Kilometerstand aankoop motoren

  • Onderwerp starter Anoniempje619
  • Startdatum
A

Anoniempje619

Guest
hallo MF-ers

Ik zie regelmatig motoren te koop staan met een km-stand van bv 35000
is deze km-stand de moeite waard om de motor te kopen??
En bij wat voor km stand heeft het geen nut om te kopen, ervan uitgaan dat
de motor zijn onderhoud/beurten heeft gehad.
 
35000 vindt ik niet echt veel en kan je m.i.kwa kms gerust kopen. Het is niet te zeggen we een limiet is in het algemeen. Dat hangt namelijk af van het merk/model en hoe er mee is om gegaan. Een Supersportive motor fiets zou ik niet zo gauw kopen met een hoge km stand. Iemand koopt zoiets namelijk niet om rustig mee te toeren. Toch zou het best een goede koop kunnen zijn dat deze goed is onderhouden en altijd eerst rustig is warm gereden. Dit kan je proberen af te lezen aan de eigenaar. Komt deze over als een rustig persoon en zie zijn huis en of kleding er netjes uit dan is dat een goed teken. Zie de motrofiest er goed uit is alles erbij onderhoudsboekjes, boordgereedschap ed. dan is dat ook een plus punt.

Ik rij zelf al jaren een VFR die ik kocht met 60.000 km op de teller en nu staat er 10.000km op de teller. *D Deze gerbuik nog steeds niet noemens waardig olie, ik rij a 50.000kms met dezelfde ketting en heb geen hoge onderhouds kosten. Ik heb wel een keer de schijven voor moeten vervangen en de koppeling moet denk ik binnen kort. Maar ja een VFR staat ook bekend om zijn betrouwbaarheid.

Voor mijn vrouw hebben we een TDM aangeschaft als deze niet netjes zijn bereden dan zuipt ie olie dus deze fiets wilde ik perse met een lage km stand (20.000 is het geworden)
Verdie je dus eerst in het model dat je wilt kopen en check alles a.d.h.v. aankoop tips die staan ergens op het forum maar ook op de anwb site.
 
denk dat kilometerstand niet altijd alles zegt...

Vaak zie je motoren die ruim 120.000 km gelopen hebben en nog steeds goed rijden zonder problemen.

Maar er zijn ook motoren die maar 20.000 gelopen hebben en waar al veel mee aan de hand is.

dus bind je niet vast op het aantal km's. Er wordt trouwens ook vaak gekl**t met tellerstanden..
 
kmstand zegt inderdaad weinig; staat van onderhoud en onderhouds historie is veel belangrijker; motoren draaien rustig een ton of meer weg met het vereiste onderhoud zonder al te grote kosten.
Wel is het type motor van invloed. Supersport wordt mechanisch relatief zwaar belast, tour en toursport is vaak fabrieks-af gewoon berekend op kilometervreten.......

Mijn motor heeft nu bijna 14.000 op de teller; wat waren de grote kosten wegens slijtage?
och het is de 3e koppeling, en de voorrem schijven zijn vervangen; verder zitten er eigelijk alleen nieuwe zuigerveren, kleppen (voor loodvrij een paar jaar terug) en tuimelaars in. Verder issie standaard........
enige waar je rekening mee moet houden, hoewel dat meer leeftijd als km-stand gerelateerd is; het uitlaat systeem zal op den duur vervangen moeten worden, vooral dempers willen nog wel eens in de loop van de tijd van binnen uit doorrotten, maar dat kun je meestal wel zien aankomen: het uitlaat systeem zal er dan van buiten ook echt niet meer fris uitzien (roest i.p.v chroom enzo)

ohh en ps???
afgelopen december voor de 2e keer kmstand op nul gezet (214.000 dus)........
en de motor wordt zwaar belast (zijspan aangebouwd)
van origine is de SPII in 1985 door Guzzi op de markt gezet als een BMW beater in het lange afstands tour gebeuren; de motor was iets sportiever, had betere remmen en de wegligging was gewoon beter en ondanks het hoge gewicht stuurde de fiets zeer scherp (16inch voorwiel)
 
Laatst bewerkt:
ok het is me allemaal wat duidelijker geworden, bedankt voor de info
Ik had nl ook wel eens gehoord dat je de motor moest laten reviseren bij +/-50.000
 
ok het is me allemaal wat duidelijker geworden, bedankt voor de info
Ik had nl ook wel eens gehoord dat je de motor moest laten reviseren bij +/-50.000

zoals gezegd; hangt vooral af van soort motorfiets en de onderhouds staat, een volledig afgetrapte R1 of fireblade moet inderdaad mischien bij 50.000 volledig gereviseerd worden. Een goed-onderhouden (sport)toerbuffel krijgt mischien bij 200.000 de eerste kriebels .
Maar generaliseren en zeggen dat een motorfiets bij de 50.000 gereviseerd moet worden?? dat is gewoon onzin
 
hallo MF-ers

Ik zie regelmatig motoren te koop staan met een km-stand van bv 35000
is deze km-stand de moeite waard om de motor te kopen??
En bij wat voor km stand heeft het geen nut om te kopen, ervan uitgaan dat
de motor zijn onderhoud/beurten heeft gehad.

In een topic heb ik gelezen dat dat geen enkele garantie biedt, de tellers zijn blijkbaar makkelijk een 40.000 terug te zetten.
Gaat erom hoe de motor loopt. Geen rokende uitlaten , rammelgeluiden etc.
 
Ben ik ook weer op de hoogte
Bedankt voor de info

zoals gezegd; hangt vooral af van soort motorfiets en de onderhouds staat, een volledig afgetrapte R1 of fireblade moet inderdaad mischien bij 50.000 volledig gereviseerd worden. Een goed-onderhouden (sport)toerbuffel krijgt mischien bij 200.000 de eerste kriebels .
Maar generaliseren en zeggen dat een motorfiets bij de 50.000 gereviseerd moet worden?? dat is gewoon onzin
:}
 
In een topic heb ik gelezen dat dat geen enkele garantie biedt, de tellers zijn blijkbaar makkelijk een 40.000 terug te zetten.
Gaat erom hoe de motor loopt. Geen rokende uitlaten , rammelgeluiden etc.

veel motortellers lopen maar tot 99.999, bij een goed onderhouden motor kunnen ze bij de verkoop dus straffeloos vergeten te vermelden dat dat prachtige exemplaar met slechts 18.000km op de teller 3 maanden geleden over de kop gedraaid is (de 100.000 gepasseerd)

gezien de kilometers die de gemiddelde recreatieve rijder in nederland maakt (geloof gem. 5000 p/j) kan een 10 jaar oude motorfiets net zo goed 50 als 150.000 km op de teller hebben; en als de motor in die periode goed onderhouden is? dan ga je dat verschil bij een groot deel van de motoren niet eens merken.
Mijn eigen motor is nog nooit gereviseerd en rijdt nog steeds met de originele cylinders, zuigers enz enz (tis wel nikasil, dat scheelt wel........)
 
Laatst bewerkt:
Je word genaaid zonder dat je het weet.....

mmmm :9

anderen zijn er trots op; heb destijds proefgereden op een Moto Guzzi 850 T5, met 35.000km op de teller...... alleen had de vorige eigenaar daar netjes een 1 voorgeplakt op het tellerglas....... dat ding liep nog als de brandweer.
Ik kreeg toen niet op tijd de benodigde pecunia voor mekaar, maar een vriendin van mij heeft dat ding gekocht; ze rijdt net zoals ik het hele jaar door, ook als er gepekeld is (maakt alleen minder kilometers omdat ze ook een auto hebben)
dat kreng loopt nu ook tegen de 2 ton aan en het enige wat er mee gebeurd is?? de uitlaat is volledig naar **** en de middenbok is er af gelazerd; maar dat is allemaal roest door gebrek aan onderhoud; ding word echt nooit schoongemaakt.
motorisch is dat ding ook nog helemaal origineel en is er nog nooit wat groots aan gedaan
Die Guzzi spreekt trouwens wel de wijsheid tegen dat je naar de staat van onderhoud moet kijken....... die is echt te vies om aan te pakken; uitlaten bruin, wielen waar je de originele kleur niet meer van kan zien en een motorblok wat echt volledig dof en geoxideerd is (onbehandeld aluminium)
wel onderschrijft het de wijsheid dat je moet luisteren; dat blok loopt nog steeds prachtig rond......
en afgezien van een nieuw uitlaatsysteem heeft die niks meer nodig als een emmer water (oke, mischien een brandslang :P ) dus daar heb je ook niet veel kosten aan.
 
Laatst bewerkt:
je kan beter kijken naar dingen als stepjes, handles, pookjes en remschijven.

een motor met 50.000 op de teller heeft daar wel slijtage aan maar niet extreem.
eem otor met een ton op de teller heeft duidelijk kale slijtplekken op de stepjes, handvatten en pookjes.
remschijven kunnen tegenwoordig met 30.000 al versleten zijn, afhankelijk van het type motor en het gebruik.
 
waarschijnlijk ook de reden dat defensie ze toen aan hadden geschaft :]

grappig alleen dat defensie voornamelijk de V50 serie heeft gebruikt....... en die staan bekent onder de guzzisti als zijnde relatief onderhouds gevoelig en minder betrouwbaar als de grote Guzzi's...... mijn V50 Monza knalde er na iets meer als 60.000km een uitlaatklep uit...... dan mag je je bankrekening wel trekken voordat je zoiets weer op de weg hebt......
 
je kan beter kijken naar dingen als stepjes, handles, pookjes en remschijven.

een motor met 50.000 op de teller heeft daar wel slijtage aan maar niet extreem.
eem otor met een ton op de teller heeft duidelijk kale slijtplekken op de stepjes, handvatten en pookjes.
remschijven kunnen tegenwoordig met 30.000 al versleten zijn, afhankelijk van het type motor en het gebruik.

an-sich wel waar; maar aan de andere kant zijn dat nu ook juist de onderdelen die makkelijk en vaak vervangen worden........
Het blok is volgens mij de beste indicatie; moet mooi rondlopen zonder rare bijgeluiden, goed oppakken, compressie moet voldoende zijn enz enz.......
 
je kan beter kijken naar dingen als stepjes, handles, pookjes en remschijven.

een motor met 50.000 op de teller heeft daar wel slijtage aan maar niet extreem.
eem otor met een ton op de teller heeft duidelijk kale slijtplekken op de stepjes, handvatten en pookjes.
remschijven kunnen tegenwoordig met 30.000 al versleten zijn, afhankelijk van het type motor en het gebruik.
:^ M.a.w. het aantal kms op de teller moet matchen met slijtage aan deze delen. Klopt dit niet dan klopt er waarschijnlijk meer niet. Je kan ook vragen wat de eigenaar er meer doet woning werk verkeer, doorijder sinds wanneer hij of zij de motr heeft waar hij werkt en wat voor werk ect. Niet alles in een keer maar zo terloopt in het gesprek vragen. Als je een beetje geluk hebt verlult hij zich zelf. Als hij alleen woning werk zou rijden en hij werkt 10 km verder op dan kun je na rekenen wat hij per jaar gereden moet hebben bijv.
 
grappig alleen dat defensie voornamelijk de V50 serie heeft gebruikt....... en die staan bekent onder de guzzisti als zijnde relatief onderhouds gevoelig en minder betrouwbaar als de grote Guzzi's...... mijn V50 Monza knalde er na iets meer als 60.000km een uitlaatklep uit...... dan mag je je bankrekening wel trekken voordat je zoiets weer op de weg hebt......

De V50 , voor de overheid, is flink naar beneden afgetuned, als dat het juiste woord is.
Lagere compressie, dus ook een lager rendement en niet zulke denderende prestaties. Maar kan op benz. met laag octaangetal rijden.
 
Neuh, de kilometerstand zegt niet alles.

Mijn ouwe K100 heeft 122.000 gelopen en rijdt prima. Vorig jaar een remrevisie en nu was het cardan aan de beurt maar verder is er op een licht lekkende krukaskeering, maar dat mag de pret niet bederven. 1 a 2 druppels op 250 kilometer.
 
De V50 , voor de overheid, is flink naar beneden afgetuned, als dat het juiste woord is.
Lagere compressie, dus ook een lager rendement en niet zulke denderende prestaties. Maar kan op benz. met laag octaangetal rijden.

dat is waar; ook de versnellingsbak is anders als de standaard V50 (die een zwakke 4 en 5 heeft......)
maar anyways, dit helpt de topic-starter niet echt; tenzij hij geintereseerd is in oudere Guzzi's (wel stik betrouwbare blokken hoor....... maar je moet er wel van houden zo'n dikke twin met een toch wat gedateerde vormgeving)
 
Nou ik heb eigenlijk niks met oudere guzzi's, je moet ervan houden
dat is waar; ook de versnellingsbak is anders als de standaard V50 (die een zwakke 4 en 5 heeft......)
maar anyways, dit helpt de topic-starter niet echt; tenzij hij geintereseerd is in oudere Guzzi's (wel stik betrouwbare blokken hoor....... maar je moet er wel van houden zo'n dikke twin met een toch wat gedateerde vormgeving)
 
Gaat erom hoe de motor loopt. Geen rammelgeluiden etc.

dus dan kun je nooit een duc kopen *O* *O*

ik heb net een andere motor gekocht, en ik 3 proefritten gereden. 2 motoren haddden elk 33000 km erop staan, de een die reed totaal niet lekker, de ander reed helemaal perfect, helaas was er nogal wat onderhoud aan zoals banden en ketting. degene die ik wel had gekocht had 25k op de teller, en mijn kleurstelling, en niet gelijk onderhoud nodig. dus heb ik die maar gekocht. lage kmstand vind ik wel prettig maar hoe hij rijd is zeker net zo belangrijk. overigens rijd de mijne zo goed dat ik het idee heb dat er een dynokit in zit ofzo.
 
Vaak zie je motoren die ruim 120.000 km gelopen hebben en nog steeds goed rijden zonder problemen.
..en ook 35.000 op de teller hebben staan :+

Ik let meestal niet zo op de km-stand bij aankoop van een 2e hands motor, maar meer op de toestand van remschijven / klauwen, uitlaten, ketting/tandwielen, vering, koppeling etc: het is waarschijnlijker dat je daar eerder (forse) kosten mee krijgt dan een motorblok. En ironisch genoeg kan een hogere km-stand dan juist een voordeel zijn, omdat vele van de net genoemde onderdelen rond de 35k aan vervanging toe zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan