeerd voor de lichtjes, werkt allemaal perfect. Vandaag kilometer kabel aangesloten op het tandwiel. Met een speciaal busje ertussen.
Het probleem is nu echter hij geeft geen snelheid aan wanneer ik vooruit rijdt maar wel wanneer ik hem achteruit de oprit af laat rollen....

Is er iets fout met de teller of ligt dit aan mijn motor? Ben zo ver ik weet geen tandwieltjes vergeten en heb er ook geen bij verzonnen....
 
Dit staat op de site van motozoom, is dezelfde teller:

Snelheidsmeter met conventionele asaandrijving, in een cool design. Twee displays voor dagkilometers, zodat je je normale kilometerstand en je tankkilometerstand in de gaten kunt houden. Het zwarte display met witte cijfers wordt verlicht door blauwe leds. Weergave tot 260 km/h.
Grote nauwkeurigheid bij een k-waarde van 1,4. Er is een boordnet met gelijkspanning van 12V nodig. Diameter 55 mm.
Led-indicatielampjes voor groot licht, vrij, olie, knipperlichten
digitale aanduiding van het totaal afgelegde traject
eersteklas aluminiumbehuizing, cnc-gefreesd
 
Niet echt hè?:P

Ik zat mezelf al af te vragen, boordnet moet 12V zijn
als ik de spanning nou omgedraaid heb? dus plus op de min en andersom zou dat uitmaken?
Koplamp en bedrading moet namelijk weer helemaal open dus wanneer dat niet uit zou moeten maken.....
Meestal wekt de draad toch een spanning op door een spoeltje en slaat daardoor de naald toch uit?
 
Als de teller werkt op een km-kabel en het aandrijfmechanisme hiervan zou links horen te zitten en zit nu rechts (als het wiel anderom zit), dan kan het gebeuren dat je teller ook andersom werkt.

(zal in het vervolg wat meer woorden gebruiken, zodat het voor iedereen begrijpelijk is)

Megaschuit heeft gelijk: Als je de opnemer aan de verkeerde kant van het wiel gemonteerd hebt draait hij de verkeerde kant op.
Dat lijkt hier toch echt aan de hand te zijn.
 
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een week of twee geleden een honda cb-1 gekocht zonder tellerunit. Opzich geen probleem, heb bij louis een teller bestelt en erop gebouwd. Draadjes gesoldeerd voor de lichtjes, werkt allemaal perfect. Vandaag kilometer kabel aangesloten op het tandwiel. Met een speciaal busje ertussen.
Het probleem is nu echter hij geeft geen snelheid aan wanneer ik vooruit rijdt maar wel wanneer ik hem achteruit de oprit af laat rollen....

Is er iets fout met de teller of ligt dit aan mijn motor? Ben zo ver ik weet geen tandwieltjes vergeten en heb er ook geen bij verzonnen....


Zit er een achteruit op de motor :? :? Zo ja dan is alles opgelost. :Y
 
Nee, want in dit geval loopt de teller vooruit als je motor achteruit gaat en gaat de motor vooruit, dan staat de teller gewoon stil.
De km.stand van je auto loopt toch ook niet terug als je achteruit rijdt??
Sommige wel :Y

Zo werd er vroegah nog wel eens gesjoemeld tijdens ralleys waarbij je zo snel mogelijk met zo min mogelijk kilometers van A naar B moest komen. Er waren slimmeriken die fout gereden waren en om dat te corrigeren maar even een aantal kilometer achteruit gingen rijden.
 
Megaschuit heeft gelijk: Als je de opnemer aan de verkeerde kant van het wiel gemonteerd hebt draait hij de verkeerde kant op.
Dat lijkt hier toch echt aan de hand te zijn.
Mee eens. Als je opnemer normaal links hoort te zitten dan moet het wiel dus ook linksom draaien voor de juiste snelheid. Zet je de teller dan rechts, dan draait het wiel dus alleen linksom als je achteruit draait...
 
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:P

Met de zin: kilometertellerkabel aangesloten op het tandwiel, bedoelde ik mijn voortandwiel.
Mijn km-kabel zit dus op mijn voorste kettingtandwiel, die draait zover ik weet de goede kant op;) en zit ook niet aan de verkeerde kant.
Het vreemde vind ik dat de naald wel lijkt te bewegen wanneer ik de motor achteruit laat rollen, en niets doet wanneer ik gewoon vooruit rijdt.
Dat ie achteruit iets doet weet ik niet 100% zeker. Maar ik zie hem wel een klein beetje terug schieten wanneer ik na het achteruit rijden stil sta.
Kan natuurlijk achteruit niet zo'n hoge snelheid bereiken dat ik een duidelijke uitslag kan zien.
 
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:P

Met de zin: kilometertellerkabel aangesloten op het tandwiel, bedoelde ik mijn voortandwiel.
Mijn km-kabel zit dus op mijn voorste kettingtandwiel, die draait zover ik weet de goede kant op;) en zit ook niet aan de verkeerde kant.
Het vreemde vind ik dat de naald wel lijkt te bewegen wanneer ik de motor achteruit laat rollen, en niets doet wanneer ik gewoon vooruit rijdt.
Dat ie achteruit iets doet weet ik niet 100% zeker. Maar ik zie hem wel een klein beetje terug schieten wanneer ik na het achteruit rijden stil sta.
Kan natuurlijk achteruit niet zo'n hoge snelheid bereiken dat ik een duidelijke uitslag kan zien.
Zit de ketting op alle motoren altijd aan dezelfde kant van het frame?
 
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:P

Met de zin: kilometertellerkabel aangesloten op het tandwiel, bedoelde ik mijn voortandwiel.
Mijn km-kabel zit dus op mijn voorste kettingtandwiel, die draait zover ik weet de goede kant op;) en zit ook niet aan de verkeerde kant.
Het vreemde vind ik dat de naald wel lijkt te bewegen wanneer ik de motor achteruit laat rollen, en niets doet wanneer ik gewoon vooruit rijdt.
Dat ie achteruit iets doet weet ik niet 100% zeker. Maar ik zie hem wel een klein beetje terug schieten wanneer ik na het achteruit rijden stil sta.
Kan natuurlijk achteruit niet zo'n hoge snelheid bereiken dat ik een duidelijke uitslag kan zien.
In dat geval heb je mss, zoals eerder werd geopperd, je spanning verkeerd aangesloten. De meeste motoren hebben de ketting links, je CB dus waarschijnlijk ook wel. KTM daarentegen zet de ketting ook wel 's rechts...
 
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest:P

Met de zin: kilometertellerkabel aangesloten op het tandwiel, bedoelde ik mijn voortandwiel.
Mijn km-kabel zit dus op mijn voorste kettingtandwiel, die draait zover ik weet de goede kant op;) en zit ook niet aan de verkeerde kant.
Het vreemde vind ik dat de naald wel lijkt te bewegen wanneer ik de motor achteruit laat rollen, en niets doet wanneer ik gewoon vooruit rijdt.
Dat ie achteruit iets doet weet ik niet 100% zeker. Maar ik zie hem wel een klein beetje terug schieten wanneer ik na het achteruit rijden stil sta.
Kan natuurlijk achteruit niet zo'n hoge snelheid bereiken dat ik een duidelijke uitslag kan zien.

Zie nogmaals mijn antwoord boven, je opnemer (dat zwarte ding aan je wiel) is kapot....
 
Nou heren, ik heb vandaag de aandrijving van de teller maar eens aan een inspectie onderworpen. Wordt er niet vrolijk van.
Het asje in de aandrijving heeft een beetje veel speling. En daardoor draaid de aandrijving naar de kabel toe niet altijd mee:(
Aangezien ik het van binnen niet open kan maken geloof ik, ben ik nu aangewezen op een digitale teller met opnemer op het wiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan