Kilometers van een fz6

xapss

Rookie
10 okt 2009
5
0
Hi,

Ik vroeg me af.. Ik zoek al een tijdje een yamaha fz6. Het was m'n lesmotor en ik vind het een perfecte motor voor starters.

Maar, nu vraag ik me af hoe het zit met de kilometers en bijbehorend onderhoud.

Bij welke kilometers is het normaal om een onderhoudsbeurt te krijgen? En wat zijn de kuren die een motor krijgt met 50000+km? Prijzig?

Wanneer kun je over het algemeen een motor zo goed als afschrijven? (natuurlijk, logische reactie is "nooit, pas als ie stopt", maar ik bedoel het gemiddelde). Voor als je m gaat kopen dus.

Er staat momenteel een motor te koop maar die heeft 55000km op de teller. Het meeste wat ik tot dus ver heb gezien. Wat vinden jullie? Advies gewenst! Is er een grote kans dat ik over 2000 km voor een flinke onderhoudsbeurt kom te staan?

Alvast bedankt,

Maurice Kroon
 
Tja, deze vraag komt heel vaak langs. En logisch ook eigenlijk.

Alles valt of staat met de mate van onderhoud, die in het verleden is gedaan. En de manier waarop de motor behandeld is door de vorige eigenaar.

De voorgeschreven onderhoudsintervallen staan in de manual of het handboek (ik zal eens kijken of ik die toevallig heb).

Prijs is ook nog een belangrijke factor.
 
ff uit mijn hoofd: bij 24 k ongeveer zit je aan de grote beurt (incl kleppenstellen en synchroniseren en de rest).

Als dit dus pas gedaan is, ben je daar waarschijnlijk voorlopig vanaf. Zo niet, dan ben je wel aan de beurt.

Check ook de staat van banden. Lullig als je binnen no time een setje er op moet gaan leggen, zonder dat je het had verwacht.

zijn wel fine fietsen :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lastig aan te geven.

Een moderne Yamaha moet elke 10.000 km z'n beurtje hebben. Dat valt dus alweer mee. Op elke 42.000 km moeten de kleppen worden nagekeken/gesteld. Dure beurt, maar ook weer niet wereldschokkend.

Nu de vraag of je die fiets met 55000 km moet kopen. Dat hangt er van af hoe goed de fiets is onderhouden en bereden. Een eigenaar die koud wegscheurt, alleen maar korte stukjes rijdt, bezuinigt op onderhoud enz. kan elke fiets binnen 50.000 km slopen. Een motor die voor rijlessen is gebruikt is mogelijk wel goed onderhouden, maar vaak ook niet erg netjes bereden.
Maar een goed bereden motor, die op tijd is onderhouden kan met gemak anderhalve ton rijden. Bovendien: een motor die veel lange ritten heeft gedraaid slijt naar verhouding minder dan een motor die veel minder kilometers heeft gedraaid op korte afstanden in de stad.
De vraag is ook waar je 'm voor gaat gebruiken. Wil je 30.000 km per jaar rijden, dan zit je met deze motor al snel aan de anderhalve ton en brengt hij weinig meer op.

Maar om een voorbeeld te geven: ik heb m'n Fazer 1000 nu bijna 7 jaar en 70.000 km. Ik rijd er het hele jaar mee door. Behalve een dure klepstelbeurt, een nieuwe accu en een kleine olielekkage (fabrieksfoutje, lekkende pakking) heb ik er nog nooit iets mee gehad. De fiets ziet er nog uit als nieuw. Ik verwacht dat ie de anderhalve ton met gemak haalt.
 
Lastig aan te geven.

Een moderne Yamaha moet elke 10.000 km z'n beurtje hebben. Dat valt dus alweer mee. Op elke 42.000 km moeten de kleppen worden nagekeken/gesteld. Dure beurt, maar ook weer niet wereldschokkend.
....


Ik heb net even in een manual van '04 gekeken: dit klopt beter dan wat ik in mijn hoofd had zitten.
 
super martell, bedankt voor deze informatie! Zo snel had ik het niet eens verwacht! :)

Top, bedankt!

Zo te zien is die wel goed onderhouden. Maarja, ik vind het gewoon een beetje riskant :)

Ik zit het te vergelijken het importeren van een duitse fiets. Maarja, dat is een ander topic & die had ik al gevonden op motor-forum :) Topsite!
 
Terug
Bovenaan Onderaan