Kilometerstand gesjoemel - Yamaha MT 07

XR400R

MF'er
7 jun 2016
37
20
BelgiË
Hallo, ik heb een week geleden mijn motor verkocht als Belg aan een Nederlandse handelaar. Op het moment dat ik hem verkocht heb 40k km. Nu ben ik deze motor tegengekomen op marktplaats met 20k km, heel wat kilometers achteruit gereden dus.
Ik ben 100% zeker dat dit mijn motor geweest is en ik kan met duidelijke foto's aantonen dat dit dezelfde motor betreft. Ook heb ik een getekend contract waarop de echte kilometerstand van de motor staat.
Contacteer ik de politiezone van deze dealer? Of probeer ik dit beter aan te kaarten bij het RDW?
Ik heb er helemaal geen probleem mee dat er geld verdient wordt op de import van motoren, maar kilometerstand fraude wens ik de volgende eigenaar niet toe.
 
Laatst bewerkt:
Met de gegevens die je nu post, is het een koud kunstje om de zaak te achterhalen waar het om gaat. Ik weet niet of je dat moet willen. Buiten dat natuurlijk zwaar misselijk te noemen is wat hier gedaan wordt :r
 
Met de gegevens die je nu post, is het een koud kunstje om de zaak te achterhalen waar het om gaat. Ik weet niet of je dat moet willen. Buiten dat natuurlijk zwaar misselijk te noemen is wat hier gedaan wordt :r
Heb je gelijk in, ik heb de details weggelaten. Bedankt!
 
Je kan hierover aangifte doen bij de politie. Netjes dat je dit meld.

En uiteraard, Avro Tros opgelicht heeft er een dik dossier over:

 
Heb jij hem rechtstreeks aan die handelaar verkocht of aan een tussenpersoon? In dat geval kan het zijn dat de handelaar zich verschuild dat hij ter goeder trouw een motor heeft gekocht van een occasionimporteur.
 
Ik heb vorig jaar mijn MT09 eens te koop gezet om te kijken wat ik ervoor kreeg.
Op 2dehands.be gezet en relatief snel reactie gehad van verschillende Nederlandse handelaars die geïnteresseerd waren.
De motor was nog geen 3j oud en 36k kilometers met aantoonbare onderhoud.
Dat interesseerde hen niet echt vreemd genoeg.
1 ervan werd boos omdat ik de motor niet wou verkopen aan hem. Ook al was mijn vraag prijs maar 800 euro hoger dan zijn bod.
 
Volgens mij staat deze dealer niet als slecht te boek.

Wat zijn de kenmerken dat het hier om jouw motor gaat?
Heb je hem rechtstreeks aan .. verkocht of aan een tussenhandelaar?
Helaas zit er geen NL-kentekenplaat op.
 
Heb jij hem rechtstreeks aan die handelaar verkocht of aan een tussenpersoon? In dat geval kan het zijn dat de handelaar zich verschuild dat hij ter goeder trouw een motor heeft gekocht van een occasionimporteur.
Dat is dus altijd het probleem. Bij dit soort zaken van bewuste oplichting zal er altijd een tussen persoon gebruikt worden op papier. Zo kan de handelaar zich al tijd in onschuld hulden en wordt bewijs last echt moeilijk. Maar je kan nu niet even het chassis nr checken om er zeker van te zijn dat dit jou motor is.
Verders niet druk maken 20 of 40 dkm maakt niet zoveel uit. Zit allemaal tussen de oren.
 
Dat is dus altijd het probleem. Bij dit soort zaken van bewuste oplichting zal er altijd een tussen persoon gebruikt worden op papier. Zo kan de handelaar zich al tijd in onschuld hulden en wordt bewijs last echt moeilijk. Maar je kan nu niet even het chassis nr checken om er zeker van te zijn dat dit jou motor is.
Verders niet druk maken 20 of 40 dkm maakt niet zoveel uit. Zit allemaal tussen de oren.
Op een motor van 4 jaar jong maakt dat wel degelijk een verschil.
Daarbij, een km-stand van 20k is het grote onderhoud nog niet van toepassing, iets wat met 40k wel gedaan moet worden.
En vergelijkend naar gelijke motoren heeft deze nu net iets minder op de teller staan wat potentiële kopers eerder over de streep trekt.
 
Ik denk dat jou verhaal ook wel klopt hoor.
Blijft alleen moeilijk te bewijzen allemaal
Wie en of de km stand terug gedraaid is
 
Helaas blijkt dit normaal te zijn bij motorhandelaren.
Vooral de grotere waar de nadruk op de verkoop ligt en de werkplaats het ondergeschoven kindje is.
Zijn geen fijne collega,s voor zover je van collega,s mag spreken.
 
Helaas blijkt dit normaal te zijn bij motorhandelaren.
Vooral de grotere waar de nadruk op de verkoop ligt en de werkplaats het ondergeschoven kindje is.
Zijn geen fijne collega,s voor zover je van collega,s mag spreken.

En dit kom je niet alleen bij handelaren, maar ook bij dealers tegen. Inderdaad vervelend voor de welwillende motorzaken dat we dit soort branchegenoten hebben.
 
Hallo, ik heb een week geleden mijn motor verkocht als Belg aan een Nederlandse handelaar. Op het moment dat ik hem verkocht heb 40k km. Nu ben ik deze motor tegengekomen op marktplaats met 20k km, heel wat kilometers achteruit gereden dus.
Ik ben 100% zeker dat dit mijn motor geweest is en ik kan met duidelijke foto's aantonen dat dit dezelfde motor betreft. Ook heb ik een getekend contract waarop de echte kilometerstand van de motor staat.
Contacteer ik de politiezone van deze dealer? Of probeer ik dit beter aan te kaarten bij het RDW?
Ik heb er helemaal geen probleem mee dat er geld verdient wordt op de import van motoren, maar kilometerstand fraude wens ik de volgende eigenaar niet toe.

Is dit bij dezelfde handelaar als waar jij de motor aan hebt verkocht?
 
Met de gegevens die je nu post, is het een koud kunstje om de zaak te achterhalen waar het om gaat. Ik weet niet of je dat moet willen. Buiten dat natuurlijk zwaar misselijk te noemen is wat hier gedaan wordt :r

het is juist wel belangrijk de zaak te benoemen. Een motor met 20k op te teller is meer waard dan een motor met 40k. Terugdraaien van de km stand is dus gewoon oplichting.

Als het mijn motor zou zijn, zou ik het van de daken schreeuwen. Ik haat oplichters.
 
het is juist wel belangrijk de zaak te benoemen. Een motor met 20k op te teller is meer waard dan een motor met 40k. Terugdraaien van de km stand is dus gewoon oplichting.

Als het mijn motor zou zijn, zou ik het van de daken schreeuwen. Ik haat oplichters.
Lekker makkelijk, je weet niet of er iemand tussen zit die de teller terug gedraaid heeft, dat heeft topicstarter nog niet verduidelijkt.
 
het is juist wel belangrijk de zaak te benoemen. Een motor met 20k op te teller is meer waard dan een motor met 40k. Terugdraaien van de km stand is dus gewoon oplichting.

Als het mijn motor zou zijn, zou ik het van de daken schreeuwen. Ik haat oplichters.
Afgezien van het feit dat het achterbaks en oplichting is, is terugdraaien van de kilometerstand strafbaar.
 
Laatst bewerkt:
Lekker makkelijk, je weet niet of er iemand tussen zit die de teller terug gedraaid heeft, dat heeft topicstarter nog niet verduidelijkt.
Helemaal niet makkelijk. De verkoper moet er voor zorgen dat de gegevens van hetgeen hij te koop aanbied juist en volledig zijn.

of ben jij soms stiekum ook zon oplichter?
 
Helemaal niet makkelijk. De verkoper moet er voor zorgen dat de gegevens van hetgeen hij te koop aanbied juist en volledig zijn.

of ben jij soms stiekum ook zon oplichter?

En hoe kan hij dat precies controleren?


Politie zal er niet veel aan doen. Beste oplossimg als je echt 100% zeker bent dat het dezelfde motor is om een review achter te laten (openbaar, bijv op Google reviews) met daarin je bevindingen als he zeker bent van opzettelijk terugdraaien. Openbare schandpaal dus.. dat is de enige manier om klanten te waarschuwen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je niet precies controleren maar wel ongeveer.

kwestie van een beetje doorvragen en zaken checken als je zo’n ding inkoopt.
 
Zo lang TS hier niet komt zeggen of de huidige verkoper de motor van hem gekocht heeft,kunnen we niet weten wie de teller aangepast heeft.
De motor kan intussen al doorverkocht zijn,en dan is het niet duidelijk wie de teller aangepast heeft.
 
Een vriend van mij heeft zijn motor ook verkocht aan een NL'er, natuurlijk aan een particulier, die een trui van een motorzaak aan had.
Volgens mij kennen de motorzaken het maar al te goed dat als ze een motor kopen voor import, ze geen traceringen van willen hebben naar de originele eigenaren. Uiteindelijk staat die motor met 20.000km minder online (foto's hebben dezelfde sleutelhanger zelfs!) en voor een prijs van 3000€ meer.
Pure oplichting dus. Je kan er niets aan doen jammer genoeg aangezien ze zich zo goed hebben ingedekt.
Tenzij je een verkoopcontract hebt die de kilometerstand heeft en het chassisnummer ondertekend door te aankopende partij vermeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan