kilometerstand vertrouwelijk?

siko

Die hard MF'er
5 dec 2004
507
0
Lelystad
hallo,
omdat ik binnenkort een R1 wil gaan kopen (een '98er) en ik natuurlijk op de km standen ben gaan letten valt me op dat die gemiddeld zo'n 20-25 ton erop hebben zitten.
daar zijn de prijzen meestal rond de 6000 euro van (soms ook wel 5000)
nou zie ik een rood-witte R1 uit 98 op marktplaats voor 4.500 euro met een paar lichte beschadigingen met maar 14285 op de teller :s

nou weet ik niet of ik die kmstand wel moet geloven.. en aangezien je het niet altijd aan de motor zelf kan zien of die veel heeft gelopen of niet... zit daar wel een grote risico aan..
ik leg liever wat meer geld neer voor een motor die niet veel km's heeft gemaakt.
lichte schade vind ik absoluut niet erg, een versleten motor wel.

kan iemand mij helpen of wat goede adviezen geven? ben namelijk nog niet zo heel ervaren in de motor wereld.

met vriendelijke danken :) , mij
 
hallo,
omdat ik binnenkort een R1 wil gaan kopen (een '98er) en ik natuurlijk op de km standen ben gaan letten valt me op dat die gemiddeld zo'n 20-25 ton erop hebben zitten.
daar zijn de prijzen meestal rond de 6000 euro van (soms ook wel 5000)
nou zie ik een rood-witte R1 uit 98 op marktplaats voor 4.500 euro met een paar lichte beschadigingen met maar 14285 op de teller :s

nou weet ik niet of ik die kmstand wel moet geloven.. en aangezien je het niet altijd aan de motor zelf kan zien of die veel heeft gelopen of niet... zit daar wel een grote risico aan..
ik leg liever wat meer geld neer voor een motor die niet veel km's heeft gemaakt.
lichte schade vind ik absoluut niet erg, een versleten motor wel.

kan iemand mij helpen of wat goede adviezen geven? ben namelijk nog niet zo heel ervaren in de motor wereld.

met vriendelijke danken :) , mij
20 tot 25 ton? _O- Dat lijkt me wel heel sterk :+

Als je er zelf niet veel verstand van hebt, zou ik een aankoopkeuring laten uitvoeren, door bijvoorbeeld Erik van Lent (http://www.erikvanlent.nl/) :Y
 
compressiemeting lijkt me ook belangrijk! of niet??
daaraan zou je toch wel vooral kunnen merken of die veel of weinig heeft gelopen?
hoe vaker de zuiger op en neer is gegaan (slijtage), des te minder compressie.
hmmz, kan dus ook met hoge toerentallen te maken hebben dus zo veel kom je dan ook weer niet te weten

of de zuigerveren zijn al eens vervangen :)
 
hallo,
omdat ik binnenkort een R1 wil gaan kopen (een '98er) en ik natuurlijk op de km standen ben gaan letten valt me op dat die gemiddeld zo'n 20-25 ton erop hebben zitten.
daar zijn de prijzen meestal rond de 6000 euro van (soms ook wel 5000)
nou zie ik een rood-witte R1 uit 98 op marktplaats voor 4.500 euro met een paar lichte beschadigingen met maar 14285 op de teller :s

nou weet ik niet of ik die kmstand wel moet geloven.. en aangezien je het niet altijd aan de motor zelf kan zien of die veel heeft gelopen of niet... zit daar wel een grote risico aan..
ik leg liever wat meer geld neer voor een motor die niet veel km's heeft gemaakt.
lichte schade vind ik absoluut niet erg, een versleten motor wel.

kan iemand mij helpen of wat goede adviezen geven? ben namelijk nog niet zo heel ervaren in de motor wereld.

met vriendelijke danken :) , mij

20-25duizend zul je wel bedoelen :) Je kunt aan de algehele staat van de motor/ slijtage onderdelen enzo wel ongeveer zien of je in de richting zit van die kilometers, maar zeker ben je het inderdaad nooit. Word tijd dat ze eens de Nationale Motor Pas invoeren.
 
compressiemeting lijkt me ook belangrijk! of niet??
daaraan zou je toch wel vooral kunnen merken of die veel of weinig heeft gelopen?
hoe vaker de zuiger op en neer is gegaan (slijtage), des te minder compressie.
hmmz, kan dus ook met hoge toerentallen te maken hebben dus zo veel kom je dan ook weer niet te weten

of de zuigerveren zijn al eens vervangen :)

Mwah ja en nee. Als een motor die kilometers heeft gelopen zou je nog niet echt schrikbarende compressieverliezen moeten merken. Je theorie is in principe juist maar zo heel snel gaat dat niet. Bij echt oude beestjes kan het wel handig zijn hoewel je een stevig compressieverlies ook wel moet kunnen merken tijdens een proefrit. (als je weet hoe hij normaal zo'n beetje loopt natuurlijk)
 
Heb een soes uit 82 met 42 ton op de klok.Bijna altijd onder een afdakkie gestaan
moest wel veel poetsen aan 1 kant die stond namelijk net niet onder dat dakkie.

moet je m`n broer zien een zx6r met 30.000 op de klok en ook uit 98, wie dat ding koopt is erg goed af want hij verzorgt hem als z`n eigen kind en rijd er alleen met mooi weer op pakem beet 3000 km per jaar. :W
 
Suzuki Belgium heeft eens een enquete gedaan: in Belgie rijdt de motorrijder gemiddeld 3 000 km per jaar. Dus is het mogelijk een oudere motorfiets met weinig kilometers op de teller te vinden.
 
Suzuki Belgium heeft eens een enquete gedaan: in Belgie rijdt de motorrijder gemiddeld 3 000 km per jaar. Dus is het mogelijk een oudere motorfiets met weinig kilometers op de teller te vinden.

Oeps dan ben ik 8x de gemiddelde Belgische Suzukirijder,..qua kilometers
 
hallo,
omdat ik binnenkort een R1 wil gaan kopen (een '98er) en ik natuurlijk op de km standen ben gaan letten valt me op dat die gemiddeld zo'n 20-25 ton erop hebben zitten.
daar zijn de prijzen meestal rond de 6000 euro van (soms ook wel 5000)
nou zie ik een rood-witte R1 uit 98 op marktplaats voor 4.500 euro met een paar lichte beschadigingen met maar 14285 op de teller :s

nou weet ik niet of ik die kmstand wel moet geloven.. en aangezien je het niet altijd aan de motor zelf kan zien of die veel heeft gelopen of niet... zit daar wel een grote risico aan..
ik leg liever wat meer geld neer voor een motor die niet veel km's heeft gemaakt.
lichte schade vind ik absoluut niet erg, een versleten motor wel.

kan iemand mij helpen of wat goede adviezen geven? ben namelijk nog niet zo heel ervaren in de motor wereld.

met vriendelijke danken :) , mij


Met 14285 aan km's moet die motor nog gewoon in nieuwstaat zijn (buiten de krassen om dan)

Remschijven moeten dan nog aan de dikte zijn, en orginele ketting en tandwielen zouden er ook nog op behoren te zitten.

14285 :7= 2040 km per jaar...

Niet dat dit niet kan, maar het is dan ook niet echt geloofwaardig, goed uitkijken dus! :Y
 
Met 14285 aan km's moet die motor nog gewoon in nieuwstaat zijn (buiten de krassen om dan)

Remschijven moeten dan nog aan de dikte zijn, en orginele ketting en tandwielen zouden er ook nog op behoren te zitten.

14285 :7= 2040 km per jaar...

Niet dat dit niet kan, maar het is dan ook niet echt geloofwaardig, goed uitkijken dus! :Y
Hoezo is dat niet geloofwaardig? Het komt verdomd dicht in de buurt van wat de gemiddelde nederlandse motorrijder rijdt...
[me]Fladder is zelfs mensen tegengekomen die maar net 1000 per jaar rijden...
[/me]

Kan dus best :)
maar mijn motto is: neem er 1 met wat hogere kilometer stand. Dan is er meer per jaar meegereden, de kans dus groter dat de motor braaf warm gereden is voor ie werd los getrokken, en de eigenaar dus in het geheel er beter mee is omgesprongen :) (gaat natuurlijk ook niet altijd op, maar in de regel wel)
Ennuh, 20.000 is niets voor een motorfiets hoor. Meeste blokken van tegenwoordig beginnen (mits er goed mee omgesprongen wordt) pas slijtage sporen te vertonen als ze de eerste 80.000 km er op hebben zitten.
 
Hoezo is dat niet geloofwaardig? Het komt verdomd dicht in de buurt van wat de gemiddelde nederlandse motorrijder rijdt...
[me]Fladder is zelfs mensen tegengekomen die maar net 1000 per jaar rijden...
[/me]

Kan dus best :)
maar mijn motto is: neem er 1 met wat hogere kilometer stand. Dan is er meer per jaar meegereden, de kans dus groter dat de motor braaf warm gereden is voor ie werd los getrokken, en de eigenaar dus in het geheel er beter mee is omgesprongen :) (gaat natuurlijk ook niet altijd op, maar in de regel wel)
Ennuh, 20.000 is niets voor een motorfiets hoor. Meeste blokken van tegenwoordig beginnen (mits er goed mee omgesprongen wordt) pas slijtage sporen te vertonen als ze de eerste 80.000 km er op hebben zitten.


Met 14285 aan km's moet die motor nog gewoon in nieuwstaat zijn (buiten de krassen om dan)

Remschijven moeten dan nog aan de dikte zijn, en orginele ketting en tandwielen zouden er ook nog op behoren te zitten.

14285 :7= 2040 km per jaar...

Niet dat dit niet kan, maar het is dan ook niet echt geloofwaardig, goed uitkijken dus! :Y

Tja... iets met LE-ZEN enzo... :Z
 
Lage km-standen kunnen idd best ok zijn na zoveel jaar, mijn Fazer600 is inmiddels 8 jaar oud: kmstand bijna 36K=4500km/jaar.
Dat klinkt nog redelijk stoer echter de eerste jaren reed ik meer als 8000/jaar, maar sinds de geboorte van mijn dochter en frequenter rijden op het circuit rijd ik (veel !)minder als 2000/jaar :o ;(
Eigenlijk kom ik niet verder meer als de TT en 1 of 2 ONK-races per jaar plus wat kleine boodschappenritjes....
Ben wel 1e eigenaar dus onderhoudsboekjes aanwezig en bewaar alle rekeningen etc, dus bij eventuele verkoop geen twijfels voor de toekomstige eigenaar !
 
Terug
Bovenaan Onderaan