Kilometerheffing..

Klopt.

De reden daarachter is dat mevrouw peijs aangeeft, dat zij de KMheffing alleen voor NL wil laten gelden, als belgie hetzelfde doet met het vignet...

Hmm, wordt dan toch een lease motor en auto op belgisch kenteken.
Of daar gaan wonen op papier
 
Even over dat milieu gel.l, denk je nou dat nederland echt invloed heeft op het milieu, ik heb op tv gezien dat als alle nederlanders vandaag stoppen met autorijden, dat china in 1 week dat al weer heeft ingehaald, omdat china zo snel groeid dat er dus 6 miljoen auto's per week bij komen.

Nederland is te klein om een verschil te maken, dat milieu is iets wat de europeze unie moet aanpakken, maar nederland heeft geloof ik iets te bewijzen ofzo?

Kilometerheffen zal ook wel voor motoren ingaan denk ik, net zoals apk voor onze fietsen.

Vind het ergens een klote land, maar aan de andere kant is het nog steeds thuis.
Ja, dat is altijd makkelijk om je achter te verschuilen en geen eigen verantwoordelijkheid te nemen; ach wat ik doe (of wat een klein land als Nederland doet) heeft toch geen invloed.
 
Misschien kunnen we die GPS uit dat doosje meteen Bluetoothen naar de PDA,..hebben we er tenminste iets aan! :)

Balkenende 4: OMG,...ik ga emigreren,.,..binnen nu en 3 jaar,...echt waar!
:W
Proost, neem er nog eentje

[me="Grandia"]heeft dat de afgelopen jaren al zo vaak gehoord en nog niemand zien gaan[/me]
 
Wat me het meest dwars zit mbt rekening rijden is de onrechtvaardigheid.

Het is natuurlijk al van de zotte dat je moet gaan betalen om in de file te staan.

Wat nog zotter is, is dat de overheid zélf de belangrijkste rol heeft gespeeld in het ontstaan/vergroten van de files.
In geen enkel ander land is het wegennet zo verwaarloosd als in Nederland, zowel qua onderhoud als qua omvang. Ons wegennet is simpelweg niet berekend voor het aantal verplaatsingen, waar nog bij komt de enorme inhaalslag die in de komende jaren moet worden gemaakt mbt het onderhoud en dus..... files......
Verder heeft de overheid jarenlang gestimuleerd dat mensen vooral buiten de grote steden moesten gaan wonen en dat de bedrijven zoveel mogelijk op bedrijfslocaties buiten de stad terecht kwamen. Dat betekent dat er veel meer verplaatsingen nodig zijn, meer kilometers, dus meer files.......
Jarenlang heeft de automobilist/motorrijder via allerlei heffingen vooral het openbaar vervoer gesponsord. In ruil daarvoor werd het openbaar vervoer ruim baan gegeven, bv. door het aanleggen van busbanen en voorrang bij kruisingen/stoplichten. Ook dat werkt files in de hand.
Een mooi voorbeeld is de Jaagweg tussen Purmerend en Amsterdam. Daar werd een peperdure aparte busbaan aangelegd. De laatste 50 meter houdt deze baan op, om dan even verder weer een aparte busbaan te vormen. Bussen moeten dus via een stoplicht tussen het autoverkeer de weg op, wat voor enorme files zorgt. Dat er met al dat geld dat er in is gepompt nu een goed functionerend openbaar vervoer bestaat, waag ik te betwijfelen.
Veel 2-baans wegen zijn nu voorzien van dubbele doorgetrokken strepen met bijbehorend inhaalverbod. Dat houdt in dat ook motoren niet meer mogen inhalen en braaf in de file mogen staan. Natuurlijk ziet de overheid wél streng toe op het handhaven van dat verbod.....

Gewéldig beleid......en als dank mogen we nu weer de kas spekken....... niet dat er met dat geld verder iets aan de files gedaan wordt...... want nergens in het akkoord is daar iets over terug te vinden.

De werkende Nederlander wordt nu gestraft omdat hij in de file terecht komt die voor een overgroot deel door de overheid is veroorzaakt/verergerd.....
In de tussentijd maakt onze overheid zich druk over het gegeven, dat de burger steeds kritischer staat ten opzichte van diezelfde overheid. Vreemd he? :r
 
1: In geen enkel ander land is het wegennet zo verwaarloosd als in Nederland, zowel qua onderhoud als qua omvang.

2: De werkende Nederlander wordt nu gestraft omdat hij in de file terecht komt die voor een overgroot deel door de overheid is veroorzaakt/verergerd.....
:r

@1: Je zegt veel ware woorden, maar dit is beslist niet waar. Nederland heeft 1 van de beste wegennetten van in ieder geval Europa, waarvan ikzelf pakweg 3 kwart gezien heb. De kwaliteit van de wegen is hoog, bewegwijzering is zeer goed en ZOAB is het beste materiaal waar ik ooit op gereden heb.
(Das een kleine leugen trouwens, de betonplaten in Duitsland zijn veel aantrekkelijker, maar om een heeeeel andere reden... })

@2: Ik, veel met koekblik in files verkerende werkende gemiddelde Nederlander wordt niet gestraft hoor, gaat gewoon met de declaratie mee. Zou ik het niet kunnen declareren, dan zou ik het er bij mijn salaris op eisen.
En zou ik dat niet zelf doen, dan zouden de vakbonden dat wel bij de CAO-onderhandelingen doen.
Het netto-effect op iets langere termijn (2-5 jaar) is een kleine, extra,algemene prijsstijging en een re-allocatie van overheidsgeld.

De enige groep die hard getroffen gaat worden, zijn degenen die niet (meer) werken en tijdens de spits wel willen rijden. Die zullen naar alternatieven gaan zoeken (OV, andere tijdstippen) en dat is nu juist de bedoeling.
Bovendien worden deze mensen gecompenseerd omdat ze wel meeliften op de algemene loonsstijging, maar een minder groot deel hoeven uit te geven uit het budget voor vervoer. Dit geldt trouwens ook voor wel-werkenden die naar alternatieven zoeken.

Het lijkt allemaal erger dan het is mensen.
 
Nog even wachten op de plannen om de motor ook te laten betalen, kan de MAG weer gezellig een Demo run houden en dan hopen dat ook die dag weer mooi weer is :+
En i.p.v. het malieveld adviseer ik voor deze keer het binnenhof als eindbestemming })
 
Klopt.

De reden daarachter is dat mevrouw peijs aangeeft, dat zij de KMheffing alleen voor NL wil laten gelden, als belgie hetzelfde doet met het vignet...

Dat vink trouwens wel een hele slimme zet van Peijs:
Als de Belgen ons mee laten betalen (= Vignet) dan moeten de Belgen in Nederland dus een kastje kopen om te kunnen rekeningrijden. En die zijn vast niet gratis...
 
omverwerpen die bureaucratisch afgeschermde dictatuur en een simpelere regering neerzetten, waar wel naar de burger geluisterd wordt :P

(er zijn trouwens in Nederland 1.1 of 1.3 miljoen mensen die voor de overheid werken :) )
 
Wat me het meest dwars zit mbt rekening rijden is de onrechtvaardigheid.

Het is natuurlijk al van de zotte dat je moet gaan betalen om in de file te staan.

Wat nog zotter is, is dat de overheid zélf de belangrijkste rol heeft gespeeld in het ontstaan/vergroten van de files.
In geen enkel ander land is het wegennet zo verwaarloosd als in Nederland, zowel qua onderhoud als qua omvang. Ons wegennet is simpelweg niet berekend voor het aantal verplaatsingen, waar nog bij komt de enorme inhaalslag die in de komende jaren moet worden gemaakt mbt het onderhoud en dus..... files......
Verder heeft de overheid jarenlang gestimuleerd dat mensen vooral buiten de grote steden moesten gaan wonen en dat de bedrijven zoveel mogelijk op bedrijfslocaties buiten de stad terecht kwamen. Dat betekent dat er veel meer verplaatsingen nodig zijn, meer kilometers, dus meer files.......
Jarenlang heeft de automobilist/motorrijder via allerlei heffingen vooral het openbaar vervoer gesponsord. In ruil daarvoor werd het openbaar vervoer ruim baan gegeven, bv. door het aanleggen van busbanen en voorrang bij kruisingen/stoplichten. Ook dat werkt files in de hand.
Een mooi voorbeeld is de Jaagweg tussen Purmerend en Amsterdam. Daar werd een peperdure aparte busbaan aangelegd. De laatste 50 meter houdt deze baan op, om dan even verder weer een aparte busbaan te vormen. Bussen moeten dus via een stoplicht tussen het autoverkeer de weg op, wat voor enorme files zorgt. Dat er met al dat geld dat er in is gepompt nu een goed functionerend openbaar vervoer bestaat, waag ik te betwijfelen.
Veel 2-baans wegen zijn nu voorzien van dubbele doorgetrokken strepen met bijbehorend inhaalverbod. Dat houdt in dat ook motoren niet meer mogen inhalen en braaf in de file mogen staan. Natuurlijk ziet de overheid wél streng toe op het handhaven van dat verbod.....

Gewéldig beleid......en als dank mogen we nu weer de kas spekken....... niet dat er met dat geld verder iets aan de files gedaan wordt...... want nergens in het akkoord is daar iets over terug te vinden.

De werkende Nederlander wordt nu gestraft omdat hij in de file terecht komt die voor een overgroot deel door de overheid is veroorzaakt/verergerd.....
In de tussentijd maakt onze overheid zich druk over het gegeven, dat de burger steeds kritischer staat ten opzichte van diezelfde overheid. Vreemd he? :r

Wat die wegen betreft ,, in de jaren 70 mochten de wegen niet uitbreiden van links vanwege het milieu ,, volgens midden rechts in de jaren 80 was er geen geld ,, van paars in de jaren 90 moesten we maar met het openbaar vervoer..... en nu rekening rijden ?? zo zot bedenk Freek de Jonge ze niet eens ......

Ik weet wel dat er overal files en verstopings problemen zijn ,, in alle landen rond hoofsteden en knooppunten...
Maar ik vind dat de politiek teveel bemoeid met dingen waar ze geen verstand van hebben..... er is maar één oplossingen voor files ,, meer asfalt , als je de zelfde hoeveelheid auto's wil verwerken......
Carpoolen zou meer gestimulieerd moeten worden als ik zie enorme parkeerterreinen bij bedrijven en dan zie je maar 1 hoog uit twee mensen instappen.....

en dat master plan om met de opbrengsten van rekening rijden alle knooppunten op te lossen geloof ik niet in ......
want als het enig sinds zou werken lossen de files zich zelf op ,, kijk maar rond bouwvak en de kerst periode ,,, er rijden minder auto - 15 % .....
 
omverwerpen die bureaucratisch afgeschermde dictatuur en een simpelere regering neerzetten, waar wel naar de burger geluisterd wordt :P

(er zijn trouwens in Nederland 1.1 of 1.3 miljoen mensen die voor de overheid werken :) )


daar geloof ik al helemaal niet in ,, kijk maar eens het maakt geen reet uit wie de baas is ,, in frankrijk heeft het volk de macht gegrepen en hard handig het toenmalig "kader" aan de kant gezet ,, en de russen hebben het zelfde gedaan ,, en wat zie je binnen enkele jaren is er een groep mensen die de touwtjes in handen hebben en de regels word keurig netjes om hun belangen heen gezet ,, ik weet dat de mens in eerste instantie alleen aan zich zelf denkt en op een later moment aan anderen en de gene die dat niet doen ,, zijn niet rijk en niet machtig ... is geen schande ,,

De overheden zijn wel bang voor de bevolking men heeft betere middelen dan ooit om de bevolking te controleren ,,, men kan vrij eenvoudig alle opositie het werken onmogelijk maken ,, men kan alles tappen zonder veel problemen ..... dankzij enge mannetjes als remkes en donner ......
 
@1: Je zegt veel ware woorden, maar dit is beslist niet waar. Nederland heeft 1 van de beste wegennetten van in ieder geval Europa, waarvan ikzelf pakweg 3 kwart gezien heb. De kwaliteit van de wegen is hoog, bewegwijzering is zeer goed en ZOAB is het beste materiaal waar ik ooit op gereden heb.
(Das een kleine leugen trouwens, de betonplaten in Duitsland zijn veel aantrekkelijker, maar om een heeeeel andere reden... })
@2: Ik, veel met koekblik in files verkerende werkende gemiddelde Nederlander wordt niet gestraft hoor, gaat gewoon met de declaratie mee. Zou ik het niet kunnen declareren, dan zou ik het er bij mijn salaris op eisen.
En zou ik dat niet zelf doen, dan zouden de vakbonden dat wel bij de CAO-onderhandelingen doen.
Het netto-effect op iets langere termijn (2-5 jaar) is een kleine, extra,algemene prijsstijging en een re-allocatie van overheidsgeld.
De enige groep die hard getroffen gaat worden, zijn degenen die niet (meer) werken en tijdens de spits wel willen rijden. Die zullen naar alternatieven gaan zoeken (OV, andere tijdstippen) en dat is nu juist de bedoeling.
Bovendien worden deze mensen gecompenseerd omdat ze wel meeliften op de algemene loonsstijging, maar een minder groot deel hoeven uit te geven uit het budget voor vervoer. Dit geldt trouwens ook voor wel-werkenden die naar alternatieven zoeken.
Het lijkt allemaal erger dan het is mensen.

@1- Het ideaalbeeld, dat we in Nederland zo goed in ons asfalt zitten, is héél oud en héél erg achterhaald. Ga maar eens op de gemiddelde provinciale weg kijken...... Niet voor niets heeft Peijs toegegeven dat het onderhoud al jarenlang is verwaarloosd. Niet voor niets worden nu zoveel wegen afgesloten wegens onderhoud....
De bewegwijzering is inderdaad goed, maar daar heb ik weinig aan in de file......

@2- Heel wat, ook werkende, Nederlanders kunnen dat dus NIET declareren..... en de vraag is maar of ze dat via hun CAO of reis-onkosten terug gaan zien.
De niet werkende Nederlander doet er al alles aan om niet in de spits te hoeven rijden. Bovendien zijn veel plaatsen in de file onbereikbaar voor deze groep vanwege de maatregelen tegen sluipverkeer. Die categorie hoef je dus de file niet meer uit te jagen......
 
Ik woon in de stad en werk in en randgemeente. Ik rij dus precies tegen de files in :]
Zou ik dan ook mee moeten betalen? Moet ik gestraft worden voor de file aan de andere kant van de weg?
Dan komt er zeker een schakelaar op die zwarte doos, zet ik hem alleen aan als ik op zaterdag boodschappen ga doen O-)
 
Ik denk dat er teveel andere belangen gelden , dat er daarom geen doorpakkende maatregelen genomen worden.....
Ieder wel nadekend mens kan hele zinvolle oplossingen bedenken......

Het is eigenlijk schandalig ......

en wat er ook gezegt is ,, er zal een (grote) groep zijn die de extra kosten niet ergens terug/gecompenseert krijgen ,,, dan komt de inflatie extra hard aan.. en het zijn dan ook vaak mensen die minder dan 1,5 modaal verdienen.....
 
Files horen nu eenmaal bij ons leven van vandaag. Als je naar de grote stad moet, dan loop je op een gegeven moment vast doordat de doorstroom minder wordt. Je kan het oplossen door alle wegen heel breed te maken, tot aan je bestemming, maar een 6 baans snelweg voor je kantoor is niet echt nuttig.
Verder helpen alle snelheids beperkingen van 100 en 80 km/u ook niet, want dan komt iedereen die iets terug op de snelweg rijdt met 120 km/u heel snel dichtbij. Zorg je ook weer voor file vorming.
OV is een ramp, bussen, treinen, metro's etc rijden buiten de steden slecht, ze stoppen niet voor de deur, je kan het niet gebruiken om na je werk een stukje om te rijden naar de winkels om boodschappen te doen, om te fitnessen...
Capaciteit van de treinen is volgens mij veel te laag, er hoeft maar iets te gebeuren en je mag je rit staand doen, als sardientjes in een blik.
Bedrijven vestigen zich in een plaats en de mensen die daar werken, willen niet allemaal hun huisje om het bedrijfspand hebben. De een woont graag in het noorden, de andere graag in het oosten, de andere graag in de grote stad... je kan niet een pand van je bedrijf in elke plaats zetten zodat je werknemer niet hoeft te reizen.

Vrijheid van het gaan en staan waar je wil zal verloren gaan, helemaal met zo'n kastje waarmee ze je kunnen tracken...scary, maar wat er eerder al is gepost...beetje knutselen doet wonderen. Draaien de elektronica winkels weer goed!
 
Misschien kunnen we die GPS uit dat doosje meteen Bluetoothen naar de PDA,..hebben we er tenminste iets aan! :)

Balkenende 4: OMG,...ik ga emigreren,.,..binnen nu en 3 jaar,...echt waar!
Kom gezellig naar hier in Engeland. Hier hebben we al langere tijd heffingen zoals de nieuwe ring bij Birmingham en in het centrum van London. En rekening-rijden met verschillende tarieven voor verschillende types / dichtheden van wegen zit er aan te komen. Dit gaat ook voor motoren gelden; op zich niet zo gek, ik bedoel, tel eens het aantal voertuigen wat je met pakweg 100 km/u en redelijk veilige afstand op 100 meter snelweg kwijt kunt, het verschil tussen autos en motoren zal verwaarloosbaar zijn. In London is de toegang voor motoren wel gratis wat vooral afgelopen zomer een enorme chaos en ongelukken heeft veroozaakt op de M25.

De motor zorgt nu nog "verzachting" van individuele rijders in bestaande files, maar een oplossing om ze te voorkomen is het zeker niet, net zo min als dat ze zullen helpen het energie-gebruik of geluidsoverlast terug te brengen.

Als motorrijder moet ik er niet aan denken dat er echt veel meer motoren op weg gaan komen, het zal snel over zijn met het passeer-voordeel dat we nu nog hebben.

Tja, het is rot, maar we krijgen meer en meer de rekening gepresenteerd van onnadenkende expansie. Wees gerust, het gaat allemaal nog veel dramatischer vormen aannemen.
 
Voor alle tegenstanders.....................
De verkiezingen zijn al geweest, toch????
Er waren partijen die niet voor waren.

Ja hoor... partij-en draaien erg snel bij en zeggen nooit wat ze ECHT willen...
Geen enkelle partij die voor de KM heffing was tijdens de verkiezingen, dat gebeurt allemaal ERNA.
Dus een vrij waardeloze opmerking.
 
Als we nu eens allemaal, dus alle 17 miljoen inwoners van nederland, na het invoeren van deze kilometerheffing en zwarte doos, de auto eens een week laten staan en massaal het openbaar vervoer, de fiets of de benenwagen nemen. Misschien dat het dan in den haag duidelijk wordt dat er geen alternatief is.
Er komt geen ene cent meer binnen van de accijns, het hele land ligt plat door overbevolkte bussen, overal fietsen en voetgangers en niemand komt meer op zijn werk. Lekker een weekje proberen om zonder die "milieubelastende en door de overheid geweerde" auto's en motoren te reizen. Dat je niet aan komt, of misschien niet eens de deur uit komt, zal je worst zijn, laat het land maar voelen hoe de economie draait ZONDER de auto/motor.

Na een week totaal geen inkomsten, kantoren die dichtblijven en een volledig ontregeld land zijn alle beperkende maatregelen als sneeuw voor de zon verdwenen omdat het toch echt allemaal om de centjes draait. En zonder werknemers geen centjes..
 
@2: Ik, veel met koekblik in files verkerende werkende gemiddelde Nederlander wordt niet gestraft hoor, gaat gewoon met de declaratie mee. Zou ik het niet kunnen declareren, dan zou ik het er bij mijn salaris op eisen.
En zou ik dat niet zelf doen, dan zouden de vakbonden dat wel bij de CAO-onderhandelingen doen.
Het netto-effect op iets langere termijn (2-5 jaar) is een kleine, extra,algemene prijsstijging en een re-allocatie van overheidsgeld.

De enige groep die hard getroffen gaat worden, zijn degenen die niet (meer) werken en tijdens de spits wel willen rijden. Die zullen naar alternatieven gaan zoeken (OV, andere tijdstippen) en dat is nu juist de bedoeling.
Bovendien worden deze mensen gecompenseerd omdat ze wel meeliften op de algemene loonsstijging, maar een minder groot deel hoeven uit te geven uit het budget voor vervoer. Dit geldt trouwens ook voor wel-werkenden die naar alternatieven zoeken.

Uhm, wel eens van inflatie gehoord? Als je baas jou moet compenseren vanwege hogere reiskosten dan zal hij/zij ter compensatie de prijzen voor de producten die gemaakt worden moeten verhogen. En die worden uiteindelijk weer doorberekend (direct of indirect) en betaald door jezelf. Tel uit je winst.

Het probleem van onze samenleving is dat de onze economie moet blijven groeien om inflatie voor te blijven. En files en mileu-vervuiling zijn juist het gevolg van die groei. Ofwel: Het is een grote luchtballon die zichzelf steeds verder opblaast. Laten we in plaats van klagen er nog maar van genieten totdat-ie barst en het feest definitief afgelopen is.
Als we nu eens allemaal, dus alle 17 miljoen inwoners van nederland, na het invoeren van deze kilometerheffing en zwarte doos, de auto eens een week laten staan en massaal het openbaar vervoer, de fiets of de benenwagen nemen. Misschien dat het dan in den haag duidelijk wordt dat er geen alternatief is.
Er komt geen ene cent meer binnen van de accijns, het hele land ligt plat door overbevolkte bussen, overal fietsen en voetgangers en niemand komt meer op zijn werk. Lekker een weekje proberen om zonder die "milieubelastende en door de overheid geweerde" auto's en motoren te reizen. Dat je niet aan komt, of misschien niet eens de deur uit komt, zal je worst zijn, laat het land maar voelen hoe de economie draait ZONDER de auto/motor.

Na een week totaal geen inkomsten, kantoren die dichtblijven en een volledig ontregeld land zijn alle beperkende maatregelen als sneeuw voor de zon verdwenen omdat het toch echt allemaal om de centjes draait. En zonder werknemers geen centjes..

Dat is een onzinnige "boze-overheid-versus-onschuldige-belastingbetalers" gedachte. Wat schiet je daar nu mee op? Als de overheid echt niet het belang van mobiliteit zou zien voor de economie dan zou rekeningrijden nooit bedacht zijn (of het nu gaat werken of niet). De problemen die we nu hebben zijn door ons allemaal veroorzaakt, niemand wil van de veilige verzorgingsstaat af dus individueel initiatief ter verbetering is nul komma nul, maar desondanks willen we ook niet van onze vrijheid af die de huidge ellende alleen maar zal vergroten.

Wordt eens wakker, al deze problemen worden heus niet een handjevol "anderen" in Den Haag of waar dan ook opgelost.

Ik heb 27 jaar in Zuid Afrika gewoond en woon nu in Engeland. Jullie hebben niet het flauwste benul hoe goed je het hebt (gehad?) in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. De kosten van dit "kastje" met al zijn randapparatuur, software en aansluitperikelen zijn extra kosten die remmend gan werken op de groei van de economie.

Stel jezelf eens voor: "Ik rij dagelijks over de A16, dat kost mij 10 euro per dag. Dat declareer ik dus bij de baas en de baas mag er dus voor zorgen dat er op mijn uurtje-factuurtje aan het eind van de dag zeker 30 euro meer staat dan vroeger...... Zonder dat jij er ook maar een cent wijzer van wordt.".

En de opbrengst voor onze economie? Een of ander regerings-vriendje-kastjes-fabrikant laat de sociale werkplaats een paar duizend incasso-doosjes per jaar maken en een paar handige softwareboys in Leeuwarden maken een nieuw acceptgiroprogrammaatje. Meer economische opbrengsten zijn er niet.

Wat levert het dan op voor het millieu? Nul, niets, nada, noppes. Die PC-Hoofdtractor staat straks nog steeds te dampen in die rij blik. Er zal op den duur wel wat opbrengst zijn in de vorm van verminderde economie geeft minder vers blik. Maar, dan moet het oude blik wel net zo schoon zijn als vers blik, anders gaat het milieu er nog op achteruit ook.

Heeft het dan andere voordelen? Er is een kleine groep mensen die glijdende werktijden heeft. Dan heb je het over 7:00 uur beginnen en dergelijke tijdframes. Er zal dus vraag komen naar nog verder verschoven werktijden, ondanks de ellende die al die verschoven werktijden opleveren bij het plannen van vergaderingen en dergelijke.
Maar, ik heb de indruk dat veel mensen nu al proberen zoveel mogelijk de file te ontwijken. Er zal een groep zijn die dagelijks 15 minuten in de file staat voor 10 kilometers, maar die groep gaat straks nog steeds weinig betalen, gezien de korte afstand.
Verder zullen mensen wel nog meer pogingen gaan ondernemen om de files te vermijden. 4 dagen van 10 uur maken is zo'n mogelijkheid. Misschien dat een enkele werkgever zelfs drie keer 11 uur toestaat. Maar er is een zeer grote groep mensen die niet kan schuiven met werktijden en er zijn werkgevers die bij 4 keer 10 uur al bezwaren hebben.

Netto: Ik heb er zelf voor gezorgd dat ik een fietsbare woon-werk afstand heb. Maar, dan moet het baantje naast de deur of een woonhuis naast het werk er wel zijn. Bovendien wordt detacheren dan een vies woord, dat staat dan gelijk aan die pispaal die met een hoog tarief in de file mag staan. En onze huidige economie draait dankzij detachering, in mijn tak van sport wordt zelfs openlijk gesproken over "dan trekken we toch een blik ICT-ers open"...

Ik denk dat het doel van kilometerheffing (minder gebruik van de auto) ook bereikt kan worden met duurdere brandstof. Een bijkomend voordeel van die duurdere brandstof is een grotere aandacht van de mensen voor het verbruik van het blikje. Een bijkomend voordeel voor onze economie is het gebruik van een bestaande mechanismes, er zijn dus geen nieuwe kunstjes nodig. En, als we werkelijk budget-neutraal deze verhoging invoeren (dwz BPM inruilen tegen brandstofaccijns), hebben we zelfs geen afremmen van het economie-motortje.

Al met al vind ik het een idee wat thuishoort in de lange rij van flaters van onze regeringen.
 
Inderdaad. De kosten van dit "kastje" met al zijn randapparatuur, software en aansluitperikelen zijn extra kosten die remmend gan werken op de groei van de economie.

Stel jezelf eens voor: "Ik rij dagelijks over de A16, dat kost mij 10 euro per dag. Dat declareer ik dus bij de baas en de baas mag er dus voor zorgen dat er op mijn uurtje-factuurtje aan het eind van de dag zeker 30 euro meer staat dan vroeger...... Zonder dat jij er ook maar een cent wijzer van wordt.".

En de opbrengst voor onze economie? Een of ander regerings-vriendje-kastjes-fabrikant laat de sociale werkplaats een paar duizend incasso-doosjes per jaar maken en een paar handige softwareboys in Leeuwarden maken een nieuw acceptgiroprogrammaatje. Meer economische opbrengsten zijn er niet.

Wat levert het dan op voor het millieu? Nul, niets, nada, noppes. Die PC-Hoofdtractor staat straks nog steeds te dampen in die rij blik. Er zal op den duur wel wat opbrengst zijn in de vorm van verminderde economie geeft minder vers blik. Maar, dan moet het oude blik wel net zo schoon zijn als vers blik, anders gaat het milieu er nog op achteruit ook.

Heeft het dan andere voordelen? Er is een kleine groep mensen die glijdende werktijden heeft. Dan heb je het over 7:00 uur beginnen en dergelijke tijdframes. Er zal dus vraag komen naar nog verder verschoven werktijden, ondanks de ellende die al die verschoven werktijden opleveren bij het plannen van vergaderingen en dergelijke.
Maar, ik heb de indruk dat veel mensen nu al proberen zoveel mogelijk de file te ontwijken. Er zal een groep zijn die dagelijks 15 minuten in de file staat voor 10 kilometers, maar die groep gaat straks nog steeds weinig betalen, gezien de korte afstand.
Verder zullen mensen wel nog meer pogingen gaan ondernemen om de files te vermijden. 4 dagen van 10 uur maken is zo'n mogelijkheid. Misschien dat een enkele werkgever zelfs drie keer 11 uur toestaat. Maar er is een zeer grote groep mensen die niet kan schuiven met werktijden en er zijn werkgevers die bij 4 keer 10 uur al bezwaren hebben.

Netto: Ik heb er zelf voor gezorgd dat ik een fietsbare woon-werk afstand heb. Maar, dan moet het baantje naast de deur of een woonhuis naast het werk er wel zijn. Bovendien wordt detacheren dan een vies woord, dat staat dan gelijk aan die pispaal die met een hoog tarief in de file mag staan. En onze huidige economie draait dankzij detachering, in mijn tak van sport wordt zelfs openlijk gesproken over "dan trekken we toch een blik ICT-ers open"...

Ik denk dat het doel van kilometerheffing (minder gebruik van de auto) ook bereikt kan worden met duurdere brandstof. Een bijkomend voordeel van die duurdere brandstof is een grotere aandacht van de mensen voor het verbruik van het blikje. Een bijkomend voordeel voor onze economie is het gebruik van een bestaande mechanismes, er zijn dus geen nieuwe kunstjes nodig. En, als we werkelijk budget-neutraal deze verhoging invoeren (dwz BPM inruilen tegen brandstofaccijns), hebben we zelfs geen afremmen van het economie-motortje.

Al met al vind ik het een idee wat thuishoort in de lange rij van flaters van onze regeringen.

Ik ben bang dat de overheid net zo gebeten reageerd als iemand "creatief"is met zo'n kastje dat het doel ver overschiet ,, toen met de autoloze zondagen , je kon die agent beter neerschieten je werd dan minder zwaar gestraft dan dat je gepakt werd voor het toch rijden op zo'n zondag......

En reken maar dat er een aantal dingen goed fout gaan......

De files in het buitenland zijn nog gekker ,, terwijl daar vaak minder mileu argumenten in het spel waren ,,
En brandstof nog duurder ,, ik denk dat er in het grensgebied helemaal een tank cultuur ontstaat ,, en hoe groter het verschil hoe verder het doortrekt in het land in.....

Ik denk dat er een rekenmodel gemaakt moet worden met zoveel mensen per km2 geeft zoveel voertuigen , en werkgevers zouden eens kunnen kijken of met 4 x 9 = 36 uur zouden we best wat kunnen doen,

We kunnen eigenlijk niet zo door gaan ,, we wonen met veel mensen op weinig oppervlakte en die gaan globaal allenmaal te gelijk naar het werk.....
En niet dat ik het weekend dan maar op de helling wil zetten,,,
 
Uhm, wel eens van inflatie gehoord? Als je baas jou moet compenseren vanwege hogere reiskosten dan zal hij/zij ter compensatie de prijzen voor de producten die gemaakt worden moeten verhogen. En die worden uiteindelijk weer doorberekend (direct of indirect) en betaald door jezelf. Tel uit je winst.
:+

Ja, ik heb van inflatie gehoord, ik heb economie gestudeerd.
En wat jij zegt is precies wat ik bedoel: door de inflatie stijgen alle prijzen een beetje en gaat het loon mee. Aan jou om relatief een voordeel te pakken door niet tijdens de spits te rijden. De groep die er op achteruit gaat zijn zij die niet rijden en dus niet het voordeel kunnen pakken door buiten de spits te gaan rijden, maar wel meer moeten betalen door de algemene prijsstijging.

Als maatschappij ga je er niet op vooruit (er wordt immers geen geld toegevoegd, alleen anders verdeeld) tenzij het herverdeelde geld leidt tot beter berijdbare wegen en daardoor minder economisch verlies door files. En dat is voor iedereen goed

Ik ga er hierbij wel van uit dat wegenbelasting wegvalt. Dat hadden ze beloofd namelijk...

Rekeningrijden is zo logisch als het maar kan: jij vervuilt met je auto of motor, jij wilt op een tijdstip dat het aanbod van wegdek schaars is rijden. Tsja, dan zul je moeten betalen, wat schaars is is duur, zo werkt het nu eenmaal.

Ja, de overheid laat het gelijkheidsprincipe los met deze regeling, dat zou een terecht commentaar zijn. Maar is dat erg? We betalen toch ook allemaal andere BTW-bedragen, afhankelijk van wat we gebruiken?

Het is gewoon ontzettend Nederlands om overal een liefst negatieve mening over te hebben, al dan niet met kennis van zaken. Kritisch zijn, natuurlijk, maar ALTIJD een mening ventileren zonder eerst te onderzoeken....


.....daar wordt Kobus wel eens moe van in dit landje.


(Kobus is ook Nederlander en ventileert zelf soms ook te vaak :X )
 
Ik zie 2 optie's:

- Ze willen allemaal DE regering zijn die het file probleem heeft aangepakt.....
- Ze weten dat het niet werkt maar willen gewoon meer geld de staatskas inpompen.

In het eerste geval zijn ze erg kortzichtig en denken veels te simpel.
In het tweede geval zijn het hufters.

Eigenlijk ben ik al een langere tijd van mening dat de gemiddelde politicus beide is.
 
Iemand die economie gestudeerd heeft hoef je niet te vertellen dat we met onze open economie erg afhankelijk zijn van het buitenland. Als we door dat rekeningrijden een hogere prijsstijging pakken dan andere landen verslechterd onze concurrentiepositie en dat komt de groei van de economie niet ten goede. Dat is het effect waar ik bang voor ben.
 
Ja, ik heb van inflatie gehoord, ik heb economie gestudeerd.
En wat jij zegt is precies wat ik bedoel: door de inflatie stijgen alle prijzen een beetje en gaat het loon mee. Aan jou om relatief een voordeel te pakken door niet tijdens de spits te rijden. De groep die er op achteruit gaat zijn zij die niet rijden en dus niet het voordeel kunnen pakken door buiten de spits te gaan rijden, maar wel meer moeten betalen door de algemene prijsstijging.

Als maatschappij ga je er niet op vooruit (er wordt immers geen geld toegevoegd, alleen anders verdeeld) tenzij het herverdeelde geld leidt tot beter berijdbare wegen en daardoor minder economisch verlies door files. En dat is voor iedereen goed

Ik ga er hierbij wel van uit dat wegenbelasting wegvalt. Dat hadden ze beloofd namelijk...

Rekeningrijden is zo logisch als het maar kan: jij vervuilt met je auto of motor, jij wilt op een tijdstip dat het aanbod van wegdek schaars is rijden. Tsja, dan zul je moeten betalen, wat schaars is is duur, zo werkt het nu eenmaal.

Ja, de overheid laat het gelijkheidsprincipe los met deze regeling, dat zou een terecht commentaar zijn. Maar is dat erg? We betalen toch ook allemaal andere BTW-bedragen, afhankelijk van wat we gebruiken?

Het is gewoon ontzettend Nederlands om overal een liefst negatieve mening over te hebben, al dan niet met kennis van zaken. Kritisch zijn, natuurlijk, maar ALTIJD een mening ventileren zonder eerst te onderzoeken....


.....daar wordt Kobus wel eens moe van in dit landje.


(Kobus is ook Nederlander en ventileert zelf soms ook te vaak :X )

mijn grootst angst dat wel straks wel rekening gaan rijden , maar de andere belastingen niet verdwijnen/onvoldoende zakken , in den haag weet men best heel goed dat nl een doorvoer land is met de haven van rotterdam, men heeft er zijn een lijn aangelegt speciaal voor dit doel om cotainer van rotterdam naar het ruhr gebied te brengen en zo enorm te winnen omdat 1 trein per kilo lading een veel lagere uitstoom heeft , en aangezien er nog geen echte emmisie regels gelden voor treinen ,, vooruit dan geen pure zwarte rook voor de diesels.....

En er best mensen zijn die inderdaad niet nergens het kunnen compenseren,, en ik weet dat mijn ex baas alleen de voorrijkosten verhoogt ,, maar weinig onderneemt verder op dit gebied ......

En ik zoek ander werk , en werk waar ik op het beenspier fietsje heen kan heeft mijn voorkeur,, zelfs als het loon wat lager is , dat pak ik wel terug dat ik geen investeringen hoef te doen ,, en meer beweeg wat beter voor me is (ook winst) , de reistijd die enorm terug loopt ,, meer tijd voor mezelf/gezin ( echte winst )
het enige nadeel is , als ik zo'n baan heb en we gaan rekening rijden en we krijgen extra inflatie , ga ik eraan mee betalen waar ik juist iets heb gedaan om het te verminderen....
vind het dan ook erg jammer dat ze dat woon werkfietsten plan zo versobert hebben...
http://www.gazelle.nl/nl/standard_1.php?idParent=1&idChild=61

Ik denk als de overheid zou belonen om dichter bij je werk te gaan wonen...
en bedrijven/instellingen die zouden een covenant moet opstellen om niet met hun hoofdkantoor steeds te verkassen, vaak doen ze dat omdat ze door welstand commisie's en dergelijk gehindert worden als ze willen uitbreiden , of door allerlei regels in de wielen gereden worden ,, (weg gejaagd worden)

Ik denk dat er geen totaal oplossingen zijn,, we zullen op verschillende gebieden wat moeten aanpassen en dat zal samen de problemen verzachten/oplossen.....
maar dat vraagt een intergale aanpak , alle neuzen de zelfde kant op en in dat broeiere netwerk rond den haag en brussel ,, acht de kans nul
 
Terug
Bovenaan Onderaan