Kilometer vervalsing?

Al een poosje volg ik advertenties op marktplaats en het volgende valt mij op, vaak worden er motoren aangeboden via motorzaken met lage kilometerstanden en een bouwjaar van meer dan 6 jaar geleden. Als het kenteken zichtbaar is ga ik naar de site van het RDW en bekijk dan de historie en wat blijkt in 70% van de gevallen, het is een importmotor.
De ergste die ik nu heb gezien is een motor uit 2008 geïmporteerd in 2009 en daarna 4 eigenaren en jawel maar 18.000 kilometer. Wie valt dat meer op

Je ziet het snel genoeg aan de slijtage van een motor of de kilometerstand aannemelijk is of niet. Bij veel motoren zie jij bij lage kilometerstanden al een vervangings kettingset of ingesleten remschijven, dan weet je al genoeg ;)

Gewoon goed je ogen de kost geven of een relatief jonge motor kopen van 3 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan nog niet al te duidelijk. _O-
Geen zorgen, de stand begint al overnieuw bij 99.999

In Amerika is wat extra transport mogelijkheid rond het huis hebben gebruikelijk maar in Duitsland is echt een heel groot deel van de tellerstanden "mooier" gemaakt. Dat is daar de cultuur. Ik meen te hebben gelezen de helft is teruggedraaid. Altijd letten op kenmerken van ouderdom. Jammer dat je heel Nederland steeds door moet om andermans aangeboden ellende te bekijken. Het is telkens helemaal niet zoals beschreven en beloofd. Ik ben geslaagd bij een motorzaak in Hoogeveen die ruime keuze heeft. Daar kan je tenminste eens wat rondkijken. De kans dat je via Marktplaats wat aangenaams koopt is niet zo groot. Ook kan ik de vele advertenties herinneren van lage kilometerstand en nét iets te voordelig aangeboden, waarvan de motor verzonden moest worden uit Engeland, om zonder verdere verplichtingen uit te kunnen proberen. Die motoren bestaan niet maar je moet ze wel betalen.

Het is overal de gewoonte om na een grondige revisie bij 0 te beginnen en dan heb je nog de nieuwe tellers waarover de eigenaar niets zeggen wil. De stand van de originele heeft die immers niet meer.

Dan verkoop ik um als nieuw ;)
 
Je ziet het snel genoeg aan de slijtage van een motor of de kilometerstand aannemelijk is of niet. Bij veel motoren zie jij bij lage kilometerstanden al een vervangings kettingset of ingesleten remschijven, dan weet je al genoeg ;)

Gewoon goed je ogen de kost geven of een relatief jonge motor kopen van 3 jaar oud.

Ik doe't meestal andersom, koop een motor dat duidelijk veel, misschien nog veel meer gelopen heeft en overhaal 'm dan helemaal, dan weet je zeker dat alles goed en en je kent je eigen motor..
 
Ik heb mijn Duc nieuw gekocht in 1995. Inmiddels staat er iets meer dan 17000 km. op.
Moet wel zeggen dat ik er een andere motor naast heb en dat de Duc meer een project fiets is, die doorlopend aangepast wordt en zelden bereden wordt. Maar het kan dus wel...
 
Dat is dan nog niet al te duidelijk. _O-
Geen zorgen, de stand begint al overnieuw bij 99.999

In Amerika is wat extra transport mogelijkheid rond het huis hebben gebruikelijk maar in Duitsland is echt een heel groot deel van de tellerstanden "mooier" gemaakt. Dat is daar de cultuur. Ik meen te hebben gelezen de helft is teruggedraaid. Altijd letten op kenmerken van ouderdom. Jammer dat je heel Nederland steeds door moet om andermans aangeboden ellende te bekijken. Het is telkens helemaal niet zoals beschreven en beloofd. Ik ben geslaagd bij een motorzaak in Hoogeveen die ruime keuze heeft. Daar kan je tenminste eens wat rondkijken. De kans dat je via Marktplaats wat aangenaams koopt is niet zo groot. Ook kan ik de vele advertenties herinneren van lage kilometerstand en nét iets te voordelig aangeboden, waarvan de motor verzonden moest worden uit Engeland, om zonder verdere verplichtingen uit te kunnen proberen. Die motoren bestaan niet maar je moet ze wel betalen.

Het is overal de gewoonte om na een grondige revisie bij 0 te beginnen en dan heb je nog de nieuwe tellers waarover de eigenaar niets zeggen wil. De stand van de originele heeft die immers niet meer.

Wat is dat voor rare aanname?

Je kan via marktplaats zat 'aangenaams' kopen. Als je verwachtingen t.o.v. het aangebodene realistisch zijn en je goed je oren en ogen de kost geeft dan kan je bij een particulier prima een motor kopen.

Ik heb mijn beide motoren en drie auto's bij een particulier gekocht via marktplaats. Geen moment spijt van gehad.

Als je het niet vertrouwd dan moet je het laten staan.
 
uhm tja, ik heb een fz6 2004 gekocht die nog geen 20.000 had. Geloofde het ook nog. Men gebruikte hem alleen voor toerritjes.
 
Ik heb mijn huidige koekblik met 18k km gekocht. Hij was toen 16 jaar oud. 'Van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan', maar dan echt _O- Stond nog op de originele bandjes, en de onderhouds-historie klopte.
Nu 42k km in 4 jaar verder, heeft ie me nog nooit laten staan.

Soms zijn dingen gewoon een beetje gek. Wil ik niet mee zeggen dat er geen oplichters bestaan natuurlijk...
 
Het klopt misschien vaak wel maar wat opvalt is dat bij importmotoren het bijna nooit hoger is dan 20.000 km en het is op geen enkele manier na te gaan.

Uurtje op google en wat rondbellen en je hebt een paar adressen te pakken waar ze de km stand voor je bijstellen. Stelt niks voor. Kost een paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:
Zwager heeft een vn1500 gekocht uit 1993 met 13k op de teller. Deze motor had zo lang stil gestaan dat de gasnaalden van de carburateurs aangevreten waren en hij dus heel beroerd liep. Kwamen we na lang zoeken achter....

Het kan dus wel, maar in dit geval was het beter geweest als de km stand wat hoger was geweest...
 
Wat is dat voor rare aanname?

Je kan via marktplaats zat 'aangenaams' kopen. Als je verwachtingen t.o.v. het aangebodene realistisch zijn en je goed je oren en ogen de kost geeft dan kan je bij een particulier prima een motor kopen.

Ik heb mijn beide motoren en drie auto's bij een particulier gekocht via marktplaats. Geen moment spijt van gehad.

Als je het niet vertrouwd dan moet je het laten staan.

Precies, het grootste deel van de aanbieders op marktplaats zijn gewoon te vertrouwen. Je moet alleen gewoon goed opletten. Het is gewoon een beetje alles bij elkaar. Heeft de verkoper een beetje een betrouwbare indruk en een goed verhaal, hoe ziet er motor eruit, ontvangt de verkoper je gewoon thuis, of spreekt hij ergens af op een parkeerplaatst, dat soort dingen. Wil niet zeggen dat je nooit een oplichter kunt treffen natuurlijk, maar een beetje gezond verstand kan al een hoop ellende schelen. Staar je ook niet blind op het moment dat je denkt jouw ideale motor te hebben gevonden, maar blijf gewoon serieus kijken en goed opletten. Heb je weinig verstand van motoren, neem dan iemand mee die dat wel heeft.

Als je er een raar gevoel bij hebt en als het te mooi om waar te zijn lijkt, dan is dat vaak ook zo. Laat hem dan gewoon lekker staan, het hele land staat vol motoren.

Ik heb al zat dingen gekocht via marktplaats, en nog nooit problemen gehad.
 
Laatst bewerkt:
Precies, het grootste deel van de aanbieders op marktplaats zijn gewoon te vertrouwen. Je moet alleen gewoon goed opletten. Het is gewoon een beetje alles bij elkaar. Heeft de verkoper een beetje een betrouwbare indruk en een goed verhaal, hoe ziet er motor eruit, ontvangt de verkoper je gewoon thuis, of spreekt hij ergens af op een parkeerplaatst, dat soort dingen. Wil niet zeggen dat je nooit een oplichter kunt treffen natuurlijk, maar een beetje gezond verstand kan al een hoop ellende schelen. Staar je ook niet blind op het moment dat je denkt jouw ideale motor te hebben gevonden, maar blijf gewoon serieus kijken en goed opletten. Heb je weinig verstand van motoren, neem dan iemand mee die dat wel heeft.

Als je er een raar gevoel bij hebt en als het te mooi om waar te zijn lijkt, dan is dat vaak ook zo. Laat hem dan gewoon lekker staan, het hele land staat vol motoren.

Ik heb al zat dingen gekocht via marktplaats, en nog nooit problemen gehad.

:^
 
Ik heb mijn huidige koekblik met 18k km gekocht. Hij was toen 16 jaar oud. 'Van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan', maar dan echt _O- Stond nog op de originele bandjes, en de onderhouds-historie klopte.
Nu 42k km in 4 jaar verder, heeft ie me nog nooit laten staan.

Soms zijn dingen gewoon een beetje gek. Wil ik niet mee zeggen dat er geen oplichters bestaan natuurlijk...


koekblik van mijn dochter had 4400 km gereden in 26 jaar....was nog fabrieks nieuw...
achterdeuren waren nog NOOIT open geweest...
ooit gekocht voor 550 euronen
 
Dat is dan nog niet al te duidelijk. _O-
Geen zorgen, de stand begint al overnieuw bij 99.999

In Amerika is wat extra transport mogelijkheid rond het huis hebben gebruikelijk maar in Duitsland is echt een heel groot deel van de tellerstanden "mooier" gemaakt. Dat is daar de cultuur. Ik meen te hebben gelezen de helft is teruggedraaid. Altijd letten op kenmerken van ouderdom. Jammer dat je heel Nederland steeds door moet om andermans aangeboden ellende te bekijken. Het is telkens helemaal niet zoals beschreven en beloofd. Ik ben geslaagd bij een motorzaak in Hoogeveen die ruime keuze heeft. Daar kan je tenminste eens wat rondkijken. De kans dat je via Marktplaats wat aangenaams koopt is niet zo groot. Ook kan ik de vele advertenties herinneren van lage kilometerstand en nét iets te voordelig aangeboden, waarvan de motor verzonden moest worden uit Engeland, om zonder verdere verplichtingen uit te kunnen proberen. Die motoren bestaan niet maar je moet ze wel betalen.

Het is overal de gewoonte om na een grondige revisie bij 0 te beginnen en dan heb je nog de nieuwe tellers waarover de eigenaar niets zeggen wil. De stand van de originele heeft die immers niet meer.

Volgens mij ben jij hier alleen maar om te trollen....

Als er een land is waar al heel lang Km standen worden gecontroleerd, bijgehouden en het strafbaar is, is het GVD duitsland wel.....

Het enige waar je in Dld op moet letten is dat je daar geen niet orgineel duitse auto koopt, en daar nooit op kenteken heft gestaan, maar ook dit is verplicht om het bij verkoop te melden
 
Zijn ook meestal ex-circuit motoren. Zie je ook aan de kappen die er opvallend nieuw uitzien.

Soms zie je ze wel eens na 9000km met een nieuw set remschijven.
 
Mee eens! Als er een volk is wat van de tellerstanden afblijft zijn het Duitsers. Daar wordt juist al heel lang toezicht gehouden en hebben ze periodieke keuringen waarbij de standen vastgelegd worden.

Ik snap echter wel hoe je aan die wijsheid komt..... De importfietsen uit de gehele EU worden door diverse personen en bedrijven ingevoerd en voorafgaand aan de keuring ontstaat de mogelijkheid om de stand te corrigeren zonder dat iemand het in de gaten heeft. Niet iedereen gaat hier even netjes mee om.
De stand wordt bij invoer echter wel geregistreerd en is, volgens mij, op te vragen bij de RDW.
 
de mijne is van '96 met bijna 50.000 km, das maar 2777km per jaar.
Echte kilometers, das toch niet zo raar dan van motors met 6 jaar en maar 18.000km
 
Kort geleden iemand ontmoet van de ANWB die vertelde dat er in duitsland ooit een onderzoek is geweest naar het terugdraaien van de kmstand.
Dit was in 50 tot 70% van de gevallen gebeurd.
Het vermoeden bestaat dat dit percentage in nederland nog hoger ligt.
De handel neemt van elkaar ook motoren over maar ze willen geen supersport met meer dan 30.000 km deze worden dan vaak terug gedraaid.

Ik heb trouwens ook ooit mijn eigen Ducati op marktplaats zien staan met een lager aantal kms dan dat ik hem had verkocht.
Dat was overigens niet bij een bedrijf maar een particulier.
 
Kort geleden iemand ontmoet van de ANWB die vertelde dat er in duitsland ooit een onderzoek is geweest naar het terugdraaien van de kmstand.
Dit was in 50 tot 70% van de gevallen gebeurd.
Het vermoeden bestaat dat dit percentage in nederland nog hoger ligt.
De handel neemt van elkaar ook motoren over maar ze willen geen supersport met meer dan 30.000 km deze worden dan vaak terug gedraaid.

Ik heb trouwens ook ooit mijn eigen Ducati op marktplaats zien staan met een lager aantal kms dan dat ik hem had verkocht.
Dat was overigens niet bij een bedrijf maar een particulier.

Geen actie ondernomen dan? Maargoed, wat doet marktplaats met een 'klacht'..
 
Ben een keer naar een Suzuki GSXR 1100 gaan kijken. Deze had het glas voor de km teller opnieuw erin gekit..
Motor had wel echt héél weinig gelopen, 15.000km!

Beetje jammer allemaal. Je zou maar een frikandel kopen met 15dkm die er in werkelijkheid 55 gelopen heeft.
 
Ben een keer naar een Suzuki GSXR 1100 gaan kijken. Deze had het glas voor de km teller opnieuw erin gekit..
Motor had wel echt héél weinig gelopen, 15.000km!

Beetje jammer allemaal. Je zou maar een frikandel kopen met 15dkm die er in werkelijkheid 55 gelopen heeft.
Van een motor als een GSXR 1100 mag je verwachten dat hij met correct onderhoud en goede behandeling twee ton op zijn sloffen haalt. Met verwaarlozen en afraggen heb je hem met een halve ton wel grondig verpest.

Maw: de conditie zelf is véél belangrijker dan dat tellertje. Conditie die een vakman kan beoordelen en op een aantal punten zelfs kan meten.

Wat dat betreft vind ik een vastgekit tellerglaasje eerder een "laat-maar-staan"-indicatie dan het terugdraaien van de teller. Een beetje monteur schroeft er een nieuwe teller op.
 
Heb mijn huidige motor in mei gekocht. Is uit 2003 en had 15k op de teller. Is in 13 jaar tijd nog geen 1400 km per jaar.

Ik ben er naar gaan kijken met een drie dubbel scherp oog en aan de algehele staat van de fiets te zien had ik het vermoeden dat het klopte. De velgen waar super schoon, nergens vet resten, slijtage delen zagen er goed uit, zelfs de teller unit en de achterkant van de koplampen zag er netjes onderhouden uit. Net zoals de vering etc etc.

Het was overigens een schadefiets dus deze stond niet te blinken in showroom staat zeg maar.

Uitsluiten dat iemand bijzonder ijverig met poetsen is geweest kan je niet uitsluiten maar de indruk gaf het voordeel van de twijfel.

Het kan dus allemaal. Ik heb sinds mei dan ook meer gereden dan al mijn vrienden samen. Ik denk in mijn eentje twee keer zo veel als zij allemaal samen. Sommige rijden gewoon echt bijna nooit. Als die in 1 jaar 1000 km rijden dan is dat echt veel!
 
Laatst bewerkt:
Het kan toch echt hoor die lage standen. Mijn VN800 Classic (uit 1996) heeft in 18 jaar 18500 km gelopen (de fabrieksvoorband zat er zelfs nog op).
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan nog niet al te duidelijk. _O-
Geen zorgen, de stand begint al overnieuw bij 99.999

In Amerika is wat extra transport mogelijkheid rond het huis hebben gebruikelijk maar in Duitsland is echt een heel groot deel van de tellerstanden "mooier" gemaakt. Dat is daar de cultuur. Ik meen te hebben gelezen de helft is teruggedraaid. Altijd letten op kenmerken van ouderdom. Jammer dat je heel Nederland steeds door moet om andermans aangeboden ellende te bekijken. Het is telkens helemaal niet zoals beschreven en beloofd. Ik ben geslaagd bij een motorzaak in Hoogeveen die ruime keuze heeft. Daar kan je tenminste eens wat rondkijken. De kans dat je via Marktplaats wat aangenaams koopt is niet zo groot. Ook kan ik de vele advertenties herinneren van lage kilometerstand en nét iets te voordelig aangeboden, waarvan de motor verzonden moest worden uit Engeland, om zonder verdere verplichtingen uit te kunnen proberen. Die motoren bestaan niet maar je moet ze wel betalen.

Het is overal de gewoonte om na een grondige revisie bij 0 te beginnen en dan heb je nog de nieuwe tellers waarover de eigenaar niets zeggen wil. De stand van de originele heeft die immers niet meer.


Dat zou wel fijn zijn dat ze bij 99.999 opnieuw beginnen..
Heb 2 aprilia futura's in de grage staan met 92 en 96K op de teller 8-)

Daarbij rijd ik zo'n 10k per jaar, alleen wel verdeeld over 5 motoren, dus wat moet je dan per fiets als gemiddelde aanhouden?

Maargoed zoals met alles geldt, de 'kenner' ziet wel of ermee gesjoemeld is.. op elke motor en auto zijn gebruikssporen te zien. Een motor met 20k op de teller heeft minder versleten schijven dan een met 60k.
Daarbij zegt de km stand ook niet alles... genoeg supersportjes die op elk rondje van 20km volledig opengetrokken worden en zo motorisch bij 30k al in een stuk slechtere staat zijn dan andere motoren met 50k of 80K +

En wanneer mensen miepen over ingevoerde motoren waaraan gesjoemeld word, dan kun je hem zelf toch ook invoeren? Heb je rechtstreeks contact met de verkoper en vaak 1e of 2e eigenaar die alle boekjes etc gewoon heeft + een lekker bakje Duitse, Belgische, Franse of noem het maar op koffie erbij
 
Het klopt misschien vaak wel maar wat opvalt is dat bij importmotoren het bijna nooit hoger is dan 20.000 km en het is op geen enkele manier na te gaan. Maar goed ik lees hier dat het mogelijk is maar dat toch ook een flink aantal er vraagtekens bij zet. Het komt er op neer dat je een verkoper niet op zijn blauwe ogen kan vertrouwen. Helaas merk je pas bij intensief gebruik de mankementen die helemaal niet passen bij de kilometrage, zoals versleten koppeling, ketting helemaal versleten (15.000km) richtingaanwijzer knop die lam is.
Als je een motor zou importeren voor de handel, dan koop je toch juist één met weinig kilometers er op, dus op zich juist wel logisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan