Kilometer vervalsing?

Ik heb mijn huidige koekblik met 18k km gekocht. Hij was toen 16 jaar oud. 'Van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan', maar dan echt _O- Stond nog op de originele bandjes, en de onderhouds-historie klopte.
Nu 42k km in 4 jaar verder, heeft ie me nog nooit laten staan.

Soms zijn dingen gewoon een beetje gek. Wil ik niet mee zeggen dat er geen oplichters bestaan natuurlijk...

Nu serieus he.
Jij kocht 4 jaar geleden een auto van 16jaar oud met 18000km met de originele bandjes er nog om?
Dus die banden zaten er al 16jaar om?
Auto was nooit APK gekeurd ook zeker?
 
Dat kan toch best? Zo lang er genoeg profiel op zit komen ze gewoon door de APK. Ik heb toen ik 18 werd de toen al 17 jaar oude Opel Kadett 1.2 van m'n opa gekregen. Daar zaten ook de originele bandjes nog op. Ik heb er nog ruim 25000 mee gereden. Genoeg profiel maar geen grip, zeker niet op nat wegdek. Het slijt ook minder wanneer ze zo hard zijn.
 
:^ zolang ze geen haarscheurtjes oid vertonen en genoeg mm's profiel hebben mag dat :)
 
Haarscheurtjes zijn geen APK afkeur. Zo lang je het karkas maar niet ziet, maar dan is het ook geen haarscheur meer te noemen.

On-topic; Ik kocht in 2009 voor een scherpe prijs een Yamaha XT660Z van iets meer als een jaar oud met slechts 900km op de klok.

Ook een beetje verdacht toch? Motor zag er als nieuw uit en bijna alle haartjes zaten nog op de banden. Verklaring van de motorzaak was: Man heeft die Tenere zo uit de folder besteld, 3 dagen op gereden, vond het een kutmotor en bestelde toen een nieuwe KTM 990 adventure.


Een vriend van me kocht bij een autohandelaar die kantoor houdt in een caravan een Seat Inca (toen grijs kenteken voor particulieren nog interessant was). Weinig kilometers en zag er als nieuw uit. Interieur ook netjes, stoel, stuur, pook duidelijk weinig gebruikt.
Het bleek echter een glimmende drol te zijn want na een maand begon de witte lak los te laten en de kleur geel daaronder leek wel heel erg op die van een bekend bouwbedrijf wat toen net flink in opspraak was. (parlementaire enquête bouwfraude)
Na heel wat zoekwerk is gebleken dat er van 1 oude Inca en 1 vrij nieuwe met veel schade weer een nieuwe is gebouwd, laagje witte verf erop en wegwezen. Alleen op de teller had 359.000km moeten staan en niet 59.000.


Ligt er dus ook een beetje aan waar je koopt. De motorzaak waar ik mijn Tenere haalde heeft een goede naam hoog te houden en gaat die niet te grabbel gooien met teruggedraaide rotzooi. Een of andere kampsjaak zal het verder een biet wezen of je nog vaker een auto bij hem komt kopen. Er zijn genoeg andere mensen die de allerlaagste prijs toch niet kunnen weerstaan.
 
Laatst bewerkt:
Mijn BMW motor gekocht, 14 jaar oud met 9500 km op de teller. Dot nummers nagekeken, bleken de originele banden te zijn. Motor verkeerde in nieuwstaat, gekocht voor weinig en daarna 60.000 km mee gereden. Kennis van me kocht een BMW K1 van 21 jaar oud met amper 5000 km op de teller, ook in nieuwstaat met originele banden. Het kan dus wel.
Op de motorbeurs een BMW zien staan met 35000 km op de teller terwijl ik aan all slijtdelen zie dat de motor minstens 135.000 km heeft gelopen. De handelaar gaf het niet toe en veranderde de informatie niet. Dus gewoon uit je doppen kijken en verder gaan dan een oppervlakkige inspectie. Altijd een zaklamp meenemen en de slecht zichtbare plekjes inspecteren. Als je twijfelt niet kopen en als je niets weet iemand meenemen die het wel weet.

groeten uit Rooi
 
Terug
Bovenaan Onderaan